Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 929 din 8 decembrie 2016 privind stabilirea cadrului instituţional şi a unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2015/2.219 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 noiembrie 2015 privind Agenţia Uniunii Europene pentru Formare în Materie de Aplicare a Legii (CEPOL) şi de înlocuire şi de abrogare a Deciziei 2005/681/JAI a Consiliului
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.006 din 15 decembrie 2016
Având în vedere prevederile Regulamentului (UE) 2015/2.219 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 noiembrie 2015 privind Agenţia Uniunii Europene pentru Formare în Materie de Aplicare a Legii (CEPOL) şi de înlocuire şi de abrogare a Deciziei 2005/681/JAI a Consiliului,
în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezenta hotărâre stabileşte cadrul instituţional, precum şi măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2015/2.219 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 noiembrie 2015 privind Agenţia Uniunii Europene pentru Formare în Materie de Aplicare a Legii (CEPOL) şi de înlocuire şi de abrogare a Deciziei 2005/681/JAI a Consiliului, denumit în continuare Regulament.
ART. 2
Prezenta hotărâre stabileşte, la nivel naţional, modul de organizare a activităţilor şi de funcţionare a Unităţii Naţionale CEPOL, desemnată a fi organismul de legătură cu CEPOL, ţinând cont, în mod special, de următoarele principii:
a) responsabilitatea primară pentru formarea întregului personal de la nivel naţional cu atribuţii în materie de aplicare a legii;
b) asigurarea unei formări unitare a personalului responsabil cu aplicarea legii, în raport cu necesităţile de formare identificate la nivelul fiecărui serviciu relevant;
c) asigurarea participării personalului la activităţi de formare care vizează prevenirea şi combaterea formelor grave de criminalitate, a terorismului şi a formelor de criminalitate care aduc atingere unui interes comun care face obiectul unei politici a Uniunii Europene, precum şi gestionarea crizelor şi ordinea publică, în special operaţiunile poliţieneşti internaţionale desfăşurate cu ocazia unor evenimente majore;
d) implementarea şi utilizarea instrumentelor internaţionale şi ale Uniunii Europene privind cooperarea în domeniul aplicării legii;
e) sprijinirea statelor membre ale Uniunii Europene, la solicitarea acestora, în materie de formare în domeniul aplicării legii;
f) dezvoltarea, implementarea şi coordonarea activităţii de formare privind domenii tematice specifice în materie penală sau poliţienească.
ART. 3
În sensul prezentei hotărâri, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) servicii relevante - instituţiile şi autorităţile publice române cu atribuţiile prevăzute la art. 2 pct. 1 din Regulament, reprezentate de Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Public, Serviciul Român de Informaţii, Departamentul pentru Lupta Antifraudă, Institutul Naţional al Magistraturii şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală;
b) personal responsabil cu aplicarea legii - personal din cadrul serviciilor relevante căruia îi revin atribuţiile prevăzute la art. 2 pct. 1 din Regulament;
c) conferinţă - reuniune oficială în cadrul căreia persoanele având o linie de muncă identică sau conexă se întâlnesc pentru a schimba şi a-şi îmbunătăţi cunoştinţele, experienţele şi punctele de vedere;
d) curs - program de formare pentru un anumit domeniu de activitate ce constă în activităţi de predare cu un anumit număr de lecţii, prelegeri, exerciţii practice, vizite de studiu, discuţii, grupuri de lucru, evaluări;
e) seminar - reuniune organizată pentru un schimb intensiv de cunoştinţe, experienţe sau opinii cu privire la un domeniu specific. În cadrul seminarului se discută prezentările unor experţi, proiecte de raport sau alte documente;
f) e-Net - platformă electronică securizată ce poate fi accesată prin intermediul internetului, având ca scop consolidarea şi extinderea comunicării dintre statele şi organismele partenere ale CEPOL;
g) lector - persoană care desfăşoară o activitate didactică în cadrul unei instituţii de învăţământ şi este desemnată să susţină o prelegere în cadrul activităţilor de formare organizate sub egida CEPOL;
h) formare în cadrul CEPOL - ansamblu de activităţi prin care se urmăreşte realizarea unei dimensiuni europene în procesul de formare a personalului cu atribuţii în activitatea de aplicare a legii;
i) Program de schimb - program internaţional de schimb de personal cu atribuţii în domeniul aplicării legii între statele şi organismele partenere ale CEPOL, cu scopul de a spori încrederea reciprocă între participanţi prin dezvoltarea unei dimensiuni europene pentru cooperarea poliţienească şi formarea profesională;
j) Unitate Naţională CEPOL - structură de specialitate, fără personalitate juridică, organizată în cadrul Direcţiei generale management resurse umane din Ministerul Afacerilor Interne.
CAP. II
Responsabilităţi în domeniul punerii în aplicare a prevederilor privind mecanismul de funcţionare a Unităţii Naţionale CEPOL, al reprezentării României la CEPOL şi îndeplinirii anumitor funcţii
ART. 4
(1) Se desemnează Ministerul Afacerilor Interne ca autoritate competentă pentru coordonarea măsurilor naţionale necesare aplicării Regulamentului.
(2) În aplicarea prevederilor alin. (1), precum şi ale art. 6 alin. (1) din Regulament, în cadrul Direcţiei generale management resurse umane din Ministerul Afacerilor Interne funcţionează Unitatea Naţională CEPOL înfiinţată potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
(3) Unitatea Naţională CEPOL reprezintă punctul unic de legătură cu CEPOL.
(4) Numărul de posturi şi nivelul ierarhic al Unităţii Naţionale CEPOL se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor interne, cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat Ministerului Afacerilor Interne.
ART. 5
(1) Unitatea Naţională CEPOL îndeplineşte activităţile prevăzute la art. 6 alin. (2) din Regulament.
(2) Unitatea Naţională CEPOL este abilitată să centralizeze nevoile de formare a personalului responsabil cu aplicarea legii din serviciile relevante şi să le transmită CEPOL în vederea întocmirii diagnozei de formare la nivel european, precum şi să organizeze activităţi de formare/reuniuni decizionale sub egida CEPOL în condiţiile acordurilor-cadru de parteneriat cu CEPOL.
(3) Pentru îndeplinirea activităţilor prevăzute la alin. (1) şi (2), prin ordin al ministrului afacerilor interne se stabilesc atribuţiile Unităţii Naţionale CEPOL.
(4) Metodologia privind desfăşurarea activităţilor Unităţii Naţionale CEPOL se aprobă prin ordin al ministrului afacerilor interne.
ART. 6
(1) Prin ordin al ministrului afacerilor interne, la propunerea directorului general al Direcţiei generale management resurse umane din Ministerul Afacerilor Interne, se desemnează reprezentantul României cu drept de vot în Consiliul de administraţie al CEPOL, precum şi supleantul acestuia.
(2) Desemnarea reprezentantului României cu drept de vot în Consiliul de administraţie şi a supleantului se realizează cu luarea în considerare a criteriilor prevăzute la art. 8 alin. (3) din Regulament şi pentru perioada de timp stabilită la art. 8 alin. (4) din acelaşi Regulament.
ART. 7
Directorul general al Direcţiei generale management resurse umane din Ministerul Afacerilor Interne desemnează prin act administrativ personalul care îndeplineşte următoarele funcţii cu caracter permanent la nivel naţional:
a) reprezentant al Unităţii Naţionale CEPOL;
b) manager naţional e-Net;
c) coordonator naţional al activităţilor de formare sub egida CEPOL;
d) coordonator naţional al Programului de schimb.
CAP. III
Colaborarea interinstituţională privind problematica CEPOL la nivel naţional
ART. 8
(1) Activităţile desfăşurate sub egida CEPOL presupun conlucrarea nemijlocită a serviciilor relevante.
(2) Pentru transmiterea corespondenţei privind problematica CEPOL şi în vederea facilitării comunicării, la nivelul serviciilor relevante se creează adrese de poştă electronică în a căror denumire se va regăsi în mod obligatoriu termenul "CEPOL".
(3) La nivelul fiecărui serviciu relevant se desemnează, în cadrul structurii cu atribuţii în domeniul formării profesionale, personal care gestionează comunicarea prin intermediul poştei electronice pentru transmiterea corespondenţei privind problematica CEPOL.
ART. 9
Participarea personalului responsabil cu aplicarea legii la activităţile organizate sub egida CEPOL se realizează la solicitarea agenţiei europene, pe baza documentelor interne aprobate potrivit normelor legale în vigoare, la nivelul serviciilor relevante, pentru fiecare acţiune în parte.
ART. 10
(1) În funcţie de grupul-ţintă, Unitatea Naţională CEPOL comunică serviciilor relevante vizate, prin poştă electronică, invitaţiile de participare la programele de formare ale CEPOL, datele referitoare la activităţile respective, numărul locurilor alocate, perioadele de desfăşurare, condiţiile şi criteriile de participare, precum şi orice alte elemente necesare.
(2) Informaţiile privind problematica CEPOL, primite de serviciile relevante din orice altă sursă decât din partea Unităţii Naţionale CEPOL, se transmit acesteia cu celeritate, prin poşta electronică.
CAP. IV
Desemnarea participanţilor la activităţile de formare organizate sub egida CEPOL
ART. 11
(1) În urma primirii invitaţiilor de participare potrivit art. 10 alin. (1), fiecare serviciu relevant transmite Unităţii Naţionale CEPOL o singură candidatură.
(2) În situaţia în care organizatorul activităţii de formare transmite alte precizări, Unitatea Naţională CEPOL poate solicita mai multe candidaturi din partea serviciilor relevante vizate de această activitate.
ART. 12
(1) La desemnarea candidaţilor, serviciile relevante au în vedere ca aceştia să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii generale:
a) să desfăşoare activităţi în domeniul prevăzut în invitaţia de participare sau activităţi de cercetare în domeniul de referinţă;
b) să deţină competenţele lingvistice adecvate pentru participarea la activitatea de formare - nivel minim B1, potrivit Cadrului european comun de referinţă pentru limbi străine;
c) să nu se afle sub efectul unei sancţiuni disciplinare sau în curs de cercetare disciplinară;
d) să fi valorificat, în activitatea desfăşurată, informaţiile obţinute, în situaţia în care au participat anterior la activităţi de formare organizate la nivel internaţional;
e) să aibă o experienţă profesională de minimum 2 ani în domeniul de formare vizat şi o vechime de cel puţin un an în cadrul serviciului care îi nominalizează;
f) să nu mai fi fost implicaţi în calitate de participant la conferinţe, cursuri sau seminare având aceeaşi tematică, organizate sub egida CEPOL în ultimii 2 ani, cu excepţia situaţiilor în care activităţile de formare au caracter modular sau când organizatorii activităţilor de formare transmit alte precizări.
(2) În situaţia în care organizatorii activităţilor de formare impun alte condiţii de participare faţă de cele prevăzute la alin. (1) sau condiţii speciale de participare, acestea vor fi comunicate, în timp util, serviciilor relevante pentru a fi avute în vedere în cadrul procedurilor de desemnare a candidaţilor.
ART. 13
(1) Pentru participarea personalului responsabil cu aplicarea legii la activităţile de formare ale CEPOL, personalul menţionat la art. 8 alin. (3) transmite prin poştă electronică, până la data stabilită de Unitatea Naţională CEPOL, următoarele documente ale candidaţilor desemnaţi de serviciile relevante:
a) curriculum vitae în format Europass, întocmit în limba în care se desfăşoară activitatea de formare din cadrul CEPOL;
b) caracterizare de la ultimul loc de muncă întocmită de şeful nemijlocit, din care să rezulte îndeplinirea cumulativă a condiţiilor de participare menţionate la art. 12, precum şi posibilităţile de valorificare a experienţei şi a cunoştinţelor dobândite în activitatea profesională curentă;
c) un document care să ateste cunoaşterea limbii străine în care se desfăşoară activitatea de formare de referinţă - nivel minim B1, potrivit Cadrului european comun de referinţă pentru limbi străine;
d) scrisoare de intenţie în vederea aplicării la activitatea de formare de referinţă, întocmită în limba română;
e) declaraţie pe propria răspundere prin care îşi asumă că va respecta prevederile actelor normative şi regulamentelor în vigoare referitoare la păstrarea secretului de stat şi de serviciu.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), nu este necesară transmiterea documentelor în cazul personalului nominalizat direct de organizatorii activităţilor de formare ale CEPOL.
(3) Conducătorii serviciilor relevante pot emite norme metodologice privind evaluarea competenţelor lingvistice ale personalului propriu în vederea stabilirii nivelului de cunoaştere a limbii străine şi eliberării documentului prevăzut la alin. (1) lit. c).
ART. 14
(1) În situaţia în care numărul candidaturilor primite de la serviciile relevante este mai mare decât numărul de locuri indicat în invitaţia de participare, stabilirea persoanei/persoanelor care urmează să participe la activităţile de formare ale CEPOL se realizează în urma selecţiei organizate de către Comisia de selecţionare constituită la nivelul Unităţii Naţionale CEPOL prin dispoziţie a directorului general al Direcţiei generale management resurse umane din Ministerul Afacerilor Interne.
(2) Comisia de selecţionare este compusă dintr-un preşedinte, cel puţin 2 membri şi un secretar. În calitate de membri pot fi cooptaţi şi reprezentanţi desemnaţi de serviciile relevante, în baza solicitării Unităţii Naţionale CEPOL.
(3) Selecţionarea candidaturilor este realizată cu respectarea principiului nediscriminării, al tratamentului egal şi al transparenţei, ţinând cont de următoarele criterii:
a) îndeplinirea condiţiilor de participare menţionate la art. 12;
b) relevanţa programului pentru activitatea profesională sau de cercetare a candidatului;
c) scrierea unor articole de specialitate în publicaţii codate ISBN sau ISSN;
d) participarea anterioară, în calitate de lector, la activităţi de formare desfăşurate sub egida unei organizaţii internaţionale, respectiv a unei instituţii sau a unui organism al Uniunii Europene, în sensul art. 2 pct. (2) din Regulament;
e) implicarea în dezvoltarea unor module online de formare sub autoritatea unei organizaţii internaţionale, respectiv a unei instituţii sau a unui organism al Uniunii Europene, în sensul art. 2 pct. (2) din Regulament.
(4) În urma activităţii desfăşurate, comisia de selecţionare întocmeşte o ierarhizare a candidaţilor, care se comunică de către preşedintele acesteia prin intermediul poştei electronice:
a) candidaţilor;
b) serviciilor relevante în cadrul cărora candidaţii îşi desfăşoară activitatea;
c) reprezentantului Unităţii Naţionale CEPOL;
d) reprezentantului naţional cu drept de vot în cadrul Consiliului de administraţie al CEPOL.
(5) Reprezentantul Unităţii Naţionale CEPOL transmite în format electronic, organizatorilor activităţilor de formare ale CEPOL, persoana/persoanele nominalizată/nominalizate, împreună cu documentaţia solicitată, în raport cu numărul de locuri stabilit în invitaţie şi cu respectarea strictă a ierarhizării prevăzute la alin. (4).
ART. 15
Reprezentantul naţional cu drept de vot în cadrul Consiliului de administraţie al CEPOL nominalizează direct personalul responsabil cu aplicarea legii care urmează să participe la activitatea de formare, care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 12 şi cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 13, în următoarele situaţii:
a) numărul participanţilor propuşi în urma consultării serviciilor relevante este egal sau mai mic decât numărul de locuri indicat în invitaţia de participare;
b) data-limită pentru transmiterea nominalizărilor nu permite realizarea unei proceduri de selecţionare.
ART. 16
(1) La revenirea în ţară, personalul responsabil cu aplicarea legii care a participat la activităţi organizate sub egida CEPOL întocmeşte, în termen de 15 zile, o notă privind rezultatele activităţilor efectuate.
(2) Nota prevăzută la alin. (1) şi aprobată potrivit normelor interne aplicabile la nivelul serviciilor relevante se transmite, în fotocopie, în format electronic, Unităţii Naţionale CEPOL, în termen de două zile de la aprobare.
(3) Conducătorii serviciilor relevante pot emite norme metodologice privind participarea personalului la activităţile desfăşurate sub egida CEPOL.
ART. 17
Anual, până la data de 15 februarie, Unitatea Naţională CEPOL întocmeşte şi prezintă serviciilor relevante un raport privind participarea personalului cu atribuţii în domeniul de referinţă la activităţile de formare organizate sub egida CEPOL.
CAP. V
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 18
Reprezentantul României cu drept de vot în Consiliul de administraţie al CEPOL, precum şi supleantul acestuia desemnaţi anterior intrării în vigoare a prezentei hotărâri îşi menţin mandatul până la expirarea acestuia.
ART. 19
Unitatea Naţională CEPOL este direct responsabilă pentru organizarea şi desfăşurarea activităţilor sub egida CEPOL în România.
ART. 20
Ordinul ministrului afacerilor interne prevăzut la art. 5 alin. (4) se emite în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
ART. 21
Prezenta hotărâre intră în vigoare la 5 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
DACIAN JULIEN CIOLOŞ
Contrasemnează:
-----------------
Ministrul afacerilor interne,
Ioan-Dragoş Tudorache
Ministrul finanţelor publice,
Anca Dana Dragu
p. Ministrul afacerilor externe,
Marius Cristian Bădescu,
secretar de stat
Bucureşti, 8 decembrie 2016.
Nr. 929.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: