Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 8 din 12 februarie 2018  privind Propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa internaţională a serviciilor de transport cu autocarul şi autobuzul - COM (2017) 647 final    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 8 din 12 februarie 2018 privind Propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa internaţională a serviciilor de transport cu autocarul şi autobuzul - COM (2017) 647 final

EMITENT: Senatul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 154 din 19 februarie 2018
    În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
    în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/34 din 1.02.2018,
    Senatul adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    (1) Senatul României constată faptul că abordarea Regulamentului este diferenţiată sub aspectul modului în care se au în vedere obiectivele Cărţii Albe a Transporturilor din 2011 privind consolidarea pieţei interne a transporturilor rutiere şi mobilitatea cu emisii scăzute. Astfel, dacă în cazul transportului rutier de persoane cu autocarul şi autobuzul se propune o relaxare a regulilor privind cabotajul (astfel încât transportatorii nerezidenţi să poată presta servicii regulate naţionale în aceleaşi condiţii ca şi transportatorii rezidenţi), în cazul transportului rutier de marfă, Regulamentul nu are în vedere o abordare similară, deschisă spre liberalizare (limitarea la 5 zile a perioadei pentru efectuarea operaţiunilor de cabotaj fiind, în opinia României, în dezavantajul statelor membre periferice geografic), ori reducerea curselor goale în transportul rutier de mărfuri ar putea contribui la obiectivele privind protecţia mediului.
    (2) Senatul României atrage atenţia asupra faptului că:
    a) dispoziţiile propunerii care vizează organizarea şi efectuarea serviciilor regulate naţionale pot reprezenta o intervenţie substanţială în sistemele naţionale de transport, care ar putea să favorizeze operatori de transport nerezidenţi din statele membre mai dezvoltate economic, care deţin mai multe mijloace financiare şi administrative pentru accesul pe pieţele de transport, decât aceia din statele membre din estul Europei (statele periferice geografic, în special). Trebuie luat în considerare că statele membre au adoptat reguli naţionale proprii, care ţin cont de specificitatea transportului naţional de persoane, de necesităţile socio-economice, de fluxurile de pasageri, de modul în care sunt dezvoltate celelalte moduri de transport;
    b) dispoziţiile din propunerea de Regulament privind accesul la terminale şi procedura de acces la terminale, inclusiv prin introducerea în acest proces a organismului de reglementare, pot determina o suprareglementare în domeniu, o întârziere în luarea deciziilor şi soluţionarea contestaţiilor; de asemenea, refuzul accesului la un terminal nu poate fi limitat, în principiu, numai la lipsa de capacitate, putând exista în practică şi alte motive întemeiate pentru un astfel de refuz (spre exemplu, încălcări grave şi repetate ale operatorului de transport rutier, raportate fie la legislaţia specifică în domeniu, fie la raporturile contractuale pe care le are cu operatorul economic care administrează terminalul). Totodată, prevederea din propunerea de Regulament, potrivit căreia operatorii care administrează terminalele sunt obligaţi, în cazul unui refuz de acces, să indice operatorului de transport rutier alternative viabile, este disproporţionată şi nerealistă din punct de vedere practic;
    c) desemnarea de către statele membre a unui organism de reglementare independent de orice altă autoritate publică, printre ale cărei atribuţii s-ar afla aceea de a efectua analizele economice, necesare pentru a stabili dacă noile de servicii propuse ar compromite echilibrul economic al unui contract de serviciu public, precum şi de a soluţiona contestaţiile privind accesul la terminale, ar putea reprezenta o măsură disproporţionată, din următoarele considerente:
    - analizele economice necesare pentru a stabili dacă noile servicii propuse ar compromite echilibrul economic al unui contract de serviciu public ar trebui realizate de către autorităţile competente, care să stabilească strategiile de transport rutier contra cost sau public, la nivel naţional, regional sau local, care cunosc cel mai bine necesităţile socio-economice ale utilizatorilor şi care sunt responsabile pentru dezvoltarea domeniului transporturilor rutiere;
    – intervenţia în piaţă a unui nou organism ar putea să perturbe stabilirea, coordonarea şi dezvoltarea coerentă a serviciilor de transport rutier;
    – ar putea determina modificarea substanţială a legislaţiei naţionale şi a abordării strategice în sector, cu costuri administrative majore şi nejustificate;

    d) abordarea propusă de a diferenţia procedura de autorizare a serviciilor regulate de transport rutier internaţional de persoane, pe o distanţă mai mică de 100 km în linie dreaptă, respectiv procedura de autorizare a serviciilor regulate de transport rutier internaţional de persoane, pe o distanţă de 100 km sau mai mare, în linie dreaptă, nu este suficient şi clar justificată de Regulament, prin argumente tehnice şi juridice (inclusiv alegerea limitei de 100 km);
    e) obiectivul de diminuare a sarcinilor administrative nu ar trebui să aducă atingere obiectivelor mult mai importante privind siguranţa rutieră şi concurenţa loială pe piaţă. Astfel, eliminarea documentului de control, în cazul serviciilor ocazionale, ar putea genera probleme substanţiale din perspectiva realizării unor controale eficiente, ar putea facilita efectuarea unor curse, fără a fi declarate, cu eludarea legislaţiei specifice din domeniul transporturilor rutiere şi din domeniul fiscal;
    f) stabilirea procedurii şi criteriilor care trebuie respectate pentru aplicarea art. 8d (limitarea dreptului de acces la piaţa internaţională şi naţională pentru serviciile regulate, în cazul în care serviciul regulat propus transportă persoane pe distanţe mai mici de 100 km în linie dreaptă şi în cazul în care serviciul respectiv ar compromite echilibrul economic al unui contract de servicii publice) reprezintă elemente importante ce nu ar trebui să facă obiectul delegării de competenţe către Regulament, astfel cum se propune la art. 8d alin. (5).

    (3) Senatul României solicită clarificarea de către Regulament a intenţiilor de reglementare, sub aspectul domeniului de aplicare, propunerea prezentând o necorelare evidentă între titlul şi temeiul său legal, pe de o parte, şi obiectul de reglementare, pe de altă parte. Mai exact, având în vedere temeiul juridic al proiectului (art. 91 TFUE), coroborat cu faptul că titlul Regulamentului nu se modifică, precum şi faptul că la art. 1 (Domeniul de aplicare) se modifică doar alin. (4), în sensul că „Prezentul regulament se aplică serviciilor naţionale de transport rutier de persoane, contra cost în numele unui terţ, prestate de un operator de transport nerezident, în conformitate cu dispoziţiile capitolului V“ (s-a eliminat referirea la caracterul temporar al prestării serviciilor de către operatorii de transport nerezidenţi), s-ar putea interpreta că introducerea art. 8b („Procedura de autorizare pentru serviciile regulate naţionale“) se aplică numai în cazul operatorilor de transport nerezidenţi, care doresc să efectueze servicii naţionale de transport rutier de persoane pe teritoriul unui stat membru.

    ART. 2
    (1) Senatul României constată că Propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa internaţională a serviciilor de transport cu autocarul şi autobuzul respectă principiul subsidiarităţii.
    (2) Senatul României constată că Propunerea de regulament respectă principiul proporţionalităţii, sub aspectul formei juridice, dar există rezerve faţă de anumite aspecte din textul propunerii.

    ART. 3
    Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în această hotărâre se transmite către instituţiile europene.

    Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 12 februarie 2018, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                    ADRIAN ŢUŢUIANU

    Bucureşti, 12 februarie 2018.
    Nr. 8.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016