Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 9 din 10 martie 2025  privind modul de promovare, distribuire, publicare sau editare a materialelor publicitare politice utilizate în campania electorală la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 9 din 10 martie 2025 privind modul de promovare, distribuire, publicare sau editare a materialelor publicitare politice utilizate în campania electorală la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025

EMITENT: Autoritatea Electorală Permanentă
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 214 din 11 martie 2025
    Având în vedere necesitatea unei corecte aplicări a regulilor de promovare, distribuire, postare (publicare) sau editare a materialelor publicitare politice,
    urmărind protejarea imperativelor fundamentale promovate la art. 30 şi 31 din Constituţia României, republicată,
    ţinând cont de relevanţa dispoziţiilor art. 3 pct. 4 şi a considerentelor nr. 1, 22-24, 30, 33, 37 şi 49 din Regulamentul (UE) 2024/900 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 martie 2024 privind transparenţa şi vizarea unui public-ţintă în publicitatea politică,
    luând în considerare că, astfel cum rezultă din dezideratele constituţionale antereferite şi din economia prevederilor art. 36 alin. (1) din Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 37 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, opiniile politice exprimate cu titlu personal constituie o manifestare a dreptului la libertatea de exprimare şi de informare,
    având în vedere că, în lumina recomandărilor formulate în cadrul „Comunicării Comisiei - Orientări ale Comisiei către furnizorii de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari privind atenuarea riscurilor sistemice la adresa proceselor electorale în temeiul articolului 35 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2022/2.065 privind integritatea serviciilor“, se conturează necesitatea stabilirii unor măsuri pentru prevenirea şi combaterea unor practici de manipulare, prin intermediul unor tehnici înşelătoare utilizate pentru plasarea, promovarea şi/sau distribuirea materialelor publicitare politice în mediul online,
    considerând că, în înţelesul prezentei hotărâri, mediul online cuprinde orice tip de resursă accesibilă prin internet, indiferent de condiţiile de utilizare (acces liber sau restricţionat), incluzând platforme digitale, reţele de socializare, interfeţe online, pagini de internet, aplicaţii mobile, instrumente software, motoare de căutare, servicii similare ori servicii media audiovizuale la cerere, şi care permite efectuarea unor activităţi de către utilizatori, inclusiv furnizarea, accesarea şi distribuirea de conţinut, interacţiunea cu alţi utilizatori, utilizarea de funcţionalităţi digitale sau realizarea altor operaţiuni în spaţiul virtual,
    văzând definiţiile publicităţii politice şi actorului politic prevăzute la art. 3 pct. 2 şi 4 din Regulamentul (UE) 2024/900,
    având în vedere faptul că publicitatea politică poate lua numeroase forme, inclusiv conţinut plătit, afişarea de rezultate sponsorizate atunci când se fac căutări, mesaje plătite care vizează un public-ţintă, promovarea unei poziţii mai bune în clasamente, promovarea de produse sau de persoane integrată în conţinut, cum ar fi plasarea de produse, utilizarea influenţatorilor şi alte forme de susţinere,
    observând că materialele de propagandă electorală, în înţelesul Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu sunt materiale de altă natură decât materialele publicitare politice prevăzute prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2025 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025 şi alegerilor locale parţiale din anul 2025,
    ţinând cont de prevederile art. 37 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit cărora mijloacele folosite în campania electorală nu pot contraveni ordinii de drept,
    în urma analizării propunerilor şi observaţiilor formulate de reprezentanţii organizaţiilor neguvernamentale cu activitate relevantă în domeniul electoral şi ai partidelor politice parlamentare în cadrul consultărilor organizate la datele de 5, 10 şi 12 februarie 2025,
    în temeiul art. 16 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2025 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025 şi alegerilor locale parţiale din anul 2025 şi al art. 104 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, cu modificările şi completările ulterioare,
    Autoritatea Electorală Permanentă adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    (1) În înţelesul art. 16 alin. (1) - (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2025 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025 şi alegerilor locale parţiale din anul 2025, precum şi al prezentei hotărâri, pe durata campaniei electorale a alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, pentru ca un material să fie considerat material publicitar politic, acesta trebuie să îndeplinească, în mod cumulativ, următoarele condiţii:
    a) să fie pregătit, editat, prelucrat, plasat, promovat, publicat, distribuit şi/sau difuzat în campania electorală de către un actor politic;
    b) să fie un material scris, tipărit, audio, video sau o imagine, indiferent de mediul de diseminare;
    c) să îndemne alegătorii în mod direct sau indirect să aleagă sau să nu aleagă, să voteze sau să nu voteze un candidat independent sau un candidat al unui partid politic, al unei alianţe politice, organizaţii a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale sau al unei alianţe electorale, clar identificat.

    (2) Comunicările care se înscriu în limitele activităţii jurnalistice de informare a publicului, precum şi opiniile publice exprimate în nume personal de către alte persoane decât actorii politici nu constituie materiale publicitare politice.
    (3) Materialele de propagandă electorală, în înţelesul Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se referă la materialele publicitare politice în sensul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2025 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025 şi alegerilor locale parţiale din anul 2025 şi al prezentei hotărâri.
    (4) Producerea şi difuzarea de materiale publicitare politice în alte condiţii decât cele prevăzute de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2025 sunt interzise.

    ART. 2
    (1) Indiferent de mijlocul de distribuire, inclusiv prin intermediul programelor de radio şi de televiziune, precum şi al serviciilor media audiovizuale la cerere, pe durata campaniei electorale a alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, materialele publicitare politice distribuite de actorii politici trebuie să conţină următoarele informaţii:
    a) o indicaţie privind faptul că reprezintă un material publicitar politic;
    b) candidatul sau formaţiunea politică la cererea căreia sau în numele căreia este pregătit, plasat, promovat, publicat, distribuit sau difuzat materialul publicitar politic, respectiv numele şi adresa de e-mail, precum şi adresa poştală a candidatului, atunci când aceasta este dezvăluită public de către acesta, sau adresa sediului, în cazul formaţiunilor politice;
    c) o menţiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unor tehnici de vizare a unui public-ţintă sau de distribuire a materialelor publicitare, în sensul art. 3 pct. 11 şi 12 din Regulamentul (UE) 2024/900 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 martie 2024 privind transparenţa şi vizarea unui public-ţintă în publicitatea politică, atunci când este cazul;
    d) o menţiune că sumele cheltuite pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) după caz, o menţiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unei promovări electorale sau al unei promovări electorale plătite;
    f) codul unic de identificare al mandatarului financiar înregistrat la Autoritatea Electorală Permanentă conform art. 34 alin. (13) din Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    (2) Materialele publicitare politice prevăzute la art. 36 alin. (2) lit. a), c) şi e) din Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, trebuie să conţină, alături de informaţiile prevăzute la alin. (1), şi următoarele informaţii:
    a) denumirea operatorului economic care le-a realizat;
    b) tirajul, doar în cazul materialelor prevăzute la art. 36 alin. (2) lit. a) şi e) din Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    (3) În înţelesul prezentei hotărâri, prin „promovare electorală“ se înţelege orice acţiune cu caracter electoral derulată de către un actor politic în timpul campaniei electorale.

    ART. 3
    (1) În cadrul fiecărui material publicitar politic, cu excepţia celor de natură exclusiv audio sau exclusiv de tipul unui text publicat în mediul online, informaţiile prevăzute la art. 2 se grupează într-o etichetă care va fi vizibilă permanent în partea superioară a cadrului vizual sau a imaginii, după caz, şi care va fi dispusă astfel încât să formeze o bandă având dimensiunea de 10% din cea a cadrului vizual sau a imaginii, după caz, şi care să acopere toată latura superioară a materialului, realizată conform regulilor de identitate vizuală prevăzute în anexa la prezenta hotărâre.
    (2) Informaţiile prevăzute în eticheta menţionată la alin. (1) trebuie să îndeplinească următoarele caracteristici:
    a) informaţiile trebuie să fie uşor de înţeles;
    b) informaţiile trebuie să fie plasate la vedere, static, în mod permanent, indiferent de tipul de terminal informatic utilizat pentru vizualizarea materialului publicitar politic;
    c) dimensiunea şi culoarea textului trebuie să fie stabilite astfel încât informaţiile să fie lizibile şi uşor identificabile.


    ART. 4
    (1) În cazul materialelor publicitare politice exclusiv audio cu o durată mai mare de 30 de minute, informaţiile prevăzute la art. 2 alin. (1) vor fi semnalate audio atât la începutul conţinutului, la fiecare 30 de minute, cât şi la finalul materialului, astfel încât să poată fi clar percepute de public şi să fie redate la o viteză de citire normală.
    (2) În cazul materialelor publicitare politice exclusiv audio cu o durată mai mică de 30 de minute, informaţiile prevăzute la art. 2 alin. (1) vor fi semnalate audio la începutul şi la finalul conţinutului, astfel încât să poată fi clar percepute de public şi să fie redate la o viteză de citire normală.
    (3) În cazul materialelor publicitare politice exclusiv audio cu o durată mai mică de 30 de secunde, vor fi semnalate audio la începutul conţinutului doar informaţiile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) şi f), astfel încât să poată fi clar percepute de public şi să fie redate la o viteză de citire normală.

    ART. 5
    În cazul materialelor publicitare politice de tipul unor mesaje text publicate în mediul online fără elemente grafice alăturate, informaţiile prevăzute la art. 2 vor fi indicate sub formă de text, în mod vizibil şi lizibil, în cuprinsul materialului. Dacă funcţionalităţile şi caracteristicile mediului de publicare a mesajului nu permit publicarea tuturor informaţiilor prevăzute la art. 2 în cuprinsul materialului, se va indica, în mod lizibil, în cuprinsul acestuia, doar textul „MATERIAL PUBLICITAR POLITIC“, urmat de informaţiile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. f).

    ART. 6
    (1) Dispoziţiile prezentei hotărâri se aplică în mod corespunzător şi transmisiunilor de orice tip difuzate în timp real (live). În cazul materialelor publicitare politice de acest tip, informaţiile prevăzute la art. 2 vor fi semnalate audio la începutul şi la finalul conţinutului, astfel încât să fie clar percepute de public şi să fie redate la o viteză de citire normală, fără a fi inserată eticheta prevăzută la art. 3, sau text, prin inserarea menţiunii „MATERIAL PUBLICITAR POLITIC“ şi a informaţiilor prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. f), pe toată durata difuzării conţinutului, dacă funcţionalităţile şi caracteristicile mediului de difuzare a transmisiunii permit acest lucru.
    (2) În eventualitatea editării ulterioare a materialelor prevăzute la alin. (1) se va insera eticheta prevăzută la art. 3.

    ART. 7
    (1) În eventualitatea redistribuirii sau redifuzării materialului publicitar politic, informaţiile prevăzute la art. 2, incluse în cadrul acestuia în condiţiile art. 3-6, după caz, vor fi păstrate ca atare în conţinutul materialului publicitar politic.
    (2) În eventualitatea editării materialului publicitar politic, informaţiile prevăzute la art. 2, incluse în cadrul acestuia în condiţiile art. 3-6, după caz, vor fi păstrate ca atare în conţinutul noii versiuni a materialului publicitar politic.

    ART. 8
    Plângerile privind acţiunile de promovare, distribuire sau postare a materialelor publicitare politice, prin mijloace sau tehnici cu scop manipulator, precum, dar fără a se limita la, utilizarea de conturi false create în mediul online, dezvoltarea unor reţele de conturi automatizate, parţial automatizate sau neautomatizate, simularea interacţiunilor, coordonarea creării şi/sau promovarea de conţinut neautentic/fals sau asumarea în mod înşelător a identităţii unui actor politic sau a unei entităţi independente, se soluţionează prin decizii ale birourilor electorale emise în condiţiile art. 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2025 sau ale art. 42 din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.

    ART. 9
    Dispoziţiile prezentei hotărâri se aplică în mod corespunzător şi campaniei electorale aferente celui de-al doilea tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025.

    ART. 10
    Anexa face parte integrantă din prezenta hotărâre.

    ART. 11
    Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    p. Preşedintele Autorităţii Electorale Permanente,
                    Vajda Zsombor
                    Contrasemnează:
                    Vicepreşedinte,
                    Cosmin-Gabriel Popp

    Bucureşti, 10 martie 2025.
    Nr. 9.
    ANEXA 1

    REGULI DE IDENTITATE VIZUALĂ
    pentru etichetarea materialelor publicitare politice
    utilizate în campania electorală pentru alegerea
    Preşedintelui României din anul 2025
    Eticheta materialului publicitar politic va respecta următorul model:

┌────────────────────────────────────────┐
│MATERIAL PUBLICITAR POLITIC* │
│…………..................……..** │
├─────────────────────┬──────────────────┤
│CMF │CPP │
│……..........…………..***│…………........……****│
└─────────────────────┴──────────────────┘


    * Reprezintă o indicaţie că este vorba de un material publicitar politic - material publicitar politic.
    ** Se va trece identitatea sponsorului (candidatul sau formaţiunea politică la cererea căreia sau în numele căreia este pregătit, plasat, promovat, publicat, distribuit sau difuzat materialul publicitar politic, respectiv numele şi adresa de e-mail, precum şi adresa poştală a candidatului, dacă este dezvăluită public de către acesta, sau adresa sediului, în cazul formaţiunilor politice) materialului publicitar politic:
    - candidat - numele, adresa de e-mail şi, atunci când este dezvăluită public de către acesta, adresa poştală;
    – formaţiunea politică - denumirea, adresa de e-mail şi adresa la care aceasta îşi are sediul.

    *** CMF - la data înregistrării oficiale, mandatarul financiar coordonator primeşte de la Autoritatea Electorală Permanentă un cod unic de identificare al partidului politic sau al candidatului independent, având opt cifre, care se va regăsi pe toate materialele de propagandă electorală aparţinând partidului politic sau candidatului independent pe care îl reprezintă.
    **** CPP - reprezintă codul de publicitate politică realizat în formatul ABCDE, unde:
    - A indică dacă materialul publicitar politic face obiectul unor tehnici de vizare a unui public-ţintă, în sensul art. 3 pct. 11 din Regulamentul (UE) 2024/900. În cazul în care face obiectul unor asemenea tehnici se va indica cifra 1, iar în cazul în care nu face obiectul unor asemenea tehnici se va indica cifra 0;
    – B indică dacă materialul publicitar politic face obiectul unor tehnici de distribuire a materialelor publicitare, în sensul art. 3 pct. 12 din Regulamentul (UE) 2024/900. În cazul în care face obiectul unor asemenea tehnici se va indica cifra 1, iar în cazul în care nu face obiectul unor asemenea tehnici se va indica cifra 0;
    – C indică dacă sumele cheltuite pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. În cazul în care sumele provin exclusiv din asemenea surse se va indica cifra 1, iar în cazul contrar se va indica cifra 0;
    – D indică dacă materialul publicitar politic face obiectul unei promovări electorale astfel cum este menţionată la art. 2 alin. (3) din hotărâre. În cazul în care materialul face obiectul unei asemenea promovări se va indica cifra 1, iar în cazul contrar se va indica cifra 0;
    – E indică dacă materialul publicitar politic face obiectul unei promovări electorale plătite. În cazul în care materialul face obiectul unei asemenea promovări se va indica cifra 1, iar în cazul contrar se va indica cifra 0.

    În cadrul etichetei se vor utiliza caractere lizibile, vizibile şi de culoare neagră, pe fundal alb cu chenar negru.
    Suplimentar, materialele publicitare politice prevăzute la art. 36 alin. (2) lit. a), c) şi e) din Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, vor conţine, alături de informaţiile prevăzute la alin. (1), şi următoarele informaţii:
    a) denumirea operatorului economic care le-a realizat;
    b) tirajul, doar în cazul materialelor prevăzute la art. 36 alin. (2) lit. a) şi e) din Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    Model exemplificativ 1 - Persoană fizică

┌──────────────────────────────────────┐
│MATERIAL PUBLICITAR POLITIC │
│Candidat numele, adresa de e-mail şi, │
│dacă este dezvăluită public de către │
│acesta, adresa poştală │
├────────────────┬─────────────────────┤
│CMF 0000000 │CPP A0B0C0D0E0 │
└────────────────┴─────────────────────┘


    Model exemplificativ 2 - Persoană juridică

┌──────────────────────────────────────┐
│MATERIAL PUBLICITAR POLITIC │
│FORMAŢIUNE POLITICĂ denumire, adresa │
│de e-mail şi adresa la care aceasta │
│îşi are sediul │
├────────────────┬─────────────────────┤
│CMF 0000000 │CPP A0B0C0D0E0 │
└────────────────┴─────────────────────┘


    Model exemplificativ 3 - Materialele publicitare politice prevăzute la art. 36 alin. (2) lit. a) şi e) din Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare

┌──────────────────────────────────────┐
│MATERIAL PUBLICITAR POLITIC │
│Candidat numele, adresa de e-mail şi, │
│dacă este dezvăluită public de către │
│acesta, adresa poştală sau │
│FORMAŢIUNE POLITICĂ │
│denumire, adresa de e-mail şi adresa │
│la care aceasta îşi are sediul │
├─────────────────┬────────────────────┤
│CMF 0000000 │CPP A0B0C0D0E0 │
├─────────────────┴────────────────────┤
│denumirea operatorului economic care │
│le-a realizat tirajul, doar în cazul │
│materialelor prevăzute la art. 36 │
│alin. (2) lit. a) şi e) din Legea nr. │
│334/2006, republicată, cu modificările│
│şi completările ulterioare │
└──────────────────────────────────────┘


    Model exemplificativ 4 - Materialele publicitare politice prevăzute la art. 36 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare

┌──────────────────────────────────────┐
│MATERIAL PUBLICITAR POLITIC │
│Candidat numele, adresa de e-mail şi, │
│dacă este dezvăluită public de către │
│acesta, adresa poştală sau │
│FORMAŢIUNE POLITICĂ │
│denumire, adresa de e-mail şi adresa │
│la care aceasta îşi are sediul │
├─────────────────┬────────────────────┤
│CMF 0000000E │CPP A0B0C0D0E0 │
├─────────────────┴────────────────────┤
│denumirea operatorului economic care │
│le-a realizat │
└──────────────────────────────────────┘



    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016