Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 91 din 20 septembrie 2023 referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a unui cadru pentru asigurarea aprovizionării sigure şi durabile cu materii prime critice şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1.724 şi (UE) 2019/1.020 - COM (2023) 160 final
EMITENT: Senatul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 863 din 25 septembrie 2023
În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
în baza raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/215 din 22.06.2023,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Senatul României constată că propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a unui cadru pentru asigurarea aprovizionării sigure şi durabile cu materii prime critice şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1.724 şi (UE) 2019/1.020 - COM (2023) 160 final - respectă principiul subsidiarităţii şi principiul proporţionalităţii cu rezerve.
ART. 2
Senatul României consideră:
a) ca fiind nefiabilă propunerea de relansare a industriei miniere europene, în condiţiile menţinerii standardelor de mediu, sociale şi de guvernanţă (ESG) la nivelul actual;
b) nerealistă ţinta de 15% propusă pentru gradul de aprovizionare din resurse secundare de materii prime şi ambiţioasă, pe termen scurt şi mediu;
c) că propunerile cuprinse în European Critical Raw Materials Act (CRMA) nu abordează în mod deschis problemele fundamentale cu care se confruntă competitivitatea Uniunii Europene: costuri ridicate ale energiei, costuri ridicate de capital şi cu forţa de muncă, bază limitată pentru inovare şi rezervele limitate de materii prime aflate pe propriul teritoriu;
d) insuficient de proactiv calendarul cu măsurile care urmează să fie implementate, având ca orizont de timp anul 2030. În comparaţie, documentul similar de politică publică al S.U.A. prevede ca unele măsuri din Legea privind reducerea inflaţiei (Inflation reduction act - IRA) să fie aplicate în unele cazuri imediat, iar în ceea ce priveşte lanţul de aprovizionare, începând cu anul 2024. Acest aspect conduce la creşterea decalajului tehnologic şi comercial existent între Uniunea Europeană şi Statele Unite şi China;
e) că problematica ajutorului de stat şi a autorizării reformelor nu este suficient de clar tratată şi nu oferă o viziune unitară şi coerentă la nivelul Uniunii Europene. Acest fapt va menţine inegalităţile şi inechităţile prezente dintre statele membre. De asemenea, aceste politici sunt ineficiente în absenţa identificării unor noi instrumente de finanţare, cum ar fi, prin comparaţie, subvenţiile generoase şi scutirile de impozite prevăzute a fi acordate agenţilor economici conform IRA;
f) că sunt necesare clarificări privind metoda de calcul al amprentei de mediu a materiilor prime critice (CRM) introduse pe piaţa Uniunii Europene, datorită faptului că producţia de materii prime critice în diferite etape ale lanţului valoric poate avea un impact negativ asupra mediului;
g) că propunerea poate fi îmbunătăţită prin evidenţierea măsurilor necesare în vederea maximizării recuperării CRM din deşeurile extractive, astfel încât să fie minimizat impactul extracţiei acestor resurse asupra mediului; de asemenea ar fi utile clarificări punctuale referitoare la îmbunătăţirea circularităţii şi durabilităţii materiilor prime critice pe diferitele etape ale lanţului valoric, astfel încât să fie asigurat un nivel ridicat de protecţie a mediului, coroborat cu menţinerea unui preţ competitiv al acestora;
h) că intenţia de reducere la doi ani a duratei procesului de autorizare a noilor proiecte miniere este nerealistă, ţinând cont de complexitatea crescută a acestor demersuri; în mod cert această propunere se va confrunta cu dezaprobarea entităţilor publice şi private din domeniul protecţiei mediului, atât la nivelul central al Uniunii Europene, cât şi la nivelul statelor membre;
i) că cele două propuneri de regulamente, conexe - Regulamentul privind industria care contribuie la obiectivul zero emisii nete - NZIA şi Regulamentul privind materiile prime critice (CRMA) - prevăd o creştere a volumului de cheltuieli administrative într-o proporţie ridicată: NZIA - din 11,5 milioane euro finanţare totală propusă, sunt necesare 5,25 milioane din H7 şi la CRMA - din 18,2 milioane euro finanţare totală, 15 milioane sunt finanţate din capitolul H7;
j) că propunerea de regulament prevede repere ambiţioase, însă fără a oferi suficiente măsuri practice pentru îndeplinirea obiectivelor propuse.
ART. 3
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în prezenta hotărâre se transmite instituţiilor europene.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 20 septembrie 2023, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
SORIN-MIHAI CÎMPEANU
Bucureşti, 20 septembrie 2023.
Nr. 91.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: