Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 79 din 11 iunie 2024 referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Programului privind industria europeană de apărare şi a unui cadru de măsuri care să asigure disponibilitatea şi furnizarea la timp a produselor din domeniul apărării ("EDIP") - COM (2024) 150 final
EMITENT: Senatul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 568 din 18 iunie 2024
În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/170 din 3.06.2024,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Senatul României constată că propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Programului privind industria europeană de apărare şi a unui cadru de măsuri care să asigure disponibilitatea şi furnizarea la timp a produselor din domeniul apărării („EDIP“) - COM (2024) 150 final respectă principiul subsidiarităţii, dar respectă cu rezerve principiul proporţionalităţii.
ART. 2
Senatul României:
1. consideră că:
a) sprijinul acordat în cadrul EDIP:
(i) va fi coerent şi complementar cu iniţiativele colaborative existente ale UE în domeniul politicii industriale de apărare şi cu alte forme de sprijin bilateral pentru Ucraina acordat prin intermediul altor instrumente ale UE, inclusiv al Mecanismului pentru Ucraina;
(ii) va completa principalul program al UE în acest domeniu de politică, Fondul european de apărare (FEA), în special prin sprijinirea, într-o etapă ulterioară a ciclului de viaţă al echipamentelor de apărare, a proiectelor FEA, contribuind astfel la adoptarea pe piaţă în viitor a rezultatelor programului;
b) EDIP:
(i) va genera sinergii cu politica de apărare a UE şi cu punerea în aplicare a Busolei strategice pentru securitate şi apărare;
(ii) va completa acţiunea preexistentă a Agenţiei Europene de Apărare (AEA) în domeniul securităţii aprovizionării;
(iii) va fi pus în aplicare în deplină concordanţă cu asistenţa militară a UE pentru Ucraina în contextul Instrumentului european pentru pace (IEP);
(iv) va completa în mod util obiectivele de redresare şi reconstrucţie urmărite de UE în cadrul Mecanismului pentru Ucraina, în special prin consolidarea capacităţii Ucrainei de a se apăra, bazându-se pe o bază industrială şi tehnologică de apărare (DTIB) rezilientă şi reactivă;
(v) va ţine seama de activităţile relevante desfăşurate de NATO, precum şi de alţi parteneri, în cazul în care acestea servesc intereselor de securitate şi apărare ale Uniunii şi nu împiedică niciun stat membru să participe;
c) în convergenţă cu Ministerul Apărării Naţionale:
(i) EDIP va permite lansarea unor proiecte europene de interes comun în domeniul apărării, cu un potenţial sprijin financiar din partea UE. Stabilirea obiectivelor de achiziţii de pe piaţa europeană, constituirea unui comitet european pentru programe şi achiziţii comune, lansarea unui mecanism european pentru vânzări de echipamente militare pot influenţa procesele naţionale de planificare şi înzestrare militară;
(ii) EDIS şi EDIP, bazate pe sinergia cu FEA, Actul privind consolidarea industriei europene de apărare prin achiziţii publice în comun (EDIRPA) şi Regulamentul privind sprijinirea producţiei de muniţii (ASAP) vizează stabilirea unui nou cadru de funcţionare a sistemului industrial din sectorul apărării, pentru a răspunde adecvat provocărilor de securitate curente şi viitoare. Acestea vor veni la pachet cu oportunităţi crescute pentru optimizarea înzestrării şi producţiei industriale, dar şi cu nevoi de reformă a mecanismelor naţionale de generare a cererilor şi ofertelor;
(iii) prin aceste propuneri nu se urmăreşte utilizarea bugetului UE pentru achiziţia directă de armament pentru statele membre sau reducerea prerogativelor statelor membre în materie de securitate;
2. subliniază, pe aceeaşi linie cu Ministerul Apărării Naţionale, că:
a) interesul României este ca dezvoltarea EDTIB să se realizeze în mod echilibrat la nivelul întregii Uniuni, iar utilizarea noilor instrumente financiare ale UE, inclusiv viitorul EDIP, să permită României să susţină dezvoltarea unei industrii de apărare competitive pe termen mediu şi lung;
b) susţine perspectiva creării unei baze industriale europene echilibrate geografic şi includerea tuturor industriilor naţionale în aceasta, dar pentru realizarea acestui deziderat este nevoie de investiţii, de reorganizarea sectorului naţional şi de identificarea cu celeritate a sectoarelor de producţie în care ne putem integra, în principal prin intermediul IMM-urilor inovatoare;
c) prin lansarea EDIP se doreşte stabilirea condiţiilor pentru constituirea de către statele membre a unor consorţii europene de capabilităţi de apărare (EDCC), prin care statele membre ale UE vor achiziţiona în comun capabilităţi de apărare care sunt dezvoltate în colaborare, urmând a beneficia de anumite stimulente, precum scutirile de TVA;
d) având în vedere că viitorul EDIP va integra două instrumente operaţionale ale UE (EDIRPA şi ASAP), sunt importante armonizarea direcţiilor de acţiune exprimate prin EDIP şi sinergia, la nivelul UE, cu alte iniţiative în domeniul apărării;
3. propune, de comun acord cu Ministerul Afacerilor Externe:
a) includerea Republicii Moldova în cadrul EDIP, printr-un statut similar cu cel al Ucrainei, astfel încât Republica Moldova să poată participa la apelurile de ofertă dedicate, în spiritul EDIRPA, ASAP, finanţare din linia de buget B (după semnarea unui acord-cadru de cooperare). Susţinerea Republicii Moldova prin instrumentarul dezvoltat la nivel UE în materie de industrie de apărare are importanţă strategică în ansamblul obiectivelor UE de consolidare a apărării împreună cu statele candidate;
b) menţionarea continuităţii asistenţei acordate de UE statelor partenere din vecinătatea estică;
c) continuarea participării în EDIP a statelor terţe, parte a altor proiecte conexe europene, sau cel puţin acceptarea participării, în anumite condiţii, la proiecte a companiilor care au acţionariat din afara UE (joint-ventures);
d) menţinerea criteriului care favorizează statele membre aflate în proximitatea ameninţărilor convenţionale în cadrul criteriilor de acordare şi flexibilizarea condiţiilor pentru a permite achiziţiile de pe pieţe noneuropene pentru acoperirea nevoilor operaţionale, fapt care poate conduce la consolidarea bazei tehnologice şi industriale în domeniul apărării într-o manieră echilibrată geografic, la nivelul întregii Uniuni, ţinând cont de noile realităţi şi de nevoia de a răspunde necesităţilor de aprovizionare în timp de război;
e) introducerea parametrului cost-eficienţă, care este determinant în decizia statelor membre de a achiziţiona o anumită capabilitate militară;
f) finanţarea corespunzătoare şi echitabilă a EDIP, care trebuie să se facă cu evitarea afectării alocărilor direcţionate deja spre politicile de interes pentru România;
g) identificarea de noi surse de finanţare [de tipul investiţiilor private, împrumuturi de la Banca Europeană de Investiţii (BEI) etc.] care să permită creşterea bugetului dedicat EDIP şi cu evitarea afectării alocărilor direcţionate deja spre politicile de interes pentru România.
ART. 3
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în prezenta hotărâre se transmite instituţiilor europene.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 11 iunie 2024, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
SORIN-MIHAI CÎMPEANU
Bucureşti, 11 iunie 2024.
Nr. 79.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: