Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 828 din 11 iulie 2024  privind organizarea şi funcţionarea Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 828 din 11 iulie 2024 privind organizarea şi funcţionarea Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 686 din 16 iulie 2024
    Având în vedere prevederile art. XVII alin. (1), alin. (2) lit. a), alin. (5) lit. n), art. XXI şi ale art. XXII din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. 4 alin. (2) din Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 5 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile administraţiei publice şi instituţiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    (1) Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare este organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului şi în coordonarea prim-ministrului prin Secretariatul General al Guvernului.
    (2) Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, denumită în continuare CNCAN, reprezintă autoritatea competentă în domeniul nuclear, fiind o instituţie de interes public naţional, care exercită atribuţiile de reglementare, autorizare şi control în domeniul nuclear, conform prevederilor Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Sediul principal al CNCAN se află în municipiul Bucureşti, Bd. Libertăţii nr. 14, sectorul 5, conform Hotărârii Guvernului nr. 783/1999 privind transmiterea unei părţi dintr-un imobil, proprietate publică a statului, din administrarea Ministerului Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului în administrarea Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare, iar sediul secundar se află în municipiul Bucureşti, str. Locotenent Zalic nr. 4, sectorul 6, conform Contractului de vânzare-cumpărare autentificat cu nr. 1.816 din 29 august 2007 la BNP Apostu Lucian-Cătălin.

    ART. 2
    (1) CNCAN exercită următoarele atribuţii de reglementare privind modul de desfăşurare a activităţilor nucleare prevăzute de Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare:
    a) emite reglementări, general obligatorii, şi ghiduri pentru detalierea cerinţelor generale de securitate nucleară, de securitate radiologică pentru protecţia împotriva radiaţiilor ionizante, privind sistemele de management în domeniul nuclear, de control al neproliferării armelor nucleare, de protecţie fizică, de transport al materialelor radioactive, de gestionare a deşeurilor radioactive şi a combustibilului nuclear uzat, de planificare, pregătire şi răspuns în situaţii de urgenţă nucleară sau radiologică, de realizare a produselor şi serviciilor destinate instalaţiilor nucleare şi radiologice;
    b) emite reglementări generale privind procedurile de autorizare şi control;
    c) emite reglementări complementare necesare activităţii de autorizare şi control în domeniul nuclear;
    d) emite şi alte reglementări, cu consultarea ministerelor şi a altor factori interesaţi, potrivit responsabilităţilor specifice acestora;
    e) elaborează strategia şi politica de reglementare, autorizare şi control în domeniul securităţii nucleare, al securităţii radiologice, al controlului neproliferării armelor nucleare, al protecţiei fizice a materialelor nucleare, surselor de radiaţii ionizante, instalaţiilor nucleare şi radiologice, al transportului materialelor radioactive şi al securităţii nucleare a gestionării deşeurilor radioactive şi a combustibilului nuclear uzat, al planificării, pregătirii şi răspunsului în situaţii de urgenţă nucleară sau radiologică, denumită în continuare Strategia naţională de securitate şi siguranţă nucleară, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului;
    f) revizuieşte reglementările adoptate ori de câte ori este necesar, pentru corelarea lor cu legislaţia Uniunii Europene, cu standardele internaţionale şi cu convenţiile internaţionale ratificate, din domeniu, la care România este parte, şi dispune măsurile necesare pentru aplicarea acestora, ţinând seama de experienţa în activitate, de informaţiile obţinute în urma procesului decizional şi de evoluţiile tehnologice ale activităţilor de cercetare.

    (2) Reglementările elaborate de CNCAN, aprobate prin ordin al preşedintelui publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, sunt obligatorii pentru persoanele fizice şi juridice care desfăşoară orice activităţi nucleare în România, de la data publicării ordinului.
    (3) În procesul de elaborare a Strategiei naţionale de securitate şi siguranţă nucleară, prevăzută la alin. (1) lit. e), planificarea, pregătirea şi răspunsul în situaţii de urgenţă nucleară sau radiologică se realizează în colaborare cu Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

    ART. 3
    (1) CNCAN îndeplineşte atribuţiile de autorizare pentru instalaţiile şi materialele nucleare, sursele de radiaţii ionizante şi activităţile aferente acestora, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 111/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la emiterea, completarea, modificarea sau revizuirea autorizaţiilor necesare activităţilor prevăzute în domeniul nuclear.
    (2) CNCAN verifică, evaluează şi acceptă, avizează sau aprobă, după caz, pe parcursul autorizării şi pe toată durata de valabilitate a autorizaţiilor emise, toate documentele titularului de autorizaţie specificate în reglementările şi autorizaţiile emise de către CNCAN.
    (3) CNCAN suspendă sau retrage autorizaţiile, permisele şi certificatele emise, în parte ori în întregime, din propria iniţiativă sau la sesizarea oricăror persoane fizice ori juridice, în cazul nerespectării prevederilor Legii nr. 111/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) CNCAN îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute de lege privind autorizarea activităţilor din domeniul nuclear.

    ART. 4
    CNCAN exercită următoarele atribuţii de control în domeniul nuclear:
    a) exercită controlul, prin verificări, măsurători, analize, inspecţii şi evaluări tehnice de specialitate, în următoarele situaţii: în vederea eliberării autorizaţiei; în vederea verificării respectării limitelor şi condiţiilor din autorizaţie, pe perioada de valabilitate a acesteia; în vederea verificării respectării prevederilor Legii nr. 111/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; ca urmare a notificării primite din partea titularului de autorizaţie; atunci când există informaţii că se desfăşoară activităţi neautorizate; ca urmare a unor incidente;
    b) efectuează activităţi de control în baza programelor de inspecţie şi a planurilor anuale, aprobate de către preşedinte, la operatorii economici unde se desfăşoară activităţi supuse regimului de autorizare, precum şi la cererea altor instituţii abilitate ale statului sau la sesizarea persoanelor fizice sau juridice, şi dispune măsurile prevăzute în Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de lege în domeniul controlului activităţilor nucleare.


    ART. 5
    (1) CNCAN îndeplineşte toate atribuţiile prevăzute în Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) CNCAN avizează prescripţiile tehnice specifice, emise de autoritatea naţională pentru cazane şi instalaţii de ridicat, ţinând seama de criteriile generale de desfăşurare în condiţii de siguranţă a activităţilor nucleare, conform art. 36 din Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) CNCAN asigură suport de specialitate pentru evaluările necesare efectuate de autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului în procesul de emitere a acordurilor şi autorizaţiilor de mediu, pentru instalaţiile nucleare, referitor la supravegherea şi raportarea evacuărilor de efluenţi radioactivi în mediu, precum şi a contaminării radioactive a factorilor de mediu, conform art. 37 alin. (2) din Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) CNCAN îndeplineşte atribuţiile specifice privind securitatea naţională a României, din punctul de vedere al cunoaşterii, prevenirii şi înlăturării ameninţărilor interne sau externe ce pot aduce atingere securităţii naţionale a României, prevăzute la art. 3 lit. i) şi k) din Legea nr. 51/1991 privind securitatea naţională a României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 6
    (1) Prin ordin al preşedintelui CNCAN se constituie Comitetul pentru situaţii de urgenţă, care îndeplineşte atribuţiile prevăzute la art. 21 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Comitetul pentru situaţii de urgenţă îşi desfăşoară activitatea conform prevederilor Regulamentului-cadru privind structura organizatorică, atribuţiile, funcţionarea şi dotarea comitetelor şi centrelor operative pentru situaţii de urgenţă, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.491/2004, cu modificările ulterioare.

    ART. 7
    (1) Se constituie, în subordinea preşedintelui CNCAN, Serviciul operativ pentru situaţii de urgenţă, prin preluarea posturilor, personalului şi atribuţiilor Centrului operativ pentru situaţii de urgenţă şi continuitatea guvernării şi a Compartimentului urgenţe nucleare şi radiologice, care se desfiinţează.
    (2) Centrul operativ pentru situaţii de urgenţă, din cadrul Serviciului operativ pentru situaţii de urgenţă, este o structură cu activitate permanentă, care are atribuţii şi funcţii de sprijin în managementul situaţiilor de urgenţă şi îndeplineşte funcţiile prevăzute la art. 13 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi din alte acte normative adoptate în materie.
    (3) În calitate de punct naţional de contact pentru urgenţe nucleare şi radiologice, CNCAN este responsabil pentru implementarea mecanismelor de asistenţă internaţională, în conformitate cu prevederile Convenţiei cu privire la asistenţa în caz de accident nuclear sau urgenţă radiologică, adoptată de Agenţia Internaţională pentru Energie Atomică la Viena, la 26 septembrie 1986, la care România a aderat prin Decretul nr. 223/1990.
    (4) CNCAN elaborează regulamentul privind accesarea şi implementarea mecanismului de asistenţă internaţională prin intermediul Reţelei de asistenţă şi răspuns la urgenţă nucleară sau radiologică (RANET - Response Assistance Network).

    ART. 8
    Activitatea CNCAN se desfăşoară pe bază de strategii, politici şi procese de management, în conformitate cu art. 5 alin. (2) şi art. 35 lit. h^5) şi s^1) din Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 9
    (1) Conducerea CNCAN este asigurată de un preşedinte cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a prim-ministrului, denumit în continuare preşedinte.
    (2) Preşedintele CNCAN are calitatea de ordonator principal de credite.
    (3) Preşedintele aprobă delegările de competenţă şi împuternicirile de reprezentare pentru personalul CNCAN, inclusiv ale directorilor de structuri pentru personalul din subordinea lor.
    (4) Preşedintele reprezintă CNCAN în raporturile cu ministerele, cu alte autorităţi şi instituţii ale administraţiei publice centrale sau locale, precum şi în raporturile cu persoane fizice şi juridice române ori străine.
    (5) Preşedintele reprezintă CNCAN în raporturile cu Agenţia Internaţională pentru Energie Atomică, cu Agenţia pentru Energie Nucleară a Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, precum şi cu alte organizaţii de profil internaţionale, regionale sau naţionale, din alte ţări.
    (6) Preşedintele raportează prim-ministrului, ori de câte ori i se solicită, prin secretarul general al Guvernului, stadiul desfăşurării activităţilor de reglementare, autorizare şi control şi al celorlalte activităţi relevante din sfera de responsabilitate a CNCAN.
    (7) În exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele emite ordine şi decizii.

    ART. 10
    Preşedintele CNCAN îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
    a) răspunde de derularea corespunzătoare a procesului de reglementare, autorizare şi control al activităţilor nucleare;
    b) aprobă strategiile de dezvoltare instituţională a CNCAN, programele de activitate şi programele de operare;
    c) coordonează procesul de emitere a reglementărilor CNCAN şi dispune armonizarea acestora cu legislaţia Uniunii Europene, aplicabile uniform în domeniul nuclear;
    d) asigură derularea programelor de cooperare şi asistenţă tehnică internaţională;
    e) asigură pregătirea profesională iniţială şi continuă a personalului de specialitate al CNCAN, prin programe de educare şi formare profesională a personalului cu responsabilităţi legate de reglementarea, autorizarea şi controlul instalaţiilor şi activităţilor nucleare;
    f) promovează şi consolidează cultura de securitate nucleară prin emiterea de reglementări specifice şi controlul conformităţii cu aceste reglementări, precum şi prin stabilirea şi implementarea propriului sistem de management care acordă prioritatea cuvenită securităţii nucleare şi care promovează, la toate nivelurile personalului şi conducerii, capacitatea de a pune sub semnul întrebării realizarea efectivă a principiilor şi practicilor relevante de securitate şi de a raporta în timp util aspectele legate de securitatea nucleară;
    g) aprobă angajările, promovările, retrogradările, suspendările, delegările, detaşările, numirile şi eliberările din funcţie ale personalului de execuţie din cadrul CNCAN, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare;
    h) aprobă deplasările în ţară şi în străinătate ale personalului CNCAN;
    i) preşedintele CNCAN trebuie să îndeplinească cerinţa de pregătire profesională în domeniul nuclear şi experienţă de specialitate de cel puţin 10 ani în reglementarea, autorizarea şi controlul instalaţiilor şi activităţilor nucleare;
    j) îndeplineşte alte atribuţii, conform prevederilor Legii nr. 111/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    k) răspunde de rezolvarea în condiţii corespunzătoare a sarcinilor stabilite de prim-ministru, în limita responsabilităţilor specifice stabilite pentru CNCAN prin Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.


    ART. 11
    (1) Structura organizatorică a CNCAN este prevăzută în anexa nr. 1.
    (2) Statul de funcţii, statul de personal, precum şi structura organizatorică a direcţiilor se aprobă prin ordin al preşedintelui CNCAN.
    (3) Numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu al CNCAN este de 182, exclusiv preşedintele şi membrii cabinetului demnitarului.
    (4) Personalul necesar pentru fiecare componentă din structura organizatorică a CNCAN se stabileşte prin ordin al preşedintelui, în conformitate cu prevederile legale privind pregătirea în domeniu şi specializarea pe funcţie, cu încadrarea în numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu.
    (5) Competenţele şi atribuţiile structurilor CNCAN, precum şi drepturile, obligaţiile şi responsabilităţile personalului încadrat pe funcţii se prevăd detaliat în regulamentul privind atribuţiile structurilor din cadrul CNCAN, aprobat prin ordin al preşedintelui CNCAN.

    ART. 12
    (1) Preşedintele numeşte prin ordin, din cadrul personalului CNCAN, responsabilii naţionali pentru următoarele activităţi:
    a) raportarea evenimentelor nucleare;
    b) raportarea de garanţii pentru materiale nucleare, în probleme de protecţie fizică din domeniul nuclear, în traficul ilicit de materiale nucleare şi instalaţii nucleare, în controlul importului şi exportului de materiale strategice pentru domeniul nuclear;
    c) coordonarea proiectelor de asistenţă tehnică realizate cu Agenţia Internaţională pentru Energie Atomică;
    d) coordonarea proiectelor de asistenţă tehnică realizate cu Agenţia pentru Energie Nucleară a Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică în domeniul de activitate al CNCAN;
    e) alte activităţi specifice CNCAN, care implică contacte cu organizaţii şi organisme internaţionale de profil.

    (2) Atribuţiile responsabililor naţionali se stabilesc prin ordin al preşedintelui CNCAN.

    ART. 13
    Preşedintele înfiinţează, prin ordin, Consiliul director în materie de organizare şi dezvoltare a activităţilor CNCAN, denumit în continuare Consiliul director.

    ART. 14
    (1) Consiliul director este compus din:
    a) preşedinte;
    b) directorii direcţiilor de specialitate;
    c) alte persoane cu funcţii de conducere/coordonare din cadrul CNCAN, la solicitarea membrilor Consiliului director, cu statut de invitaţi.

    (2) Preşedintele CNCAN este şi preşedintele Consiliului director.
    (3) Consiliul director îşi desfăşoară activitatea conform regulamentului propriu aprobat de preşedintele CNCAN.

    ART. 15
    Consiliul director are următoarele atribuţii:
    a) analizează şi propune preşedintelui măsurile care trebuie dispuse şi respectate pentru organizarea şi dezvoltarea CNCAN, astfel încât să se asigure desfăşurarea în siguranţă a activităţilor nucleare, în concordanţă cu legislaţia naţională şi europeană în vigoare, precum şi cu tratatele internaţionale la care România este parte;
    b) avizează măsuri interne pentru CNCAN, în limita competenţelor stabilite prin ordin al preşedintelui, cu respectarea normelor legale.


    ART. 16
    Finanţarea CNCAN se asigură integral din venituri proprii, respectiv din tarife percepute pentru reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, din contribuţii ale organismelor internaţionale, încasări sau venituri din alte surse, conform prevederilor legale.

    ART. 17
    Categoriile de personal, stabilite conform art. 31 alin. (3) şi (4) din Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cuantumul diferenţiat al sporului prevăzut se stabilesc prin ordin al preşedintelui CNCAN, cu respectarea dispoziţiilor legale.

    ART. 18
    (1) CNCAN dispune de parc auto propriu cu un număr de 43 de autovehicule, conform anexei nr. 2, necesare îndeplinirii activităţii curente şi a celei operative, de monitorizare, control, investigaţii şi de inspecţie pe întreg teritoriul ţării.
    (2) Consumurile pentru autovehiculele utilizate pentru realizarea activităţilor şi acţiunilor prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin ordin al preşedintelui CNCAN, în limita stabilită la art. XXVII alin. (4) din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 19
    Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

    ART. 20
    La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 729/2018 privind organizarea şi funcţionarea Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 805 din 20 septembrie 2018.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Secretarul general al Guvernului,
                    Mircea Abrudean
                    Preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare,
                    Cantemir-Marian Ciurea-Ercău
                    Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
                    Simona Bucura-Oprescu
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 11 iulie 2024.
    Nr. 828.
    ANEXA 1

    *) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
    STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
    a Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare - CNCAN
 (a se vedea imaginea asociată)

    ANEXA 2

    Normă privind dotarea cu autovehicule

┌────────────────┬─────────────────────┐
│Utilizarea │Parc auto │
│autovehiculelor:│ │
├────────────────┼─────────────────────┤
│Preşedinte │1 autoturism │
├────────────────┼─────────────────────┤
│Parc comun │2 autoturisme │
├────────────────┼─────────────────────┤
│Parc activităţi │40 de autovehicule cu│
│specifice │destinaţie specială │
└────────────────┴─────────────────────┘


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016