Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 82 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. CAP. I Comitetul tehnic interministerial pentru descentralizare ART. 1 (1) Comitetul tehnic interministerial pentru descentralizare se organizează ca structură cu rol consultativ şi cu caracter permanent, înfiinţat potrivit prevederilor art. 82 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul administrativ. (2) Comitetul tehnic interministerial pentru descentralizare este compus din următorii membri: a) ministrul coordonator al procesului de descentralizare, în calitate de preşedinte; b) secretarul de stat pentru administraţia publică din cadrul ministerului coordonator al procesului de descentralizare, în calitate de vicepreşedinte; c) un secretar de stat din cadrul ministerului cu atribuţii în domeniul finanţelor; d) secretarul de stat responsabil pentru coordonarea structurii cu atribuţii în domeniul politicilor publice din cadrul Secretariatului General al Guvernului; e) câte un secretar de stat din partea ministerelor şi/sau conducători ai altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, implicate în procesul de descentralizare, după caz; f) un consilier al prim-ministrului; g) preşedintele Asociaţiei Municipiilor din România; h) preşedintele Asociaţiei Oraşelor din România; i) preşedintele Asociaţiei Comunelor din România; j) preşedintele Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România. (3) Numirea membrilor Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare, prevăzuţi la alin. (2) lit. b)-f), se face de conducătorii organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale sau de către prim-ministru prin act administrativ şi se comunică ministerului coordonator al procesului de descentralizare prin adresă, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. (4) La şedinţele Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare pot participa, în calitate de invitaţi, fără drept de vot, experţi şi reprezentanţi ai grupurilor de lucru prevăzute la art. 5 alin. (1), în funcţie de problemele incluse pe ordinea de zi. ART. 2 (1) Comitetul tehnic interministerial pentru descentralizare se întruneşte în şedinţe ori de câte ori este necesar, la convocarea preşedintelui. (2) Şedinţele Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare se desfăşoară regulamentar în prezenţa: a) reprezentanţilor a cel puţin două dintre instituţiile prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a)-d); b) reprezentanţilor a cel puţin două dintre structurile prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. g)-j); c) reprezentanţilor a cel puţin trei dintre ministerele şi/sau alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. e). (3) Şedinţele Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare sunt conduse de către preşedintele acestuia sau, în lipsa acestuia, de către vicepreşedinte. (4) Deciziile Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare se iau cu majoritatea simplă din totalul membrilor prezenţi la o şedinţă. (5) Comitetul tehnic interministerial pentru descentralizare emite avize consultative sau recomandări privind fundamentarea şi implementarea politicilor de descentralizare. ART. 3 Comitetul tehnic interministerial pentru descentralizare are următoarele atribuţii principale: a) avizează proiectul strategiei generale de descentralizare elaborat de către ministerul coordonator al procesului de descentralizare; b) propune soluţii cu privire la procesul de descentralizare sectorială sau cu privire la necesitatea îmbunătăţirii modului de exercitare a competenţelor descentralizate, după caz; c) avizează proiectele strategiilor de descentralizare sectorială şi proiectele strategiilor sectoriale pentru îmbunătăţirea modului de exercitare a competenţelor descentralizate, propuse de ministere sau de alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale; d) avizează standardele de calitate şi de cost propuse de către ministere sau de alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, care ulterior se aprobă prin hotărâre a Guvernului; e) aprobă rapoartele de monitorizare şi evaluare privind stadiul de implementare a strategiilor de descentralizare sectorială şi a strategiilor sectoriale pentru îmbunătăţirea modului de exercitare a competenţelor descentralizate; f) stabileşte calendarul acţiunilor privind derularea procesului de descentralizare; g) aprobă minutele şedinţelor întocmite de către secretariatul tehnic. ART. 4 Secretariatul tehnic al Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare este asigurat de către direcţia cu atribuţii privind procesul de descentralizare din cadrul ministerului coordonator al procesului de descentralizare împreună cu reprezentanţi din cadrul ministerului cu atribuţii în domeniul finanţelor numiţi prin ordin al ministrului de resort, emis în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. CAP. II Grupurile de lucru pentru descentralizarea competenţelor ART. 5 (1) Grupurile de lucru pentru descentralizarea competenţelor, denumite în continuare grupuri de lucru, constituite conform prevederilor art. 82 alin. (2) din Codul administrativ, funcţionează în coordonarea Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare. (2) Activitatea grupurilor de lucru are caracter permanent. ART. 6 (1) Grupul de lucru se constituie din specialişti din cadrul ministerului sau al altui organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu atribuţii în următoarele domenii: politici publice, buget, finanţe, juridic, resurse umane, precum şi alţi specialişti care au atribuţii în domeniile vizate de procesul de descentralizare. (2) Grupul de lucru are în componenţă şi câte un reprezentant al direcţiei cu atribuţii privind procesul de descentralizare din cadrul ministerului coordonator al procesului de descentralizare, al ministerului cu atribuţii în domeniul finanţelor, al Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România, al Asociaţiei Municipiilor din România, al Asociaţiei Oraşelor din România şi al Asociaţiei Comunelor din România. (3) Grupul de lucru este condus de către un secretar de stat, de către secretarul general sau de către secretarul general adjunct al ministerului sau al altui organ de specialitate al administraţiei publice centrale, după caz. (4) Fişele de post ale specialiştilor din cadrul ministerului sau al organului de specialitate al administraţiei publice centrale, desemnaţi în grupul de lucru, se modifică şi se completează în conformitate cu noile responsabilităţi ce le revin conform prevederilor art. 8. ART. 7 (1) Componenţa grupurilor de lucru se stabileşte prin ordin al ministrului, respectiv al conducătorului organului de specialitate al administraţiei publice centrale, după caz. (2) Ministrul coordonator al procesului de descentralizare şi ministrul cu atribuţii în domeniul finanţelor desemnează prin ordin reprezentanţii care vor face parte din grupurile de lucru din cadrul ministerelor şi al altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. (3) Uniunea Naţională a Consiliilor Judeţene din România, Asociaţia Municipiilor din România, Asociaţia Oraşelor din România şi Asociaţia Comunelor din România desemnează prin act intern reprezentanţii în cadrul grupurilor de lucru din cadrul ministerelor şi al altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. (4) Actele de desemnare prevăzute la alin. (2) şi (3) se transmit conducătorilor ministerelor şi altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, în termen de 3 zile de la data la care au fost emise. (5) Ordinele de constituire a grupurilor de lucru, respectiv actele de desemnare a reprezentanţilor ministerului cu atribuţii în domeniul finanţelor, Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România, Asociaţiei Municipiilor din România, Asociaţiei Oraşelor din România şi Asociaţiei Comunelor din România se transmit ministerului coordonator al procesului de descentralizare în termen de 3 zile de la data la care au fost emise. ART. 8 Grupurile de lucru îndeplinesc următoarele categorii principale de atribuţii: a) atribuţii privind elaborarea de analize privind stadiul procesului de descentralizare la nivel sectorial şi elaborarea de proiecte ale strategiilor sectoriale de descentralizare sau ale strategiilor sectoriale pentru îmbunătăţirea modului de exercitare a competenţelor descentralizate, respectiv elaborarea de rapoarte de monitorizare şi evaluare a modului de implementare a acestor strategii; b) atribuţii privind implementarea prevederilor strategiei generale de descentralizare, elaborarea de rapoarte de monitorizare şi evaluare a modului de implementare a acesteia, respectiv privind asigurarea corelării strategiei generale de descentralizare şi/sau a strategiei sectoriale de descentralizare şi/sau a strategiei sectoriale pentru îmbunătăţirea modului de exercitare a competenţelor descentralizate, după caz, cu alte documente strategice ale ministerelor sau ale altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, în cazul descentralizării unor competenţe cu caracter intersectorial; c) atribuţii privind elaborarea standardelor de calitate şi de cost, respectiv monitorizarea şi evaluarea acestora, în condiţiile legii; d) atribuţii privind elaborarea analizelor de impact privind transferul de competenţe, precum şi a memorandumurilor care însoţesc aceste analize în vederea prezentării lor în şedinţa Guvernului României; e) atribuţii privind organizarea şi gestionarea fazelor-pilot prevăzute la art. 78 alin. (1) lit. c) din Codul administrativ, respectiv elaborarea de rapoarte de monitorizare şi evaluare cu privire la derularea acestor faze-pilot; f) atribuţii privind elaborarea, respectiv actualizarea listei competenţelor exclusive, partajate şi delegate; g) atribuţii privind evaluarea capacităţii administrative a unităţilor administrativ-teritoriale, în condiţiile prevăzute la art. 16 alin. (2); h) atribuţii privind elaborarea altor documente privind procesul de descentralizare sectorială. ART. 9 (1) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 8 lit. a), grupurile de lucru: a) elaborează analiza stadiului procesului de descentralizare la nivel sectorial; b) elaborează proiectul strategiei sectoriale de descentralizare, respectiv al strategiei sectoriale pentru îmbunătăţirea modului de exercitare a competenţelor descentralizate, a căror structură trebuie să respecte prevederile Hotărârii Guvernului nr. 870/2006 privind aprobarea Strategiei pentru îmbunătăţirea sistemului de elaborare, coordonare şi planificare a politicilor publice la nivelul administraţiei publice centrale, cu modificările ulterioare; c) propun Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare spre dezbatere şi avizare proiectul strategiei sectoriale de descentralizare sau proiectul strategiei sectoriale pentru îmbunătăţirea modului de exercitare a competenţelor descentralizate, după caz; d) transmit, spre avizare, ministerului coordonator al procesului de descentralizare şi ministerului cu atribuţii în domeniul finanţelor proiectul strategiei sectoriale de descentralizare, respectiv proiectul strategiei sectoriale pentru îmbunătăţirea modului de exercitare a competenţelor descentralizate, după caz; e) înaintează Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare, prin direcţia cu atribuţii privind procesul de descentralizare, rapoartele de monitorizare şi evaluare a modului de implementare a strategiei sectoriale de descentralizare, respectiv a strategiei sectoriale pentru îmbunătăţirea modului de exercitare a competenţelor descentralizate, după caz. (2) Analiza stadiului procesului de descentralizare la nivel sectorial prevăzută la alin. (1) lit. a) are în vedere cel puţin următoarele aspecte: evoluţia procesului de descentralizare sectorială, prezentarea competenţelor exercitate la nivelul administraţiei publice centrale, respectiv a competenţelor descentralizate către autorităţile administraţiei publice locale, cu menţionarea legislaţiei incidente, a surselor de finanţare, a resurselor umane, materiale şi patrimoniale necesare exercitării fiecărei competenţe, standardele de cost şi de calitate aferente serviciilor publice descentralizate, sistemele de monitorizare şi evaluare a modului de furnizare a serviciilor publice şi de utilitate publică descentralizate, concluzii şi recomandări cu privire la procesul de descentralizare sectorială. ART. 10 În exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 8 lit. b), grupurile de lucru: a) înaintează Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare, prin direcţia cu atribuţii privind procesul de descentralizare, rapoartele de monitorizare şi evaluare a modului de implementare a strategiei generale de descentralizare; b) participă la activităţile privind iniţierea, modificarea şi completarea legislaţiei sectoriale necesare implementării strategiei generale de descentralizare, a strategiei sectoriale de descentralizare, respectiv a strategiei sectoriale pentru îmbunătăţirea modului de exercitare a competenţelor descentralizate, după caz. ART. 11 În exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 8 lit. c), grupurile de lucru: a) fundamentează, elaborează, respectiv actualizează standardele de calitate şi, după caz, de cost, pe baza metodologiei de elaborare a propunerilor de standarde de calitate şi de cost pentru serviciile publice descentralizate şi pentru serviciile publice care urmează a fi descentralizate şi înaintează aceste standarde conducătorilor ministerelor de resort sau ai altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale în vederea iniţierii procesului de elaborare a proiectului de hotărâre a Guvernului pentru aprobarea lor; b) elaborează şi actualizează indicatorii de monitorizare a îndeplinirii standardelor de calitate şi a standardelor de cost şi le supun spre aprobare conducătorilor ministerelor de resort sau ai altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale; c) monitorizează şi evaluează standardele de calitate şi, după caz, de cost, pe baza platformei informatice „Serviciile administraţiei locale pentru tine“ (SALT), prezentată în cadrul metodologiei privind utilizarea sistemului de monitorizare şi evaluare a standardelor de calitate şi, după caz, de cost în furnizarea serviciilor publice şi de utilitate publică, precum şi a capacităţii administrative a unităţilor administrativ-teritoriale, prevăzută în anexa nr. 2. ART. 12 (1) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 8 lit. d), grupurile de lucru: a) elaborează analize de impact privind transferul de competenţe, potrivit metodologiei prevăzute în anexa nr. 3; b) prezintă rezultatele analizei de impact privind transferul de competenţe conducerii ministerului sau organului de specialitate al administraţiei publice centrale care transferă competenţe în vederea însuşirii şi iniţierii procedurii de elaborare a proiectului de lege sectorială de descentralizare, după caz. (2) Elaborarea analizelor de impact privind transferul de competenţe reprezintă o etapă premergătoare elaborării proiectelor de legi sectoriale, în cadrul căreia ministerul sau organul de specialitate al administraţiei publice centrale, după caz, evaluează oportunitatea efectuării transferului de competenţe şi a elaborării unui proiect de lege sectorială, în maximum 60 de zile de la data la care s-a încheiat perioada de testare în cadrul fazei-pilot sau, după caz, în termen de maximum 90 de zile de la data aprobării strategiei generale de descentralizare sau a strategiilor sectoriale de descentralizare. (3) Concluziile analizei de impact privind transferul de competenţe, prin care se identifică competenţele considerate oportun a fi descentralizate sau, după caz, acele competenţe care nu se consideră oportun a fi descentralizate sunt înaintate Guvernului, prin intermediul unui memorandum, de către conducerea ministerului sau organului de specialitate al administraţiei publice centrale care transferă competenţe, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 561/2009 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum şi a altor documente, în vederea adoptării/aprobării, cu modificările ulterioare. (4) Concluziile analizei de impact privind transferul de competenţe menţionate la alin. (3) trebuie să integreze şi concluziile rezultate ca urmare a implementării fazei-pilot prevăzute la art. 13. ART. 13 (1) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 8 lit. e), grupurile de lucru: a) organizează şi gestionează fazele-pilot în vederea testării şi evaluării impactului soluţiilor propuse pentru descentralizarea competenţelor, care nu sunt exercitate prin structuri din subordinea ministerelor de resort, organizate la nivel local; b) propun spre aprobare ministrului criteriile de selecţie şi unităţile administrativ-teritoriale în care se testează competenţele propuse a fi transferate autorităţilor administraţiei publice locale, după consultarea structurilor asociative ale administraţiei publice locale; c) elaborează protocoalele de colaborare care se încheie între ministerele sau celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale cu autorităţile administraţiei publice locale selectate în vederea derulării fazelor-pilot şi asigură monitorizarea respectării prevederilor acestora; d) elaborează planul de acţiune pentru implementarea fazei-pilot, ca parte integrantă a fiecărui protocol de colaborare; e) împreună cu ministerul cu atribuţii în domeniul finanţelor, identifică sursele de finanţare, precum şi mecanismele, metodele şi instrumentele legale necesare organizării şi derulării fazelor-pilot; f) elaborează structura raportului de evaluare privind implementarea testării competenţelor prin organizarea fazeipilot; g) solicită autorităţilor administraţiei publice locale din unităţile administrativ-teritoriale selectate desemnarea unor reprezentanţi care să participe la implementarea fazei-pilot alături de reprezentanţii desemnaţi de minister sau de organul de specialitate al administraţiei publice centrale, după caz; h) stabileşte tematica pe baza căreia se organizează şi se derulează programele de instruire a reprezentanţilor desemnaţi potrivit lit. g), în vederea cunoaşterii sub toate aspectele a fiecărei competenţe care urmează să fie descentralizată, la care participă şi reprezentanţii ministerului sau organului de specialitate al administraţiei publice centrale, după caz, desemnaţi potrivit prevederilor alin. (4); i) fundamentează indicatorii de evaluare a calităţii şi a costurilor aferente exercitării fiecărei competenţe care a făcut obiectul fazei-pilot pe baza raportului de evaluare; j) elaborează rapoartele integrate privind implementarea fazelor-pilot, pe care le înaintează Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare, prin direcţia cu atribuţii privind procesul de descentralizare. (2) Faza-pilot prevăzută la alin. (1) lit. a) reprezintă etapa pe care ministerele sau celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale o organizează pe durată determinată, în vederea testării şi evaluării modului de exercitare a competenţelor propuse a fi descentralizate care nu sunt exercitate prin structuri din subordinea ministerelor de resort, organizate la nivel local, în vederea fundamentării deciziei privind descentralizarea acestora. (3) Protocoalele prevăzute la alin. (1) lit. c) conţin prevederi cu privire la: părţile semnatare şi responsabilităţile acestora, perioada de derulare a fazei-pilot, modul de monitorizare şi evaluare a fazei-pilot. (4) În vederea organizării, derulării şi evaluării rezultatelor fazei-pilot, prin ordin al ministrului, respectiv al conducătorului organului de specialitate al administraţiei publice centrale, după caz, se constituie un colectiv de evaluare care, împreună cu reprezentanţii unităţilor administrativ-teritoriale în care se organizează faze-pilot, asigură coordonarea metodologică, monitorizarea şi evaluarea modului de exercitare a competenţelor propuse a fi descentralizate şi identifică resursele materiale, umane şi financiare necesare exercitării acestora. (5) La finalizarea fazei-pilot, în baza protocoalelor încheiate între minister sau organul de specialitate al administraţiei publice centrale şi unităţile administrativ-teritoriale, selectate pentru implementarea fazei-pilot, colectivul de evaluare constituit potrivit prevederilor alin. (4) elaborează şi transmite grupului de lucru pentru descentralizarea competenţelor raportul de evaluare privind implementarea testării competenţelor. (6) Rapoartele integrate privind implementarea fazelor-pilot se elaborează de către grupurile de lucru pe baza structurii prevăzute în anexa nr. 1 şi cu luarea în considerare a concluziilor rapoartelor finale de evaluare privind implementarea testării competenţelor realizate de colectivele de evaluare prevăzute la alin. (4). Rapoartele integrate privind implementarea fazelor-pilot conţin soluţii cu privire la procesul de descentralizare sectorială şi calendarul acţiunilor privind derularea procesului de descentralizare. ART. 14 În exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 8 lit. f), grupurile de lucru: a) elaborează lista competenţelor exclusive, partajate şi delegate sau, după caz, o actualizează ori de câte ori a intervenit o modificare, competenţe care sunt exemplificate în anexa nr. 4; b) comunică lista competenţelor exclusive, partajate şi delegate, în vederea promovării acesteia, ministerului coordonator al procesului de descentralizare. ART. 15 În exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. g), grupurile de lucru pot participa la evaluarea capacităţii administrative a unităţilor administrativ–teritoriale sub coordonarea tehnică a ministerului coordonator al procesului de descentralizare. CAP. III Atribuţii exercitate de ministerele care asigură Secretariatul tehnic al Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare ART. 16 (1) Ministerul coordonator al procesului de descentralizare, prin structurile de specialitate, asigură aplicarea prevederilor art. 81 alin. (3) lit. a), b), d), f) şi g) din Codul administrativ, prin următoarele activităţi: a) gestionează sistemul de monitorizare şi evaluare a standardelor de calitate, şi, după caz, de cost în furnizarea serviciilor publice şi de utilitate publică, precum şi de evaluare a capacităţii administrative a unităţilor administrativ-teritoriale, pe baza platformei informatice SALT; b) acordă asistenţă tehnică în elaborarea, implementarea şi monitorizarea strategiilor sectoriale de descentralizare, respectiv a strategiilor sectoriale pentru îmbunătăţirea modului de exercitare a competenţelor descentralizate, după caz, ministerelor, altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi autorităţilor administraţiei publice locale; c) identifică şi implementează noi instrumente pentru exercitarea eficientă de către autorităţile administraţiei publice locale a competenţelor descentralizate pe baza monitorizării şi evaluării capacităţii administrative a acestora. (2) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (1) ministerul coordonator al procesului de descentralizare poate elabora, la solicitarea Guvernului, a ministerelor de resort sau din proprie iniţiativă, studii sau analize cu privire la capacitatea administrativă a unităţilor administrativ–teritoriale, conform metodologiei prevăzute în anexa nr. 5. ART. 17 (1) Ministerul coordonator al procesului de descentralizare poate solicita ministerelor, celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi autorităţilor administraţiei publice locale date şi informaţii cu privire la serviciile publice prevăzute de lege în competenţa lor pe care acestea le furnizează, inclusiv prin utilizarea platformei informatice SALT. (2) Ministerul coordonator al procesului de descentralizare poate solicita autorităţilor administraţiei publice locale date şi informaţii cu privire la capacitatea administrativă a unităţilor administrativ-teritoriale, inclusiv prin utilizarea platformei informatice SALT. (3) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, toate ministerele sau organele de specialitate ale administraţiei publice centrale cu rol de coordonator metodologic privind competenţele descentralizate la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi autorităţile administraţiei publice locale transmit ministerului coordonator al procesului de descentralizare datele de identificare ale persoanelor pe care le desemnează în vederea raportării în platforma informatică SALT, denumite în continuare operatori. (4) Datele de identificare ale operatorilor prevăzuţi la alin. (3) sunt: a) nume şi prenume; b) adresa de e-mail oficială; c) număr de telefon; d) serviciile publice descentralizate pentru care operatorii desemnaţi au responsabilitatea raportării/gestionării în platforma informatică SALT. (5) În termen de 60 de zile de la data primirii datelor de identificare a operatorilor prevăzuţi la alin. (3), ministerul coordonator al procesului de descentralizare aprobă lista operatorilor prin ordin al ministrului coordonator al procesului de descentralizare, validează conturile de utilizator în platforma informatică SALT şi comunică instituţiilor responsabile conturile de utilizator. ART. 18 Ministerul coordonator al procesului de descentralizare împreună cu ministerul cu atribuţii în domeniul finanţelor, prin structurile de specialitate, asigură aplicarea prevederilor art. 81 alin. (3) lit. c) şi e) din Codul administrativ, prin următoarele activităţi: a) acordă asistenţă tehnică grupurilor de lucru în elaborarea strategiilor sectoriale de descentralizare, respectiv a strategiilor sectoriale pentru îmbunătăţirea modului de exercitare a competenţelor descentralizate, după caz, conform domeniului său de competenţă; b) analizează proiectele strategiilor sectoriale de descentralizare, respectiv ale strategiei sectoriale pentru îmbunătăţirea modului de exercitare a competenţelor descentralizate, după caz, şi formulează puncte de vedere cu privire la implicaţiile financiare ale acestora; c) elaborează rapoarte anuale privind stadiul procesului de descentralizare financiară şi fiscală; d) furnizează grupurilor de lucru datele financiare necesare elaborării standardelor de cost şi de calitate; e) colaborează cu ministerele sau cu celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale în vederea identificării surselor de finanţare, a mecanismelor şi metodelor necesare organizării şi derulării fazelor-pilot. CAP. IV Dispoziţii finale şi tranzitorii ART. 19 La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 139/2008 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii-cadru a descentralizării nr. 195/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 132 din 20 februarie 2008, cu modificările şi completările ulterioare. ART. 20 (1) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se aprobă metodologia de elaborare a propunerilor de standarde de calitate şi de cost pentru serviciile publice descentralizate şi pentru serviciile publice care urmează a fi descentralizate prevăzută la art. 11 lit. a), prin ordin comun al ministrului coordonator al procesului de descentralizare şi al ministrului cu atribuţii în domeniul finanţelor. (2) La data aprobării metodologiei prevăzute la alin. (1) se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 961/2009 privind aprobarea Ghidului-cadru pentru elaborarea standardelor minime de calitate şi a standardelor minime de cost pentru serviciile publice descentralizate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 596 din 28 august 2009. ART. 21 Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. PRIM-MINISTRU NICOLAE-IONEL CIUCĂ Contrasemnează: p. Viceprim-ministru, Mihaela-Ioana Kaitor, secretar de stat p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, Marin Ţole, secretar de stat Secretarul general al Guvernului, Marian Neacşu Ministrul finanţelor, Adrian Câciu p. Ministrul muncii şi solidarităţii sociale, Mădălin-Cristian Vasilcoiu, secretar de stat Ministrul mediului, apelor şi pădurilor, Tánczos Barna p. Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale, Sorin Moise, secretar de stat Ministrul educaţiei, Sorin-Mihai Cîmpeanu Ministrul sănătăţii, Alexandru Rafila p. Ministrul culturii, Diana-Ştefana Baciuna, secretar de stat Ministrul antreprenoriatului şi turismului, Constantin-Daniel Cadariu Ministrul sportului, Novák Carol-Eduard p. Ministrul familiei, tineretului şi egalităţii de şanse, Domnica-Doina Pârcălabu, secretar de stat Bucureşti, 23 iunie 2022. Nr. 800. ANEXA 1 STRUCTURA raportului integrat privind implementarea fazei-pilot Raportul integrat privind implementarea fazei-pilot conţine următoarele elemente minimale: 1. descrierea instituţiilor implicate în derularea fazei-pilot; 2. membrii grupului de lucru şi ai colectivului de evaluare; 3. perioada de desfăşurare a fazei-pilot; 4. scurtă descriere a competenţelor testate (cadrul juridic aplicabil, istoric, scop şi obiective ale fazei-pilot); 5. resursele utilizate; 6. probleme întâmpinate în derularea fazei-pilot; 7. soluţionarea problemelor identificate; 8. evidenţierea cauzelor care au condus la lipsa unor soluţii la problemele identificate; 9. descrierea riscurilor asociate exercitării competenţelor testate de către unităţile administrativ-teritoriale şi analiza implicaţiilor acestora în domeniile resurse umane, financiar, material; 10. alte elemente considerate relevante de membrii grupului de lucru; 11. concluzii privind derularea fazei-pilot şi recomandări privind procesul de descentralizare sectorială şi calendarul acţiunilor privind derularea procesului de descentralizare. ANEXA 2 METODOLOGIE privind utilizarea sistemului de monitorizare şi evaluare a standardelor de calitate şi, după caz, de cost în furnizarea serviciilor publice şi de utilitate publică, precum şi a capacităţii administrative a unităţilor administrativ-teritoriale (salt.gov.ro) Monitorizarea şi evaluarea standardelor de calitate şi de cost, precum şi a capacităţii administrative a unităţilor administrativ-teritoriale se realizează în cadrul procesului de colectare, procesare, analiză şi raportare a datelor privind implementarea prevederilor legale în vigoare. 1. Sistemul de monitorizare şi evaluare Sistemul conţine mecanisme care descriu standarde de calitate şi de cost aferente serviciilor publice descentralizate, iar pentru fiecare standard în parte se regăsesc indicatorii de monitorizare şi evaluare specifici. Conform legislaţiei în vigoare, sunt definite şi se colectează informaţii relevante pentru fiecare indicator. În urma colectării informaţiilor mai sus menţionate, sistemul generează rapoarte de monitorizare şi evaluare asupra furnizării serviciilor publice descentralizate la nivel local. Aceste rapoarte vin în sprijinul atât al unităţilor administrativ-teritoriale în furnizarea serviciilor publice, cât şi al ministerelor sau organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale responsabile de coordonarea metodologică a unităţilor administrativ-teritoriale privind exercitarea competenţelor descentralizate. Totodată, acest sistem oferă date şi informaţii privind nivelul de dezvoltare pentru fiecare unitate administrativ-teritorială în parte (demografice, geografice, sociale, financiare, economice şi alte date relevante cu privire la profilul unităţii administrativ-teritoriale). 2. Datele colectate a) Datele provin de la unităţile administrativ-teritoriale şi de la instituţiile publice centrale. b) Factorii responsabili de colectarea şi transmiterea datelor sunt ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi autorităţile administraţiei publice locale. c) Colectarea se desfăşoară ori de câte ori este necesar. 3. Rolurile specifice a) Administratorul domeniului sectorial specific - ministerele sau alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, după caz, cu rol de coordonator metodologic privind exercitarea competenţelor descentralizate către autorităţile administraţiei publice locale Fiecare minister sau alt organ de specialitate al administraţiei publice centrale desemnează operatori cu atribuţii privind gestionarea colectării, procesării, analizării şi raportării datelor referitoare la implementarea de către autorităţile administraţiei publice locale a standardelor de calitate şi, după caz, de cost. Ministerul coordonator al procesului de descentralizare desemnează operatori cu atribuţii privind gestionarea colectării, procesării, analizării şi raportării datelor privind capacitatea administrativă a unităţilor administrativ-teritoriale. b) Raportorii de date - autorităţile administraţiei publice locale Toate autorităţile administraţiei publice locale desemnează operatori cu atribuţii privind raportarea datelor referitoare la implementarea standardelor de calitate şi, după caz, de cost pentru serviciile publice descentralizate, precum şi a datelor referitoare la capacitatea administrativă a unităţilor administrativ-teritoriale. c) Utilizatorii/Valorificatorii de date - reprezentanţii desemnaţi ai ministerelor sau ai altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi ale autorităţilor administraţiei publice locale d) Administratorul de sistem - ministerul coordonator al procesului de descentralizare În calitate de administrator al sistemului de monitorizare şi evaluare - platforma informatică SALT, ministerul coordonator al procesului de descentralizare asigură funcţionarea şi sprijinirea utilizatorilor/operatorilor în utilizarea acestuia. 4. Instituţiile responsabile Ministerele sau alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale au următoarele responsabilităţi: a) asigurarea resurselor umane şi materiale necesare procesului de colectare a datelor; b) monitorizarea sesiunilor de colectare a datelor stabilite a fi raportate în platforma informatică SALT; c) asigurarea sprijinului tehnic de specialitate pentru autorităţile administraţiei publice locale în cadrul sesiunilor de colectare a datelor; d) analizarea/validarea informaţiilor colectate în cadrul sesiunilor de colectare a datelor; e) valorificarea rapoartelor rezultate în urma colectării şi procesării datelor pentru serviciile publice descentralizate. Autorităţile administraţiei publice locale au următoarele responsabilităţi: f) asigurarea resurselor umane şi materiale necesare raportării datelor; g) raportarea datelor solicitate prin intermediul sistemului de monitorizare şi evaluare - platforma informatică SALT; h) asigurarea corectitudinii şi exactităţii datelor raportate; i) valorificarea rapoartelor rezultate în urma colectării şi procesării datelor pentru serviciile publice descentralizate. 5. Procesarea şi analiza datelor După finalizarea procesului de colectare urmează procesarea datelor. Procesarea este efectuată de către grupul de lucru pentru descentralizarea competenţelor din cadrul ministerelor sau al altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, după caz. 6. Raportul de monitorizare şi evaluare Pe baza datelor procesate, grupul de lucru pentru descentralizarea competenţelor din cadrul ministerelor sau al altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, după caz, elaborează raportul de monitorizare şi evaluare. Raportul de monitorizare şi evaluare se înaintează Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare, prin direcţia cu atribuţii privind procesul de descentralizare din cadrul ministerului coordonator al procesului de descentralizare. Pe baza acestor rapoarte de monitorizare şi evaluare, Comitetul tehnic interministerial pentru descentralizare stabileşte măsurile care se impun în ceea ce priveşte procesul de descentralizare. ANEXA 3 METODOLOGIE privind structura analizei de impact privind transferul de competenţe în cadrul procesului de descentralizare la nivel sectorial În elaborarea analizei de impact privind transferul de competenţe în cadrul procesului de descentralizare la nivel sectorial se vor avea în vedere următoarele aspecte: 1. o scurtă descriere a evoluţiei procesului de descentralizare sectorială, după caz; 2. prezentarea competenţelor exercitate de către structura administraţiei publice centrale care sunt propuse a fi descentralizate, potrivit strategiei generale de descentralizare sau, în cazul inexistenţei unei strategii generale de descentralizare, potrivit strategiilor sectoriale de descentralizare elaborate de către ministere şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale - pentru fiecare dintre aceste competenţe se vor preciza: sursele de finanţare (de exemplu: bugetul de stat, bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, alte surse), resursele umane, materiale şi patrimoniale utilizate în vederea exercitării lor; 3. evaluarea aspectelor referitoare la starea de fapt existentă - doar pentru situaţia în care s-a desfăşurat o fază-pilot în vederea testării competenţelor propuse a fi descentralizate: a) instituţiile, unităţile administrativ-teritoriale implicate în faza-pilot; b) prezentarea sintetică a raportului integrat privind implementarea fazei-pilot (cadrul juridic aplicabil, istoric, scop şi obiectivele fazei-pilot), după caz; 4. identificarea legislaţiei care reglementează modul de exercitare a competenţelor supuse procesului de descentralizare de către structura administraţiei publice centrale; 5. descrierea provocărilor, a problemelor majore din punct de vedere financiar şi administrativ, după caz, pentru autoritatea administraţiei publice centrale şi locale, din perspectiva exercitării competenţelor propuse a fi descentralizate la nivel sectorial; 6. prezentarea datelor şi informaţiilor cu privire la transferul competenţelor propuse a fi descentralizate la nivel sectorial din perspectiva: a) actelor normative necesar a fi modificate; b) costurilor estimate; c) resurselor umane, materiale şi financiare necesare; d) riscurilor asociate transferului de competenţe; e) măsurilor pentru înlăturarea riscurilor; f) relaţiei cu beneficiarii direcţi ca urmare a exercitării competenţelor testate (doar pentru situaţia în care s-a desfăşurat o fază-pilot): (i) grad de informare/publicitate; (ii) satisfacţia privind calitatea serviciilor; (iii) respectarea drepturilor consumatorilor; g) impactul descentralizării la nivel sectorial asupra domeniilor aflate în conexiune instituţională; 7. formularea de concluzii şi recomandări cu privire la continuarea procesului de descentralizare sectorială; 8. alte informaţii relevante. ANEXA 4 LISTA EXEMPLIFICATIVĂ a competenţelor exclusive, partajate şi delegate I. Autorităţile administraţiei publice locale de la nivelul comunelor şi oraşelor exercită competenţe exclusive privind: a) administrarea domeniului public şi privat al comunei sau oraşului; b) administrarea infrastructurii de transport rutier de interes local; c) administrarea instituţiilor de cultură de interes local; d) administrarea unităţilor sanitare publice de interes local; e) alimentarea cu apă; f) canalizarea şi epurarea apelor uzate şi pluviale; g) iluminatul public; h) salubrizarea; i) alimentarea cu energie termică produsă în sistem centralizat; j) asistenţă socială: înfiinţarea, organizarea şi furnizarea de servicii sociale acordate în comunitate, în centre de zi şi centre rezidenţiale, precum şi stabilirea şi acordarea de ajutoare sociale; k) asigurarea unor măsuri de protecţie destinate persoanelor cu handicap; l) asistenţa medicală comunitară; m) asistenţa medicală acordată în unele unităţi sanitare cu paturi; n) transportul public local de călători; o) emiterea unor avize/autorizaţii; p) alte competenţe stabilite potrivit legii. II. Autorităţile administraţiei publice locale de la nivelul judeţului exercită competenţe exclusive privind: a) administrarea aeroporturilor de interes local; b) administrarea domeniului public şi privat al judeţului; c) administrarea instituţiilor de cultură de interes judeţean; d) administrarea unităţilor sanitare publice de interes judeţean; e) asistenţa socială: măsurile de protecţie a copilului, a persoanelor cu handicap, a victimelor violenţei în familie, înfiinţarea, organizarea şi furnizarea de servicii sociale destinate categoriilor de beneficiari menţionate, precum şi, după caz, altor categorii de persoane vulnerabile; f) asistenţa medicală acordată în unele unităţi sanitare cu paturi; g) alte competenţe stabilite potrivit legii. III. Autorităţile administraţiei publice locale de la nivelul comunelor şi oraşelor exercită competenţe partajate cu autorităţile administraţiei publice centrale privind: a) construirea de locuinţe sociale şi pentru tineret; b) învăţământul preuniversitar de stat, cu excepţia învăţământului special; c) ordinea şi siguranţa publică; d) asistenţa socială: acordarea unor beneficii de asistenţă socială, inclusiv ajutoare sociale destinate persoanelor aflate în dificultate şi furnizarea de servicii sociale acordate în comunitate, pentru persoanele cu handicap şi copii în risc de separare de părinţi; e) prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă la nivel local; f) serviciile de asistenţă medico-socială adresate persoanelor cu probleme sociale; g) serviciile sociale destinate persoanelor cu handicap; h) serviciile sociale pentru persoanele vârstnice; i) serviciile publice comunitare pentru evidenţa persoanelor; j) administrarea infrastructurii de transport rutier de interes local la nivelul comunelor; k) finanţarea cheltuielilor de personal aferente medicilor şi asistenţilor medicali, precum şi a cheltuielilor cu medicamente şi materiale sanitare din unităţile de asistenţă medico-socială; l) amenajarea teritoriului şi urbanism; m) alte competenţe stabilite potrivit legii. IV. Autorităţile administraţiei publice de la nivelul comunelor şi oraşelor exercită competenţe partajate cu autorităţile administraţiei publice de la nivelul judeţelor în cazul furnizării unor servicii de utilităţi publice prin intermediul operatorilor regionali. V. Autorităţile administraţiei publice de la nivelul judeţelor exercită competenţe partajate cu autorităţile de la nivelul administraţiei publice centrale privind: a) administrarea infrastructurii de transport rutier de interes judeţean; b) învăţământul special; c) serviciile de asistenţă medico-socială adresate persoanelor cu probleme sociale; d) asistenţă socială: înfiinţarea şi acordarea de servicii sociale pentru protecţia copilului şi pentru persoanele cu handicap; e) măsurile de protecţie destinate persoanelor cu handicap; f) serviciile publice comunitare pentru evidenţa persoanelor; g) finanţarea cheltuielilor de personal aferente medicilor şi asistenţilor medicali, precum şi a cheltuielilor cu medicamente şi materiale sanitare din unităţile de asistenţă medico-socială; h) alte competenţe stabilite potrivit legii. VI. Autorităţile administraţiei publice locale exercită competenţe delegate de către autorităţile administraţiei publice centrale privind plata unor alocaţii şi a unor indemnizaţii pentru copii şi adulţi cu handicap. VII. Autorităţile administraţiei publice locale exercită şi alte competenţe, potrivit legii. ANEXA 5 METODOLOGIE privind evaluarea capacităţii administrative a unităţilor administrativ-teritoriale Responsabilităţi În realizarea evaluării capacităţii administrative a unităţilor administrativ-teritoriale, instituţiile publice implicate au următoarele responsabilităţi: a) ministerul coordonator al procesului de descentralizare realizează evaluarea capacităţii administrative a unităţilor administrativ-teritoriale la solicitarea ministerelor de resort sau din proprie iniţiativă, în condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 800/2022 pentru organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare şi a grupurilor de lucru pentru descentralizarea competenţelor; b) autorităţile administraţiei publice locale, precum şi alte entităţi deţinătoare furnizează informaţiile relevante pentru capacitatea administrativă, solicitate de ministerul coordonator al procesului de descentralizare, prin intermediul platformei SALT. Definiţii În cadrul Hotărârii Guvernului nr. 800/2022, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele înţelesuri: a) capacitatea administrativă - ansamblul resurselor materiale, financiare, instituţionale şi umane de care dispune o unitate administrativ-teritorială, cadrul legal care reglementează domeniul de activitate, precum şi modul în care acestea sunt valorificate în activitatea proprie potrivit competenţei stabilite prin lege. Capacitatea administrativă se evaluează în condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 800/2022; b) evaluarea capacităţii administrative - procesul de stabilire, colectare, analiză şi procesare a informaţiilor privind capacitatea administrativă a unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi calculul indicatorilor de evaluare aferenţi acestora; c) indicator de evaluare a capacităţii administrative - instrument de sinteză a informaţiilor privind capacitatea administrativă, utilizate pentru cuantificarea acesteia; d) indicator compozit al capacităţii administrative - instrument de sinteză a indicatorilor de evaluare a capacităţii administrative a fiecărei unităţi administrativ-teritoriale. Indicatorul compozit se calculează pentru fiecare unitate administrativ-teritorială în parte, pe baza indicatorilor de evaluare aferenţi; e) data de intrare - informaţii colectate de la entităţile deţinătoare cu privire la aspecte relevante pentru capacitatea administrativă a fiecărei unităţi administrativ-teritoriale; f) nomenclatorul datelor de intrare - lista datelor de intrare descrise sistematic din punctul de vedere al utilităţii, bazei legale, informaţiilor incluse, informaţiilor excluse, unităţii de măsură şi perioadei de referinţă; g) entităţile deţinătoare - unităţi administrativ-teritoriale, ministere şi alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, care posedă date de intrare. Indicatorii de evaluare a capacităţii administrative Evaluarea capacităţii administrative se realizează pentru fiecare unitate administrativ-teritorială şi este structurată pe domenii distincte, corespunzătoare naturii resurselor aflate în posesia sau la dispoziţia unităţilor administrativ-teritoriale, respectiv: a) documente strategice şi de planificare; b) structuri instituţionale; c) procese instituţionale; d) resurse umane; e) resurse financiare; f) resurse informaţionale. Indicatorii de evaluare a capacităţii administrative, subsumaţi domeniilor de evaluare a capacităţii administrative, sunt următorii: a) documente strategice şi de planificare; (i) capacitatea de planificare strategică; (ii) capacitatea de planificare spaţială. b) structuri instituţionale; (i) capacitatea de organizare a serviciilor publice locale; (ii) capacitatea de reprezentare a unităţii administrativ-teritoriale în faţa instanţelor c) procese instituţionale; (i) capacitatea de administrare a patrimoniului unităţii administrativ-teritoriale; (ii) capacitatea de atragere şi utilizare a fondurilor externe nerambursabile; (iii) capacitatea de gestiune a proceselor de achiziţii publice; (iv) capacitatea de gestiune a proceselor de autorizare a construcţiilor; (v) capacitatea de simplificare administrativă; (vi) gradul de conformitate a actelor administrative cu prevederile legale în vigoare; (vii) transparenţa bugetară; (viii)transparenţa decizională; d) resurse umane; (i) resurse umane dedicate grupurilor vulnerabile; (ii) resurse umane în domenii de specialitate; (iii) gradul de încărcare a personalului cu atribuţii de execuţie în managementul proiectelor cu finanţare externă nerambursabilă; (iv) gradul de încărcare a personalului responsabil pentru achiziţii publice; e) resurse financiare; (i) capacitatea de gestiune bugetară; (ii) capacitatea de administrare a impozitelor şi taxelor locale; f) resurse informaţionale; (i) gradul de informatizare a proceselor administraţiei locale; Datele de intrare utilizate pentru evaluarea capacităţii administrative Indicatorii de evaluare a capacităţii administrative a unităţilor administrativ-teritoriale se calculează pe baza unui set de date de intrare care se colectează, prin platforma informatică SALT, de către ministerul coordonator al procesului de descentralizare de la entităţile deţinătoare care desemnează, în acest scop, cel puţin o persoană responsabilă. Nomenclatorul datelor de intrare se stabileşte de către ministerul coordonator al procesului de descentralizare, în urma consultării structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale şi a ministerelor, respectiv a celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale implicate în procesul de transfer al competenţelor către autorităţile administraţiei publice locale. Nomenclatorul se publică în platforma informatică SALT. Nomenclatorul cu date de intrare cu titlu exemplificativ se regăseşte în anexa la prezenta metodologie. În vederea organizării procesului de colectare a datelor, ministerul coordonator al procesului de descentralizare are următoarele responsabilităţi: a) asigură mentenanţa şi dezvoltarea platformei informatice SALT; b) elaborează nomenclatorul datelor de intrare; c) realizează instruirea personalului propriu şi a persoanelor responsabile din entităţile deţinătoare, după caz; d) asigură evidenţa entităţilor deţinătoare şi a îndeplinirii obligaţiei de transmitere a informaţiilor solicitate; e) verifică prin metode analitice şi statistice corectitudinea datelor colectate. Procesarea datelor de intrare Prelucrarea datelor de intrare colectate se realizează de către ministerul coordonator al procesului de descentralizare, prin intermediul platformei informatice SALT. În vederea prelucrării datelor de intrare, unităţile administrativ-teritoriale sunt grupate potrivit categoriei şi, după caz, intervalelor de populaţie stabilite potrivit dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul administrativ. Pentru asigurarea comparabilităţii datelor de intrare, valorile acestora sunt normalizate, respectiv transformate în valori cuprinse în intervalul 0-1, inclusiv, potrivit următoarei formule, unde: D_i-cat reprezintă valoarea finală normalizată a datei primare D_i în cadrul grupei de u.a.t. cat (c1, c2, c3 etc.); x_Di-cat reprezintă valoarea datei primare D_i pentru u.a.t. în calcul în categoria de dimensiune cat; min(x_Di-cat) reprezintă valoarea minimă a datei primare D_i în rândul tuturor u.a.t. din cadrul categoriei de dimensiune cat; max(_Di-cat) reprezintă valoarea maximă a datei primare D_i în rândul tuturor u.a.t. din cadrul categoriei de dimensiune cat. Normalizarea datelor de intrare se realizează pentru fiecare unitate administrativ-teritorială pentru care acestea sunt disponibile. Indicatorii de evaluare a capacităţii administrative Calculul indicatorilor de evaluare a capacităţii administrative a unităţilor administrativ-teritoriale se realizează de către ministerul coordonator al procesului de descentralizare, prin intermediul platformei informatice SALT sau prin alte aplicaţii informatice adecvate. În vederea calculului indicatorilor de evaluare, unităţile administrativ-teritoriale sunt grupate potrivit categoriei şi, după caz, intervalelor de populaţie stabilite potrivit dispoziţiilor Codului administrativ. Formula generală de calcul al indicatorilor de evaluare a capacităţii administrative este următoarea: I_n = ∑(D_n * p), unde: I_n reprezintă valoarea finală a indicatorului n, cu valori între 0 şi 1; D_i reprezintă valoarea normalizată a datei de intrare i, aferentă indicatorului I_n; p_i reprezintă ponderea alocată datei de intrare i în calculul indicatorului, conform categoriei de u.a.t.; ponderile datelor de intrare sunt stabilite de către ministerul coordonator al procesului de descentralizare, concomitent cu elaborarea listei datelor de intrare. Rezultatele indicatorilor de evaluare a capacităţii administrative sunt ordonate pe unităţi administrativ-teritoriale, categorii de unităţi administrativ-teritoriale şi, după caz, intervale de populaţie. Indicatorul compozit al capacităţii administrative Ulterior calculării indicatorilor de evaluare, pentru fiecare unitate administrativ-teritorială se determină indicatorul compozit al capacităţii administrative, potrivit următoarei formule: I_c = ∑(I_n * p), unde I_c reprezintă valoarea finală a indicatorului compozit, cu valori între 0 şi 1; I_n reprezintă valoarea indicatorului de evaluare n; p_n reprezintă ponderea alocată indicatorului de evaluare n, conform categoriei de u.a.t.; ponderile indicatorilor sunt stabilite de către ministerul coordonator al procesului de descentralizare publică, concomitent cu elaborarea listei datelor de intrare. Raportul privind capacitatea administrativă a unităţilor administrativ-teritoriale În baza rezultatelor procesului de evaluare, ministerul coordonator al procesului de descentralizare publică un raport, în care analizează comparativ indicatorii de evaluare şi indicatorii compoziţi la nivel de categorie de unităţi administrativ-teritoriale, intervale de populaţie şi unităţi administrativ-teritoriale. Nomenclatorul datelor de intrare se poate actualiza anual pe baza concluziilor raportului. ANEXA la metodologie NOMENCLATOR cu titlu exemplificativ al datelor de intrare pe baza cărora se calculează indicatorii de evaluare a capacităţii administrative
┌──────────────┬─────────────────────────────┐
│Indicator de │ │
│capacitate │Data de intrare │
│administrativă│ │
├──────────────┼─────────────────────────────┤
│ │Unitatea │
│ │administrativ-teritorială │
│ │(u.a.t.), are o Strategie │
│ │privind dezvoltarea │
│ │economică, socială şi de │
│ │mediu? │
│ ├─────────────────────────────┤
│ │Strategia privind dezvoltarea│
│ │economică, socială şi de │
│ │mediu conţine un plan de │
│ │acţiuni, pe domenii şi ani │
│Capacitatea de│bugetari, cu necesar de │
│planificare │resurse bugetare estimate │
│strategică │pentru fiecare acţiune şi an │
│ │bugetar? │
│ ├─────────────────────────────┤
│ │U.a.t. are o Strategie de │
│ │dezvoltare a serviciilor │
│ │sociale pe termen mediu şi │
│ │lung? │
│ ├─────────────────────────────┤
│ │U.a.t. are o Strategie de │
│ │dezvoltare a infrastructurii │
│ │locale de transport pe termen│
│ │mediu şi lung? │
├──────────────┼─────────────────────────────┤
│ │Care este anul aprobării │
│ │planului urbanistic general? │
│ ├─────────────────────────────┤
│ │Care este anul expirării │
│ │planului urbanistic general? │
│Capacitatea de├─────────────────────────────┤
│planificare │Care este anul aprobării │
│spaţială │planului de amenajare a │
│ │teritoriului judeţean? │
│ ├─────────────────────────────┤
│ │Care este anul expirării │
│ │planului de amenajare a │
│ │teritoriului judeţean? │
├──────────────┼─────────────────────────────┤
│ │În cazul gestiunii directe a │
│ │serviciului de alimentare cu │
│ │apă şi canalizare, operatorul│
│ │serviciului deţine licenţă │
│ │emisă de autoritatea de │
│ │reglementare competentă? │
│ ├─────────────────────────────┤
│ │Autorităţile administraţiei │
│ │publice locale au înfiinţat │
│ │serviciul public comunitar de│
│ │evidenţă a persoanelor? │
│ ├─────────────────────────────┤
│ │Autoritatea administraţiei │
│ │publice locale a înfiinţat un│
│ │compartiment în cadrul │
│ │aparatului de specialitate │
│ │sau o instituţie publică │
│ │pentru administrarea │
│ │unităţilor sanitare publice │
│ │din subordine, după caz? │
│Capacitatea de├─────────────────────────────┤
│organizare a │Serviciul public de asistenţă│
│serviciilor │socială este acreditat de │
│publice locale│autoritatea competentă? │
│ ├─────────────────────────────┤
│ │Este ocupată funcţia publică │
│ │de arhitect-şef/urbanist-şef?│
│ ├─────────────────────────────┤
│ │Care este specialitatea │
│ │studiilor arhitectului-şef/ │
│ │urbanistului-şef? │
│ ├─────────────────────────────┤
│ │Autorităţile administraţiei │
│ │publice locale asigură │
│ │colectarea separată la │
│ │nivelul unităţii │
│ │administrativ-teritoriale │
│ │pentru cel puţin următoarele │
│ │tipuri de deşeuri: hârtie, │
│ │metal, plastic şi sticlă? │
│ ├─────────────────────────────┤
│ │În ce an a fost aprobat │
│ │planul judeţean de gestionare│
│ │a deşeurilor? │
├──────────────┼─────────────────────────────┤
│ │Numărul total de contestaţii │
│ │soluţionate, depuse pe cale │
│ │administrativ-jurisdicţională│
│ │sau judiciară, în cadrul │
│ │procedurilor de atribuire │
│Capacitatea de│finalizate în perioada de │
│gestiune a │referinţă │
│proceselor de ├─────────────────────────────┤
│achiziţii │Numărul de contestaţii admise│
│publice │de Consiliul Naţional de │
│ │Soluţionare a Contestaţiilor/│
│ │instanţa competentă din │
│ │numărul total de contestaţii │
│ │depuse în cadrul procedurilor│
│ │de atribuire finalizate în │
│ │perioada de referinţă │
├──────────────┼─────────────────────────────┤
│ │Valoarea totală contractată a│
│ │finanţării nerambursabile, în│
│ │perioada de referinţă, prin │
│ │contractele de finanţare │
│ │nerambursabilă încheiate de │
│ │unitatea │
│ │administrativ-teritorială │
│ ├─────────────────────────────┤
│ │Valoarea totală a sumelor │
│Capacitatea de│încasate, în perioada de │
│atragere şi │referinţă, în baza │
│utilizare a │contractelor de finanţare │
│fondurilor │nerambursabilă încheiate de │
│externe │unitatea │
│nerambursabile│administrativ-teritorială │
│ ├─────────────────────────────┤
│ │Valoarea totală a corecţiilor│
│ │financiare rezultate din │
│ │nereguli constatate, în │
│ │perioada de referinţă, în │
│ │legătură cu contractele de │
│ │finanţare nerambursabilă │
│ │încheiate de unitatea │
│ │administrativ-teritorială │
├──────────────┼─────────────────────────────┤
│ │Autoritatea administraţiei │
│ │publice locale a publicat pe │
│ │pagina de internet situaţiile│
│ │financiare asupra execuţiei │
│ │bugetare anuale aferente │
│ │bugetelor u.a.t., inclusiv │
│Transparenţa │plăţile restante? │
│bugetară ├─────────────────────────────┤
│ │Situaţiile financiare asupra │
│ │execuţiei bugetare anuale │
│ │aferente bugetelor u.a.t., │
│ │inclusiv plăţile restante, │
│ │sunt publicate în format │
│ │editabil? │
├──────────────┼─────────────────────────────┤
│ │Autorităţile administraţiei │
│ │publice locale au organizat │
│ │unul sau mai multe ghişee │
│ │unice? │
│ ├─────────────────────────────┤
│Capacitatea de│În ultimul an calendaristic │
│simplificare │încheiat a fost organizat un │
│administrativă│curs de specializare, la care│
│ │a participat personalul │
│ │însărcinat cu relaţia cu │
│ │publicul, pentru │
│ │perfecţionarea pregătirii │
│ │profesionale şi a │
│ │aptitudinilor de comunicare? │
├──────────────┼─────────────────────────────┤
│ │Autoritatea administraţiei │
│ │publice locale publică şi │
│ │păstrează pe pagina proprie │
│ │de internet toate │
│ │procesele-verbale ale │
│ │şedinţelor publice ale │
│ │autorităţii deliberative? │
│ ├─────────────────────────────┤
│ │Autoritatea administraţiei │
│ │publice locale publică şi │
│ │păstrează pe pagina proprie │
│Transparenţa │de internet varianta │
│decizională │electronică a tuturor │
│ │planurilor urbanistice şi/sau│
│ │de amenajare a teritoriului │
│ │valabile pentru teritoriul │
│ │său administrativ? │
│ ├─────────────────────────────┤
│ │Autoritatea administraţiei │
│ │publice locale publică şi │
│ │actualizează pe pagina │
│ │proprie de internet lista │
│ │actelor administrative cu │
│ │caracter normativ a căror │
│ │executare a fost suspendată? │
├──────────────┼─────────────────────────────┤
│ │Numărul total de litigii │
│ │soluţionate, ce au avut ca │
│ │obiect autorizaţii de │
│ │construire/desfiinţare emise │
│ │în perioada de referinţă │
│ ├─────────────────────────────┤
│ │Numărul total de litigii, │
│Capacitatea de│dintre cele ce au avut ca │
│gestiune a │obiect autorizaţii de │
│proceselor de │construire/desfiinţare, emise│
│autorizare a │în perioada de referinţă, │
│construcţiilor│litigii în care s-a │
│ │constatat, prin hotărârea │
│ │definitivă a instanţei │
│ │competente, nerespectarea de │
│ │către emitent a prevederilor │
│ │legale referitoare la │
│ │emiterea autorizaţiilor de │
│ │construire/desfiinţare │
├──────────────┼─────────────────────────────┤
│ │Venituri din amenzi - │
│ │încasări realizate │
│ ├─────────────────────────────┤
│ │Venituri din amenzi - │
│ │stingeri pe alte căi │
│ ├─────────────────────────────┤
│ │Venituri din amenzi - │
│ │drepturi totale constatate │
│ ├─────────────────────────────┤
│Capacitatea de│Venituri din amenzi - creanţe│
│administrare a│aflate în litigiu │
│impozitelor şi├─────────────────────────────┤
│taxelor locale│Autoritatea administraţiei │
│ │publice locale pune la │
│ │dispoziţia contribuabililor │
│ │mijloace electronice pentru │
│ │plata impozitelor şi taxelor │
│ │locale? │
│ ├─────────────────────────────┤
│ │Care este valoarea │
│ │încasărilor din impozite şi │
│ │taxe locale realizate prin │
│ │mijloace electronice? │
├──────────────┼─────────────────────────────┤
│ │Care este valoarea plăţilor │
│Capacitatea de│restante mai vechi de 90 de │
│gestiune │zile în totalul veniturilor │
│bugetară │bugetului centralizat al │
│ │u.a.t. la finalul ultimului │
│ │an bugetar încheiat? │
├──────────────┼─────────────────────────────┤
│ │Care dintre următoarele │
│ │programe informatice sunt │
│ │instalate şi operaţionale în │
│ │activitatea personalului de │
│ │specialitate din aparatul de │
│ │specialitate şi instituţiile │
│ │publice de interes local? │
│ │1. program informatic privind│
│ │administrarea impozitelor şi │
│ │taxelor locale? │
│ │2. program informatic privind│
│ │managementul resurselor │
│ │umane? │
│ │3. program informatic privind│
│ │asistenţa socială? │
│Gradul de │4. program informatic privind│
│informatizare │integrarea în format digital │
│a proceselor │a documentaţiilor de │
│administraţiei│amenajare a teritoriului şi │
│locale │urbanism? │
│ │5. program informatic privind│
│ │registrul agricol? │
│ │6. program informatic privind│
│ │managementul bugetar? │
│ │7. program informatic pentru │
│ │arhiva electronică? │
│ │8. reprezentare în sistem GIS│
│ │a datelor privind urbanismul,│
│ │administrarea fiscală, │
│ │cadastru şi registrul │
│ │agricol? │
│ │9. registrul local al │
│ │spaţiilor verzi? │
│ ├─────────────────────────────┤
│ │Sunt programele informatice │
│ │selectate interoperabile? │
├──────────────┼─────────────────────────────┤
│ │Numărul mediu, aferent │
│ │perioadei de referinţă, al │
│Gradul de │persoanelor din aparatul de │
│încărcare a │specialitate cu atribuţii de │
│personalului │execuţie în domeniul │
│responsabil │achiziţiilor publice │
│pentru ├─────────────────────────────┤
│achiziţii │Valoarea achiziţiilor publice│
│publice ├─────────────────────────────┤
│ │Numărul procedurilor de │
│ │atribuire lansate în perioada│
│ │de referinţă │
├──────────────┼─────────────────────────────┤
│ │Care este numărul persoanelor│
│ │angajate sau contractate │
│ │pentru îndeplinirea funcţiei │
│ │de asistent social cu studii │
│ │universitare de licenţă de │
│ │specialitate? │
│ ├─────────────────────────────┤
│ │Care este numărul persoanelor│
│ │care primesc beneficii │
│ │sociale? │
│Resurse umane ├─────────────────────────────┤
│dedicate │Care este numărul persoanelor│
│grupurilor │care sunt beneficiari de │
│vulnerabile │servicii sociale? │
│ ├─────────────────────────────┤
│ │Care este numărul │
│ │asistenţilor medicali │
│ │comunitari angajaţi de │
│ │unitatea │
│ │administrativ-teritorială? │
│ ├─────────────────────────────┤
│ │Care este numărul │
│ │mediatorilor sanitari │
│ │angajaţi de unitatea │
│ │administrativ-teritorială? │
├──────────────┼─────────────────────────────┤
│ │Care este numărul persoanelor│
│ │angajate sau contractate cu │
│ │atribuţii specifice │
│ │serviciului comunitar pentru │
│ │cadastru şi agricultură? │
│ ├─────────────────────────────┤
│ │Este ocupată funcţia de │
│ │secretar general al u.a.t.? │
│ ├─────────────────────────────┤
│ │Care este specialitatea │
│ │studiilor secretarului │
│ │general al u.a.t.? │
│ ├─────────────────────────────┤
│ │Autoritatea administraţiei │
│ │publice locale a numit sau │
│ │contractat, după caz, un │
│ │manager energetic? │
│Resurse umane ├─────────────────────────────┤
│în domenii de │Care este numărul │
│specialitate │personalului cu studii │
│ │universitare de licenţă în │
│ │specialitatea construcţii, │
│ │angajat în aparatul de │
│ │specialitate, instituţii │
│ │publice subordonate şi în │
│ │societăţi comerciale cu │
│ │capital social al u.a.t.? │
│ ├─────────────────────────────┤
│ │Care este numărul │
│ │personalului cu studii │
│ │universitare de licenţă în │
│ │specialitatea ingineria │
│ │construcţiilor de drumuri şi │
│ │poduri, angajat în aparatul │
│ │de specialitate, instituţii │
│ │publice subordonate şi în │
│ │societăţi comerciale cu │
│ │capital social al u.a.t.? │
├──────────────┼─────────────────────────────┤
│ │În cadrul aparatului de │
│ │specialitate al autorităţii │
│Capacitatea de│executive a u.a.t. este │
│administrare a│încadrată cel puţin o │
│patrimoniului │persoană cu studii de │
│u.a.t. │specialitate în domeniul │
│ │geodezie/cadastru/topografie │
│ │sau u.a.t. a contractat │
│ │servicii cadastrale? │
└──────────────┴─────────────────────────────┘
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.