Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 108 din Constituţie, republicată, şi al art. VI lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2014 privind unele măsuri în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. ART. 1 (1) Comitetul naţional pentru situaţii speciale de urgenţă, denumit în continuare Comitet naţional, se constituie şi funcţionează, potrivit legii, ca organism interministerial, sub conducerea viceprim-ministrului pentru securitate naţională, în cadrul sistemului naţional de management al situaţiilor de urgenţă. (2) Comitetul naţional se compune din: a) preşedinte: viceprim-ministru pentru securitate naţională; b) vicepreşedinte: ministrul afacerilor interne; c) membri: miniştri şi conducătorii instituţiilor publice centrale prevăzute în anexa nr. 1. ART. 2 (1) Comitetul naţional îndeplineşte atribuţiile prevăzute la art. 20 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind sistemul naţional de management al situaţiilor de urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Comitetul naţional asigură: a) îndeplinirea atribuţiilor specifice pe linia realizării în România a obiectivelor strategiilor europene şi internaţionale de reducere a dezastrelor; b) adoptarea de politici şi strategii pentru cunoaşterea, prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă, precum şi pentru limitarea efectelor; c) coordonarea gestionării situaţiilor de urgenţă determinate de principalele tipuri de risc prevăzute în anexa nr. 2; d) monitorizarea permanentă şi evaluarea riscurilor, ameninţărilor şi vulnerabilităţilor, din domeniul de competenţă; e) îndeplinirea atribuţiilor şi sarcinilor stabilite prin alte dispoziţii legale. (3) Persoanele din compunerea Comitetului naţional au următoarele atribuţii principale: a) preşedintele: 1. convoacă Comitetul naţional, stabileşte ordinea de zi şi conduce şedinţele acestuia; 2. semnează avizele, acordurile, împuternicirile, protocoalele de colaborare din domeniul de competenţă al Comitetului naţional; 3. aprobă planurile strategice elaborate în vederea prevenirii şi contracarării riscurilor din domeniul de competenţă al Comitetului naţional; 4. îl informează operativ pe prim-ministru şi prezintă în şedinţele Guvernului hotărârile şi propunerile Comitetului naţional; b) vicepreşedintele îndeplineşte obligaţiile de membru prevăzute la lit. c) şi, în absenţa preşedintelui, exercită atribuţiile acestuia; c) membrii: 1. prezintă informări şi puncte de vedere ale ministerelor sau instituţiilor publice centrale pe care le reprezintă; 2. dispun aplicarea hotărârilor şi măsurilor adoptate în domeniile de competenţă şi urmăresc îndeplinirea acestora; 3. menţin legătura permanentă cu centrele operative corespondente. ART. 3 (1) Comitetul naţional se întruneşte semestrial, în şedinţe ordinare şi, ori de câte ori situaţia o impune, în şedinţe extraordinare, la convocarea preşedintelui. (2) Şedinţele Comitetului naţional sunt conduse de preşedintele acestuia. (3) Ministerul Public este reprezentat la şedinţele Comitetului naţional în calitate de invitat permanent. (4) La şedinţele Comitetului naţional pot să participe, la invitaţia preşedintelui acestuia, în raport cu problemele înscrise pe ordinea de zi, reprezentanţi ai altor ministere, instituţii publice centrale şi agenţii nenominalizate în anexa nr. 1, precum şi ai organizaţiilor neguvernamentale. ART. 4 Hotărârile Comitetului naţional se adoptă cu votul majorităţii simple a membrilor participanţi la şedinţă, cu excepţia hotărârilor referitoare la atribuţiile prevăzute la art. 20 lit. c) - e) şi k) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările şi completările ulterioare, care se adoptă cu votul a două treimi din numărul membrilor participanţi la şedinţă. ART. 5 Managementul situaţiilor de urgenţă din competenţa Comitetului naţional se realizează de Platforma de coordonare operaţională, prin Centrul operaţional de comandă al Guvernului. ART. 6 (1) Platforma de coordonare operaţională, denumită în continuare platforma, reprezintă o componentă interministerială a Comitetului naţional, cu atribuţii operaţionale, organizată la nivelul cabinetului viceprim-ministrului pentru securitate naţională, preşedinte al Comitetului naţional. (2) În cadrul platformei sunt reprezentate instituţiile prevăzute în anexa nr. 1, la nivel de secretar de stat sau alte persoane cu putere de decizie. La activitatea platformei pot fi invitaţi să participe specialişti, experţi, analişti în materie, din alte instituţii publice. (3) Activitatea platformei este condusă de secretarul de stat cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale, desemnat de către preşedintele Comitetului naţional. (4) Platforma se întruneşte în compunerea adaptată în funcţie de dinamica situaţiei operative, la convocarea secretarului de stat prevăzut la alin. (3), pe baza ordinii de zi aprobate de preşedintele Comitetului naţional. ART. 7 (1) Platforma asigură, pentru domeniul de competenţă al Comitetului naţional: a) identificarea spectrului ameninţări, vulnerabilităţi şi riscuri specifice; b) monitorizarea permanentă şi analiza de risc, prin Centrul operaţional de comandă al Guvernului; c) elaborarea procedurilor operaţionale standard; d) analizele necesare şi elaborarea documentelor de planificare strategică, respectiv planurile de contingenţă; e) informarea operativă a preşedintelui Comitetului naţional despre evenimentele cu potenţial de dezvoltare şi care implică o acţiune integrată imediată; f) verificarea modului de punere în aplicare a planurilor de acţiune de la nivelul structurilor de intervenţie; g) propuneri pentru coordonarea resurselor umane, materiale, financiare şi de altă natură necesare restabilirii stării de normalitate; h) efectuarea de studii şi cercetări în domeniul prevenirii şi gestionării situaţiilor de urgenţă; i) identificarea riscurilor care pot genera efecte în lanţ; j) asigurarea testării funcţionării sistemului naţional de management al situaţiilor de urgenţă. (2) Platforma coordonează activităţile specifice pentru cunoaşterea riscurilor din competenţa ministerelor şi instituţiilor publice centrale reprezentate în Comitetul naţional. (3) Platforma stabileşte cerinţele operaţionale ale Centrului operaţional de comandă al Guvernului, pe care le supune spre aprobare Comitetului naţional. (4) Platforma efectuează analiza asupra evenimentelor şi modului de acţiune în cazurile din competenţa Comitetului naţional şi întocmeşte baza de bune practici, pentru ajustarea şi recalibrarea procedurilor operaţionale. (5) În cazul situaţiilor de urgenţă care, alături de măsurile de gestionare, implică activităţi de urmărire penală ori activităţi specifice Grupului interministerial strategic pentru prevenirea şi combaterea macrocriminalităţii ce afectează siguranţa cetăţeanului şi funcţionarea instituţiilor publice, organele judiciare ale Ministerului Public au acces în timp real la toate datele şi informaţiile, iar la solicitarea acestora vor fi luate măsuri de conservare a probelor, inclusiv înregistrarea video a intervenţiei. ART. 8 (1) Secretariatul tehnic permanent al Comitetului naţional se asigură prin Direcţia generală management operaţional şi probleme speciale din cadrul Secretariatului General al Guvernului. (2) Ministerele şi instituţiile publice centrale prevăzute în anexa nr. 1 comunică Secretariatului tehnic permanent al Comitetului naţional, în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, reprezentanţii desemnaţi în cadrul platformei. (3) Instituţiile publice reprezentate în Comitetul naţional au obligaţia de a asigura continuitatea de reprezentare în cadrul platformei, sens în care fac propuneri de nominalizare, în termen de 3 zile, ori de câte ori intervin schimbări privind reprezentarea de către persoanele nominalizate potrivit alin. (2). ART. 9 (1) Secretariatul tehnic permanent are următoarele atribuţii principale: a) gestionează documentele Comitetului naţional şi ale platformei; b) asigură transmiterea ordinii de zi şi convocarea Comitetului naţional, dispuse de preşedinte; c) primeşte şi pregăteşte materialele pentru şedinţele Comitetului naţional şi asigură prezentarea acestora în format letric, preşedintelui şi vicepreşedintelui Comitetului naţional, respectiv transmiterea în format electronic, pe adresele oficiale de contact ale membrilor; d) execută operaţiunile de secretariat pe timpul şedinţelor Comitetului naţional; e) asigură redactarea hotărârilor adoptate de Comitetul naţional; f) asigură difuzarea documentelor emise de Comitetul naţional către componentele sistemului naţional de management al situaţiilor de urgenţă şi alte autorităţi prevăzute în hotărârile adoptate; g) conlucrează cu secretariatele tehnice permanente asigurate de centrele operaţionale, precum şi cu centrele operative pentru situaţii de urgenţă; h) urmăreşte asigurarea suportului logistic necesar desfăşurării şedinţelor Comitetului naţional; i) îndeplineşte atribuţiile prevăzute în Regulamentul de organizare şi funcţionare al Secretariatului General al Guvernului şi alte sarcini stabilite de preşedintele sau vicepreşedintele Comitetului naţional; j) gestionează informaţiile transmise în cazul situaţiilor de urgenţă produse la nivel naţional şi internaţional şi asigură difuzarea acestora membrilor Comitetului naţional. (2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin. (1), Secretariatul tehnic permanent poate consulta specialişti din toate domeniile de activitate, potrivit atribuţiilor stabilite în competenţa autorităţilor şi instituţiilor abilitate. ART. 10 (1) Şedinţele Comitetului naţional se desfăşoară în spaţii special amenajate şi echipate corespunzător, prin grija Secretariatului General al Guvernului sau a altor componente ale Comitetului naţional. (2) Lista cuprinzând dotările principale necesare pentru activitatea Comitetului naţional este prevăzută în anexa nr. 3. (3) Mijloacele de transport pentru deplasarea în teren a membrilor Comitetului naţional se asigură de către ministerele şi instituţiile publice centrale pe care aceştia le reprezintă. ART. 11 Finanţarea cheltuielilor materiale şi de servicii şi a cheltuielilor de capital ale Comitetului naţional se asigură de la bugetul de stat prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, precum şi din alte surse interne şi externe, potrivit legii. ART. 12 Măsurile stabilite în hotărârile Comitetului naţional se transpun în acte emise, în condiţiile legii, de miniştri şi conducătorii instituţiilor publice centrale prevăzute în anexa nr. 1, potrivit domeniului de competenţă. ART. 13 Fluxul informaţional-decizional pentru managementul situaţiilor de urgenţă din competenţa Comitetului naţional este prevăzut în anexa nr. 4. ART. 14 Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. ART. 15 Prezenta hotărâre intră în vigoare la 5 zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I. PRIM-MINISTRU VICTOR-VIOREL PONTA Contrasemnează: --------------- Viceprim-ministru, ministrul interimar al afacerilor interne, Gabriel Oprea Viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice, Nicolae-Liviu Dragnea p. Viceprim-ministru, ministrul finanţelor publice, Dan Manolescu, secretar de stat Ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea Şeful Cancelariei Primului-Ministru, Vlad Ştefan Stoica Ministrul apărării naţionale, Mircea Duşa p. Ministrul economiei, Bogdan Nicolae Badea, secretar de stat Ministrul delegat pentru energie, Constantin Niţă Ministrul sănătăţii, Gheorghe-Eugen Nicolăescu Ministrul transporturilor, Ramona-Nicole Mănescu Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale, Daniel Constantin Ministrul afacerilor externe, Titus Corlăţean Ministrul educaţiei naţionale, Remus Pricopie Ministrul delegat pentru învăţământ superior, cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică, Mihnea Cosmin Costoiu Ministrul pentru societatea informaţională, Dan Nica Ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură de interes naţional şi investiţii străine, Dan-Coman Şova Ministrul mediului şi schimbărilor climatice, Rovana Plumb Ministrul delegat pentru ape, păduri şi piscicultură, Lucia Ana Varga Secretarul general al Guvernului, Ion Moraru Bucureşti, 12 februarie 2014. Nr. 94. ANEXA 1 MINISTERELE ŞI INSTITUŢIILE PUBLICE CENTRALE reprezentate în Comitetul naţional pentru situaţii speciale de urgenţă 1. Ministerul Afacerilor Interne 2. Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice 3. Ministerul Apărării Naţionale 4. Ministerul Finanţelor Publice 5. Ministerul Afacerilor Externe 6. Ministerul Sănătăţii 7. Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice 8. Ministerul Transporturilor 9. Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale 10. Ministerul Economiei 11. Ministerul pentru Societatea Informaţională 12. Ministerul Educaţiei Naţionale 13. Departamentul pentru proiecte de infrastructură şi investiţii străine 14. Departamentul pentru ape, păduri şi piscicultură 15. Serviciul Român de Informaţii 16. Serviciul de Telecomunicaţii Speciale 17. Serviciul de Protecţie şi Pază 18. Secretariatul General al Guvernului 19. Cancelaria Primului-Ministru 20. Comisia Naţională pentru Controlul Activităţii Nucleare 21. Agenţia Nucleară şi pentru Deşeuri Radioactive 22. Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor ANEXA 2 Principalele tipuri de risc generatoare de situaţii de urgenţă din competenţa Comitetului naţional pentru situaţii speciale de urgenţă A. Riscuri naturale
┌────────────────────┬──────────┬─────────────────────────┐
│ Incendii de pădure │ Avalanşe │ Fenomene distructive de │
│ │ │ origine geologică │
│ │ ├─────────────────────────┤
│ │ │ Cutremure de pământ │
├────────────────────┼──────────┼─────────────────────────┤
│ 1 │ 2 │ 3 │
└────────────────────┴──────────┴─────────────────────────┘
B. Riscuri tehnologice
┌─────────────────────────────────┬───────┬─────────┬───────┬───────┬───────┐
│ Accidente, avarii, │Poluare│Prăbuşiri│Eşecul │Căderi │Muniţie│
│ explozii şi incendii │de ape │de cons- │utili- │de │neex- │
├──────┬─────────┬───────┬────────┤ │trucţii, │tăţilor│obiecte│plodată│
│Indus-│Transport│Trans- │Nucleare│ │instala- │publice│din │ │
│trie │şi depo- │porturi│ │ │ţii sau │ │atmos- │ │
│ │zitare │ │ │ │amenajări│ │feră şi│ │
│ │produse │ │ │ │ │ │din │ │
│ │pericu- │ │ │ │ │ │cosmos │ │
│ │loase │ │ │ │ │ │ │ │
├──────┼─────────┼───────┼────────┼───────┼─────────┼───────┼───────┼───────┤
│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │
└──────┴─────────┴───────┴────────┴───────┴─────────┴───────┴───────┴───────┘
C. Riscuri biologice
┌─────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Îmbolnăviri în masă │
├────────────────────────────┬────────────────────────────┤
│ Epidemii │ Epizootii/Zoonoze │
├────────────────────────────┼────────────────────────────┤
│ 1 │ 2 │
└────────────────────────────┴────────────────────────────┘
D. Risc radiologic - indus de radiaţii ionizante Precizări: A-1: incendii la: fondul forestier, vegetaţie uscată sau culturi de cereale B-1: inclusiv prăbuşiri de teren cauzate de exploatări miniere sau alte activităţi tehnologice B-3: transporturi terestre, aeriene şi navale, inclusiv metroul, tunele şi transport pe cablu B-5: inclusiv poluări cu impact major transfrontalier sau care pun în pericol viaţa oamenilor, mediul acvatic sau obiective majore de alimentare cu apă B-7: utilităţi publice vitale şi de amploare; reţele importante de radio, televiziune, telefonie, comunicaţii, de energie electrică, de gaze, de energie termică centralizată, de alimentare cu apă, de canalizare şi epurare a apelor uzate şi pluviale; cedări de baraje sau alte incidente care conduc la evacuarea de debite, punând în pericol viaţa oamenilor B-9: muniţie neexplodată sau nedezactivată rămasă din timpul conflictelor militare ANEXA 3 LISTA cuprinzând dotările principale necesare pentru activitatea Comitetului naţional pentru situaţii speciale de urgenţă 1. Mobilier: birouri, scaune, dulapuri, mese de consiliu 2. Mijloace de comunicaţii: reţele de comunicaţii destinate situaţiilor de urgenţă; telefoane fixe şi mobile; faxuri; radiotelefoane analogice şi digitale fixe, mobile şi portabile; modem internet; echipament videoconferinţă; mijloace de comunicaţii prin satelit 3. Mijloace electronice de securizare a accesului şi de supraveghere exterioară a locului de dispunere 4. Aparate radio 5. Aparate TV color 6. Mijloace informatice: laptopuri; staţii de lucru; imprimante; software; ghiduri şi proceduri 7. Instalaţii pentru aer condiţionat şi sisteme de filtroventilaţie 8. Aparatură de multiplicat documente 9. Rechizite şi consumabile pentru tehnoredactare, multiplicare, îndosariere, arhivare 10. Generatoare de rezervă pentru producerea energiei electrice, în cazul întreruperii furnizării energiei electrice de la reţeaua naţională de alimentare ANEXA 4 SCHEMA fluxului informaţional-decizional din competenţa Comitetului naţional pentru situaţii speciale de urgenţă------ NOTA(CTCE) Imaginea reprezentând Schema fluxului informaţional-decizional din competenţa Comitetului naţional pentru situaţii speciale de urgenţă, se găseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 121 din 18 februarie 2014 la pagina 10 (a se vedea imaginea asociată). -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.