Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
┌───────────────────┬──────────────────┐
│Marian Enache │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mihaela Ciochină │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Dimitrie-Bogdan │- judecător │
│Licu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Laura-Iuliana │- judecător │
│Scântei │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Irina-Loredana │- │
│Gulie │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘
Cu participarea reprezentantei Ministerului Public, procuror Loredana Brezeanu. 1. Pe rol se află soluţionarea contestaţiei formulate de domnul Anghelescu Alexandru împotriva înregistrării candidaturii domnului Ciolacu Ion-Marcel la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024. 2. Contestaţia a fost înregistrată la Curtea Constituţională la data de 7 octombrie 2024 şi formează obiectul Dosarului nr. 3.083F/2024, la care a fost ataşată propunerea de candidatură a domnului Ciolacu Ion-Marcel, împreună cu Decizia nr. 28D din 6 octombrie 2024 privind înregistrarea candidaturii şi a semnului electoral ale domnului Ciolacu Ion-Marcel pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2024, transmise de Biroul Electoral Central cu Adresa nr. 175C/BEC/P.R.2024 din 7 octombrie 2024, înregistrate la Curtea Constituţională cu nr. 9.284 din 7 octombrie 2024. 3. În temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, contestaţiile se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea obligatorie a reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării şi a celorlalte documente aflate la dosar. 4. În motivarea contestaţiei, domnul Anghelescu Alexandru susţine, în esenţă, că domnul Ciolacu Ion-Marcel a solicitat în mod nelegal eliberarea unei noi cărţi de identitate, în fapt înlocuirea celei pe care o deţinea, nefiind în situaţia de a reclama furtul sau pierderea actului de identitate deţinut anterior. 5. Reprezentanta Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, solicită, în esenţă, respingerea contestaţiei, apreciind ca fiind întrunite condiţiile prevăzute în art. 27-30 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României. CURTEA, examinând contestaţia în raport cu prevederile Constituţiei, ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, reţine următoarele: 6. Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 3 decembrie 2010, precum şi celor ale art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 12 septembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, Curtea Constituţională este competentă să soluţioneze contestaţia privind înregistrarea candidaturii domnului Ciolacu Ion-Marcel, candidat la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024. 7. Curtea reţine că atât condiţiile de eligibilitate, cât şi impedimentele constituţionale pentru a fi ales în funcţia de Preşedinte al României au fost calificate, în jurisprudenţa anterioară a Curţii Constituţionale, ca fiind prevăzute expres şi limitativ în Constituţie şi în Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. 8. Potrivit art. 37 din Constituţie, coroborat cu art. 16 alin. (3), art. 36 şi art. 40 alin. (3) din Constituţie, au dreptul de a fi aleşi pentru funcţia de Preşedinte al României cetăţenii cu drept de vot care, până în ziua alegerilor inclusiv, au împlinit vârsta de cel puţin 35 de ani, au cetăţenia română şi domiciliul în ţară şi cărora nu le este interzisă asocierea în partide politice. Totodată, conform art. 28 din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu pot candida persoanele care, la data depunerii candidaturii, nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 37 din Constituţie pentru a fi alese, cele care au fost alese anterior, de două ori, ca Preşedinte al României şi nici persoanele care, la data depunerii candidaturii, au fost condamnate definitiv la pedepse privative de libertate pentru infracţiuni săvârşite cu intenţie, dacă nu a intervenit reabilitarea, amnistia postcondamnatorie sau dezincriminarea. Condiţiile legale pe care trebuie să le îndeplinească propunerile de candidaţi (candidaturile) la alegerile pentru Preşedintele României sunt prevăzute la art. 27 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare: "(2) Propunerile se fac în scris şi vor fi primite numai dacă: a) sunt semnate de conducerea partidului sau a alianţei politice ori de conducerile acestora, care au propus candidatul sau, după caz, de candidatul independent; b) cuprind prenumele şi numele, locul şi data naşterii, starea civilă, domiciliul, studiile, ocupaţia şi profesia candidatului şi precizarea că îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege pentru a candida; c) sunt însoţite de declaraţia de acceptare a candidaturii, scrisă, semnată şi datată de candidat, de declaraţia de avere, declaraţia de interese, de o declaraţie pe propria răspundere a candidatului în sensul că a avut sau nu calitatea de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia, precum şi de lista susţinătorilor, al căror număr nu poate fi mai mic de 200.000 de alegători." 9. Curtea constată însă că autorul contestaţiei nu prezintă niciun argument de natură să susţină pretinsa încălcare a textelor legale anterior menţionate, afirmând că, în opinia sa, domnul Ciolacu Ion-Marcel a solicitat în mod nelegal eliberarea unei noi cărţi de identitate. Or, asemenea afirmaţie, care exprimă o simplă apreciere subiectivă, nu este de natură să probeze nelegalitatea înregistrării candidaturii domnului Ciolacu Ion-Marcel la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024. 10. Întrucât în prezenta cauză nu au fost prezentate motive de natură să demonstreze nelegalitatea verificărilor efectuate şi, respectiv, a înregistrării de către Biroul Electoral Central a candidaturii domnului Ciolacu Ion-Marcel, Curtea urmează să respingă contestaţia formulată. 11. Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, precum şi al art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004, cu unanimitate de voturi, CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii HOTĂRĂŞTE: Respinge contestaţia formulată de domnul Anghelescu Alexandru privind înregistrarea candidaturii domnului Ciolacu Ion-Marcel, candidat la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024. Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului Electoral Central şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Pronunţată în şedinţa din 7 octombrie 2024. PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE Marian Enache Magistrat-asistent, Irina-Loredana Gulie ------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.