Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
┌───────────────────┬──────────────────┐
│Marian Enache │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mihaela Ciochină │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Dimitrie-Bogdan │- judecător │
│Licu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Laura-Iuliana │- judecător │
│Scântei │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniela Ramona │- │
│Mariţiu │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘
Cu participarea reprezentantei Ministerului Public, procuror Loredana Brezeanu. 1. Pe rol se află soluţionarea contestaţiei formulate de domnul Ioan Todiroae privind respingerea înregistrării candidaturii independente a domnului Miron Cozma la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024. 2. Contestaţia a fost înregistrată la Curtea Constituţională la data de 4 octombrie 2024 şi formează obiectul Dosarului nr. 3.047F/2024, la care a fost ataşată Decizia nr. 19D din 3 octombrie 2024 privind respingerea înregistrării candidaturii independente a domnului Miron Cozma la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024, transmisă de Biroul Electoral Central cu Adresa nr. 108C/BEC/P.R./2024 din 4 octombrie 2024, înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 9.224 din 4 octombrie 2024. 3. În temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, contestaţiile se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării şi a celorlalte documente aflate la dosar. 4. În motivarea contestaţiei, domnul Ioan Todiroae susţine că respingerea înregistrării candidaturii domnului Miron Cozma la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 prezintă riscul încălcării prevederilor art. 1 alin. (4) şi (5) şi ale art. 37 alin. (1) şi (2) din Constituţie. Totodată, arată că domnul Miron Cozma are cel puţin 35 de ani şi nu este sprijinit de nicio organizaţie. 5. Reprezentanta Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, solicită, în esenţă, respingerea contestaţiei, aceasta fiind nemotivată. CURTEA, examinând contestaţia în raport cu prevederile Constituţiei, ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, văzând concluziile reprezentantei Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, reţine următoarele: 6. Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 3 decembrie 2010, precum şi celor ale art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 12 septembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, Curtea Constituţională este competentă să soluţioneze contestaţia privind respingerea înregistrării candidaturii independente a domnului Miron Cozma la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024. 7. Curtea reţine că, potrivit art. 29 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, în termen de cel mult 48 de ore de la depunerea candidaturilor la funcţia de Preşedinte al României, Biroul Electoral Central decide înregistrarea sau respingerea înregistrării acestora. Prevederile art. 31 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 dau dreptul candidaţilor, partidelor politice, organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţelor politice, alianţelor electorale şi alegătorilor de a contesta înregistrarea sau respingerea înregistrării candidaturilor. Curtea reţine că aceste contestaţii pot fi formulate în cel mult de 24 de ore de la expirarea termenului prevăzut de art. 29 alin. (2) din aceeaşi lege. 8. Totodată, Curtea observă că, potrivit art. 69 alin. (1) şi (1^1) din Legea nr. 370/2004, termenele pe zile, prevăzute de acest act normativ, cuprind ziua când încep să curgă şi se termină la ora 24.00 a zilei când se împlinesc, chiar dacă acestea nu sunt zile lucrătoare, iar termenele pe ore încep să curgă de la ora 0.00 a zilei următoare. 9. Având în vedere aceste aspecte, Curtea observă că cererea de admitere a candidaturii independente a domnului Miron Cozma a fost depusă la Biroul Electoral Central la data de 1 octombrie 2024, iar, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 370/2004, termenul în care Biroul Electoral Central trebuia să decidă înregistrarea sau respingerea înregistrării candidaturii a început la ora 0.00 a zilei de 2 octombrie 2024 şi s-a împlinit la ora 24.00 a zilei de 3 octombrie 2024. Totodată, Curtea reţine că, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 370/2004, termenul de contestare a înregistrării sau respingerii înregistrării candidaturii a început la ora 0.00 a zilei de 4 octombrie 2024 şi a expirat la ora 24.00 a aceleiaşi zile. 10. Având în vedere aceste aspecte, Curtea constată că în prezentul dosar contestaţia a fost depusă la data de 4 octombrie 2024, fiind introdusă în termenul prevăzut de dispoziţiile Legii nr. 370/2004. 11. Curtea reţine că atât condiţiile de eligibilitate, cât şi impedimentele constituţionale pentru a fi ales în funcţia de Preşedinte al României sunt prevăzute în Constituţie şi în Legea nr. 370/2004. 12. Potrivit art. 37 din Constituţie, coroborat cu art. 16 alin. (3), art. 36 şi art. 40 alin. (3) din Constituţie, au dreptul de a fi aleşi pentru funcţia de Preşedinte al României cetăţenii cu drept de vot care, până în ziua alegerilor inclusiv, au împlinit 35 de ani, au domiciliul în ţară şi cărora nu le este interzisă asocierea în partide politice. Totodată, conform art. 27 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare: "(2) Propunerile se fac în scris şi vor fi primite numai dacă: a) sunt semnate de conducerea partidului sau a alianţei politice ori de conducerile acestora, care au propus candidatul sau, după caz, de candidatul independent; b) cuprind prenumele şi numele, locul şi data naşterii, starea civilă, domiciliul, studiile, ocupaţia şi profesia candidatului şi precizarea că îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege pentru a candida; c) sunt însoţite de declaraţia de acceptare a candidaturii, scrisă, semnată şi datată de candidat, de declaraţia de avere, declaraţia de interese, de o declaraţie pe propria răspundere a candidatului în sensul că a avut sau nu calitatea de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia, precum şi de lista susţinătorilor, al căror număr nu poate fi mai mic de 200.000 de alegători." 13. Curtea constată că Biroul Electoral Central a emis Decizia nr. 19D din 3 octombrie 2024 privind respingerea înregistrării candidaturii independente a domnului Miron Cozma la alegerile Preşedintelui României din anul 2024, reţinând că acesta a depus doar o cerere de admitere a candidaturii independente, fără a anexa documentele prevăzute de art. 4 alin. (2) şi art. 27 din Legea nr. 370/2004. 14. Curtea constată că decizia adoptată de către Biroul Electoral Central este legală, întrucât cererea de admitere a candidaturii independente formulată de domnul Miron Cozma nu a fost însoţită de documentele expres prevăzute de art. 27 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 370/2004, şi anume declaraţia de acceptare a candidaturii, declaraţia de avere, declaraţia de interese, declaraţia pe propria răspundere că a avut sau nu calitatea de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia, lista de susţinători (a se vedea, mutatis mutandis, Hotărârea nr. 65 din 30 septembrie 2019, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 808 din 4 octombrie 2019, paragraful 15, Hotărârea nr. 64 din 30 septembrie 2019, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 808 din 4 octombrie 2019, paragraful 18). 15. În ceea ce priveşte susţinerea că domnul Miron Cozma nu este sprijinit de nicio organizaţie, Curtea constată că aceasta reprezintă o simplă afirmaţie subiectivă, nefiind de natură să probeze nelegalitatea respingerii înregistrării candidaturii independente a domnului Miron Cozma la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024. Prin urmare, contestaţia urmează să fie respinsă. 16. Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, precum şi al art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004, cu unanimitate de voturi, CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii HOTĂRĂŞTE: Respinge contestaţia formulată de domnul Ioan Todiroae privind respingerea înregistrării candidaturii independente a domnului Miron Cozma la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024. Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului Electoral Central şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Pronunţată în şedinţa din data de 5 octombrie 2024. PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE Marian Enache Magistrat-asistent, Daniela Ramona Mariţiu -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.