Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 81 din 20 septembrie 2023 referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a unui cadru de măsuri pentru consolidarea ecosistemului european de producere de produse bazate pe tehnologie care contribuie la obiectivul zero emisii nete (Regulamentul privind industria care contribuie la obiectivul zero emisii nete) - COM (2023) 161 final
EMITENT: Senatul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 863 din 25 septembrie 2023
În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/216 din 22.06.2023,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Senatul României constată că propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a unui cadru de măsuri pentru consolidarea ecosistemului european de producere de produse bazate pe tehnologie care contribuie la obiectivul zero emisii nete (Regulamentul privind industria care contribuie la obiectivul zero emisii nete) - COM (2023) 161 final - respectă principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii cu rezerve.
ART. 2
Senatul României:
1. constată că propunerea prevede o serie de aspecte (precum instituirea unei autorităţi unice la nivel naţional responsabilă cu procesul de automatizare, introducerea conceptului de acord administrativ tacit sau urgentarea procedurilor judiciare de soluţionare a disputelor) care presupun demersuri suplimentare mult prea mari în prezent în vederea flexibilizării administraţiei naţionale;
2. consideră că:
a) este important ca procesul de elaborare a legislaţiei să fie transparent şi să ia în considerare impactul asupra diferitelor sisteme juridice şi drepturile civile ale cetăţenilor. O analiză de impact adecvată poate ajuta la identificarea posibilelor consecinţe şi la adoptarea unor măsuri adecvate pentru a aborda aceste aspecte;
b) se creează un precedent foarte periculos de încălcare a principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, care este nejustificat, ţinând cont de situaţia actuală a protecţiei aerului din lume în acest moment;
c) rezilienţa economică a Uniunii Europene şi tranziţia către neutralitatea climatică se bazează pe competitivitatea industriei şi este nevoie de măsuri pentru aceasta. Producătorii români şi europeni suferă o presiune fără precedent, care derivă din tensiunile geopolitice actuale şi din creşterea costurilor energiei, în timp ce îşi revin încă din impactul pandemiei de COVID-19. Criza energetică deschide şi mai mult uşa concurenţilor din regiuni cu costuri mai mici ale energiei şi reglementări neechivalente de mediu/climă, ceea ce duce la o creştere a importurilor în Europa şi o pierdere a cotei de piaţă globală. Drept urmare, companiile europene au fost forţate să reducă operaţiunile sau să închidă complet producţia, în special IMM-urile, ceea ce duce la pierderi semnificative de locuri de muncă şi, eventual, la consecinţe ireversibile;
d) o transformare radicală a industriei europene se va datora căii către neutralitatea carbonului, care necesită o combinaţie între creşterea capacităţilor de producţie şi dezvoltarea tehnologică, prin stabilirea condiţiilor-cadru cheie pentru stimularea investiţiilor şi accelerarea creării de pieţe pentru produse verzi;
e) dezindustrializarea în Europa nu este doar o problemă economică, este şi una socială şi de mediu. Prin urmare, pentru a-şi face industriile mai competitive la nivel global şi pentru a le spori autonomia şi rezilienţa, Uniunea Europeană trebuie să îşi consolideze baza industrială prin dezvoltarea şi extinderea producţiei de tehnologii curate în fiecare etapă a lanţurilor lor valorice şi să stimuleze investiţiile pentru tranziţia către un model economic şi de producţie care respectă limitele schimbărilor climatice ale planetei noastre.
ART. 3
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în această hotărâre se transmite către instituţiile europene.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 20 septembrie 2023, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
SORIN-MIHAI CÎMPEANU
Bucureşti, 20 septembrie 2023.
Nr. 81.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: