Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
┌───────────────────┬──────────────────┐
│Marian Enache │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mihaela Ciochină │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Dimitrie-Bogdan │- judecător │
│Licu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Laura-Iuliana │- judecător │
│Scântei │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniela Ramona │- │
│Mariţiu │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘
Cu participarea reprezentantei Ministerului Public, procuror Loredana Brezeanu. 1. Pe rol se află soluţionarea contestaţiei formulate de Asociaţia Europeană pentru Opoziţie Economică împotriva candidaturii domnului Marcel Ciolacu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024. 2. Contestaţia a fost înregistrată la Curtea Constituţională la data de 5 octombrie 2024 şi formează obiectul Dosarului nr. 3.049F/2024. 3. În temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, contestaţiile se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării şi a celorlalte documente aflate la dosar. 4. În motivarea contestaţiei, Asociaţia Europeană pentru Opoziţie Economică susţine că domnul Marcel Ciolacu a utilizat termenul „ostaşi“ în loc de „ostatici“ într-un discurs public susţinut cu ocazia „marcării a 145 de ani de la acordarea cetăţeniei române primilor evrei născuţi sau refugiaţi în România“. Contestatoarea apreciază că domnul Marcel Ciolacu „induce ideea de prelungire a războiului din Orientul Mijlociu, care contravine diplomaţiilor UE şi NATO“. 5. Reprezentanta Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, solicită, în esenţă, respingerea contestaţiei ca inadmisibilă, deoarece Asociaţia Europeană pentru Opoziţie Economică nu are calitatea de a contesta deciziile Biroului Electoral Central. Totodată, arată că un alt motiv de inadmisibilitate a contestaţiei îl reprezintă faptul că la Biroul Electoral Central nu a fost depusă candidatura domnului Ion-Marcel Ciolacu. CURTEA, examinând contestaţia în raport cu prevederile Constituţiei, ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea preşedintelui României, văzând concluziile reprezentantei Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, reţine următoarele: 6. Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 3 decembrie 2010, precum şi celor ale art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 12 septembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, Curtea Constituţională este competentă să soluţioneze contestaţia privind contestarea candidaturii domnului Ion-Marcel Ciolacu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024. 7. Curtea constată că, în cursul zilei de 5 octombrie 2024, a fost înregistrată propunerea de candidatură a domnului Ion-Marcel Ciolacu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024, acesta fiind desemnat de Partidul Social Democrat - PSD, Biroul Electoral Central neemiţând însă o decizie de înregistrare sau de respingere a înregistrării candidaturii acestuia. 8. Aşa fiind, Curtea reţine că propunerea de candidatură a domnului Ion-Marcel Ciolacu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 a fost înregistrată la Biroul Electoral Central în data de 5 octombrie 2024. Instanţa de contencios constituţional observă că, potrivit art. 29 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, în termen de cel mult 48 de ore de la depunerea candidaturilor la funcţia de Preşedinte al României, Biroul Electoral Central decide în sensul înregistrării sau respingerii înregistrării acestora. Totodată, Curtea observă că, potrivit art. 69 alin. (1) şi (1^1) din Legea nr. 370/2004, termenele pe zile, prevăzute de această lege, cuprind ziua când încep să curgă şi se termină la ora 24.00 a zilei când se împlinesc, chiar dacă acestea nu sunt zile lucrătoare, iar termenele pe ore încep să curgă de la ora 0.00 a zilei următoare. 9. Având în vedere aceste aspecte, Curtea observă că, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 370/2004, termenul în care Biroul Electoral Central trebuie să decidă în sensul înregistrării sau respingerii înregistrării candidaturii domnului Ion-Marcel Ciolacu începe la ora 0.00 a zilei de 6 octombrie 2024 şi se împlineşte la ora 24.00 a zilei de 7 octombrie 2024. Totodată, Curtea reţine că, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 370/2004, termenul de contestare a înregistrării sau respingerii înregistrării candidaturilor începe la ora 0.00 a zilei de 8 octombrie 2024 şi expiră la ora 24.00 a aceleiaşi zile. 10. Aşa fiind, Curtea constată că autorul contestaţiei, Asociaţia Europeană pentru Opoziţie Economică, a formulat contestaţia la data de 5 octombrie 2024, înainte ca Biroul Electoral Central să fi decis cu privire la înregistrarea sau respingerea înregistrării candidaturii domnului Ion-Marcel Ciolacu. În consecinţă, contestaţia fiind prematur formulată, urmează să fie respinsă ca atare (în acelaşi sens, a se vedea Hotărârea nr. 62 din 30 septembrie 2019, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 808 din 4 octombrie 2019, paragraful 10, Hotărârea nr. 7 din 24 septembrie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 701 din 24 septembrie 2014, Hotărârea nr. 11 din 24 septembrie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 701 din 24 septembrie 2014). 11. Totodată, Curtea constată că, potrivit art. 31 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, în cel mult 24 de ore de la expirarea termenului prevăzut la art. 29 alin. (2), respectiv la art. 30 alin. (6), candidaţii, partidele politice, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţele politice, alianţele electorale şi alegătorii pot contesta înregistrarea sau respingerea înregistrării candidaturilor sau a semnelor electorale, după caz. 12. Aşa fiind, faţă de dispoziţiile legale citate, Curtea reţine că una dintre condiţiile de admisibilitate a contestaţiilor împotriva înregistrării sau respingerii înregistrării candidaturilor pentru funcţia de Preşedinte al României o reprezintă aceea de a fi formulate de către candidaţi, partidele politice, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţele politice, alianţele electorale şi alegători. Or, în cauza de faţă, Asociaţia Europeană pentru Opoziţie Economică nu are calitatea de titular al unei astfel de cereri, în conformitate cu art. 31 alin. (1) din Legea nr. 370/2004. Ca urmare, contestaţia formulată împotriva candidaturii domnului Ion-Marcel Ciolacu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 urmează să fie respinsă ca inadmisibilă. 13. Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, precum şi al art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004, cu unanimitate de voturi, CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii HOTĂRĂŞTE: Respinge, ca inadmisibilă, contestaţia formulată de Asociaţia Europeană pentru Opoziţie Economică împotriva candidaturii domnului Ion-Marcel Ciolacu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024. Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului Electoral Central şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Pronunţată în şedinţa din 5 octombrie 2024. PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE Marian Enache Magistrat-asistent, Daniela Ramona Mariţiu -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.