Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂREA nr. 53 din 26 septembrie 2019  privind contestarea neînregistrării candidaturii domnului Marin Duţă  la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂREA nr. 53 din 26 septembrie 2019 privind contestarea neînregistrării candidaturii domnului Marin Duţă la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019

EMITENT: Curtea Constituţională
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 788 din 27 septembrie 2019

┌─────────────────┬──────────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├─────────────────┼──────────────────────┤
│Cristian Deliorga│- judecător │
├─────────────────┼──────────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├─────────────────┼──────────────────────┤
│Daniel Marius │- judecător │
│Morar │ │
├─────────────────┼──────────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├─────────────────┼──────────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├─────────────────┼──────────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├─────────────────┼──────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├─────────────────┼──────────────────────┤
│Claudia-Margareta│- │
│Krupenschi │magistrat-asistent-şef│
└─────────────────┴──────────────────────┘

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, domnul procuror Liviu Drăgănescu.
    1. Pe rol se află soluţionarea contestaţiei formulate de Marin Duţă împotriva neînregistrării candidaturii domnului Marin Duţă la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019.
    2. Contestaţia a fost înregistrată la Curtea Constituţională la data de 25 septembrie 2019 şi formează obiectul Dosarului nr. 2.519F/2019, la care a fost ataşată o copie de pe Adresa Biroului Electoral Central, înregistrată cu nr. 125/C/BEC/P/2019 în data de 25 septembrie 2019, prin care domnului Marin Duţă i se aduce la cunoştinţă că nu se poate da curs solicitărilor sale anterioare, deoarece depunerea şi, respectiv, înregistrarea la Biroul Electoral Central a candidaturilor pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2019 se efectuează numai cu respectarea condiţiilor prevăzute de art. 4 alin. (2), art. 27 şi următoarele din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, condiţii pe care domnul Marin Duţă nu le îndeplineşte.
    3. În temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, contestaţiile se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării şi a celorlalte documente aflate la dosar.
    4. Autorul contestaţiei arată că „Decizia 125C/25.09.2019 a Biroului Electoral Central de respingere a candidaturii conform Legii nr. 370/2004“ a fost emisă „fără a se examina şi motiva temeinicia şi legalitatea“. În continuare, sunt prezentate secvenţial diverse aspecte legate de dosare sau cereri pe care le-a adresat unor persoane sau autorităţi publice.
    5. Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, solicită respingerea contestaţiei, ca inadmisibilă.
    CURTEA,
    examinând contestaţia în raport cu prevederile Constituţiei, ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, reţine următoarele:
    6. Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 3 decembrie 2010, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi celor ale art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 12 septembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, Curtea Constituţională este competentă să soluţioneze contestaţia privind neînregistrarea candidaturii domnului Marin Duţă la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019.
    7. Curtea reţine că domnul Marin Duţă a adresat Biroului Electoral Central două solicitări succesive, prima înregistrată în data de 22 septembrie 2019 cu nr. 125/C/BEC/P/2019 şi a doua înregistrată în data de 23 septembrie 2019 cu nr. 152/C/BEC/P/2019. În data de 25 septembrie 2019, domnul Marin Duţă a primit comunicarea cu nr. 125/C/BEC/P/2019, prin care se arată că nu se poate da curs celor două solicitări mai sus menţionate deoarece nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de art. 4 alin. (2), art. 27 şi următoarele din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    8. Prin contestaţia ce reprezintă obiectul dosarului de faţă, domnul Duţă Marin atacă răspunsul formulat de Biroul Electoral Central prin adresa cu nr. 125/C/BEC/P/2019 din data de 25 septembrie 2019, întrucât acesta nu relevă motivele de legalitate şi nu examinează temeinicia respingerii solicitărilor sale.
    9. Curtea reţine că depunerea candidaturii se realizează, potrivit art. 27 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, la Biroul Electoral Central, cel mai târziu cu 50 de zile înainte de data alegerilor, respectiv până la data de 22 septembrie 2019, ora 24,00 (conform pct. 34 din anexa - Programul calendaristic pentru realizarea acţiunilor necesare pentru alegerea Preşedintelui României în anul 2019 la Hotărârea Guvernului nr. 630/2019 privind aprobarea Programului calendaristic pentru realizarea acţiunilor necesare pentru alegerea Preşedintelui României în anul 2019, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 din 28 august 2019). Totodată, înregistrarea sau respingerea înregistrării candidaturii, potrivit art. 29 alin. (2) şi art. 69 alin. (1^1) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se realizează în termen de cel mult 48 de ore de la depunerea candidaturii, respectiv până la data de 24 septembrie 2019, ora 24,00 (pct. 38 din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 630/2019). Prevederile art. 31 alin. (1) din aceeaşi lege dau dreptul candidaţilor, partidelor politice, organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţelor politice, alianţelor electorale şi alegătorilor de a contesta înregistrarea sau respingerea înregistrării candidaturilor. Contestaţiile pot fi formulate în cel mult 24 de ore de la expirarea termenului prevăzut de art. 29 alin. (2) din aceeaşi lege, respectiv până la data de 25 septembrie 2019, ora 24,00 (pct. 39 din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 630/2019).
    10. În prezenta cauză, domnul Marin Duţă a introdus o solicitare de înregistrare a depunerii candidaturii sale cu respectarea termenului legal, respectiv în data de 22 septembrie 2019, cu privire la care Biroul Electoral Central nu a emis o decizie în sensul şi în termenul prevăzute de art. 29 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit căruia „Înregistrarea şi respingerea înregistrării candidaturilor de către Biroul Electoral Central se fac prin decizie, în termen de cel mult 48 de ore de la depunerea acestora“, ci a fost emisă, la data de 25 septembrie 2019, o adresă de comunicare a soluţiei de neînregistrare a candidaturii. În data de 25 septembrie 2019 a depus la Curtea Constituţională prezenta contestaţie.
    11. Prin Hotărârea nr. 21 din 25 septembrie 2019*), paragraful 19, încă nepublicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, Curtea Constituţională a constatat că actul prin care Biroul Electoral Central respinge înregistrarea unei candidaturi, indiferent de condiţia constituţională sau legală considerată a fi neîntrunită, este decizia, având în vedere prevederile art. 29 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit cărora „Înregistrarea şi respingerea înregistrării candidaturilor de către Biroul Electoral Central se fac prin decizie, în termen de cel mult 48 de ore de la depunerea acestora“. Curtea a mai reţinut că această soluţie legislativă a fost consacrată prin art. I pct. 16 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 95/2009 privind modificarea şi completarea Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 608 din 3 septembrie 2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 98/2011, iar, spre exemplu, cu ocazia alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al României din anul 2009, Biroul Electoral Central a emis decizii de respingere a candidaturilor în măsura în care listele de susţinători nu erau depuse [a se vedea, cu titlu exemplificativ, hotărârile Curţii Constituţionale nr. 1 din 16 octombrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 708 din 21 octombrie 2009, nr. 6 din 23 octombrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 723 din 27 octombrie 2009, sau nr. 12 din 26 octombrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 732 din 28 octombrie 2009, prin care au fost respinse contestaţii formulate împotriva deciziilor Biroului Electoral Central de respingere a înregistrării candidaturilor la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2009].
    *) Hotărârea Curţii Constituţionale nr. 21 din 25 septembrie 2019 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 787 din 27 septembrie 2019.

    12. Or, în cazul de faţă, respingerea faţă de solicitarea înregistrată în data de 22 septembrie 2019 cu nr. 125/C/BEC/P/2019 s-a realizat printr-o adresă de comunicare a soluţiei de neînregistrare a candidaturii, iar acest înscris nu poate fi calificat/asimilat drept decizie nici formal, nici material. În condiţiile nerespectării de către Biroul Electoral Central a prevederilor art. 29 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Curtea va admite contestaţia formulată şi, în condiţiile în care se verifică faptul că, în cauză, nu au fost îndeplinite cerinţele prevăzute „de art. 4 alin. (2), art. 27 şi următoarele din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României“, astfel cum se arată în adresa de comunicare a răspunsului cu nr. 125/C/BEC/P/2019 din 25 septembrie 2019, Biroului Electoral Central îi va reveni, potrivit legii, obligaţia de a emite o decizie de respingere a înregistrării candidaturii domnului Marin Duţă la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019.
    13. Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu majoritate de voturi,
    CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
    În numele legii
    HOTĂRĂŞTE:
    Admite contestaţia formulată de Marin Duţă şi obligă Biroul Electoral Central să emită, potrivit legii, o decizie cu privire la candidatura domnului Marin Duţă la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019.
    Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului Electoral Central şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Pronunţată în şedinţa din 26 septembrie 2019.


                    PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
                    prof. univ. dr. VALER DORNEANU
                    Magistrat-asistent-şef,
                    Claudia-Margareta Krupenschi


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016