Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Bianca Drăghici │- │
│ │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu. 1. Pe rol se află soluţionarea contestaţiei formulate de domnul Bogdan Scurtu împotriva Hotărârii Curţii Constituţionale nr. 4 din 22 septembrie 2019 referitoare la contestaţia privind respingerea înregistrării candidaturii domnului Viorel Cataramă la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019. 2. Contestaţia a fost înregistrată la Curtea Constituţională la data de 25 septembrie 2019 şi formează obiectul Dosarului nr. 2.524F/2019, la care au fost ataşate propunerea de candidatură a domnului Viorel Cataramă, împreună cu Decizia nr. 10/D din 20 septembrie 2019 privind respingerea înregistrării candidaturii şi a semnului electoral ale domnului Viorel Cataramă pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2019, transmise de Biroul Electoral Central cu Adresa nr. 114/C/BEC/P/2019 din 21 septembrie 2019, înregistrate la Curtea Constituţională cu nr. 7.205 din 21 septembrie 2019. 3. În temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, contestaţiile se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării şi a celorlalte documente aflate la dosar. 4. În motivarea contestaţiei, domnul Bogdan Scurtu susţine că în urma verificării celor 231.061 de semnături ale alegătorilor din listele susţinătorilor sub aspectul cerinţei semnăturii, ca element esenţial al listei de susţinători, Biroul Electoral Central a reţinut că 720 de semnături sunt fotocopii ale unor file conţinând semnături şi alte lipsuri şi 94.170 de semnături sunt cu elemente de similitudine care înlătură prezumţia simplă de validitate a acestor liste cu date confidenţiale ale susţinătorilor, rezultând 136.171 de semnături neafectate de vicii de fond şi formă, număr mai mic decât 200.000 de semnături. 5. Se mai susţine că Hotărârea Curţii Constituţionale nr. 4 din 22 septembrie 2019, care a stabilit că Biroul Electoral Central nu are competenţă să se pronunţe asupra acestui aspect, existând instituţii specializate ale statului care pot face acest lucru, este nelegală. 6. În consecinţă, solicită aplicarea aceleiaşi măsuri de către Biroul Electoral Central de sesizare a organelor de urmărire penală competente sub aspectul infracţiunii de fals în înscrisuri sub semnătură privată şi fals în declaraţii, „faţă de veridicitatea semnăturilor şi realitatea declaraţiilor veridicităţii semnăturilor constatate în urma verificării îndeplinirii condiţiei de fond şi formă a listelor susţinătorilor tuturor candidaţilor“. Susţine că se încalcă, astfel, art. 16 din Constituţie. De asemenea, solicită înaintarea de îndată parchetului a listelor susţinătorilor ce conţin acele semnături ale unor persoane diferite cu similitudini evidente de fals. 7. Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, solicită respingerea contestaţiei. CURTEA, examinând contestaţia în raport cu prevederile Constituţiei, ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, reţine următoarele: 8. Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 3 decembrie 2010, precum şi celor ale art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 12 septembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, Curtea Constituţională este competentă să soluţioneze contestaţiile cu privire la înregistrarea sau neînregistrarea candidaturii la funcţia de Preşedinte al României. 9. Curtea mai reţine că în faza contestării înregistrării sau neînregistrării candidaturilor, după caz, competenţa sa vizează îndeplinirea de către candidaţi a condiţiilor de fond şi de formă pentru a fi aleşi în funcţia de Preşedinte al României. 10. Or, obiectul prezentei contestaţii îl constituie Hotărârea Curţii Constituţionale nr. 4 din 22 septembrie 2019 referitoare la contestaţia privind respingerea înregistrării candidaturii domnului Viorel Cataramă la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 774 din 24 septembrie 2019, prin care Curtea Constituţională a admis contestaţia formulată împotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr. 10/D din 20 septembrie 2019 şi, în consecinţă, a dispus înregistrarea de către Biroul Electoral Central a candidaturii şi a semnului electoral ale domnului Viorel Cataramă la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019. 11. Având în vedere obiectul contestaţiei, Curtea constată că aceasta este inadmisibilă, întrucât poate constitui obiect al contestaţiilor formulate, conform art. 31 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, doar înregistrarea sau respingerea înregistrării candidaturilor sau a semnelor electorale, după caz, neputând face obiectul unor astfel de contestaţii hotărârile Curţii Constituţionale pronunţate în exercitarea atribuţiei prevăzute de art. 146 lit. f) din Constituţie. 12. Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, precum şi al art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004, cu unanimitate de voturi, CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii HOTĂRĂŞTE: Respinge, ca inadmisibilă, contestaţia formulată de domnul Bogdan Scurtu împotriva Hotărârii Curţii Constituţionale nr. 4 din 22 septembrie 2019 referitoare la contestaţia privind respingerea înregistrării candidaturii domnului Viorel Cataramă la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019. Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului Electoral Central şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Pronunţată în şedinţa din data de 26 septembrie 2019. PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE prof. univ. dr. VALER DORNEANU Magistrat-asistent, Bianca Drăghici ----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.