Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂREA nr. 13 din 14 martie 2025  privind contestaţia formulată împotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr. 20D din 11 martie 2025 privind înregistrarea candidaturii domnului George-Crin-Laurenţiu Antonescu  şi a semnului electoral la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂREA nr. 13 din 14 martie 2025 privind contestaţia formulată împotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr. 20D din 11 martie 2025 privind înregistrarea candidaturii domnului George-Crin-Laurenţiu Antonescu şi a semnului electoral la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025

EMITENT: Curtea Constituţională
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 350 din 22 aprilie 2025

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Marian Enache │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mihaela Ciochină │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Dimitrie-Bogdan │- judecător │
│Licu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Laura-Iuliana │- judecător │
│Scântei │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristina Teodora │- │
│Pop │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Ioan-Sorin-Daniel Chiriazi.
    1. Pe rol se află soluţionarea contestaţiei formulate de domnul Eugen Lucan împotriva înregistrării candidaturii domnului George-Crin-Laurenţiu Antonescu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025.
    2. Contestaţia a fost înregistrată la Curtea Constituţională la data de 13 martie 2025 şi formează obiectul Dosarului nr. 999F/2025. Documentele de candidatură a domnului George-Crin-Laurenţiu Antonescu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025 şi Decizia Biroului Electoral Central nr. 20D din 11 martie 2025 privind înregistrarea candidaturii domnului George-Crin-Laurenţiu Antonescu şi a semnului electoral la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025 au fost transmise de Biroul Electoral Central cu Adresa nr. 198C/BEC/P.R./2025 din 11 martie 2025, înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 2.802 din 11 martie 2025.
    3. În motivarea contestaţiei, autorul acesteia, domnul Eugen Lucan, susţine, în esenţă, că domnul George-Crin-Laurenţiu Antonescu nu respectă valorile constituţionale şi principiile statului de drept, neîntrunind rigorile prevăzute la art. 80 alin. (2) din Constituţie ce reglementează validarea mandatului şi depunerea jurământului de către Preşedintele României.
    4. În acest sens se arată că domnul George-Crin-Laurenţiu Antonescu a avut în nenumărate rânduri declaraţii publice prin care a arătat desconsideraţie pentru o parte dintre cetăţenii României şi prin care a instigat la ură şi discriminare, această conduită publică fiind incompatibilă cu atribuţia de mediator şi de liant al tuturor categoriilor sociale. Sunt invocate, în acest sens, trei articole de presă.
    5. Se susţine, de asemenea, că domnul George-Crin-Laurenţiu Antonescu nu s-a manifestat în spaţiul public ca o persoană care respectă principiul suveranităţii naţionale şi ordinea constituţională, aspect ce contravine dispoziţiilor art. 1 alin. (1) din Constituţie.
    6. Se mai arată că, din analiza poziţiilor publice exprimate de domnul George-Crin-Laurenţiu Antonescu, reiese o promovare insistentă de către acesta a unor politici globalist-progresiste, care tind să relativizeze suveranitatea statului român, aspect care contravine dispoziţiilor art. 1 alin. (1) şi (5) din Constituţie. În acelaşi sens se arată că domnul George-Crin-Laurenţiu Antonescu este un susţinător declarat al unor curente de gândire promovate de entităţi private şi fundaţii de ideologie globalistă, conduită ce contravine prevederilor art. 2 alin. (1) din Constituţie.
    7. De asemenea, se susţine că domnul George-Crin-Laurenţiu Antonescu promovează politici ce contravin tradiţiilor, identităţii culturale şi valorilor morale, prin acţiunile sale încălcând dispoziţiile art. 4 alin. (1) şi (2) din Constituţie, care impun protejarea unităţii naţionale şi a interesului public. Este invocată, în acest sens, Hotărârea Curţii Constituţionale nr. 2 din 5 octombrie 2024 privind contestarea înregistrării candidaturii doamnei Diana Iovanovici-Şoşoacă la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1003 din 8 octombrie 2024, paragraful 37.
    8. Curtea Constituţională a informat public candidatul, precum şi orice persoană interesată, prin afişarea contestaţiei pe site-ul instituţiei, cu privire la contestaţia formulată împotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr. 20D din 11 martie 2025 privind înregistrarea candidaturii domnului George-Crin-Laurenţiu Antonescu şi a semnului electoral la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025 şi cu privire la faptul că dosarul se soluţionează pe baza sesizării şi a celorlalte documente depuse până în ziua termenului stabilit pentru analizarea contestaţiei.
    9. În temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, contestaţia se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării şi a celorlalte documente aflate la dosare.
    10. Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, solicită respingerea contestaţiei, ca neîntemeiată. În acest sens se arată că susţinerile formulate de autorul contestaţiei nu sunt probate, acestea reprezentând doar afirmaţii însoţite de articole din presă.
    11. Referitor la momentul înregistrării contestaţiei se susţine că aceasta nu a fost tardiv transmisă Curţii Constituţionale, întrucât în e-mailul prin care a fost trimisă apare menţiunea 12 martie 2025, ora 01:20 PM.
    CURTEA,
    examinând contestaţia în raport cu prevederile Constituţiei, ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, reţine următoarele:
    12. Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 3 decembrie 2010, precum şi celor ale art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 12 septembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, Curtea Constituţională este competentă să soluţioneze contestaţia împotriva înregistrării candidaturii domnului George-Crin-Laurenţiu Antonescu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025.
    13. Curtea reţine că atât condiţiile de eligibilitate, cât şi impedimentele constituţionale pentru a fi ales în funcţia de Preşedinte al României sunt prevăzute în Constituţie şi în Legea nr. 370/2004.
    14. Examinând contestaţia, Curtea reţine că, potrivit art. 29 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, în termen de cel mult 48 de ore de la depunerea candidaturilor la funcţia de Preşedinte al României, Biroul Electoral Central decide în sensul înregistrării sau respingerii înregistrării acestora. Prevederile art. 31 alin. (1) din aceeaşi lege dau dreptul candidaţilor, partidelor politice, organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţelor politice, alianţelor electorale şi alegătorilor de a contesta înregistrarea sau respingerea înregistrării candidaturilor. Curtea reţine că aceste contestaţii pot fi formulate în cel mult 24 de ore de la expirarea termenului prevăzut de art. 29 alin. (2) din Legea nr. 370/2004.
    15. Totodată, Curtea observă că, potrivit art. 69 alin. (1) şi (1^1) din Legea nr. 370/2004, termenele pe zile, prevăzute de această lege, cuprind ziua când încep să curgă şi se termină la ora 24:00 a zilei când se împlinesc, chiar dacă acestea nu sunt zile lucrătoare, iar termenele pe ore încep să curgă de la ora 0:00 a zilei următoare.
    16. Având în vedere aceste aspecte, Curtea observă că dosarul de candidatură al domnului George-Crin-Laurenţiu Antonescu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025 a fost depus la Biroul Electoral Central la data de 9 martie 2025, iar, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 370/2004, termenul în care Biroul Electoral Central trebuia să decidă în sensul înregistrării sau respingerii înregistrării candidaturii începea la ora 0:00 a zilei de 10 martie 2025 şi se împlinea la ora 24:00 a zilei de 11 martie 2025. Totodată, Curtea reţine că, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 370/2004, termenul de contestare a înregistrării sau respingerii înregistrării candidaturii începea la ora 0:00 a zilei de 12 martie 2025 şi expira la ora 24:00 a aceleiaşi zile.
    17. Având în vedere cele anterior expuse, Curtea observă că prezenta contestaţie a fost depusă, în forma sa semnată olograf de către autorul acesteia, la Curtea Constituţională, în data de 13 martie 2025, cu depăşirea termenului prevăzut de art. 31 alin. (1) coroborat cu art. 29 alin. (2) din Legea nr. 370/2004.
    18. Aşa fiind, faţă de prevederile de lege menţionate şi situaţia mai sus arătată, Curtea constată ca fiind tardiv introdusă contestaţia formulată de domnul Eugen Lucan împotriva Deciziei nr. 20D din 11 martie 2025 privind înregistrarea candidaturii domnului George-Crin-Laurenţiu Antonescu şi a semnului electoral la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025.
    19. Pentru considerentele arătate mai sus, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, precum şi al art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004, cu unanimitate de voturi,
    CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
    În numele legii
    HOTĂRĂŞTE:
    Respinge contestaţia formulată de domnul Eugen Lucan împotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr. 20D din 11 martie 2025 privind înregistrarea candidaturii domnului George-Crin-Laurenţiu Antonescu şi a semnului electoral la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025.
    Definitivă.
    Hotărârea se comunică Biroului Electoral Central şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Pronunţată în şedinţa din 14 martie 2025.


                    PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
                    MARIAN ENACHE
                    Magistrat-asistent,
                    Cristina Teodora Pop


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016