Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
┌───────────────────┬──────────────────┐
│Marian Enache │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mihaela Ciochină │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Dimitrie-Bogdan │- judecător │
│Licu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Laura-Iuliana │- judecător │
│Scântei │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Ioana Marilena │- │
│Chiorean │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Loredana Brezeanu. 1. Pe rol se află soluţionarea contestaţiei formulate de doamna Maria Marcu privind respingerea înregistrării candidaturii sale la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024. 2. Contestaţia a fost înregistrată la Curtea Constituţională la data de 7 octombrie 2024 şi formează obiectul Dosarului nr. 3.052F/2024. Documentele de candidatură a doamnei Maria Marcu şi Decizia nr. 36D din 6 octombrie 2024 privind respingerea înregistrării candidaturii doamnei Maria Marcu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024 au fost transmise de Biroul Electoral Central cu Adresa nr. 166C/BEC/P.R./2024 din 7 octombrie 2024, înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 9.292 din 7 octombrie 2024. 3. În temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, contestaţiile se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării şi a celorlalte documente aflate la dosar. 4. În motivarea contestaţiei, doamna Maria Marcu susţine, în esenţă, următoarele: unul dintre magistraţii care fac parte din compunerea Biroului Electoral Central se află în conflict de interese, „fiind susţinut şi promovat de gruparea domnului Băsescu“, şi trebuia să se abţină de la luarea deciziei; Hotărârea Autorităţii Electorale Permanente nr. 21/2024 este neconstituţională întrucât modelele impuse de această hotărâre sunt contrare Constituţiei României, ele trebuind să aibă formă de recomandare, şi nu au forma ad validitatem sub sancţiunea nulităţii absolute; candidatura sa a fost depusă şi la Biroul Electoral Central, la Curtea Constituţională şi la Autoritatea Electorală Permanentă în format electronic, iar aspectul că Biroul Electoral Central refuză primirea electronică nu echivalează cu nedepunerea candidaturii, astfel că a fost îndeplinită condiţia prevăzută de art. 27 din Legea nr. 370/2004; dispoziţiile art. 37 alin. (1)-(7) din Legea nr. 370/2004 sunt neconstituţionale, întrucât limitează la număr de susţinători 200.000 de persoane, „voturi cumpărate de maşini de fabricat susţinători, existând astfel de maşini în Bucureşti, pe care candidaţii de rea-credinţă le utilizează“, semnăturile fiind cumpărate sau obţinute stradal de alte persoane decât candidaţii. De asemenea, acest articol contravine şi dispoziţiilor art. 27 alin. (8) din aceeaşi lege. Contestatoarea susţine că prin Decizia nr. 36D din 6 octombrie 2024 se confirmă actele de poliţie politică prin care aceasta a trecut, întrucât Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii şi Legea nr. 293/2008 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii nu impun un formular ad validitatem de declaraţie de integritate privind desfăşurarea sau nu de către candidat a unor activităţi de poliţie politică. Dacă există norme cu privire la un anumit formular, toate acestea sunt norme de recomandare, şi nu norme obligatorii sub sancţiunea nulităţii absolute. Mai mult, termenul depunerii candidaturii fiind 5 octombrie 2024, într-o zi de sâmbătă, se prorogă până în prima zi lucrătoare şi nimic nu o împiedică să complinească cerinţele în format clasic de hârtie în data de 7 octombrie 2024, prima zi lucrătoare. S-a apreciat în mod nelegal că declaraţia de avere nu a fost depusă, deşi un formular autentic ad validitatem la declaraţie de avere şi interese nu este impus de lege, depunând „starea casei, starea averilor, a prezentat starea familială, a depus starea onorariilor furate“. În final, solicită ca prezenta contestaţie să fie judecată de judecători constituţionali care nu se află în conflict de interese. 5. Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, solicită respingerea contestaţiei. CURTEA, examinând contestaţia în raport cu prevederile Constituţiei, ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, reţine următoarele: 6. Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 3 decembrie 2010, precum şi celor ale art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 12 septembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, Curtea Constituţională este competentă să soluţioneze contestaţia privind respingerea înregistrării candidaturii doamnei Maria Marcu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024. 7. Examinând contestaţia, Curtea reţine că, potrivit art. 31 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, „în cel mult 24 de ore de la expirarea termenului prevăzut la art. 29 alin. (2), respectiv la art. 30 alin. (6), candidaţii, partidele politice, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţele politice, alianţele electorale şi alegătorii pot contesta înregistrarea sau respingerea înregistrării candidaturilor sau a semnelor electorale, după caz. Contestaţiile se fac în scris şi se depun la Curtea Constituţională“, iar, în conformitate cu art. 29 alin. (2) din aceeaşi lege, aplicabil în cauză, „înregistrarea şi respingerea înregistrării candidaturilor de către Biroul Electoral Central se fac prin decizie, în termen de cel mult 48 de ore de la depunerea acestora.“ 8. Analizând contestaţia formulată, Curtea reţine că atât condiţiile de eligibilitate, cât şi impedimentele constituţionale pentru a fi ales în funcţia de Preşedinte al României sunt prevăzute în Constituţie şi în Legea nr. 370/2004. Potrivit art. 37 din Constituţie, coroborat cu art. 16 alin. (3), art. 36 şi art. 40 alin. (3) din Constituţie, au dreptul de a fi aleşi pentru funcţia de Preşedinte al României cetăţenii cu drept de vot care, până în ziua alegerilor inclusiv, au împlinit 35 de ani, au domiciliul în ţară şi cărora nu le este interzisă asocierea în partide politice. Potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, „Biroul Electoral Central verifică îndeplinirea condiţiilor de fond şi de formă prevăzute de prezenta lege pentru candidaturi, înregistrează candidaturile care îndeplinesc aceste condiţii şi respinge înregistrarea candidaturilor care nu îndeplinesc condiţiile legale.“ Totodată, potrivit art. 27 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, „Propunerile de candidaţi pentru alegerea Preşedintelui României se depun la Biroul Electoral Central, cel mai târziu cu 50 de zile înainte de data alegerilor“, iar art. 27 alin. (2) şi alin. (3^1) din aceeaşi lege prevede: "(2) Propunerile se fac în scris şi vor fi primite numai dacă: a) sunt semnate de conducerea partidului sau a alianţei politice ori de conducerile acestora, care au propus candidatul sau, după caz, de candidatul independent; b) cuprind prenumele şi numele, locul şi data naşterii, starea civilă, domiciliul, studiile, ocupaţia şi profesia candidatului şi precizarea că îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege pentru a candida; c) sunt însoţite de declaraţia de acceptare a candidaturii, scrisă, semnată şi datată de candidat, de declaraţia de avere, declaraţia de interese, de o declaraţie pe propria răspundere a candidatului în sensul că a avut sau nu calitatea de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia, precum şi de lista susţinătorilor, al căror număr nu poate fi mai mic de 200.000 de alegători.(3^1) Lista susţinătorilor prevăzută la alin. (3) se depune într-un singur exemplar original la Biroul Electoral Central." 9. Aşa cum rezultă din actele transmise la dosar de către Biroul Electoral Central, Curtea observă că, astfel cum se desprinde şi din decizia contestată a Biroului Electoral Central, documentele pe care doamna Maria Marcu a înţeles să le depună în vederea admiterii candidaturii au fost iniţial transmise pe adresa de e-mail a Autorităţii Electorale Permanente la data de 5 octombrie 2024, fiind apoi înregistrate la Biroul Electoral Central la data de 6 octombrie 2024, după expirarea termenului de depunere a candidaturii, potrivit art. 27 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 şi Hotărârii Guvernului nr. 1.061/2024 privind aprobarea Programului calendaristic pentru realizarea acţiunilor necesare pentru alegerea Preşedintelui României în anul 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 874 din 30 august 2024. Totodată, Curtea reţine că nu au fost depuse declaraţiile de avere şi de interese şi nici declaraţia de acceptare a candidaturii, iar lista de susţinători cuprinde un singur alegător, fiind depusă în copie. De asemenea, nu a fost depusă în original propunerea de candidatură, iar declaraţia pe propria răspundere a doamnei Maria Marcu prin care declară că nu a fost membru sau lucrător al fostei Securităţi nu respectă modelul prevăzut de legislaţia în vigoare. Având în vedere că nu au fost îndeplinite cerinţele prevăzute de art. 27 din Legea nr. 370/2004, Biroul Electoral Central a adoptat Decizia nr. 36D din 6 octombrie 2024 privind respingerea înregistrării acestei candidaturi. 10. Cu privire la condiţia referitoare la lista susţinătorilor, al căror număr nu poate fi mai mic de 200.000 de alegători, la depunerea candidaturii pentru funcţia de Preşedinte al României, instituită prin prevederile art. 4 alin. (2) teza întâi şi ale art. 27 alin. (2) lit. c) teza finală din Legea nr. 370/2004, Curtea reţine că, în jurisprudenţa sa privind materia electorală, de exemplu, prin Decizia nr. 286 din 11 mai 2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 451 din 16 iunie 2016, s-a dat „o dezlegare de principiu“ problematicii listelor de susţinători care trebuie să însoţească dosarele de candidatură. Astfel, Curtea a statuat că, în ceea ce priveşte alegerile, art. 73 alin. (3) lit. a) din Constituţie stabileşte că sistemul electoral se reglementează prin lege organică. Aşadar, constituantul a lăsat în seama legiuitorului libertatea de a stabili regulile de organizare şi de desfăşurare a procesului electoral, modalităţile concrete de exercitare a dreptului de vot şi a dreptului de a fi ales, cu respectarea condiţiilor impuse de Constituţie. Condiţiile de fond şi de formă pe care o persoană trebuie să le îndeplinească pentru exercitarea dreptului de a fi ales sunt prevăzute, la nivel constituţional, de art. 16 alin. (3), art. 37 şi 40, precum şi, la nivelul legislaţiei infraconstituţionale, de norme cuprinse în aceleaşi legi electorale, care se subordonează condiţiilor generale constituţionale şi le dezvoltă, totodată, după criteriul funcţiei publice elective pentru care sunt organizate respectivele alegeri (a se vedea, în acelaşi sens, Decizia nr. 418 din 18 iunie 2020, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 612 din 13 iulie 2020, paragraful 36). 11. Referitor la celelalte susţineri ale doamnei Maria Marcu, Curtea constată că asemenea afirmaţii, care exprimă simple aprecieri subiective, nu sunt de natură să probeze nelegalitatea Deciziei Biroului Electoral Central nr. 36D din 6 octombrie 2024 privind respingerea înregistrării candidaturii doamnei Maria Marcu la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024. 12. Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, precum şi al art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004, cu unanimitate de voturi, CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii HOTĂRĂŞTE: Respinge contestaţia formulată de doamna Maria Marcu privind respingerea înregistrării candidaturii sale la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024. Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului Electoral Central şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Pronunţată în şedinţa din data de 7 octombrie 2024. PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE MARIAN ENACHE Magistrat-asistent, Ioana Marilena Chiorean ------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.