Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 837 din 29 iunie 2022  privind modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 859/2021 pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor cu aeronave în spaţiul aerian naţional    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 837 din 29 iunie 2022 privind modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 859/2021 pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor cu aeronave în spaţiul aerian naţional

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 667 din 4 iulie 2022
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. I
    Hotărârea Guvernului nr. 859/2021 pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor cu aeronave în spaţiul aerian naţional, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 797 din 19 august 2021, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 2, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
    "(4) Expresiile «spaţiu aerian U-space» şi «serviciu U-space» au înţelesul prevăzut la art. 2 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/664 al Comisiei din 22 aprilie 2021 privind un cadru de reglementare pentru U-space."

    2. La articolul 3, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 3
    (1) Zborul unei aeronave civile cu pilot la bord în spaţiul aerian naţional se consideră autorizat dacă aeronava este asigurată, după caz, conform legii, pentru daune produse terţilor şi:
    a) pentru zborul IFR, pentru zborul VFR executat în întregime sau parţial într-o porţiune din spaţiul aerian naţional unde furnizarea serviciilor de control al traficului aerian este obligatorie, pentru zborul unei aeronave care traversează graniţa regiunii de informare a zborurilor - FIR Bucureşti, precum şi pentru zborul deasupra mării libere executat în spaţiul aerian al FIR Bucureşti, operatorul aeronavei a depus un plan de zbor în conformitate cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 923/2012 al Comisiei din 26 septembrie 2012 de stabilire a regulilor comune ale aerului şi a dispoziţiilor operaţionale privind serviciile şi procedurile din navigaţia aeriană, cu modificările ulterioare, precum şi cu standardele şi practicile recomandate emise de Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale; sau
    b) pentru zborul VFR executat în întregime în zone de spaţiu aerian de clasă G şi care nu intră sub incidenţa lit. a), operatorul aeronavei a depus un plan de zbor în conformitate cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 923/2012 al Comisiei, cu modificările ulterioare, precum şi cu standardele şi practicile recomandate emise de Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale sau, la alegerea operatorului aeronavei, a făcut o notificare de trafic VFR la Autoritatea Aeronautică Civilă Română, în conformitate cu metodologia prevăzută în anexa nr. 1; sau
    c) aeronava este operată exclusiv într-o porţiune de spaţiu aerian rezervat pentru zborul sau tipul respectiv de activităţi de zbor."

    3. La articolul 3 alineatul (2), litera g) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "g) zborul este efectuat în baza unei autorizări de operaţiuni cu aeronave fără pilot la bord, în cadrul cluburilor şi asociaţiilor de aeromodelism, emisă de Autoritatea Aeronautică Civilă Română în conformitate cu prevederile art. 16 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/947; sau."

    4. La articolul 3 alineatul (2), după litera g) se introduce o nouă literă, litera h), cu următorul cuprins:
    "h) aeronava este operată într-un spaţiu aerian U-space şi zborul este autorizat de un serviciu U-space."

    5. Articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 8
    (1) Autorizările, derogările şi avizele prevăzute în prezenta hotărâre pot fi acordate pentru fiecare zbor în parte sau pentru o serie de zboruri executate într-o perioadă determinată de timp, fără a depăşi 12 luni.
    (2) Notificările de trafic VFR pot fi efectuate pentru fiecare zbor în parte sau pentru o serie de zboruri executate într-o perioadă determinată de timp.
    (3) Rezervarea unei porţiuni de spaţiu aerian, prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. c) şi la art. 3 alin. (2) lit. f), se poate face pentru o serie de zboruri sau pentru activităţi de zbor executate într-o perioadă determinată de timp."

    6. La articolul 9, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Operatorul aeronavei este obligat să respecte şi să actualizeze ruta/traiectul sau zona de zbor pentru care a depus plan de zbor, pentru care a primit autorizare, aviz sau derogare sau pentru care a făcut notificarea de trafic VFR conform prevederilor prezentei hotărâri, parametrii de zbor şi parametrii senzorilor de înregistrare declaraţi în cererea de solicitare a avizului prevăzut la art. 5 alin. (1) lit. e), precum şi condiţionările, restricţiile ori limitările care i-au fost impuse la acordarea autorizării, derogării sau avizului în cauză. Operatorul aeronavei care intenţionează să efectueze un zbor într-o zonă restricţionată sau periculoasă ori în spaţiul aerian rezervat sau segregat este obligat să se informeze atât înainte de începerea zborului, cât şi în timpul acestuia cu privire la condiţiile de acces în respectiva zonă ori în respectivul spaţiu aerian şi să le respecte."

    7. La articolul 9, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu următorul cuprins:
    "(3^1) Spaţiile aeriene restricţionate pentru accesul aeronavelor fără pilot la bord se publică doar în format digital, pe site-urile furnizorilor de servicii de informare aeronautică certificaţi în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 21/2020 privind Codul aerian, cu modificările şi completările ulterioare. Pentru informarea tuturor operatorilor aeronavelor, linkurile către paginile web ale furnizorilor de servicii de informare aeronautică, unde sunt publicate spaţii aeriene restricţionate pentru accesul aeronavelor fără pilot la bord, se publică pe site-urile Autorităţii Aeronautice Civile Române şi Autorităţii Aeronautice Naţionale Militare, precum şi în Publicaţia de Informare Aeronautică AIP - România şi în Publicaţia de informare aeronautică militară - Mil AIP Romania."

    8. La articolul 9, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Prevederile alin. (2) nu aduc atingere dreptului operatorului aeronavei de a modifica planul de zbor depus, respectiv notificarea de trafic VFR transmisă, cu respectarea procedurilor şi reglementărilor specifice aplicabile, şi nici dreptului unităţii de control al traficului aerian de a solicita modificarea rutei/traiectului zborului din considerente de securitate şi/sau siguranţă a zborului."

    9. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 10
    Orice plan de zbor depus se închide la o unitate de trafic aerian în cel mult 30 de minute de la aterizare. Planurile de zbor depuse de operatorii aeronavelor de stat, care nu aparţin Ministerului Apărării Naţionale, se închid la unităţile de trafic aerian la care a fost activat planul de zbor, în cel mult 30 de minute de la aterizare. Activitatea de zbor zilnică într-un spaţiu aerian rezervat se închide prin informarea structurii care a autorizat rezervarea spaţiului, în cel mult 30 de minute de la încheierea activităţii, de către entitatea care a solicitat rezervarea respectivului spaţiu."

    10. Articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 13
    În scopul exercitării atribuţiilor de control al utilizării spaţiului aerian de către Ministerul Apărării Naţionale, prevăzute de Legea nr. 257/2001 privind modul de acţiune împotriva aeronavelor care utilizează neautorizat spaţiul aerian al României, republicată, autorizările, planurile de zbor, precum şi derogările acordate prevăzute în prezenta hotărâre se transmit Ministerului Apărării Naţionale prin Statul Major al Forţelor Aeriene de către unităţile de trafic aerian sau, după caz, instituţiile emitente. Notificările de trafic VFR se transmit de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română către Ministerul Apărării Naţionale şi către Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian - ROMATSA."

    11. După articolul 17 se introduce un nou articol, articolul 17^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 17^1
    Nicio prevedere a prezentei hotărâri nu aduce atingere dreptului Ministerului Apărării Naţionale de a dispune măsurile necesare pentru restricţionarea/interzicerea activităţii de zbor în anumite porţiuni de spaţiu aerian, în exercitarea atribuţiilor de control al utilizării spaţiului aerian prevăzute de Legea nr. 257/2001, republicată."

    12. La anexa nr. 1, la articolul 18, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
    "(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), spaţiile aeriene restricţionate pentru accesul aeronavelor fără pilot la bord se publică doar în format digital pe site-urile furnizorilor de servicii de informare aeronautică certificaţi. Pentru informarea tuturor părţilor interesate, linkurile către paginile web ale furnizorilor de servicii de informare aeronautică, unde sunt publicate spaţii aeriene restricţionate pentru accesul aeronavelor fără pilot la bord, se publică pe site-urile Autorităţii Aeronautice Civile Române şi Autorităţii Aeronautice Naţionale Militare, precum şi în Publicaţia de Informare Aeronautică AIP - România şi în Publicaţia de informare aeronautică militară - Mil AIP Romania."

    13. La anexa nr. 1, după litera F se introduce o nouă literă, litera G, alcătuită din articolele 23 şi 24, cu următorul cuprins:
    "G. Zboruri VFR efectuate în întregime în zone de spaţiu aerian de clasă G
    ART. 23
    Zborurile VFR efectuate cu aeronave civile, executate în întregime într-o zonă de spaţiu aerian de clasă G, se consideră autorizate dacă pentru acestea operatorul aeronavei a depus un plan de zbor la o unitate de trafic aerian civilă sau a efectuat o notificare de trafic VFR la A.A.C.R.
    ART. 24
    (1) Notificarea prevăzută la art. 23 poate fi efectuată de operatorul aeronavei direct sau prin reprezentanţi autorizaţi, pentru un zbor sau o serie de zboruri efectuate în perioade determinate de timp, fără a depăşi 24 de ore, şi va conţine:
    a) tipul aeronavei, respectiv numărul şi tipul aeronavelor în cazul zborului în formaţie;
    b) înmatricularea sau identificarea aeronavei, dacă este cazul;
    c) operatorul aeronavei/numele pilotului comandant şi număr de telefon de contact;
    d) traiectul sau zona de zbor, prin furnizarea denumirii localităţilor, a coordonatelor geografice sau a punctelor de navigaţie 5LNC aflate pe traiect sau pe graniţa zonei de zbor;
    e) indicativul ICAO sau coordonatele geografice ale aerodromului, respectiv ale terenului de decolare şi de aterizare;
    f) nivelul sau altitudinea maximă de zbor;
    g) ora estimată pentru decolare şi aterizare, respectiv ora primei decolări şi a ultimei aterizări în cazul unei serii de zboruri sau al zborului în formaţie.
    (2) Notificarea se transmite către A.A.C.R., cu cel puţin 30 de minute înainte de ora prevăzută pentru decolare sau începerea activităţii de zbor, prin aplicaţie pe internet, dezvoltată şi întreţinută de A.A.C.R. Adresa paginii web de unde se poate descărca aplicaţia se publică în publicaţiile de informare aeronautică civile şi pe site-ul A.A.C.R., prin grija A.A.C.R.
    (3) Modificarea unei notificări se comunică imediat A.A.C.R. de către operatorul aeronavei, direct sau prin reprezentanţi autorizaţi. Modificarea informaţiilor din notificare privind traiectul, terenul de aterizare sau ora estimată de aterizare, după începerea zborului, se transmite imediat ce este posibil.
    (4) Pentru zborurile din categoriile urgenţe medicale, intervenţii în situaţii de urgenţă şi operaţiuni de căutare-salvare se admite notificarea în orice moment înainte de decolare."

    14. La anexa nr. 2, la articolul 1, după litera f) se introduc două noi litere, literele g) şi h), cu următorul cuprins:
    "g) survolul teritoriului României de către aeronave de stat străine echipate cu senzori/sisteme de informaţii, cercetare, supraveghere şi recunoaştere, echipamente/dispozitive de detectare, identificare şi localizare;
h) survolul teritoriului României de către aeronave înarmate aparţinând statelor care au încheiat tratate, înţelegeri sau acorduri în acest sens cu statul român."

    15. La anexa nr. 2, la articolul 1, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
    "(2) Atribuţiile S.S.R.R.A. în domeniul autorizării zborurilor în spaţiul aerian naţional se stabilesc prin ordin al ministrului apărării naţionale."

    16. La anexa nr. 2, articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 3
    M.Ap.N., prin S.S.R.R.A., obţine autorizări diplomatice de survol pentru aeronavele de stat româneşti care execută misiuni în afara teritoriului naţional şi autorizează planurile de zbor ale aeronavelor de stat."

    17. La anexa nr. 2, la articolul 5 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) 5 zile lucrătoare înainte de data estimată de decolare, pentru survolul municipiului Bucureşti la înălţimi mai mici de 3.000 m, în zonele restricţionate publicate în Publicaţia de Informare Aeronautică AIP - România, de către aeronavele de stat sau civile care nu execută zboruri de intervenţie în situaţii de urgenţă, iar în cazul în care survolul cuprinde activităţi de fotografiere, filmare şi cartografiere, la termenul menţionat se adaugă 7 zile lucrătoare."

    18. La anexa nr. 2, la articolul 5, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Pentru zborurile cu aeronave de stat străine echipate cu senzori/sisteme de informaţii, cercetare, supraveghere şi recunoaştere, echipamente/dispozitive de detectare, identificare şi localizare, precum şi cu aeronave înarmate aparţinând statelor care au încheiat tratate, înţelegeri sau acorduri în acest sens cu statul român, eliberarea autorizării de survol se face cu respectarea acestora."

    19. La anexa nr. 2, după articolul 5 se introduce un nou articol, articolul 5^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 5^1
    Termenele la care se transmit cererile de obţinere a autorizărilor de survol menţionate la art. 5 alin. (8), condiţiile care trebuie îndeplinite pentru eliberarea acestora, precum şi modelul de cerere se stabilesc prin ordin al ministrului apărării naţionale."



    ART. II
    În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Ministerul Apărării Naţionale emite ordinele prevăzute la art. 1 alin. (2) şi art. 5^1 din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 859/2021 pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor cu aeronave în spaţiul aerian naţional, cu modificările şi completările aduse prin prezenta hotărâre.

    ART. III
    Prezenta hotărâre a Guvernului intră în vigoare la 90 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor art. I pct. 1 şi 3, care intră în vigoare la data de 26 ianuarie 2023.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    p. Viceprim-ministru,
                    ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Ionel Scrioşteanu,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul apărării naţionale,
                    Eduard Bachide,
                    secretar de stat
                    Ministrul afacerilor interne,
                    Lucian Nicolae Bode
                    p. Ministrul afacerilor externe,
                    Janina-Mirela Sitaru,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 29 iunie 2022.
    Nr. 837.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016