Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 931 din 20 iulie 2022 privind modificarea Hotărârii Guvernului nr. 1.045/2018 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 748 din 26 iulie 2022
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. XXXII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
ART. I
Hotărârea Guvernului nr. 1.045/2018 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 24 din 9 ianuarie 2019, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
"ART. 2
(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 3.000 lei nerespectarea de către unităţile afiliate a obligaţiilor prevăzute la art. 29 lit. b) din norme.
(2) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 3.000 lei la 4.000 lei nerespectarea de către unităţile afiliate a obligaţiilor prevăzute la art. 29 lit. a) din norme.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se fac de către personalul cu atribuţii de control, împuternicit în acest sens, din cadrul Ministerului Finanţelor, Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, Ministerului Antreprenoriatului şi Turismului, Ministerului Culturii, după caz."
2. La anexă, articolul 1 va avea următorul cuprins:
"ART. 1
(1) Biletele de valoare pot fi utilizate doar în scopul prevăzut de Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare lege, şi doar la operatorii economici care acceptă biletele de valoare, denumiţi în continuare unităţi afiliate, care au încheiat contracte de prestare a serviciilor cu unităţile emitente.
(2) Regimul fiscal aplicabil biletelor de valoare este atât pentru beneficiari, cât şi pentru angajatori/plătitori de venituri cel prevăzut de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare."
3. La anexă, la articolul 3, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
"ART. 3
(1) Biletul de valoare, cu excepţia tichetului de masă, este valabil un an de la data alimentării suportului electronic, fără a se înţelege că aceasta este perioada de valabilitate a suportului electronic."
4. La anexă, la articolul 4, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
"(3) Sumele reprezentând costul emiterii biletelor de valoare, precum şi costul suportului electronic sau al înlocuirii acestuia, după caz, contractate cu unitatea emitentă şi primite de către angajator, se suportă de către angajatori din bugetele proprii. În cazul instituţiilor publice, aceste sume se suportă de la alineatul «Alte cheltuieli cu bunuri şi servicii» al articolului bugetar «Alte cheltuieli» de la titlul «Bunuri şi servicii"
5. La anexă, la articolul 5, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
"(3) Contravaloarea nominală a biletului de valoare, precum şi costurile aferente emiterii biletelor de valoare nu pot fi transferate de către angajator salariaţilor."
6. La anexă, la articolul 6, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
"(2) Valoarea nominală a unui bilet de valoare nu poate depăşi valoarea stabilită potrivit Legii nr. 165/2018, cu modificările şi completările ulterioare."
7. La anexă, la articolul 8, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
"ART. 8
(1) Contractul pentru achiziţionarea biletelor de valoare, încheiat între angajator şi unităţile emitente, cuprinde cel puţin următoarele clauze referitoare la:
a) necesarul estimat anual, semestrial sau trimestrial de bilete de valoare şi, în cazul tichetelor de masă, eşalonarea pe luni a acestuia;
b) costul emiterii biletelor de valoare, precum şi costul suportului electronic sau al înlocuirii acestuia;
c) lista unităţilor afiliate la care salariaţii pot folosi biletele de valoare şi modul de transmitere a acesteia;
d) modul de administrare şi utilizare a biletelor de valoare, inclusiv modul în care angajatul poate să consulte soldul disponibil la un moment dat pe suportul electronic, procedura de înlocuire sau blocare a biletelor de valoare în caz de furt ori pierdere, costurile înlocuirii;
e) obligaţia angajatorilor de a colecta de la salariaţii lor şi de a transfera către unităţile emitente toate datele personale şi informaţiile referitoare la salariaţi care sunt necesare pentru emiterea, utilizarea, procesarea şi decontarea tranzacţiilor cu bilete de valoare, în condiţiile Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare;
f) obligaţia unităţilor emitente de a păstra în condiţii de siguranţă datele primite de la angajatori şi de a nu le utiliza în alte scopuri decât cel pentru care au fost primite;
g) obligaţia angajatorilor de a instrui salariaţii să nu vândă şi să folosească biletele de valoare doar în scopul prevăzut de lege şi doar la unităţile afiliate care afişează elemente de identificare de tip autocolant, afişaj grafic, digital şi altele asemenea, corespunzătoare unităţii emitente care a emis biletele de valoare respective."
8. La anexă, la articolul 9, alineatele (1) şi (3) vor avea următorul cuprins:
"ART. 9
(1) Comenzile de achiziţie de bilete de valoare transmise unităţilor emitente de către angajatori conţin cel puţin următoarele informaţii: numele şi prenumele salariaţilor cărora li se atribuie biletele de valoare, numărul unic de identificare al suportului electronic corespunzător fiecărui salariat, numărul debilete de valoare acordat pentru fiecare salariat, valoarea nominală a biletului de valoare şi valoarea nominală totală a biletelor de valoare acordate fiecărui salariat.
...............................................................................................
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2), comenzile de achiziţie de tichete de masă acordate donatorilor de sânge în baza Legii nr. 282/2005 privind organizarea activităţii de transfuzie sanguină, donarea de sânge şi componente sanguine de origine umană, precum şi asigurarea calităţii şi securităţii sanitare, în vederea utilizării lor terapeutice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de tichete de masă acordate în alte situaţii prevăzute prin alte legi speciale, respectiv de suporturi electronice transmise unităţii emitente nu conţin datele personale ale beneficiarilor."
9. La anexă, la articolul 10, partea dispozitivă a alineatului (1) va avea următorul cuprins:
"ART. 10
(1) În cazul tichetelor de masă, angajatorii nu pot acorda mai mult de un tichet de masă pentru fiecare zi lucrătoare din luna pentru care se efectuează transferul valorii nominale a tichetelor de masă. În sensul prezentelor norme nu se consideră zile lucrate perioadele în care salariaţii:"
10. La anexă, la articolul 11, alineatele (1) şi (3) se abrogă.
11. La anexă, la articolul 13, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
"(2) În cazul în care angajatul căruia i s-au acordat tichete de creşă nu a prezentat angajatorului informaţiile privind prezenţa copilului la creşă/entitatea asimilată acesteia, în scris cu confirmarea creşei/entităţii asimilate acesteia, potrivit art. 14 alin. (2), acesta are obligaţia să restituie angajatorului contravaloarea tichetelor de creşă acordate şi necuvenite. Dacă restituirea nu este posibilă, angajatorul va recupera din drepturile salariale cuvenite angajatului respectiv contravaloarea tichetelor de creşă acordate suplimentar, corespunzător numărului de zile absente din luna în care copilul a fost absent de la creşă/entitatea asimilată acesteia."
12. La anexă, articolul 15 va avea următorul cuprins:
"ART. 15
Angajatorii sunt obligaţi să organizeze o evidenţă proprie, potrivit formularelor prevăzute ca model în anexele nr. 2, 4 şi 6."
13. La anexă, articolul 17 va avea următorul cuprins:
"ART. 17
(1) La sfârşitul fiecărei luni, la sfârşitul perioadei de valabilitate, la data stabilită de angajator sau la data încetării raporturilor de muncă, după caz, salariatul are obligaţia să restituie angajatorului contravaloarea biletelor de valoare, pentru luna în curs sau, după caz, pentru anul în curs şi neutilizate ori necuvenite.
(2) Pentru biletele de valoare neutilizate în perioada de valabilitate, unitatea emitentă restituie valorile nominale către angajator. În cazul biletelor de valoare necuvenite, precum şi în cazul încetării raporturilor de muncă, angajatorul are obligaţia de a comunica unităţii emitente informaţiile necesare pentru ca aceasta să poată face restituirea valorilor către angajator. Restituirea valorii nominale a biletelor de valoare se realizează conform contractului încheiat de unitatea emitentă cu angajatorul.
(3) În cazul instituţiilor publice, unităţile emitente restituie sumele prevăzute la alin. (2), cu respectarea dispoziţiilor art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Utilizarea de către salariat a biletelor de valoare necuvenite îl obligă pe acesta la plata contravalorii biletelor către angajator.
(5) În cazul tichetelor de masă, în situaţia în care salariatul utilizează într-o lună un număr de tichete de masă mai mare decât numărul de zile lucrate, stabilite potrivit art. 10, iar angajatorul nu a încasat de la salariat contravaloarea tichetelor utilizate şi necuvenite, angajatorul acordă acestuia pentru luna următoare un număr de tichete de masă egal cu numărul de zile lucrătoare, diminuat cu numărul de tichete acordate pentru luna anterioară şi necuvenite."
14. La anexă, la articolul 20, alineatul (1) se abrogă.
15. La anexă, articolul 21 va avea următorul cuprins:
"ART. 21
Unităţile emitente sunt obligate:
a) să deschidă conturi sau subconturi de plăţi distincte la instituţii de credit sau instituţii de plăţi, diferite pentru fiecare tip de bilet de valoare în parte, prin care se vor derula încasările şi plăţile aferente valorii nominale a biletelor de valoare, respectiv încasarea de la angajatori a contravalorii nominale a biletelor de valoare achiziţionate în baza contractelor încheiate cu aceştia şi rambursarea de sume către unităţile afiliate, fie direct de către unităţile emitente autorizate de Ministerul Finanţelor, fie indirect prin intermediul organizaţiilor specializate/schemelor de plăţi naţionale ori internaţionale, în exclusivitate pentru decontarea valorii nominale a biletelor de valoare prezentate în baza contractelor încheiate între unitatea emitentă şi unităţile afiliate respective; decontarea valorii nominale a biletelor de valoare se face între unităţile afiliate şi unităţile emitente, prin intermediul instituţiilor financiare autorizate, cu sprijinul organizaţiilor care administrează scheme/aranjamente de plată ori alte organizaţii care dezvoltă sisteme de acceptare proprii sau cu ajutorul propriilor platforme; închiderea acestor conturi sau subconturi de plăţi se face numai după ce unitatea emitentă face dovada către instituţiile financiare autorizate că valoarea nominală a biletelor de valoare emise şi încasate de unitatea emitentă a fost decontată integral unităţilor afiliate;
b) să organizeze o evidenţă operativă proprie lunară, potrivit formularelor prevăzute ca model în anexele nr. 8, 10 şi 12, şi să transmită trimestrial date centralizate Ministerului Finanţelor;
c) să implementeze sisteme şi procese organizaţionale care să permită autorizarea tranzacţiilor cu bilete de valoare, exclusiv la şi doar în măsura în care unitatea afiliată are un contract valabil încheiat cu unitatea emitentă pentru prestarea serviciilor specifice fiecărui tip de bilet de valoare în parte, în conformitate cu Legea nr. 165/2018, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu prezentele norme metodologice şi în măsura în care identitatea unităţii afiliate poate să fie stabilită cu exactitate la momentul autorizării tranzacţiei, în baza unuia sau mai multor elemente de identificare a acesteia;
d) să asigure securitatea livrării biletelor de valoare la angajator;
e) să asigure elementele de siguranţă obligatorii pentru suportul electronic;
f) să asigure transparenţa şi managementul circuitului financiar;
g) să nu utilizeze sumele aferente biletelor de valoare pentru reinvestirea în alte scopuri."
16. La anexă, la articolul 22 alineatul (1), litera a) va avea următorul cuprins:
"a) în cazul în care la unităţile emitente se constată că nu sa organizat evidenţa operativă prevăzută la art. 21 lit. b);"
17. La anexă, articolul 23 va avea următorul cuprins:
"ART. 23
(1) Suportul electronic emis de unitatea emitentă trebuie să aibă înscrise sau stocate electronic în acesta următoarele elemente obligatorii:
a) emitentul şi datele sale de identificare: denumirea, sediul şi codul de identificare fiscală;
b) angajatorul şi datele sale de identificare: denumirea şi codul de identificare fiscală;
c) numele, prenumele şi codul numeric personal ale beneficiarului care este în drept să utilizeze biletele de valoare;
d) perioada de valabilitate a utilizării biletelor de valoare;
e) interdicţia prevăzută la art. 13 lit. c),art. 20 lit. c), art. 23 lit. c), respectiv art. 26 lit. d) din lege, după caz, imprimată pe versoul suportului electronic;
f) numărul de identificare, unic la nivel de emitent, al suportului electronic;
g) perioada de valabilitate a suportului electronic;
h) elemente de siguranţă a suportului electronic, de tip PIN, CIP;
i) cuvintele «TICHET DE MASĂ», «TICHET CADOU», «TICHET DE CREŞĂ», «TICHET CULTURAL», «VOUCHER DE VACANŢĂ», după caz, cu litere majuscule pe rectoul suportului electronic;
j) elemente de identitate vizuală ale brandului de turism al României, în cazul voucherelor de vacanţă.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. c), pentru tichetele de masă acordate donatorilor de sânge în baza Legii nr. 282/2005, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi pentru tichetele de masă acordate în alte situaţii prevăzute prin alte legi speciale, unităţile emitente nu au obligaţia de a înscrie sau stoca pe suportul electronic al acestor bilete de valoare datele personale ale beneficiarului."
18. La anexă, articolul 25 va avea următorul cuprins:
"ART. 25
(1) Unităţile afiliate care au încheiat contracte de prestări de servicii cu unităţile emitente, potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice, sunt identificate conform art. 21 lit. c), la nivel de platformă sau de schemă/aranjament de plată, după caz, pentru a permite unităţilor emitente cu care au încheiat contracte de prestări de servicii să autorizeze online tranzacţiile cu bilete de valoare efectuate de către beneficiari, exclusiv la acea unitate afiliată care are un contract de prestări de servicii valabil încheiat cu o unitate emitentă.
(2) Elementele de identificare prevăzute la art. 21 lit. c) şi solicitate de unităţile emitente se menţionează în contractul încheiat între unitatea afiliată şi unitatea emitentă. În cazul schimbării oricărui element de identificare prevăzut la art. 21 lit. c), unitatea afiliată este obligată să informeze de îndată unitatea emitentă cu privire la respectiva modificare.
(3) Unităţile afiliate care au încheiat contracte de prestări de servicii cu unităţile emitente trebuie să afişeze elemente de identificare furnizate de către unităţile emitente pentru categoriile de bilete de valoare pentru care au încheiat contracte, fie la intrarea în locaţiile în care îşi desfăşoară activitatea sau la casele de marcat electronice fiscale, după caz, fie pe websiteurile pe care le utilizează, în cazul unităţilor afiliate care oferă servicii de plată online."
19. La anexă, articolul 27 se abrogă.
20. La anexă, articolul 29 va avea următorul cuprins:
"ART. 29
În baza contractelor de prestări de servicii încheiate cu unităţile emitente, unităţile afiliate au următoarele obligaţii:
a) să debiteze valoarea exactă a produselor/serviciilor achiziţionate de salariat şi să înmâneze acestuia o dovadă imprimată sau să transmită în format electronic un document, după caz, care conţine suma debitată;
b) să implementeze proceduri şi procese organizaţionale care să permită verificarea eligibilităţii produselor/serviciilor achiziţionate de salariaţi;
c) alte obligaţii stabilite în baza contractelor de prestări de servicii încheiate cu unităţile emitente."
21. La anexă, la articolul 30, alineatele (1) şi (2) se abrogă.
22. La anexă, articolul 32 se abrogă.
23. La anexă, articolul 34 va avea următorul cuprins:
"ART. 34
Anexele nr. 2, 4, 6, 8, 10, 11, 12 şi 13 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice."
24. La anexă, anexele nr. 1, 3, 5, 7, 9 şi 14 se abrogă.
25. La anexă, în cuprinsul anexei nr. 13, nota de subsol va avea următorul cuprins:
"* Evidenţa se ţine de către creşă/entitatea asimilată acesteia."
ART. II
Începând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri şi până la data de 1 februarie 2023, unităţile emitente sunt obligate să organizeze, pentru biletele de valoare pe suport hârtie, o evidenţă operativă proprie lunară, potrivit formularului prevăzut ca model în anexa nr. 11 la Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.045/2018, cu modificările şi completările ulterioare, şi să transmită trimestrial date centralizate Ministerului Finanţelor.
ART. III
Punctul 21 al articolului I intră în vigoare la data de 1 februarie 2023.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor,
Adrian Câciu
p. Ministrul culturii
András István Demeter,
secretar de stat
Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
Marius-Constantin Budăi
Ministrul antreprenoriatului şi turismului,
Constantin-Daniel Cadariu
Bucureşti, 20 iulie 2022.
Nr. 931.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: