Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 99 din 16 septembrie 2024 referitoare la Comunicarea Comisiei către Consiliu privind forţa majoră şi circumstanţele excepţionale prevăzute de Regulamentul (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune - COM (2024) 225 final
EMITENT: Senatul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 945 din 20 septembrie 2024
În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naţionale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/211 din 11.09.2024,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Senatul României:
1. constată că:
a) deoarece aplicarea forţei majore constituie o excepţie de la respectarea strictă a obligaţiilor legate de plăţile PAC (cum ar fi ecocondiţionalităţile sau ecoschemele), acest tip de prevedere este aplicată, în mod normal, într-o manieră restrictivă, în general de la caz la caz sau de la fermă la fermă;
b) conform art. 3 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune, în cazuri grave de dezastre naturale sau evenimente meteorologice severe care afectează o zonă, statele membre pot presupune că fermierii din zona respectivă sunt asimilaţi conceptului de forţă majoră, cu condiţia ca delimitarea zonei, a fermierilor şi a obligaţiilor afectate să fie realizată într-o manieră care susţine prezumţia că acele condiţii necesare declanşării stării de forţă majoră sunt îndeplinite individual de către fermieri;
c) pentru această delimitare, statele membre se pot baza pe date satelitare sau date cu valoare echivalentă, fără a fi nevoie de date la nivelul exploataţiilor vizate;
d) noţiunea de forţă majoră este definită ca împrejurări neobişnuite, independente de controlul operatorului în cauză, ale căror consecinţe nu ar fi putut să fie evitate, în pofida diligenţei manifestate; forţa majoră exonerează un operator de anumite consecinţe juridice care, în conformitate cu normele aplicabile, ar rezulta în mod normal din nerespectarea unei obligaţii;
e) pe aceeaşi linie cu Ministerul Afacerilor Externe, că:
(i) în contextul schimbărilor climatice din ultimii ani, evenimentele adverse sunt tot mai întâlnite la nivelul statelor membre ale UE; luând în considerare scenariile climatice pe termen mediu şi lung, fenomenele climatice extreme se vor amplifica, fiind astfel necesare soluţii care să prevină sau să atenueze impactul negativ asupra productivităţii agricole;
(ii) incidentele climatice extreme au afectat în ultimii ani areale agricole vaste, cu implicaţii nefavorabile asupra recoltelor, veniturilor fermierilor şi asigurării securităţii alimentare, fiind oportună revizuirea condiţiilor de acordare a sprijinului financiar, pentru a permite accesarea cu succes a Fondului de solidaritate al UE într-un mod flexibil şi simplificat;
2. consideră, în conformitate cu Ministerul Afacerilor Externe, că:
a) unele catastrofe naturale grave sau fenomene meteorologice severe, precum inundaţiile, pot afecta uniform fermierii dintr-o anumită zonă delimitată, situaţie în care statele membre nu trebuie să ia în considerare aspecte suplimentare pentru a decide că toţi fermierii din zona respectivă intră sub incidenţa forţei majore; alte tipuri de dezastre sau evenimentele extreme pot necesita luarea în considerare a unor factori suplimentari, precum gradul de înclinare a pantei, tipul solului sau al culturilor existente, pentru a se evita verificările individuale în procesul de definire a populaţiei afectate;
b) prezenta comunicare este menită să asiste administraţiile naţionale în mod eficient la implementarea prevederii menţionate, asigurând astfel aplicarea uniformă a acesteia în întreaga Uniune şi oferind certitudine fermierilor în ceea ce priveşte sprijinul acordat prin intermediul PAC;
c) aplicarea forţei majore este decisă de către statele membre pe baza dovezilor relevante şi în lumina legislaţiei agricole a Uniunii, inclusiv a jurisprudenţei Curţii de Justiţie; forţa majoră, ca excepţie, trebuie interpretată şi aplicată în mod restrictiv;
3. subliniază:
a) de comun acord cu Ministerul Afacerilor Externe, că:
(i) scopul prezentei comunicări este de a oferi claritate în privinţa utilizării noţiunii de forţă majoră şi de circumstanţe excepţionale din Regulamentul (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune;
(ii) prezenta comunicare conţine o interpretare a Comisiei care are ca scop sprijinirea statelor membre în aplicarea dreptului UE; potrivit Tratatului privind funcţionarea UE, numai Curtea de Justiţie are competenţa de a furniza o interpretare definitivă a dreptului aplicabil al Uniunii;
b) în convergenţă cu Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, că este apreciată utilitatea prezentei comunicări, care aduce clarificări pertinente şi utile pe linia definirii cazurilor de forţă majoră.
ART. 2
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 16 septembrie 2024, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
SORIN-MIHAI CÎMPEANU
Bucureşti, 16 septembrie 2024.
Nr. 99.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: