Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 90 din 15 februarie 2019 privind modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 421/2018 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea industriei cinematografice
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 134 din 20 februarie 2019
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
ART. I
Hotărârea Guvernului nr. 421/2018 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea industriei cinematografice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 508 din 20 iunie 2018, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Scopul schemei de ajutor de stat îl reprezintă sprijinirea culturii de film şi producţiei de film în România, constând atât în filme cinematografice, astfel cum sunt definite la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2005 privind cinematografia, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 328/2006, cu modificările şi completările ulterioare, cât şi în filme şi seriale de televiziune, precum şi orice alte producţii audiovizuale astfel cum sunt definite în Convenţia Europeană asupra coproducţiilor cinematografice, inclusiv prin atragerea de producţii străine."
2. La articolul 2, literele c), h) şi i) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"c) data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic naţional aplicabil. În sensul prezentei scheme, data acordării ajutorului este considerată data emiterii ordinului preşedintelui Comisiei Naţionale de Strategie şi Prognoză pentru aprobarea Certificatului de solicitant şi a Acordului de finanţare în baza hotărârii transmise de Comisia de Film în România;
(...)
h) intensitatea ajutorului - valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor şi a altor taxe, inclusiv TVA;
i) obligaţie de teritorializare a cheltuielilor -obligaţia impusă beneficiarilor de către Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză de a cheltui o sumă minimă şi/sau de a desfăşura un nivel minim de activitate de producţie pe teritoriul României, cu respectarea prevederilor art. 54 alin. (4) al Regulamentului (UE) nr. 651/2014."
3. La articolul 2, după litera i) se introduc cinci noi litere, literele j)-n), cuurmătorulcuprins:
"j) începerea lucrului la proiectul sau la activitatea respectivă - primul angajament ferm, prin care realizarea proiectului în România este irevocabilă; prospecţiunile preliminare pentru determinarea locaţiei de realizare a proiectului, obţinerea permiselor şi realizarea studiilor nu sunt considerate drept începerea lucrului;
k) miniserie de televiziune - opera audiovizuală care înfăţişează fapte de viaţă sau spune o poveste într-un număr de maximum 8 episoade, fiecare episod având o durată de maximum 60 de minute;
l) serial de televiziune - opera audiovizuală, alta decât sitcomul şi telenovela, destinată a fi difuzată prin satelit, cablu sau internet pe parcursul mai multor sezoane. Un sezon va conţine între 8 şi 13 episoade, fiecare episod având o durată de maximum 45 de minute;
m) sitcom - operă audiovizuală realizată în proporţie de 80% într-un platou de filmare în faţa unei audienţe live sau înregistrate şi a unor decoruri limitate ca număr, multicameră, respectiv filmare simultană cu maximum 3 camere, cu o durată de cel mult 30 de minute, al cărei scenariu nu are fir epic ce se dezvoltă pe mai multe episoade şi care înfăţişează situaţii comice ale unor personaje cu tipare predefinite neevolutive şi pentru care producţia unui episod nu necesită mai mult de 2 zile de filmare;
n) telenovelă - operă audiovizuală destinată a fi difuzată pe un canal de televiziune cu o frecvenţă de cel puţin 3 ori pe săptămână, cu o durată de cel mult 60 de minute, care înfăţişează fapte de viaţă şi relaţiile sufleteşti ale unui număr mare de personaje, în mod esenţial melodramatic, al cărei scenariu prezintă un fir epic continuu, fără finalitate, care se desfăşoară pe parcursul mai multor episoade (minimum 80). Un sezon va conţine până la 20 de episoade şi perioada de timp dintre începutul unui sezon şi începutul următorului să fie de minimum 12 luni."
4. La articolul 3, după alineatul (5) se introductrei noi alineate, alineatele (5^1)-(5^3), cu următorul cuprins:
"(5^1) Bugetul maxim anual al schemei care poate fi angajat cuprinde pe lângă bugetul prevăzut la alin. (2) şi sumele stabilite cu această destinaţie, dar neutilizate în anii anteriori, în limita bugetului maxim al schemei şi în limita creditelor bugetare şi de angajament aprobate prin legile bugetare anuale.
(5^2) În cazul în care bugetul anual alocat schemei s-a epuizat, cererile de acord pentru finanţare care nu s-au încadrat în bugetul anual alocat, dar care îndeplinesc cumulativ condiţiile şi criteriile de eligibilitate prevăzute de prezenta hotărâre, sunt analizate de Comisia de Film în România, urmând să fie finanţate din bugetul anului următor, în cazul în care sunt aprobate.
(5^3) Ordinele preşedintelui Comisiei Naţionale de Strategie şi Prognoză pentru aprobarea certificatelor de solicitant şi a acordurilor de finanţare se emit în ordinea în care au fost emise hotărârile Comisiei de Film în România, după suplimentarea bugetului anual alocat schemei în anul în curs sau în limita bugetului alocat în anul următor, în conformitate cu prevederile legilor bugetare anuale, în limita bugetului maxim al schemei."
5. La articolul 4, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Alocările prevăzute la alin. (1) se acordă în condiţiile în care minimum 20% din bugetul total al proiectului se realizează pe teritoriul României."
6. La articolul 6 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) deţin calitatea de producător, coproducător şi/sau de prestator de servicii de producţie şi produc filme de ficţiune de scurt, mediu şi lungmetraj, miniserii sau seriale de televiziune, filme destinate distribuţiei direct pe suport video sau internet sau orice alt tip de suport, documentare artistice, filme de animaţie, parţial sau în întregime pe teritoriul României;"
7. La articolul 6 alineatul (1), după litera f) se introduce o nouă literă, litera g), cu următorul cuprins:
"g) fac dovada contribuţiei financiare proprii sau a cofinanţatorilor la finanţarea proiectului în cazul producătorilor/coproducătorilor, iar în cazul prestatorilor de servicii fac dovada contribuţiei proprii a producătorului străin. Contribuţia financiară trebuie să acopere cel puţin bugetul total al producţiei, exclusiv TVA, mai puţin ajutorul de stat solicitat în baza prezentei scheme, cu respectarea prevederilor art. 15."
8. La articolul 7, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1) În condiţiile prezentei hotărâri, ajutorul de stat se acordă pentru producţia de filme indiferent de mediul prin care sunt exploatate, precum filme de ficţiune de scurt, mediu şi lungmetraj, miniserii sau seriale de televiziune, filme destinate distribuţiei direct pe suport video sau internet sau orice alt tip de suport, documentare artistice, filme de animaţie."
9. La articolul 8 alineatul (2), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) orice cheltuieli realizate anterior datei înregistrării cererii de finanţare în conformitate cu prevederile schemei;"
10. La articolul 10, alineatele (2) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză va publica, pe site-ul său, invitaţia de a depune formulare de cerere pentru prezenta schemă de ajutor de stat în fiecare an, până la data de 31 decembrie, pentru anul următor.
(...)
(5) Înainte de semnarea acordului de finanţare, furnizorul verifică respectarea tuturor criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă, pentru fiecare aplicant în parte, pe baza hotărârilor pentru aprobarea certificatelor de solicitant emise de către Comisia de Film în România."
11. La articolul 11, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Ulterior finalizării proiectului de film şi cheltuirii bugetului aferent proiectului eligibil, dar nu mai târziu de 2 ani de la emiterea Acordului de finanţare al măsurii de sprijin prevăzute de prezenta hotărâre, solicitantul va depune la Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză o cerere de plată însoţită de un raport de audit care să certifice suma cheltuielilor eligibile efectiv realizate în conformitate cu Acordul de finanţare al măsurii de sprijin prevăzute de prezenta hotărâre şi cu prevederile prezentei hotărâri."
12. La articolul 12, alineatul (9) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(9) Totodată, ulterior primirii raportului de audit, Comisia de Film în România va emite hotărâri care vor reprezenta certificarea cuantumului cheltuielilor eligibile care urmează să fie plătite beneficiarilor. În niciun caz nu se va putea hotărî plata unei sume care să depăşească suma menţionată în Acordul de finanţare al măsurii de sprijin prevăzute de prezenta hotărâre şi cu prevederile prezentei scheme."
13. La articolul 15 alineatul (2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) orice alt ajutor de stat, în legătură cu aceleaşi costuri eligibile, care se suprapun parţial sau integral, numai în cazul în care cumulul respectiv nu are drept rezultat depăşirea intensităţii maxime prevăzute de art. 54 alin. (6) al Regulamentului (UE) nr. 651/2014."
14. La articolul 15, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Ajutoarele de stat exceptate în temeiul prezentei scheme nu se cumulează cu niciun tip de ajutoare de minimis în raport cu aceleaşi costuri eligibile dacă un astfel de cumul ar conduce la o intensitate a ajutorului care o depăşeşte pe cea prevăzută în art. 54 alin. (6) al Regulamentului (UE) nr. 651/2014."
15. După articolul 15 se introduce un nou articol, articolul 15^1, cu următorul cuprins:
"ART. 15^1
Revocarea acordului de finanţare
Acordul de finanţare se revocă şi ajutorul de stat plătit se recuperează în mod corespunzător, după caz, în oricare din următoarele situaţii:
a) se dovedeşte că beneficiarul a început lucrul la proiectul sau la activitatea respectivă înainte de înregistrarea unei cereri de finanţare cu respectarea prevederilor prezentei scheme;
b) în urma implementării proiectului nu rezultă că sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (3) lit. b);
c) se dovedeşte că beneficiarul a dat declaraţii incomplete sau neconforme cu realitatea pentru a îndeplini criteriile de eligibilitate prevăzute de prezenta schemă."
ART. II
Cererile de acord pentru finanţare depuse şi nesoluţionate până la finalul anului pentru care a fost deschisă o sesiune de înregistrare, inclusiv cele aferente anului 2018, vor fi analizate si soluţionate în anul următor în limitele creditelor de angajament şi bugetare stabilite în condiţiile legii cu respectarea bugetului maxim anual şi a bugetului maxim aferent schemei.
ART. III
Prevederile prezentei hotărâri se aplică proiectelor cinematografice depuse pentru sesiunea anului 2019, care începe de la data comunicată de către Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză pe site-ul său.
ART. IV
În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se vor modifica, în mod corespunzător, ordinele emise de preşedintele Comisiei Naţionale de Strategie şi Prognoză în aplicarea Hotărârii Guvernului nr. 421/2018 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea industriei cinematografice.
PRIM-MINISTRU
VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ
Contrasemnează:
Secretarul general al Guvernului,
Toni Greblă
Preşedintele Comisiei Naţionale de Strategie şi Prognoză,
Ion Ghizdeanu
Ministrul finanţelor publice,
Eugen Orlando Teodorovici
Ministrul culturii şi identităţii naţionale,
Valer-Daniel Breaz
Bucureşti, 15 februarie 2019.
Nr. 90.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: