Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂREA nr. 62 din 30 septembrie 2019  privind contestarea neînregistrării candidaturii domnului Isaia Faur la alegerile  pentru Preşedintele României din anul 2019    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂREA nr. 62 din 30 septembrie 2019 privind contestarea neînregistrării candidaturii domnului Isaia Faur la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019

EMITENT: Curtea Constituţională
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 808 din 4 octombrie 2019

┌───────────────┬──────────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Daniel Marius │- judecător │
│Morar │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Livia Doina │- judecător │
│Stanciu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Benke Károly │- │
│ │magistrat-asistent-şef│
└───────────────┴──────────────────────┘

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Loredana Veisa.
    1. Pe rol se află soluţionarea cererii formulate de domnul Isaia Faur de anulare a campaniei electorale şi a alegerilor pentru Preşedintele României din data de 10 noiembrie 2019.
    2. Cererea a fost înregistrată la Curtea Constituţională la data de 27 septembrie 2019 şi formează obiectul Dosarului nr. 2.545F/2019, la care a fost ataşată o copie de pe Adresa Biroului Electoral Central, înregistrată cu nr. 131/C/BEC/P/2019 din 25 septembrie 2019, prin care i se aduce la cunoştinţă acestuia că nu a depus, împreună cu candidatura sa la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019, lista cu semnăturile a cel puţin 200.000 de susţinători.
    3. În temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, contestaţiile se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării şi a celorlalte documente aflate la dosar.
    4. La termenul de judecată fixat pentru data de 29 septembrie 2019, Curtea, constatând imposibilitatea constituirii legale a completului de judecată la acest termen potrivit art. 51 alin. (1) teza întâi din Legea nr. 47/1992, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a dispus, în temeiul art. 51 alin. (1) teza întâi şi al art. 14 din Legea nr. 47/1992, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, amânarea judecării cauzei pentru data de 30 septembrie 2019.
    5. Domnul Isaia Faur este nemulţumit de faptul că nu a fost înscris pe lista oficială a candidaţilor independenţi, ci în registrul de zi pentru înregistrarea corespondenţelor, drept care şi-a depus dosarul la Curtea Constituţională. Prezintă aspecte cu privire la cererile pe care le-a depus şi răspunsurile primite în legătură cu cererea sa de înscriere pe lista candidaţilor la alegerile pentru Preşedintele României din data de 10 noiembrie 2019. În final, solicită anularea campaniei electorale şi a alegerilor pentru Preşedintele României din data de 10 noiembrie 2019.
    6. Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, solicită, în considerarea Hotărârii Curţii Constituţionale nr. 21 din 25 septembrie 2019, admiterea contestaţiei formulate şi obligarea Biroului Electoral Central să emită o decizie prin care să fie soluţionată cererea de înregistrare a candidaturii, având în vedere că, în cauză, nu a fost emisă o astfel de decizie a Biroului Electoral Central.
    CURTEA,
    examinând contestaţia în raport cu prevederile Constituţiei, ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, reţine următoarele:
    7. Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 3 decembrie 2010, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi celor ale art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 12 septembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, Curtea Constituţională este competentă să soluţioneze contestaţia privind neînregistrarea candidaturii domnului Isaia Faur la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019.
    8. În acest sens, Curtea reţine că domnul Isaia Faur a depus la Curtea Constituţională un înscris denumit „Memoriu“, în care îşi arată nemulţumirea faţă de neînregistrarea candidaturii sale la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019 de către Biroul Electoral Central, solicitând anularea campaniei electorale şi a alegerilor pentru Preşedintele României din data de 10 noiembrie 2019. Având în vedere că anularea alegerilor, potrivit art. 52 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se dispune „în cazul în care votarea şi stabilirea rezultatelor au avut loc prin fraudă de natură să modifice atribuirea mandatului sau, după caz, ordinea candidaţilor care pot participa la al doilea tur de scrutin“, aşadar, vizează un aspect care nu antamează cele descrise în cauza de faţă, Curtea, în temeiul art. 22 alin. (4) şi al art. 152 din Codul de procedură civilă, coroborat cu art. 14 din Legea nr. 47/1992, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, califică cererea formulată ca fiind o contestaţie privind neînregistrarea candidaturii domnului Isaia Faur la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019.
    9. Examinând contestaţia, Curtea reţine că, potrivit art. 31 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, „în cel mult 24 de ore de la expirarea termenului prevăzut la art. 29 alin. (2), respectiv la art. 30 alin. (6), candidaţii, partidele politice, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţele politice, alianţele electorale şi alegătorii pot contesta înregistrarea sau respingerea înregistrării candidaturilor sau a semnelor electorale, după caz. Contestaţiile se fac în scris şi se depun la Curtea Constituţională“, iar, în conformitate cu art. 29 alin. (2), aplicabil în cauză, „înregistrarea şi respingerea înregistrării candidaturilor de către Biroul Electoral Central se fac prin decizie, în termen de cel mult 48 de ore de la depunerea acestora“.
    10. Curtea reţine că propunerea de candidatură a domnului Isaia Faur a fost depusă şi înregistrată la Biroul Electoral Central la data de 22 septembrie 2019, iar la data de 25 septembrie 2019, prin Adresa nr. 131/C/BEC/P/2019, Biroul Electoral Central i-a comunicat acestuia că nu a dat curs cererii sale de înregistrare a candidaturii, având în vedere art. 4 alin. (2) şi art. 27 şi următoarele din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Înaintea emiterii acestei adrese, la data de 24 septembrie 2019 a fost depus prin poştă memoriul antereferit, calificat de Curte ca fiind contestaţie, înainte ca termenul de 24 de ore prevăzut de art. 31 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, să înceapă să curgă şi fără ca cererea sa de înregistrare a candidaturii să fi fost soluţionată. Curtea reţine că termenul de contestare de 24 de ore, potrivit legii, curge de la data expirării termenului de 48 de ore în care Biroul Electoral Central trebuie să se pronunţe asupra cererii de înregistrare a candidaturii. În cauza de faţă, Curtea reţine că adresa antereferită a Biroului Electoral Central a fost dată după expirarea celor 48 de ore, dar în interiorul termenului de contestare, astfel că, în cauză, contestatorul ar fi trebuit să formuleze prezenta contestaţie în cursul zilei de 25 septembrie 2019, după soluţionarea cererii sale de înregistrare a candidaturii, întrucât acesta nu putea contesta un act care nu a fost încă emis la data formulării contestaţiei. Faţă de prevederile de lege menţionate şi situaţia mai sus arătată, Curtea constată ca fiind prematur introdusă contestaţia formulată de domnul Isaia Faur.
    11. Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu majoritate de voturi,
    CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
    În numele legii
    HOTĂRĂŞTE:
    Respinge contestaţia formulată de domnul Isaia Faur privind neînregistrarea candidaturii sale la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019.
    Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului Electoral Central şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Pronunţată în şedinţa din data de 30 septembrie 2019.


                    PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
                    prof. univ. dr. VALER DORNEANU
                    Magistrat-asistent-şef,
                    Benke Károly


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016