Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂREA nr. 26 din 14 octombrie 2024  privind contestarea înregistrării candidaturii domnului Nicolae-Ionel Ciucă  şi domnului Ion-Marcel Ciolacu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂREA nr. 26 din 14 octombrie 2024 privind contestarea înregistrării candidaturii domnului Nicolae-Ionel Ciucă şi domnului Ion-Marcel Ciolacu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024

EMITENT: Curtea Constituţională
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1045 din 17 octombrie 2024

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Marian Enache │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mihaela Ciochină │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Dimitrie-Bogdan │- judecător │
│Licu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mihaela Ionescu │- │
│ │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Ioana-Codruţa Dărângă.
    1. Pe rol se află soluţionarea contestaţiei formulate de domnul Iosif Cristinel Moşoiu împotriva înregistrării candidaturii domnului Nicolae-Ionel Ciucă şi domnului Ion-Marcel Ciolacu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024.
    2. Contestaţia a fost înregistrată la Curtea Constituţională la data de 11 octombrie 2024 şi formează obiectul Dosarului nr. 3.132F/2024, la care au fost ataşate propunerea de candidatură a domnului Nicolae-Ionel Ciucă împreună cu Decizia nr. 15D din 3 octombrie 2024 privind înregistrarea candidaturii şi a semnului electoral ale domnului Nicolae-Ionel Ciucă pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2024, transmise de Biroul Electoral Central cu Adresa nr. 105C/BEC/P.R./2024 din 4 octombrie 2024, înregistrate la Curtea Constituţională cu nr. 9.221 din 4 octombrie 2024, şi propunerea de candidatură a domnului Ion-Marcel Ciolacu împreună cu Decizia nr. 28D din 6 octombrie 2024 privind înregistrarea candidaturii şi a semnului electoral ale domnului Ion-Marcel Ciolacu pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2024, transmise de Biroul Electoral Central cu Adresa nr. 175C/BEC/P.R./2024 din 7 octombrie 2024, înregistrate la Curtea Constituţională cu nr. 9.284 din 7 octombrie 2024.
    3. În temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, contestaţiile se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării şi a celorlalte documente aflate la dosar.
    4. În motivarea contestaţiei, domnul Iosif Cristinel Moşoiu formulează o serie de aprecieri personale cu privire la eligibilitatea candidaţilor a căror candidatură o contestă.
    5. Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, solicită respingerea contestaţiei, întrucât a fost tardiv introdusă în raport cu dispoziţiile art. 31 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    CURTEA,
    examinând contestaţia în raport cu prevederile Constituţiei, ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, reţine următoarele:
    6. Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 3 decembrie 2010, precum şi celor ale art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 12 septembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, Curtea Constituţională este competentă să soluţioneze contestaţia privind înregistrarea candidaturii domnului Nicolae-Ionel Ciucă şi domnului Ion-Marcel Ciolacu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024.
    7. Curtea reţine că atât condiţiile de eligibilitate, cât şi impedimentele constituţionale pentru a fi ales în funcţia de Preşedinte al României sunt prevăzute în Constituţie şi în Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    8. Potrivit art. 37 din Constituţie, coroborat cu art. 16 alin. (3), art. 36 şi art. 40 alin. (3) din Constituţie, au dreptul de a fi aleşi pentru funcţia de Preşedinte al României cetăţenii cu drept de vot care, până în ziua alegerilor inclusiv, au împlinit 35 de ani, au domiciliul în ţară şi cărora nu le este interzisă asocierea în partide politice. Totodată, conform art. 27 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare:
    "(2) Propunerile se fac în scris şi vor fi primite numai dacă:
    a) sunt semnate de conducerea partidului sau a alianţei politice ori de conducerile acestora, care au propus candidatul sau, după caz, de candidatul independent;
    b) cuprind prenumele şi numele, locul şi data naşterii, starea civilă, domiciliul, studiile, ocupaţia şi profesia candidatului şi precizarea că îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege pentru a candida;
    c) sunt însoţite de declaraţia de acceptare a candidaturii, scrisă, semnată şi datată de candidat, de declaraţia de avere, declaraţia de interese, de o declaraţie pe propria răspundere a candidatului în sensul că a avut sau nu calitatea de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia, precum şi de lista susţinătorilor, al căror număr nu poate fi mai mic de 200.000 de alegători."

    9. Curtea reţine, totodată, că, potrivit art. 31 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, „în cel mult 24 de ore de la expirarea termenului prevăzut la art. 29 alin. (2), respectiv la art. 30 alin. (6), candidaţii, partidele politice, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţele politice, alianţele electorale şi alegătorii pot contesta înregistrarea sau respingerea înregistrării candidaturilor sau a semnelor electorale, după caz. Contestaţiile se fac în scris şi se depun la Curtea Constituţională“, iar, în conformitate cu art. 29 alin. (2), aplicabil în cauză, „înregistrarea şi respingerea înregistrării candidaturilor de către Biroul Electoral Central se fac prin decizie, în termen de cel mult 48 de ore de la depunerea acestora.“
    10. Curtea reţine că propunerea de candidatură a domnului Nicolae-Ionel Ciucă a fost depusă şi înregistrată la Biroul Electoral Central de către Partidul Naţional Liberal la data de 2 octombrie 2024, iar la data de 3 octombrie 2024, Biroul Electoral Central a adoptat Decizia nr. 15/D de înregistrare a acestei candidaturi, decizie afişată pe site-ul www.bec.ro la aceeaşi dată, ora 19.40, astfel cum rezultă din Procesul-verbal nr. 4PVA/BEC/P.R./2024 din 3 octombrie 2024. Totodată, propunerea de candidatură a domnului Ion-Marcel Ciolacu a fost depusă şi înregistrată la Biroul Electoral Central de către Partidul Social Democrat la data de 5 octombrie 2024, iar la data de 6 octombrie 2024, Biroul Electoral Central a adoptat Decizia nr. 28/D de înregistrare a acestei candidaturi, decizie afişată pe site-ul www.bec.ro la aceeaşi dată, ora 23.35, astfel cum rezultă din Procesul-verbal nr. 17PVA/BEC/P.R./2024 din 6 octombrie 2024.
    11. Împotriva acestor din urmă înregistrări, domnul Iosif Cristinel Moşoiu a depus contestaţie la Curtea Constituţională la data de 11 octombrie 2024 (data poştei 9 octombrie 2024), după expirarea termenului de 24 de ore prevăzut de art. 31 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    12. Aşa încât, faţă de prevederile de lege menţionate şi situaţia mai sus arătată, Curtea constată ca fiind tardiv introdusă contestaţia formulată de domnul Iosif Cristinel Moşoiu împotriva înregistrării candidaturii domnului Nicolae-Ionel Ciucă şi domnului Ion-Marcel Ciolacu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024.
    13. Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, precum şi al art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004, cu unanimitate de voturi,
    CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
    În numele legii
    HOTĂRĂŞTE:
    Respinge contestaţia formulată de domnul Iosif Cristinel Moşoiu privind înregistrarea candidaturii domnului Nicolae-Ionel Ciucă şi domnului Ion-Marcel Ciolacu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024.
    Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului Electoral Central şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Pronunţată în şedinţa din 14 octombrie 2024.


                    PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
                    MARIAN ENACHE
                    Magistrat-asistent,
                    Mihaela Ionescu


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016