Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 8 din 8 februarie 2016 cu privire la propunerea de Directivă a Consiliului de modificare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată, în ceea ce priveşte durata obligaţiei de respectare a cotei standard minime COM (2015) 646 final
EMITENT: SENATUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 104 din 10 februarie 2016
În temeiul dispoziţiilor art. 67, art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, şi al Protocolului (nr. 2) anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
având în vedere Raportul Comisiei pentru afaceri europene nr. 38 din 3 februarie 2016,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Comisia pentru afaceri europene a fost sesizată cu raport la Propunerea de Directivă a Consiliului de modificare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată, în ceea ce priveşte durata obligaţiei de respectare a cotei standard minime COM (2015) 646 având în vedere examinarea potrivit Protocolului (nr. 2) anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţilor Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008.
În cadrul Comisiei pentru afaceri europene, raportor a fost domnul senator Eugen Teodorovici.
În şedinţa Comisiei pentru afaceri europene din data de 2 februarie 2016 a fost analizat punctul de vedere al Ministerului Afacerilor Externe şi al Ministerului Finanţelor Publice. A fost analizat, de asemenea, procesul-verbal al Comisiei economice, industrii şi servicii, prin care se arată că propunerea respectă principiul subsidiarităţii şi proporţionalităţii.
Temeiul juridic al actului legislativ propus este art. 113 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE).
Directiva 92/77/CEE a introdus un sistem de cote minime. Aceasta prevedea că, de la 1 ianuarie 1993 până la 31 decembrie 1996, cota standard nu putea fi mai mică de 15% în niciun stat membru. Valabilitatea acestei dispoziţii a fost prelungită de cinci ori şi dispoziţia s-a aplicat până la 31 decembrie 2015.
Prin modificările recente ale Directivei privind TVA, s-a pus în aplicare impozitarea la destinaţie, întrucât aceasta reduce numărul tranzacţiilor transfrontaliere vizând cote mai mici de TVA, care conduc la denaturarea concurenţei.
Cu toate acestea, este o practică comună ca, în domeniul taxelor indirecte, atât pentru accize, cât şi pentru TVA, să se stabilească cote minime, în special având în vedere faptul că TVA-ul aplicat la locul de origine, mai degrabă decât la locul de destinaţie, se aplică încă pentru comerţul transfrontalier şi pentru vânzările la distanţă sub un anumit prag.
În prezent, toate statele membre aplică o cotă standard mai mare de 15%. Dispoziţiile actuale asigură, de asemenea, o marjă de manevră pentru statele membre, oferindu-le posibilitatea să efectueze reforme în materie de TVA vizând reducerea cotei standard prin lărgirea bazei TVA şi prin limitarea utilizării cotelor reduse.
În aceste circumstanţe şi în aşteptarea deciziilor privind forma finală a regimului definitiv, pare oportun să se păstreze principiul unei valori minime de 15% pentru cota standard TVA şi să se propună prelungirea dispoziţiilor actuale cu 2 ani, până la 31 decembrie 2017. Acest termen garantează că părţile interesate se bucură de certitudinea juridică necesară şi ar trebui să permită o dezbatere mai cuprinzătoare privind cotele TVA în contextul viitorului plan de acţiune privind TVA.
Având în vedere importanţa şi amploarea problematicii, obiectivele propunerii nu pot fi realizate într-o măsură suficientă de către statele membre, deoarece Uniunea Europeană a stabilit deja dispoziţii armonizate privind aplicarea cotelor de TVA prin Directiva privind TVA. Aceste dispoziţii pot fi modificate, iar valabilitatea lor poate fi prelungită numai printr-un act al Uniunii Europene, iar legislaţiile statelor membre nu se pot abate de la normele armonizate. Prin urmare, propunerea respectă principiul subsidiarităţii.
Prezenta propunere menţine situaţia actuală, în care statele membre aplică o cotă standard de TVA de minimum 15%. Având în vedere că propunerea doar prelungeşte perioada în care un act existent se aplică, măsura este proporţională cu scopul urmărit. Propunerea nu implică nici costuri financiare din partea UE şi nu generează o nouă sarcină financiară pentru întreprinderi sau consumatori, respectând astfel principiul proporţionalităţii.
În urma dezbaterii, membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au hotărât cu majoritate de voturi că prezenta propunere de regulament respectă principiul subsidiarităţii şi principiul proporţionalităţii.
ART. 2
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această hotărâre a fost adoptată de Senatul României în şedinţa din 8 februarie 2016, în conformitate cu prevederile art. 77^1 din Regulamentul Senatului şi ale art. 5 lit. f) şi art. 30 lit. b) din anexa la Regulamentul Senatului, aprobat prin Hotărârea Senatului nr. 28/2005, cu modificările şi completările ulterioare.
PREŞEDINTELE SENATULUI
CĂLIN-CONSTANTIN-ANTON POPESCU-TĂRICEANU
Bucureşti, 8 februarie 2016.
Nr. 8.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: