Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. 5 alin. (1) din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al art. 67 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 (1) Institutul Naţional de Sănătate Publică, denumit în continuare Institutul, se organizează şi funcţionează în subordinea Ministerului Sănătăţii, ca instituţie publică cu personalitate juridică, cu statut de unitate sanitară clinică fără paturi la nivel naţional. (2) Institutul are sediul în municipiul Bucureşti, str. dr. Leonte Anastasievici nr. 1-3, sectorul 5. (3) Pentru desfăşurarea corespunzătoare a activităţilor sale, Institutul poate utiliza şi alte spaţii, în condiţiile legii. ART. 2 Institutul asigură îndrumarea tehnică şi metodologică a reţelei de sănătate publică, supraveghează starea de sănătate a populaţiei, bolile transmisibile şi netransmisibile pentru identificarea problemelor de sănătate comunitară, elaborează metodologia, instrumentele şi indicatorii de monitorizare şi evaluare a serviciilor şi programelor de sănătate publică, de promovare a sănătăţii şi de educaţie pentru sănătate şi asigură un sistem informaţional integrat pentru managementul sănătăţii publice. CAP. II Scop şi atribuţii ART. 3 Institutul are ca scop: a) prevenirea, supravegherea şi controlul bolilor transmisibile şi netransmisibile; b) monitorizarea stării de sănătate a populaţiei; c) promovarea sănătăţii şi educaţia pentru sănătate; d) evaluarea sănătăţii ocupaţionale şi medicina muncii; e) monitorizarea sănătăţii în relaţie cu mediul; f) participarea la elaborarea reglementărilor în domeniul sănătăţii publice; g) asigurarea managementului sănătăţii publice; h) dezvoltarea serviciilor de sănătate publică specifice; i) organizarea şi administrarea bazei naţionale de date privind statisticile de sănătate; j) elaborarea indicatorilor de evaluare a stării de sănătate şi a eficienţei reţelei sanitare. ART. 4 Pentru îndeplinirea scopurilor prevăzute la art. 3, Institutul are următoarele atribuţii principale: a) asigură îndrumarea tehnică şi metodologică a reţelei de sănătate publică prin structurile sale naţionale şi regionale; b) participă la elaborarea strategiilor şi politicilor din domeniul sănătăţii publice; c) elaborează proiecte de acte normative, norme, metodologii şi instrucţiuni privind domeniile specifice din cadrul sănătăţii publice; d) efectuează expertize, oferă asistenţă tehnică şi realizează servicii de sănătate publică, la solicitarea unor persoane fizice sau juridice; e) supraveghează starea de sănătate a populaţiei, bolile transmisibile şi netransmisibile, pentru identificarea problemelor de sănătate comunitară; f) asigură sistemul de supraveghere epidemiologică, precum şi de alertă precoce şi răspuns rapid şi participă la schimbul de informaţii în cadrul reţelei europene de supraveghere epidemiologică în domeniul bolilor transmisibile; g) participă la efectuarea de investigaţii epidemiologice de teren, din proprie iniţiativă, la solicitarea Ministerului Sănătăţii sau a direcţiilor de sănătate publică; h) elaborează metodologia, instrumentele şi indicatorii de monitorizare şi evaluare a serviciilor şi programelor de sănătate publică, de promovare a sănătăţii şi de educaţie pentru sănătate; i) participă la procesul de învăţământ medical de specializare şi perfecţionare în domeniile specifice din cadrul sănătăţii publice, atât ca unitate acreditată să desfăşoare programe de specializare prin rezidenţiat, cât şi prin alte forme de învăţământ de specialitate medical, medico-sanitar şi farmaceutic uman; j) desfăşoară activităţi de cercetare-dezvoltare în domeniul sănătăţii publice şi al managementului sanitar; k) asigură sistemul informaţional integrat pentru managementul sănătăţii publice; l) colectează, analizează şi diseminează datele privind starea de sănătate a populaţiei şi alte aspecte de sănătate publică; m) efectuează analize, studii şi anchete medicale privind starea de sănătate a populaţiei; n) comunică şi transmite datele statistice din domeniul sănătăţii către organizaţiile internaţionale din care România face parte, Organizaţia Mondială a Sănătăţii, EUROSTAT, Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, sau cele faţă de care are angajamente conform legii, la cererea acestora; o) realizează activităţi de informare şi documentare medicală, în special în domeniul programelor iniţiate şi derulate de Comisia Europeană şi Organizaţia Mondială a Sănătăţii. CAP. III Structura organizatorică, conducerea şi personalul Institutului ART. 5 (1) Institutul este format din aparat central şi structuri teritoriale, organizate în structura acestuia, fără personalitate juridică. (2) În cadrul Institutului funcţionează următoarele centre naţionale, structuri specializate fără personalitate juridică, care asigură coordonarea profesională specifică pe plan naţional a activităţilor Institutului: a) Centrul Naţional de Supraveghere şi Control al Bolilor Transmisibile, denumit în continuare CNSCBT; b) Centrul Naţional de Monitorizare a Riscurilor din Mediul Comunitar, denumit în continuare CNMRMC; c) Centrul Naţional de Supraveghere a Bolilor Netransmisibile, denumit în continuare CNSBN; d) Centrul Naţional de Statistică în Sănătate Publică, denumit în continuare CNSSP; e) Laboratorul Naţional de Sănătate Publică, cu statut de centru naţional, denumit în continuare LNSP. (3) În cadrul Institutului se organizează următoarele centre regionale de sănătate publică, structuri teritoriale fără personalitate juridică, ce asigură coordonarea profesională la nivel regional a Institutului, astfel: a) Centrul Regional de Sănătate Publică Cluj, denumit în continuare CRSPCJ; b) Centrul Regional de Sănătate Publică Iaşi, denumit în continuare CRSPIS; c) Centrul Regional de Sănătate Publică Timişoara, denumit în continuare CRSPTM; d) Centrul Regional de Sănătate Publică Târgu Mureş, denumit în continuare CRSPMS, cu secţie externă la Sibiu; e) Centrul Regional de Sănătate Publică Craiova, denumit în continuare CRSPC; f) Centrul Regional de Sănătate Publică Galaţi, denumit în continuare CRSPGL. (4) Structura organizatorică a Institutului este prevăzută în anexa nr. 1. (5) În cadrul structurii organizatorice şi al statului de funcţii, după caz, prin decizie a directorului general al Institutului, având în vedere nevoile instituţionale şi structura de personal, pot fi înfiinţate compartimente, colective de lucru, unităţi de implementare şi echipe de proiect sau mutate posturi, cu respectarea numărului total de posturi aprobat. (6) Atribuţiile structurilor din cadrul Institutului se stabilesc, în conformitate cu structura organizatorică prevăzută în anexa nr. 1, prin regulamentul de organizare şi funcţionare, care se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. ART. 6 (1) În cadrul Institutului funcţionează Consiliul de coordonare, organism consultativ, format din 15 membri, inclusiv preşedintele, care are rolul de a analiza şi propune principalele direcţii de acţiune în domeniile de strategie, organizare şi funcţionare a Institutului. (2) Preşedintele şi membrii Consiliului de coordonare prevăzut la alin. (1) sunt numiţi din cadrul personalului Institutului, prin ordin al ministrului sănătăţii. (3) Activitatea preşedintelui şi a membrilor Consiliului de coordonare nu este remunerată. (4) Consiliul de coordonare îndeplineşte următoarele atribuţii: a) elaborează proiectul de regulament de organizare şi funcţionare şi îl înaintează spre aprobare Ministerului Sănătăţii; b) analizează realizarea indicatorilor din programele naţionale de sănătate care se desfăşoară în Institut şi structurile de specialitate din judeţe şi municipiul Bucureşti şi propune măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii; c) propune spre aprobare directorului general strategia de dezvoltare pe termen mediu şi lung a Institutului; d) avizează lista investiţiilor Institutului propusă de directorul general; e) analizează periodic derularea exerciţiului bugetar şi eficienţa cheltuielilor Institutului, recomandând directorului general măsuri pentru continuarea activităţii în condiţii de echilibrare a bugetului, pe baza propunerilor directorului general adjunct economic; f) analizează debitele rămase nerecuperate după epuizarea căilor de recuperare în interiorul termenului legal de prescripţie şi cheltuielile efectuate în vederea recuperării, propunând cuprinderea acestora pe titlul de cheltuieli şi scoaterea din evidenţa contabilă a Institutului; g) propune spre aprobare directorului general cheia de repartizare a cheltuielilor pentru realizarea activităţii de venituri proprii; h) propune spre aprobare directorului general cuantumurile tarifelor percepute pentru prestaţiile efectuate de Institut (determinări, examene, analize şi altele); i) propune spre aprobare directorului general participarea Institutului în cadrul unor proiecte internaţionale, în cooperare cu instituţii sau organisme din alte ţări sau reţele profesionale internaţionale, în special din Uniunea Europeană; j) elaborează şi supune spre aprobare directorului general condiţiile specifice pentru ocuparea posturilor din cadrul Institutului. ART. 7 (1) Conducerea Institutului este exercitată de către directorul general şi directorul general adjunct, numiţi, în condiţiile legii, prin ordin al ministrului sănătăţii. (2) Directorul general adjunct conduce activitatea financiar-contabilă a Institutului. (3) Directorul general trebuie să îndeplinească una dintre următoarele condiţii specifice: a) conferenţiar sau profesor universitar la o facultate de medicină, în domeniile sănătate publică, epidemiologie sau igienă; sau b) medic primar în specialităţile sănătate publică, epidemiologie sau igienă. (4) În exercitarea atribuţiilor sale, directorul general emite decizii. (5) Directorul general este ordonator terţiar de credite. Directorul general poate delega, prin decizie, exercitarea atribuţiei de ordonator terţiar de credite, cea de reprezentant legal, precum şi alte atribuţii, menţionate expres în decizia de delegare, directorilor şi medicilor-şefi, precum şi altor persoane cu funcţii de conducere din cadrul Institutului, după caz. Prin actul de delegare se precizează limitele şi condiţiile delegării. (6) Directorul general reprezintă şi angajează Institutul în raporturile cu celelalte instituţii şi autorităţi publice, cu persoane juridice şi fizice din ţară sau din străinătate, în justiţie şi în raporturile cu celelalte organe jurisdicţionale. (7) Ministrul sănătăţii, pe perioada în care directorul general al Institutului, din motive întemeiate, nu îşi poate exercita atribuţiile, deleagă un director de centru naţional în vederea exercitării acestor atribuţii. (8) Conducerea centrelor naţionale este asigurată de câte un director. (9) Conducerea centrelor regionale este asigurată de câte un medic-şef. (10) Funcţiile de conducere ale Institutului se ocupă prin concurs organizat conform reglementărilor legale în vigoare. În situaţia în care postul este temporar vacant sau vacant, până la ocuparea prin concurs, numirea interimară în funcţiile de conducere, cu excepţia celei de director general, se face prin decizie a directorului general. ART. 8 (1) Institutul funcţionează cu un număr maxim de 540 de posturi, finanţate integral de la bugetul de stat. (2) Personalul Institutului este format din personal contractual şi este salarizat potrivit dispoziţiilor Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, aplicabile pentru fiecare categorie de personal bugetar, respectiv familie ocupaţională. ART. 9 În vederea realizării scopului şi atribuţiilor ce îi revin, Institutul poate beneficia de asistenţă tehnică şi administrativă, precum şi de programe de formare profesională şi de perfecţionare a personalului de la instituţii similare din alte state sau organizaţii internaţionale sau alte entităţi. CAP. IV Finanţarea activităţii Institutului ART. 10 Cheltuielile curente şi de capital ale Institutului se finanţează integral de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătăţii. ART. 11 (1) Se aprobă înfiinţarea pe lângă Institut a unor activităţi finanţate integral din venituri proprii, în afara celor prevăzute la art. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 59/2003 privind înfiinţarea de către Ministerul Sănătăţii şi Familiei a unei activităţi finanţate integral din venituri proprii, cu completările ulterioare. (2) Institutul poate realiza venituri proprii din următoarele activităţi: a) prestaţiile pentru activităţile legate de procedurile menţionate în Ordinul ministrului sănătăţii, al ministrului mediului şi pădurilor şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 10/368/11/2010 privind aprobarea procedurii de avizare a produselor biocide care sunt plasate pe piaţă pe teritoriul României, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 617/2014 privind stabilirea cadrului instituţional şi a unor măsuri pentru punerea în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 528/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 22 mai 2012 privind punerea la dispoziţie pe piaţă şi utilizarea produselor biocide, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii, al viceprim-ministrului, ministrul mediului, şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 629/900/82/2017, cu modificările ulterioare; b) prestaţii în domeniul sănătăţii publice; c) activităţi privind evaluarea şi avizarea produselor de protecţie a plantelor şi avizarea îngrăşămintelor; d) organizarea de programe, cursuri de perfecţionare şi instruiri în domeniile: epidemiologie, igienă, sănătate publică şi sănătate ocupaţională, evaluarea stării de sănătate, promovarea sănătăţii şi statistică sanitară, precum şi concursuri sau examene aferente acestora; e) organizarea de sesiuni de abilitare a medicilor de medicina muncii responsabili de supravegherea medicală specială a persoanelor expuse profesional la radiaţii ionizante; f) organizarea de conferinţe, simpozioane, întruniri, seminare, mese rotunde cu caracter profesional şi altele asemenea; g) închirierea unor spaţii aflate în administrarea Institutului, conform legii; h) cursuri de formare în domeniul vaccinologiei pentru furnizorii de servicii medicale de vaccinare; i) derularea de activităţi de cercetare-dezvoltare, proiecte şi programe. (3) Din veniturile proprii realizate prin desfăşurarea activităţilor prevăzute la alin. (2) se asigură: a) cheltuielile corespunzătoare efectuării prestaţiilor şi activităţilor prevăzute la alin. (2) lit. a)-c), inclusiv plata personalului de specialitate din afara Institutului şi/sau din Institut, dacă îşi desfăşoară activitatea în afara normei de bază, care desfăşoară activităţi specifice, în temeiul contractelor de antrepriză încheiate pentru desfăşurarea acestor activităţi; b) cheltuielile corespunzătoare organizării cursurilor, programelor, sesiunilor de instruire, abilitare, concursurilor, examenelor, conferinţelor, simpozioanelor, întrunirilor, seminarelor, meselor rotunde cu caracter profesional şi altele asemenea, inclusiv plata personalului (lectori, experţi) din afara Institutului şi/sau din Institut, dacă îşi desfăşoară activitatea în afara normei de bază, care desfăşoară activităţi specifice în vederea organizării acestora, în temeiul contractelor de antrepriză încheiate pentru desfăşurarea acestor activităţi; c) cheltuieli aferente derulării activităţilor prevăzute la alin. (2) lit. i); d) cheltuieli de întreţinere şi funcţionare a spaţiilor închiriate, în condiţiile legii; e) cheltuieli cu investiţii pentru desfăşurarea activităţilor prevăzute la alin. (2). (4) Veniturile proprii ale activităţilor prevăzute la alin. (2) se constituie din: a) tarifele stabilite pentru prestaţiile şi activităţile prevăzute la alin. (2) lit. a)-f) şi h); b) o cotă-parte din chiria încasată din activitatea prevăzută la alin. (2) lit. g), potrivit legii; c) dobânzile încasate, în condiţiile legii, la disponibilităţile băneşti şi la depozitele constituite din veniturile obţinute din activităţile prevăzute la alin. (2); d) donaţii, legate sau sponsorizări; e) contractele de finanţare aferente activităţilor prevăzute la alin. (2) lit. i); f) activităţi de cercetare ştiinţifică. (5) Pentru activităţile prevăzute la alin. (2) lit. a)-f) şi h), tarifele care nu sunt reglementate prin acte normative se stabilesc prin decizie a directorului general al Institutului. (6) Prin derogare de la dispoziţiile art. 10, cheltuielile curente şi de capital care se efectuează pentru realizarea activităţilor prevăzute la alin. (2) se finanţează integral din veniturile proprii prevăzute la alin. (4). (7) În cazul cheltuielilor comune cu activităţile finanţate din bugetul de stat, sumele aferente activităţilor prevăzute la alin. (2) se stabilesc pe bază de cheie de repartizare. (8) În relaţiile contractuale privind activităţile prevăzute la alin. (2), Institutul poate fi reprezentat de persoanele împuternicite în acest scop prin decizie a directorului general. (9) Contractele aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, care au ca obiect acţiuni ce se desfăşoară în cadrul activităţilor prevăzute la alin. (2), se vor derula în continuare în condiţiile în care au fost încheiate. CAP. V Dispoziţii tranzitorii şi finale ART. 12 (1) Institutul are în dotare un parc auto, iar pentru activităţi specifice numărul mijloacelor de transport este prevăzut în anexa nr. 2, conform prevederilor art. 5 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile administraţiei publice şi instituţiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Autoturismele din parcul auto al Institutului care nu sunt în dotare vor fi achiziţionate cu încadrarea în bugetul aprobat. (3) Autoturismele din parcul auto al Institutului pot fi conduse şi de salariaţi cu funcţii de conducere, nominalizaţi prin decizie a directorului general. Consumul lunar de carburant se stabileşte conform normelor legale în vigoare. ART. 13 În termen de minimum 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se realizează încadrarea personalului în numărul maxim de posturi aprobat şi în noua structură organizatorică. ART. 14 La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Hotărârea Guvernului nr. 1.414/2009 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Sănătate Publică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 845 din 8 decembrie 2009, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă. ART. 15 Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. PRIM-MINISTRU NICOLAE-IONEL CIUCĂ Contrasemnează: p. Ministrul sănătăţii, Adriana Pistol, secretar de stat Ministrul muncii şi solidarităţii sociale, Marius-Constantin Budăi Ministrul finanţelor, Adrian Câciu Bucureşti, 20 iulie 2022. Nr. 932. ANEXA 1 STRUCTURA ORGANIZATORICĂ a Institutului Naţional de Sănătate Publică *) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil. (a se vedea imaginea asociată) ANEXA 2 Mijloace de transport pentru activităţi specifice
┌────┬───────────┬──────────────┬────────┐
│ │ │Tipul │Numărul │
│Nr. │Unitatea/ │mijlocului de │maxim │
│crt.│Subunitatea│transport │aprobat │
│ │ │ │(bucăţi)│
├────┼───────────┼──────────────┼────────┤
│ │ │- │5 │
│ │ │Autoturisme*) │ │
│ │ ├──────────────┼────────┤
│ │ │- │ │
│ │ │Autovehicule*)│ │
│ │ │pentru │ │
│ │ │transport │ │
│ │ │marfă şi │ │
│ │ │persoane │3 │
│ │ │(activităţi de│ │
│ │ │aprovizionare,│ │
│ │Institutul │deplasare a │ │
│ │Naţional de│personalului, │ │
│1. │Sănătate │protocol) │ │
│ │Publică - ├──────────────┼────────┤
│ │aparat │- Pentru │ │
│ │central │activităţile │ │
│ │ │specifice │ │
│ │ │desfăşurate de│2 │
│ │ │către centrele│ │
│ │ │naţionale de │ │
│ │ │sănătate │ │
│ │ │publică │ │
│ │ ├──────────────┼────────┤
│ │ │- │ │
│ │ │Autospeciale*)│1 │
│ │ │(laborator │ │
│ │ │mobil) │ │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┤
│ │ │- │7 │
│ │ │Autoturisme*) │ │
│ │ ├──────────────┼────────┤
│ │ │- Pentru │ │
│ │Centre │activităţile │ │
│ │regionale │specifice │ │
│ │de sănătate│desfăşurate de│7 │
│2. │publică - │către centrele│ │
│ │structuri │regionale de │ │
│ │teritoriale│sănătate │ │
│ │ │publică │ │
│ │ ├──────────────┼────────┤
│ │ │Autospeciale*)│ │
│ │ │(laborator │4 │
│ │ │mobil) │ │
└────┴───────────┴──────────────┴────────┘
*) Exclusiv numărul autoturismelor reglementat prin Ordonanţa Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile administraţiei publice şi instituţiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările şi completările ulterioare. NOTE: a) Repartizarea, redistribuirea şi modul de utilizare a mijloacelor de transport alocate structurilor din cadrul Institutului - aparat central şi structuri teritoriale - se aprobă prin decizie a directorului general al Institutului. b) După finalizarea demersurilor de scoatere din uz a mijloacelor de transport care au îndeplinit toate condiţiile de casare, pot fi achiziţionate mijloace de transport noi, astfel încât totalul autovehiculelor din parc să nu depăşească numărul total aprobat. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.