Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂREA nr. 9 din 7 octombrie 2024  privind contestarea înregistrării candidaturii doamnei Elena-Valerica Lasconi,  domnului George-Nicolae Simion, domnului Mircea-Dan Geoană, domnului Ion-Marcel Ciolacu  şi domnului Ludovic Orban la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂREA nr. 9 din 7 octombrie 2024 privind contestarea înregistrării candidaturii doamnei Elena-Valerica Lasconi, domnului George-Nicolae Simion, domnului Mircea-Dan Geoană, domnului Ion-Marcel Ciolacu şi domnului Ludovic Orban la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024

EMITENT: Curtea Constituţională
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1003 din 8 octombrie 2024

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Marian Enache │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mihaela Ciochină │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Dimitrie-Bogdan │- judecător │
│Licu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Laura-Iuliana │- judecător │
│Scântei │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mihaela Ionescu │- │
│ │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Loredana Brezeanu.
    1. Pe rol se află soluţionarea contestaţiei formulate de doamna Marcu Maria împotriva înregistrării candidaturii doamnei Elena-Valerica Lasconi, domnului George-Nicolae Simion, domnului Mircea-Dan Geoană, domnului Ion-Marcel Ciolacu şi domnului Ludovic Orban la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024.
    2. Contestaţia a fost înregistrată la Curtea Constituţională la data de 6 octombrie 2024 şi formează obiectul Dosarului nr. 3.050F/2024, la care au fost ataşate propunerea de candidatură a doamnei Elena-Valerica Lasconi împreună cu Decizia nr. 13D din 3 octombrie 2024 privind înregistrarea candidaturii şi a semnului electoral ale doamnei Elena-Valerica Lasconi pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2024, transmise de Biroul Electoral Central cu Adresa nr. 107C/BEC/P.R./2024 din 4 octombrie 2024, înregistrate la Curtea Constituţională cu nr. 9.223 din 4 octombrie 2024, propunerea de candidatură a domnului George-Nicolae Simion împreună cu Decizia nr. 10D din 30 septembrie 2024 privind înregistrarea candidaturii şi a semnului electoral ale domnului George-Nicolae Simion pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2024, transmise de Biroul Electoral Central cu Adresa nr. 73C/BEC/P.R./2024 din 1 octombrie 2024, înregistrate la Curtea Constituţională cu nr. 9.044 din 1 octombrie 2024, propunerea de candidatură a domnului Mircea-Dan Geoană împreună cu Decizia nr. 17D din 3 octombrie 2024 privind înregistrarea candidaturii şi a semnului electoral ale domnului Mircea-Dan Geoană pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2024, transmise de Biroul Electoral Central cu Adresa nr. 103D/BEC/P.R./2024 din 4 octombrie 2024, înregistrate la Curtea Constituţională cu nr. 9.219 din 4 octombrie 2024, propunerea de candidatură a domnului Ion-Marcel Ciolacu împreună cu Decizia nr. 28D din 6 octombrie 2024 privind înregistrarea candidaturii şi a semnului electoral ale domnului Ion-Marcel Ciolacu pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2024, transmise de Biroul Electoral Central cu Adresa nr. 175C/BEC/P.R./2024 din 7 octombrie 2024, înregistrate la Curtea Constituţională cu nr. 9.284 din 7 octombrie 2024, propunerea de candidatură a domnului Ludovic Orban împreună cu Decizia nr. 30D din 6 octombrie 2024 privind înregistrarea candidaturii şi a semnului electoral ale domnului Ludovic Orban pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2024, transmise de Biroul Electoral Central cu Adresa nr. 172C/BEC/P.R./2024 din 7 octombrie 2024, înregistrate la Curtea Constituţională cu nr. 9.286 din 7 octombrie 2024.
    3. În temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, contestaţiile se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării şi a celorlalte documente aflate la dosar.
    4. În motivarea contestaţiei, doamna Marcu Maria formulează o serie de aprecieri personale cu privire la eligibilitatea candidaţilor a căror candidatură o contestă şi, totodată, susţine pretinse nelegalităţi în legătură cu obţinerea semnăturilor de susţinere a candidaturilor [cu referire la „maşinile de vândut voturi de susţinere politică şi se plăteşte (...) pe pagină“].
    5. Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, solicită respingerea contestaţiei. În acest sens, reţine că în mod corect a considerat Biroul Electoral Central că au fost îndeplinite cerinţele de eligibilitate pentru depunerea candidaturii, potrivit art. 27 din Legea nr. 370/2004.
    CURTEA,
    examinând contestaţia în raport cu prevederile Constituţiei, ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, reţine următoarele:
    6. Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 3 decembrie 2010, precum şi celor ale art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 12 septembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, Curtea Constituţională este competentă să soluţioneze contestaţia privind înregistrarea candidaturii doamnei Elena-Valerica Lasconi, domnului George-Nicolae Simion, domnului Mircea-Dan Geoană, domnului Ion-Marcel Ciolacu şi domnului Ludovic Orban la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024.
    7. Curtea reţine că atât condiţiile de eligibilitate, cât şi impedimentele constituţionale pentru a fi ales în funcţia de Preşedinte al României sunt prevăzute în Constituţie şi în Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    8. Potrivit art. 37 din Constituţie, coroborat cu art. 16 alin. (3), art. 36 şi art. 40 alin. (3) din Constituţie, au dreptul de a fi aleşi pentru funcţia de Preşedinte al României cetăţenii cu drept de vot care, până în ziua alegerilor inclusiv, au împlinit 35 de ani, au domiciliul în ţară şi cărora nu le este interzisă asocierea în partide politice. Totodată, conform art. 27 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
    "(2) Propunerile se fac în scris şi vor fi primite numai dacă:
    a) sunt semnate de conducerea partidului sau a alianţei politice ori de conducerile acestora, care au propus candidatul sau, după caz, de candidatul independent;
    b) cuprind prenumele şi numele, locul şi data naşterii, starea civilă, domiciliul, studiile, ocupaţia şi profesia candidatului şi precizarea că îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege pentru a candida;
    c) sunt însoţite de declaraţia de acceptare a candidaturii, scrisă, semnată şi datată de candidat, de declaraţia de avere, declaraţia de interese, de o declaraţie pe propria răspundere a candidatului în sensul că a avut sau nu calitatea de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia, precum şi de lista susţinătorilor, al căror număr nu poate fi mai mic de 200.000 de alegători."

    9. Autoarea contestaţiei nu invocă însă niciuna dintre aceste dispoziţii constituţionale sau legale, susţinerile sale constituind aprecieri şi opinii personale, dubii ale autoarei contestaţiei cu privire la corespunderea candidaţilor contestaţi pentru funcţia de Preşedinte al României. Aşadar, Curtea reţine că autoarea contestaţiei nu formulează critici cu privire la condiţiile de eligibilitate şi impedimentele constituţionale pentru a fi ales în funcţia de Preşedinte al României, ci exprimă aprecieri personale cu privire la candidaţi. De asemenea, Curtea reţine că pretinsele nelegalităţi în legătură cu obţinerea semnăturilor de susţinere a candidaturilor (cu referire la „maşinile de vândut voturi de susţinere politică“), care ar putea forma obiectul analizei Curţii Constituţionale cu raportare la dispoziţiile din Legea nr. 370/2004, care reglementează obligaţia de depunere a listelor de susţinători, nu au fost probate de contestatoare. Asemenea susţineri, care exprimă simple consideraţii subiective ale autoarei contestaţiei, nu sunt de natură a demonstra nelegalitatea înregistrării candidaturilor în cauză.
    10. Distinct de acestea, Curtea reţine că, potrivit art. 31 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare „în cel mult 24 de ore de la expirarea termenului prevăzut la art. 29 alin. (2), respectiv la art. 30 alin. (6), candidaţii, partidele politice, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţele politice, alianţele electorale şi alegătorii pot contesta înregistrarea sau respingerea înregistrării candidaturilor sau a semnelor electorale, după caz. Contestaţiile se fac în scris şi se depun la Curtea Constituţională“, iar, în conformitate cu art. 29 alin. (2), aplicabil în cauză, „înregistrarea şi respingerea înregistrării candidaturilor de către Biroul Electoral Central se fac prin decizie, în termen de cel mult 48 de ore de la depunerea acestora.“
    11. Curtea reţine că propunerea de candidatură a domnului George-Nicolae Simion a fost depusă şi înregistrată la Biroul Electoral Central de către partidul Alianţa pentru Unirea Românilor la data de 30 septembrie 2024, iar la data de 30 septembrie 2024, Biroul Electoral Central a adoptat Decizia nr. 10/D de înregistrare a acestei candidaturi, decizie afişată pe site-ul www.bec.ro la aceeaşi dată, ora 19.30, astfel cum rezultă din Procesul-verbal nr. 1PVA/BEC/P.R./2024 din 30 septembrie 2024. Totodată, propunerea de candidatură a doamnei Elena-Valerica Lasconi a fost depusă şi înregistrată la Biroul Electoral Central de către Uniunea Salvaţi România la data de 1 octombrie 2024, iar la data de 3 octombrie 2024, Biroul Electoral Central a adoptat Decizia nr. 13/D de înregistrare a acestei candidaturi, decizie afişată pe site-ul www.bec.ro la aceeaşi dată, ora 19.40, astfel cum rezultă din Procesul-verbal nr. 2PVA/BEC/P.R./2024 din 3 octombrie 2024.
    12. Împotriva acestor din urmă înregistrări, doamna Marcu Maria a depus contestaţie la Curtea Constituţională la data de 6 octombrie 2024, după expirarea termenului de 24 de ore prevăzut de art. 31 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    13. Aşa încât, faţă de prevederile de lege menţionate şi situaţia mai sus arătată, Curtea constată ca fiind tardiv introdusă contestaţia formulată de doamna Marcu Maria împotriva înregistrării candidaturii doamnei Elena-Valerica Lasconi şi domnului George-Nicolae Simion la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024.
    14. Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B. a), al art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, precum şi al art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004, cu unanimitate de voturi,
    CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
    În numele legii
    HOTĂRĂŞTE:
    Respinge contestaţia formulată de doamna Marcu Maria privind înregistrarea candidaturii doamnei Elena-Valerica Lasconi, domnului George-Nicolae Simion, domnului Mircea-Dan Geoană, domnului Ion-Marcel Ciolacu şi domnului Ludovic Orban la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024.
    Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului Electoral Central şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Pronunţată în şedinţa din 7 octombrie 2024.


                    PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
                    MARIAN ENACHE
                    Magistrat-asistent,
                    Mihaela Ionescu


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016