Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
┌───────────────────┬──────────────────┐
│Marian Enache │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mihaela Ciochină │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Dimitrie-Bogdan │- judecător │
│Licu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Laura-Iuliana │- judecător │
│Scântei │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Ingrid-Alina Tudora│- │
│ │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Loredana Brezeanu. 1. Pe rol se află soluţionarea contestaţiei formulate de domnul Răzvan-Nicolae Constantinescu privind respingerea înregistrării candidaturii sale la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024. 2. Contestaţia a fost înregistrată la Curtea Constituţională la data de 7 octombrie 2024 şi formează obiectul Dosarului nr. 3.071F/2024, la care a fost ataşată Decizia nr. 35D din 6 octombrie 2024 privind respingerea înregistrării candidaturii domnului Răzvan-Nicolae Constantinescu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024, transmise de Biroul Electoral Central cu Adresa nr. 167C/BEC/P.R./2024 din 7 octombrie 2024, înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 9.291 din 7 octombrie 2024. 3. În temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, contestaţiile se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării şi a celorlalte documente aflate la dosar. 4. În motivarea contestaţiei, domnul Răzvan-Nicolae Constantinescu susţine, în esenţă, că motivele care au fost consemnate în decizia contestată nu corespund realităţii. Învederează, astfel, că deşi listele prevăzute la art. 4 alin. (2) din Legea nr. 370/2004 cuprindeau un număr de 205.096 de semnături ale susţinătorilor săi, Biroul Electoral Central a reţinut existenţa doar a unui număr de 109.141 de semnături de susţinere. În sprijinul argumentelor sale, invocă jurisprudenţa instanţei de contencios constituţional, exemplu fiind, în acest sens, hotărârile Curţii Constituţionale nr. 4 din 22 septembrie 2019 şi nr. 44 din 26 septembrie 2019. Totodată, acesta susţine că personalul auxiliar al Biroului Electoral Central nu are studii de specialitate în domeniul verificării autenticităţii înscrisurilor, efectuând pretinse verificări într-un interval de timp foarte scurt. 5. Reprezentanta Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, solicită, în esenţă, respingerea contestaţiei. CURTEA, examinând contestaţia în raport cu prevederile Constituţiei, ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, văzând concluziile reprezentantei Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, reţine următoarele: 6. Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 3 decembrie 2010, precum şi celor ale art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 12 septembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, Curtea Constituţională este competentă să soluţioneze contestaţia privind respingerea înregistrării candidaturii domnului Răzvan-Nicolae Constantinescu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024. 7. Curtea reţine că atât condiţiile de eligibilitate, cât şi impedimentele constituţionale pentru a fi ales în funcţia de Preşedinte al României sunt prevăzute în Constituţie şi în Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. 8. Potrivit art. 37 din Constituţie, coroborat cu art. 16 alin. (3), art. 36 şi art. 40 alin. (3) din Constituţie, au dreptul de a fi aleşi pentru funcţia de Preşedinte al României cetăţenii cu drept de vot care, până în ziua alegerilor inclusiv, au împlinit 35 de ani, au domiciliul în ţară şi cărora nu le este interzisă asocierea în partide politice. Totodată, conform art. 27 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, "(2) Propunerile se fac în scris şi vor fi primite numai dacă: a) sunt semnate de conducerea partidului sau a alianţei politice ori de conducerile acestora, care au propus candidatul sau, după caz, de candidatul independent; b) cuprind prenumele şi numele, locul şi data naşterii, starea civilă, domiciliul, studiile, ocupaţia şi profesia candidatului şi precizarea că îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege pentru a candida; c) sunt însoţite de declaraţia de acceptare a candidaturii, scrisă, semnată şi datată de candidat, de declaraţia de avere, declaraţia de interese, de o declaraţie pe propria răspundere a candidatului în sensul că a avut sau nu calitatea de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia, precum şi de lista susţinătorilor, al căror număr nu poate fi mai mic de 200.000 de alegători.“" 9. Curtea constată că Biroul Electoral Central a emis Decizia nr. 35D din 6 octombrie 2024 privind respingerea înregistrării candidaturii domnului Răzvan-Nicolae Constantinescu la alegerile Preşedintelui României din anul 2024, reţinând că nu au fost îndeplinite condiţiile prevăzute de art. 4 alin. (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, candidatura acestuia fiind însoţită de un număr de doar 109.141 de semnături de susţinere, nefiind astfel îndeplinită cerinţa legală privind numărul minim de semnături de susţinere, de 200.000. 10. Prin Adresa nr. 9.307 din 7 octombrie 2024, Curtea Constituţională a solicitat Biroului Electoral Central să comunice, în copie certificată, procesul-verbal care să ateste verificarea listelor de susţinători depuse în susţinerea candidaturii domnului Răzvan-Nicolae Constantinescu, precum şi întrunirea numărului de cel puţin 200.000 de alegători. Ca urmare a acestui demers, prin Adresa nr. 188C/BEC/P.R./2024 din 7 octombrie 2024, a fost transmis Procesul-verbal privind depunerea listelor de susţinători ai candidatului Răzvan-Nicolae Constantinescu, în urma verificărilor efectuate de către personalul tehnic auxiliar din cadrul Biroului Electoral Central, rezultând existenţa unui număr de 205.096 de semnături, din care un număr de 109.141 de semnături sunt fără inadvertenţe. 11. Curtea, analizând prevederile art. 27 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004, constată că propunerea de candidatură pentru alegerea Preşedintelui României se depune, în scris, la Biroul Electoral Central, cel mai târziu cu 50 de zile înainte de data alegerilor, şi va fi însoţită, printre alte documente, de lista susţinătorilor candidatului, al căror număr nu poate fi mai mic de 200.000 de alegători. Potrivit art. 27 alin. (3), „Lista susţinătorilor este un act public, sub sancţiunea prevăzută de art. 292 din Codul penal. Lista sau listele susţinătorilor trebuie să cuprindă data alegerilor, prenumele şi numele candidatului, precum şi prenumele şi numele, data naşterii, adresa, denumirea, seria şi numărul actului de identitate şi semnătura alegătorilor care susţin candidatura. În finalul listei persoana care a întocmit-o este obligată să facă o declaraţie pe propria răspundere prin care să ateste veridicitatea semnăturilor susţinătorilor. Modelul listei susţinătorilor şi al declaraţiei pe propria răspundere sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta lege“, şi potrivit alin. (3^1) al aceluiaşi articol, alineat introdus prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 45/2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 475 din 27 iunie 2014, „Lista susţinătorilor prevăzută la alin. (3) se depune într-un singur exemplar original la Biroul Electoral Central“. 12. Curtea reţine că actul prin care Biroul Electoral Central respinge înregistrarea unei candidaturi, indiferent de condiţia constituţională sau legală considerată a fi neîntrunită, este decizia. Prin urmare, nedepunerea listei susţinătorilor sau depunerea acesteia cu un număr sub 200.000 de susţinători determină respingerea candidaturii prin decizie (a se vedea Hotărârea nr. 21 din 25 septembrie 2019, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 787 din 27 septembrie 2019, paragraful 19). 13. Aşa fiind, Curtea constată că decizia adoptată de către Biroul Electoral Central este legală, întrucât propunerea de candidatură depusă de domnul Răzvan-Nicolae Constantinescu nu a respectat exigenţele prevăzute de art. 4 alin. (2) şi art. 27 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, potrivit cărora candidaturile propuse de partidele şi de alianţele politice, precum şi candidaturile independente pot fi depuse numai dacă sunt susţinute de cel puţin 200.000 de alegători. 14. De asemenea, în legătură cu susţinerile referitoare la atribuţiile sau competenţele personalului tehnic al Biroului Electoral Central, care nu ar deţine expertiza necesară şi nici timpul fizic de verificare a listelor de semnături, Curtea constată că acestea reprezintă simple afirmaţii de natură subiectivă ale contestatorului, fiind exprimate doar suspiciuni cu privire la modalitatea concretă de verificare a listelor de susţinători. Or, asemenea afirmaţii nu sunt de natură să probeze nelegalitatea respingerii înregistrării candidaturii domnului Răzvan-Nicolae Constantinescu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024, prevalând constatările cuprinse în Procesul-verbal privind depunerea listelor de susţinători ai candidatului Răzvan-Nicolae Constantinescu, înregistrat cu nr. 158C/BEC/P.R./2024 din 5 octombrie 2024. De altfel, o atare critică referitoare la organizarea modului de lucru al Biroului Electoral Central nu poate fi reţinută, fiind de competenţa Biroului Electoral Central să îşi stabilească modul concret în care îşi desfăşoară activitatea de verificare a semnăturilor, aspect ce nu intră în competenţa Curţii Constituţionale (a se vedea, în acest sens, Hotărârea nr. 20 din 24 septembrie 2019, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 782 din 26 septembrie 2019, paragraful 18). 15. Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B. a), al art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, precum şi al art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004, cu unanimitate de voturi, CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii HOTĂRĂŞTE: Respinge contestaţia formulată de domnul Răzvan-Nicolae Constantinescu privind respingerea înregistrării candidaturii sale la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024. Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului Electoral Central şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Pronunţată în şedinţa din 7 octombrie 2024. PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE MARIAN ENACHE Magistrat-asistent, Ingrid-Alina Tudora ------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.