Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 735 din 28 iunie 2024  privind modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.025/2022 pentru stabilirea aspectelor tehnice şi organizatorice privind funcţionarea în sistem-pilot, precum şi a celor privind operaţionalizarea Sistemului informatic de monitorizare electronică    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 735 din 28 iunie 2024 privind modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.025/2022 pentru stabilirea aspectelor tehnice şi organizatorice privind funcţionarea în sistem-pilot, precum şi a celor privind operaţionalizarea Sistemului informatic de monitorizare electronică

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 623 din 2 iulie 2024
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. II alin. (7) şi al art. III alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 61/2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare şi execuţional penale,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. I
    Hotărârea Guvernului nr. 1.025/2022 pentru stabilirea aspectelor tehnice şi organizatorice privind funcţionarea în sistem-pilot, precum şi a celor privind operaţionalizarea Sistemului informatic de monitorizare electronică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 809 din 17 august 2022, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 1, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) aspecte privind dispunerea obligaţiei persoanei de a purta un dispozitiv electronic de supraveghere, în condiţiile legii, pe perioada funcţionării în sistem-pilot a SIME, în cazurile prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) - d) din Legea nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare şi execuţional penale, cu modificările şi completările ulterioare."

    2. La articolul 5, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 5
    (1) Monitorizarea electronică se aplică în sistem-pilot cazurilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a)-d) din Legea nr. 146/2021, cu modificările şi completările ulterioare, în perioada stabilită la art. 40 alin. (1) şi (1^1) din aceeaşi lege."

    3. La articolul 5 alineatul (2), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) a treia etapă - în perioada 1 octombrie 2024-31 decembrie 2025 - la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale prevăzute la lit. a) şi b) şi la nivelul judeţelor Alba, Arad, Argeş, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Botoşani, Brăila, Buzău, Dâmboviţa, Dolj, Gorj, Hunedoara, Ialomiţa, Maramureş, Olt, Suceava, Timiş şi Tulcea."

    4. La articolul 8, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alin. (5) şi (6), cu următorul cuprins:
    "(5) Serviciul de Telecomunicaţii Speciale instalează, configurează, operaţionalizează şi administrează la nivelul municipiului Bucureşti, respectiv la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale un sistem de tip hotline pentru anunţarea operativă între structurile Poliţiei Române, Jandarmeriei Române şi ale Poliţiei de Frontieră, prin dispeceratele acestora.
(6) Resursele pentru realizarea reţelei private de tip hotline sunt asigurate de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, în limita creditelor de angajament şi a creditelor bugetare aprobate cu această destinaţie prin legile bugetare anuale, potrivit legii, prin bugetul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale."

    5. La articolul 9, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins:
    "(6) În situaţia în care, la efectuarea controlului de securitate pe aeroporturi, este identificată o persoană care poartă un dispozitiv electronic de supraveghere, personalul din cadrul structurii care efectuează controlul de securitate are obligaţia de a anunţa, de îndată, poliţiştii din cadrul unităţii de poliţie din aeroport sau unitatea de poliţie desemnată de Poliţia Română."

    6. La articolul 11, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) În cazul arestului la domiciliu, dispozitivul electronic de supraveghere, atât cel mobil, cât şi cel fix, se montează în condiţiile prevăzute la art. 11 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 146/2021, cu modificările şi completările ulterioare, în imobilul în care aceasta execută măsura arestului la domiciliu. Cu această ocazie, organul de supraveghere, operatorul tehnic sau poliţiştii aflaţi în exercitarea atribuţiilor de serviciu, după caz, procedează potrivit dispoziţiilor alin. (1)."

    7. La articolul 11, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Din raţiuni ce ţin de eficienţa măsurii dispuse sau de imposibilitatea obiectivă a montării dispozitivului electronic de supraveghere la sediul unităţii de poliţie sau în imobilul în care persoana supravegheată execută măsura arestului la domiciliu, activităţile prevăzute la alin. (1) şi (1^1) se realizează de organul de supraveghere, operatorul tehnic sau poliţiştii aflaţi în exercitarea atribuţiilor de serviciu, după caz, în alt loc decis de către acesta/aceştia."

    8. La articolul 12, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) În situaţiile prevăzute la art. 15 alin. (2) lit. b) şi c) din Legea nr. 146/2021, cu modificările şi completările ulterioare, pentru realizarea activităţilor prevăzute la art. 11 şi 12 din aceeaşi lege, organul de supraveghere şi/sau poliţiştii aflaţi în exercitarea atribuţiilor de serviciu, după caz, invită la sediul unităţii de poliţie un traducător autorizat, un interpret de limbaj mimico-gestual ori o persoană care poate comunica cu persoana supravegheată sau cu cea protejată. Comunicarea organului de supraveghere şi/sau a poliţiştilor aflaţi în exercitarea atribuţiilor de serviciu, după caz, cu traducătorul autorizat, interpretul de limbaj mimico-gestual ori cu persoana care poate comunica cu persoana supravegheată sau cu cea protejată se poate realiza şi prin mijloace de comunicare la distanţă.
(3) Comunicarea organului de supraveghere, a operatorului tehnic sau a poliţiştilor aflaţi în exercitarea atribuţiilor de serviciu, după caz, cu persoana supravegheată sau cu cea protejată prin intermediul traducătorului autorizat, al interpretului de limbaj mimico-gestual ori al persoanei care poate comunica cu persoana supravegheată sau cu cea protejată, după caz, se consemnează în procesul-verbal referitor la montarea, predarea şi verificarea dispozitivelor electronice de supraveghere."

    9. La articolul 13, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) În cazul arestului la domiciliu, verificarea dispozitivelor electronice de supraveghere fixe se realizează la imobilul în care persoana supravegheată execută măsura. Verificarea dispozitivelor electronice de supraveghere mobile se realizează la imobilul în care persoana supravegheată execută măsura arestului la domiciliu, la sediul organului de supraveghere sau în alt loc decis de acesta, stabilit în condiţiile prevăzute la art. 10 şi 11."

    10. La articolul 13, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (1^1), verificarea se poate realiza şi prin intermediul funcţionalităţilor aplicaţiei SIME, în situaţia în care persoana protejată sau persoana supravegheată foloseşte dispozitiv/dispozitive de supraveghere care permite/permit semnalizarea parametrilor de funcţionare şi de securitate fizică de la distanţă.
(3) Organul de supraveghere consemnează într-un proces-verbal aspectele constatate cu ocazia desfăşurării activităţilor prevăzute la alin. (1), (1^1) şi (2)."

    11. Articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 14
    Persoana protejată şi persoana supravegheată au obligaţia de a preda dispozitivul electronic de supraveghere mobil, respectiv dispozitivul electronic de supraveghere fix în ziua următoare celei în care s-a împlinit termenul pentru care a fost dispusă măsura monitorizării electronice prin ordinul de protecţie, controlul judiciar, controlul judiciar pe cauţiune, respectiv arestul la domiciliu ori la solicitarea organului de supraveghere, atunci când prin hotărârea instanţei de judecată sau prin ordonanţa procurorului s-a dispus, după caz, revocarea/modificarea ordinului de protecţie sau încetarea măsurilor dispuse prin ordinul de protecţie provizoriu, revocarea/modificarea controlului judiciar, controlului judiciar pe cauţiune, respectiv arestului la domiciliu ori înlocuirea unei măsuri preventive cu o altă măsură preventivă sau încetarea obligaţiei de a purta permanent un dispozitiv electronic de supraveghere, pe durata controlului judiciar, a controlului judiciar pe cauţiune sau a arestului la domiciliu, după caz."

    12. După articolul 14 se introduce un nou articol, art. 14^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 14^1
    Demontarea dispozitivelor electronice de supraveghere se realizează în următoarele situaţii:
    a) încetarea/revocarea obligaţiei de a purta permanent un dispozitiv electronic de supraveghere dispuse prin ordin de protecţie provizoriu, ordin de protecţie sau ordin european de protecţie ori dispuse pe durata controlului judiciar, a controlului judiciar pe cauţiune sau a arestului la domiciliu, după caz;
    b) înlocuirea unei măsuri preventive cu o altă măsură preventivă;
    c) părăsirea teritoriului naţional de către persoana supravegheată, în condiţiile prevăzute la art. 9;
    d) perioada în care persoana supravegheată execută pedeapsa închisorii, măsura arestului preventiv, a reţinerii sau o pedeapsă/măsură educativă privativă de libertate;
    e) atunci când organul judiciar competent, informat de către organul de supraveghere pentru a dispune potrivit art. 8 alin. (3) din Legea nr. 146/2021, cu modificările şi completările ulterioare, încuviinţează demontarea în cazul controlului judiciar, controlului judiciar pe cauţiune sau al arestului la domiciliu;
    f) atunci când situaţia medicală a persoanei supravegheate impune, la solicitarea personalului medical şi numai în urma informării organului judiciar competent, pentru a dispune potrivit dispoziţiilor art. 8 alin. (3) din Legea nr. 146/2021, cu modificările şi completările ulterioare;
    g) defectarea dispozitivului electronic de supraveghere;
    h) decesul persoanei supravegheate."

    13. La articolul 15, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) La primirea ordinului de protecţie sau la emiterea ordinului de protecţie provizoriu, precum şi la primirea actului prin care s-a dispus controlul judiciar, controlul judiciar pe cauţiune, respectiv arestul la domiciliu, organul de supraveghere, respectiv poliţiştii aflaţi în exercitarea atribuţiilor de serviciu, după caz, verifică posibilitatea realizării monitorizării electronice prin raportare la capacităţile de monitorizare electronică şi limitările tehnologice ale utilizării SIME, comunicate prin informările Comitetului tehnic, precum şi la încadrarea în lista unităţilor administrativ-teritoriale în care este operaţionalizată monitorizarea în sistemul-pilot potrivit dispoziţiilor art. 5 alin. (2). În cazul în care monitorizarea electronică nu poate fi realizată, organul de supraveghere şi/sau poliţiştii aflaţi în exercitarea atribuţiilor de serviciu, după caz, are/au obligaţia de a întocmi un proces-verbal şi de a informa despre aceasta organul judiciar competent, pentru a dispune cu privire la modificarea conţinutului sau înlăturarea acestei măsuri."

    14. După articolul 15 se introduce un nou capitol, capitolul IV^1, alcătuit din art. 15^1, cu următorul cuprins:
    "    CAP. IV^1
    Aspecte organizatorice pentru monitorizarea electronică până la data de 30 septembrie 2024
    ART. 15^1
    (1) Pentru cazurile prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) şi b) din Legea nr. 146/2021, cu modificările şi completările ulterioare, până la data de 30 septembrie 2024, monitorizarea se efectuează prin utilizarea de dispozitive electronice de supraveghere mobile în condiţiile prevăzute la art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 61/2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare şi execuţional penale.
    (2) Şefii unităţilor teritoriale de poliţie cărora le-au fost distribuite dispozitivele electronice de supraveghere mobile, potrivit dispoziţiilor art. II alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 61/2024, informează Comitetul Tehnic, în dinamică, referitor la numărul dispozitivelor electronice de supraveghere utilizate şi la disponibilitatea acestora la nivelul unităţii administrativ-teritoriale, în vederea emiterii de informări potrivit dispoziţiilor art. II alin. (5) din acelaşi act normativ.
    (3) Până la data de 30 septembrie 2024, aspectele cu privire la montarea, verificarea, demontarea şi predarea dispozitivelor electronice de supraveghere mobile, prevăzute la art. 10-14^1, se aplică în mod corespunzător."



    ART. II
    În termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, în aplicarea dispoziţiilor art. 9 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1025/2022 pentru stabilirea aspectelor tehnice şi organizatorice privind funcţionarea în sistem-pilot, precum şi a celor privind operaţionalizarea Sistemului informatic de monitorizare electronică, cu modificările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta hotărâre, Inspectoratul General al Poliţiei Române comunică Serviciului Român de Informaţii datele de contact ale unităţilor de poliţie desemnate, care trebuie anunţate atunci când, la controlul de securitate pe aeroporturi, este identificată o persoană care poartă un dispozitiv electronic de supraveghere.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
                    Marian-Cătălin Predoiu
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Adrian-Ioan Veştea

    Bucureşti, 28 iunie 2024.
    Nr. 735.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016