Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 688 din 21 iunie 2024 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 46/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional pentru Achiziţii Centralizate, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 119/2019
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 589 din 25 iunie 2024
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. II alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 20/2024 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 46/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional pentru Achiziţii Centralizate,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
ART. I
Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 46/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional pentru Achiziţii Centralizate, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 119/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 46/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional pentru Achiziţii Centralizate şi pentru modificarea anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 502/2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 179 din 6 martie 2019, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 2
(1) În calitate de unitate de achiziţii centralizate, Oficiul Naţional pentru Achiziţii Centralizate, denumit în continuare ONAC, planifică, organizează, finalizează proceduri de atribuire centralizate în numele şi pentru utilizatorii definiţi la art. 2 alin. (1) lit. f) - h) din ordonanţa de urgenţă şi monitorizează acordurile-cadru centralizate.
(2) În aplicarea prevederilor art. 3^1 din ordonanţa de urgenţă, ONAC planifică, organizează şi finalizează proceduri de atribuire centralizate în numele şi pentru entităţile din cadrul sistemului naţional de asistenţă medicală de urgenţă şi de prim ajutor calificat, denumit în continuare SNAMUPAC, desfăşurând, în acest sens, activităţi de achiziţie auxiliare, aşa cum sunt definite acestea din urmă la art. 3 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) ONAC desfăşoară activităţi de achiziţie auxiliare, în condiţiile art. 26, şi pentru alţi beneficiari desemnaţi prin acte normative emise la nivelul Guvernului, pentru îndeplinirea anumitor obiective specifice ale acestuia din urmă."
2. La articolul 3, literele d), j) şi k) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"d) staţii de lucru, monitoare, calculatoare de birou, calculatoare portabile, tablete, echipamente periferice, pachete software;
..................................................................................................
j) echipamente de procesare a imaginii şi/sau servicii de închiriere a acestora;
..................................................................................................
k) produse medicale necesare activităţii SNAMUPAC, astfel cum sunt acestea definite la art. 2 alin. (1) lit. e^1) din ordonanţa de urgenţă."
3. Articolul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 6
(1) Utilizatorii comunică ONAC, prin poşta electronică, solicitarea de înregistrare în registrul prevăzut la art. 9 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, precum şi orice actualizare a datelor de identificare.
(2) ONAC verifică modul de încadrare a utilizatorilor în cele două categorii prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. f) din ordonanţa de urgenţă şi corectează eventualele cazuri de încadrări eronate constatate.
(3) În cazul entităţilor din cadrul SNAMUPAC, aşa cum sunt definite acestea din urmă la art. 2 alin. (1) lit. b^1) din ordonanţa de urgenţă, obligaţia de a solicita ONAC înregistrarea în Registru revine persoanelor juridice care fac parte din SNAMUPAC sau care au organizate în cadrul lor entităţi care fac parte din SNAMUPAC, indiferent de calitatea acestora de utilizatori principali sau secundari, în vederea facilitării identificării entităţilor SNAMUPAC, prin instrumentele electronice puse la dispoziţie de ONAC, în scopul colectării necesităţilor.
(4) ONAC înştiinţează utilizatorii, cu o frecvenţă cel puţin trimestrială, precum şi cu ocazia iniţierii fiecărei proceduri de atribuire centralizate în care au fost incluşi aceştia, asupra versiunii actualizate a registrului. Comunicarea are loc prin poşta electronică, ONAC utilizând în acest sens datele de contact prevăzute la art. 9 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă.
(5) Odată înscrişi în registru, utilizatorii au obligaţia să colaboreze şi să sprijine ONAC pentru realizarea achiziţiilor centralizate, acordând ONAC dreptul de a estima cantităţile în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (3) - (5) din ordonanţa de urgenţă."
4. La articolul 7, alineatele (3) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(3) În cazul în care utilizatorii principali nu răspund notificării ONAC, acesta are dreptul de a estima, în mod independent, cantităţile care vor face obiectul procedurii de atribuire centralizate, în conformitate cu art. 8 alin. (3)-(5) din ordonanţa de urgenţă.
(4) În aplicarea art. 8 alin. (3)-(5) din ordonanţa de urgenţă, ONAC estimează cantităţile utilizând una sau o combinaţie a următoarelor metode:
a) prin asimilare cu utilizatorii care pot fi consideraţi comparabili ca urmare a tipului de activitate desfăşurată, numărului de personal şi/sau a modului de organizare, respectiv la nivel central sau cu structuri teritoriale. În acest context, utilizatorii pot fi grupaţi pe diferite categorii, în corelare cu volumul care se anticipează că urmează a fi achiziţionat pe durata acordului-cadru;
b) prin agregarea cererii la nivel global, pentru toţi utilizatorii principali care nu au răspuns la solicitarea ONAC de colectare a necesităţilor, în corelare cu cantităţile totale colectate pentru cei care au dat curs respectivei solicitări. În acest caz, contractele subsecvente urmează a fi atribuite în ordinea cronologică a înregistrării solicitărilor, în funcţie de gradul de execuţie al acordului-cadru."
5. La articolul 7, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:
"(4^1) În aplicarea metodelor de estimare a necesităţilor prevăzute la alin. (4), ONAC urmăreşte respectarea principiului prudenţei, prin luarea în considerare a:
a) consumului istoric, transmis către ONAC de către utilizatori, pe categoria de produse/servicii;
b) informaţiilor rezultate din monitorizarea acordurilor-cadru, prin care se verifică dacă utilizatorii comunică cantităţile într-un mod responsabil;
c) ajustării cantităţilor, astfel încât să reflecte necesităţile utilizatorilor pentru o anumită perioadă de timp;
d) altor informaţii relevante, după caz."
6. La articolul 7, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(6) Pentru produsele/serviciile prevăzute la art. 3 lit. a)-j), ONAC realizează agregarea tuturor necesităţilor, ca urmare a colectării şi, după caz, estimării acestora, analizează şi decide obiectul achiziţiei centralizate, alături de specificaţiile tehnice şi celelalte cerinţe ale caietului de sarcini."
7. La articolul 7, alineatul (7) se abrogă.
8. Articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 8
(1) În aplicarea art. 8 alin. (3) din ordonanţa de urgenţă, ONAC are dreptul să includă în achiziţia centralizată utilizatorii secundari înscrişi în registru care nu au răspuns notificării ONAC pentru colectarea necesităţilor, cu scopul facilitării accesului acestora la acordul-cadru centralizat încheiat de ONAC.
(2) Includerea în achiziţia centralizată a utilizatorilor secundari înscrişi în registru, care nu au răspuns notificării ONAC pentru colectarea necesităţilor, nu creează nicio obligaţie în sarcina acestora pentru a atribui contracte subsecvente în baza acordului-cadru centralizat încheiat de ONAC, respectivii utilizatori secundari având posibilitatea de a înştiinţa ONAC că nu vor să îşi exercite dreptul prevăzut la art. 6 alin. (5) din ordonanţa de urgenţă. Această înştiinţare se transmite în termen de maximum 30 de zile de la momentul comunicării de către ONAC că a fost pus la dispoziţie acordul-cadru centralizat, iar decizia de a nu face parte din acesta este ireversibilă.
(3) Estimarea necesităţilor aferente utilizatorilor secundari înscrişi în registru care nu au răspuns notificării ONAC pentru colectarea necesităţilor se realizează prin aplicarea, în mod corespunzător, a metodelor prevăzute la art. 7 alin. (4) şi (4^1)."
9. La articolul 9, după litera d) se introduc două noi litere, lit. e) şi f), cu următorul cuprins:
"e) să estimeze în mod independent cantităţile care vor face obiectul achiziţiei centralizate, cu respectarea prevederilor art. 7;
f) să ajusteze cantităţile estimate, în condiţiile art. 8 alin. (5) din ordonanţa de urgenţă."
10. La articolul 11, după litera b) se introduce o nouă literă, lit. b^1), cu următorul cuprins:
"b^1) să elaboreze Planul anual al achiziţiilor centralizate pentru categoriile de bunuri şi servicii prevăzute la art. 3 lit. a)-j), prevederile art. 12 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările şi completările ulterioare, aplicându-se în mod corespunzător;"
11. La articolul 12, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 12
(1) ONAC are dreptul de a solicita utilizatorilor principali pe care îi consideră relevanţi în raport cu fiecare achiziţie centralizată să participe la procesul de elaborare, analiză şi standardizare a specificaţiilor tehnice, în cadrul reuniunilor de lucru ale grupurilor de lucru organizate de ONAC conform prevederilor art. 23."
12. La articolul 12, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1) şi (1^2), cu următorul cuprins:
"(1^1) ONAC solicită utilizatorilor principali prevăzuţi la alin. (1) să desemneze persoanele care deţin cunoştinţe tehnice în domeniul în care se încadrează obiectul achiziţiei centralizate, acestea urmând a participa în mod activ la întâlnirile grupului de lucru, formulând propuneri şi/sau observaţii referitoare la specificaţiile tehnice, în scopul definitivării versiunii preliminare a acestora.
(1^2) În funcţie de specificul, complexitatea şi istoricul obiectului achiziţiei centralizate, ONAC va desfăşura procesul de consultare a pieţei cu privire la versiunea preliminară a specificaţiilor tehnice."
13. La articolul 12, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) ONAC analizează toate observaţiile şi propunerile primite asupra specificaţiilor tehnice standardizate şi decide asupra modului în care vor fi preluate acestea."
14. După articolul 12 se introduce o nouă secţiune, secţiunea a 2^1-a, cuprinzând articolele 12^1-12^6, cu următorul cuprins:
" SECŢIUNEA a 2^1-a
SNAMUPAC - Etapa de planificare/pregătire a procedurilor de atribuire
ART. 12^1
(1) În vederea asigurării accesului neîntrerupt al entităţilor din cadrul SNAMUPAC la produsele înscrise în lista detaliată prevăzută la art. 8 alin. (9) din ordonanţa de urgenţă, Ministerul Afacerilor Interne - Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, denumit în continuare MAI-DSU, întocmeşte periodic, cu sprijinul ONAC, o propunere de program al achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC. Programul achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC are rolul de instrument managerial utilizat pentru planificarea şi monitorizarea procedurilor de atribuire aplicate în vederea încheierii acordurilor-cadru centralizate, precum şi pentru planificarea resurselor necesare organizării şi desfăşurării respectivelor proceduri.
(2) Frecvenţa elaborării programului achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC se stabileşte în funcţie de următoarele aspecte:
a) duratele acordurilor-cadru centralizate care urmează a fi încheiate pentru achiziţiile de produse destinate SNAMUPAC;
b) gradul de finalizare cu succes a procedurilor de atribuire aplicate în vederea încheierii acordurilor-cadru centralizate prevăzute la lit. a);
c) eventualele modificări ale listei detaliate de produse necesare activităţii SNAMUPAC, prevăzută la art. 8 alin. (9) din ordonanţa de urgenţă.
(3) Programul achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC cuprinde informaţiile prevăzute la art. 12 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi gradul de execuţie a acordurilor-cadru centralizate în curs de implementare, alături de resursele care sunt necesare pentru organizarea şi desfăşurarea fiecărei proceduri de atribuire.
(4) În ceea ce priveşte informaţiile privind valoarea estimată, MAI-DSU precizează valoarea aferentă fiecărui produs în parte, valoarea totală rezultând în urma centralizării necesităţilor şi agregării acestora.
(5) Proiectul programului achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC este transmis de MAI-DSU, spre avizare, către Ministerul Sănătăţii, denumit în continuare MS. Netransmiterea avizului sau a refuzului motivat în termen de 5 zile lucrătoare de la momentul transmiterii echivalează cu acceptarea tacită de către MS a proiectului de program al achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC. Forma finală a acestuia se aprobă de preşedintele ONAC, cu luarea în considerare a propunerii de proiect de program al achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC, elaborată şi, respectiv, avizată de MAI-DSU şi MS.
(6) Programul achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC se poate revizui de către ONAC, la propunerea motivată a oricăreia dintre cele 3 părţi implicate, respectiv MAI-DSU, MS şi ONAC, în funcţie de următoarele aspecte:
a) gradul de prioritate asociat produselor destinate SNAMUPAC înscrise în lista detaliată prevăzută la art. 8 alin. (9) din ordonanţa de urgenţă;
b) sursele de finanţare care pot fi disponibilizate pentru realizarea fiecărei achiziţii;
c) resursele profesionale existente la nivelul ONAC, MS şi MAI-DSU pentru organizarea şi derularea procedurilor de atribuire;
d) gradul de complexitate asociat obiectului fiecărei achiziţii, prin acesta înţelegându-se nivelul de dificultate aferent elaborării specificaţiilor tehnice prin care este descrisă necesitatea beneficiarilor, precum şi pentru standardizarea respectivelor specificaţii, astfel încât să răspundă necesităţilor tuturor utilizatorilor SNAMUPAC;
e) rezultatele procesului de centralizare şi agregare a necesităţilor;
f) informaţiile colectate de ONAC în procesul de cercetare şi consultare a pieţei.
ART. 12^2
(1) În conformitate cu Programul achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC aprobat, ONAC elaborează calendarul activităţilor aferente pregătirii fiecărei proceduri de atribuire şi realizează demersuri pentru a se asigura că sunt respectate termenele stabilite.
(2) Etapa de pregătire aferentă fiecărei proceduri de atribuire prevăzută în Programul achiziţiilor publice SNAMUPAC se iniţiază de către ONAC prin transmiterea către MAI-DSU a unui chestionar care cuprinde solicitări referitoare la comunicarea următoarelor tipuri/categorii de informaţii:
a) propuneri de specificaţii tehnice, prin care sunt descrise produsele necesare activităţii SNAMUPAC, care fac obiectul achiziţiei centralizate;
b) datele de identificare ale entităţilor SNAMUPAC care au calitatea de beneficiari ai achiziţiei centralizate, precum şi lista locaţiilor de livrare, care include şi adresele acestora;
c) valoarea estimată a fiecărui produs în parte, actualizată, după caz;
d) propunerile de lotizare a obiectului achiziţiei centralizate;
e) durata acordului-cadru;
f) propuneri cu privire la factorii de evaluare care ar putea face obiectul criteriului de atribuire;
g) propuneri de clauze contractuale, inclusiv în ceea ce priveşte serviciile accesorii asociate obiectului achiziţiei, cum ar fi instalare, punere în funcţiune, instruire personal, mod de abordare a serviciilor de mentenanţă, garanţii acordate;
h) identitatea persoanelor/experţilor care deţin cunoştinţe de specialitate în domeniul în care se încadrează obiectul achiziţiei centralizate şi care vor acorda suport tehnic pe toată perioada de pregătire a procedurii de atribuire;
i) lista operatorilor economici cu care entităţile din cadrul SNAMUPAC au mai derulat achiziţii de produse similare în ultimii 3 ani, precum şi alte informaţii care descriu aceste achiziţii, conform celor solicitate de ONAC.
(3) MAI-DSU transmite ONAC chestionarul completat în termen de 12 zile lucrătoare de la data solicitării, informaţiile fiind avizate de MS în conformitate cu mecanismul stipulat în protocolul de colaborare prevăzut la art. 8 alin. (10) din ordonanţa de urgenţă. Netransmiterea avizului sau a refuzului motivat al MS în termen de 5 zile lucrătoare de la momentul transmiterii echivalează cu acceptarea tacită de către MS a propunerii de răspuns la chestionar elaborate de MAI-DSU.
(4) MAI-DSU şi MS răspund de corectitudinea şi legalitatea datelor şi informaţiilor transmise pentru etapa de pregătire a achiziţiilor publice centralizate aferente produselor destinate activităţii SNAMUPAC, precum şi pentru etapele ulterioare.
ART. 12^3
(1) În vederea comunicării către ONAC a cantităţilor minime şi maxime pe fiecare produs în parte înscris în lista detaliată prevăzută la art. 8 alin. (9) din ordonanţa de urgenţă, MAI-DSU organizează procesul de colectare a necesităţilor entităţilor din cadrul SNAMUPAC cu privire la respectivele produse.
(2) Pentru realizarea procesului de colectare a necesităţilor de produse destinate activităţii SNAMUPAC, ONAC pune la dispoziţie instrumentele informatice pe care le are în administrare şi facilitează derularea acestui proces, la solicitarea MAI-DSU.
(3) Procesul de colectare a necesităţilor se organizează în corelare cu planificarea în timp aferentă iniţierii achiziţiilor înscrise în Programul achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC aprobat, ONAC notificând, în acest sens, MS şi MAI-DSU în vederea exercitării de către acestea din urmă a responsabilităţilor prevăzute de art. 8 alin. (1^2) şi (1^3) din ordonanţa de urgenţă.
(4) În aplicarea art. 6 alin. (7) din ordonanţa de urgenţă, unităţile sanitare publice care au organizate în subordine/ coordonare entităţi din cadrul SNAMUPAC fără personalitate juridică au dreptul de a transmite necesităţi de produse înscrise în lista detaliată prevăzută la art. 8 alin. (9) din ordonanţa de urgenţă şi pentru necesităţile proprii, pe lângă cele aferente entităţilor din cadrul SNAMUPAC, cu condiţia evidenţierii, în mod distinct, a cantităţilor asociate necesităţilor proprii.
(5) În cazul în care colectarea necesităţilor se realizează conform alin. (2), ONAC comunică MAI-DSU, în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la momentul finalizării procesului prevăzut la alin. (2), cantităţile colectate pentru fiecare produs în parte pentru entităţile din cadrul SNAMUPAC.
(6) În aplicarea art. 8 alin. (7) din ordonanţa de urgenţă, MAI-DSU are dreptul să ajusteze cantităţile de produse necesare activităţii SNAMUPAC comunicate de către entităţile din cadrul SNAMUPAC în procesul de colectare a necesităţilor, cantităţile finale determinate astfel fiind comunicate MS spre avizare. Netransmiterea avizului sau a refuzului motivat în termen de 5 zile lucrătoare de la momentul transmiterii echivalează cu acceptarea tacită de către MS a cantităţilor finale de produse necesare activităţii SNAMUPAC determinate de MAI-DSU.
(7) Pe baza cantităţilor avizate conform alin. (6), precum şi a celor transmise, după caz, de unităţile sanitare publice în aplicarea alin. (4), MS stabileşte cantităţile de produse înscrise în lista detaliată prevăzută la art. 8 alin. (9) din ordonanţa de urgenţă aferente necesităţilor proprii ale unităţilor sanitare în cadrul cărora funcţionează entităţi SNAMUPAC.
(8) Cantităţile finale totale determinate de MAI-DSU şi MS în urma finalizării procesului de colectare a necesităţilor vor fi comunicate ONAC pentru a fi incluse în documentaţiile de atribuire.
(9) Durata procesului de colectare a necesităţilor este de maximum 15 zile lucrătoare de la data transmiterii de către ONAC a notificării prevăzute la alin. (3).
ART. 12^4
(1) Pe durata pregătirii/planificării achiziţiilor publice, precum şi în etapele ulterioare, MAI-DSU, MS şi ONAC pot organiza întâlniri de lucru, la nivel de experţi sau la nivel de reprezentanţi, şi pot face schimb de date şi informaţii cu privire la achiziţiile de produse destinate entităţilor din cadrul SNAMUPAC.
(2) Corespondenţa dintre MAI-DSU, MS şi ONAC este valabil îndeplinită dacă va fi transmisă prin cel puţin una dintre următoarele modalităţi: prin fax, prin curier, prin poştă electronică (e-mail) sau prin poştă, cu confirmare de primire, cu respectarea dispoziţiilor legale în materie.
(3) Documentele/Înscrisurile care intră în competenţa de semnare/aprobare a reprezentanţilor legali ai părţilor vor fi transmise obligatoriu şi în scris, cu confirmare de primire.
(4) Corespondenţa dintre persoanele desemnate la nivel de experţi responsabili cu pregătirea procedurii de atribuire din partea MAI-DSU, MS şi ONAC se realizează, de regulă, prin poşta electronică (e-mail).
ART. 12^5
(1) În vederea pregătirii fiecărei proceduri de atribuire, ONAC derulează activităţi specifice cum ar fi, dar fără a se limita la cercetarea şi consultarea pieţei de profil, în conformitate cu prevederile art. 5.
(2) În acest context, ONAC are dreptul de a consulta baze de date publice, precum şi de a contacta instituţii/autorităţi publice şi asociaţii profesionale reprezentative, în scopul obţinerii de informaţii cu privire la identitatea operatorilor economici care activează constant pe piaţa de profil vizată de achiziţia în cauză.
(3) MAI-DSU şi MS sprijină ONAC în procesul de derulare a consultărilor de piaţă, punând la dispoziţie persoanele/experţii care deţin cunoştinţe de specialitate în domeniul în care se încadrează obiectul achiziţiei centralizate, precum şi orice date şi informaţii solicitate de ONAC, în termen de maximum 3 zile de la momentul transmiterii solicitării.
(4) ONAC documentează rezultatele activităţii de cercetare şi consultare a pieţei, formulează concluziile acesteia şi transmite spre aprobare MAI-DSU şi MS propuneri referitoare la aspectele care necesită revizuire sau, după caz, confirmare.
ART. 12^6
(1) Pe baza versiunilor finale ale specificaţiilor tehnice, necesităţilor centralizate, precum şi a valorilor estimate, ONAC definitivează strategia de contractare şi documentaţia de atribuire şi le înaintează MAI-DSU şi MS, în vederea formulării eventualelor observaţii şi propuneri, care vor fi transmise ONAC în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la momentul solicitării.
(2) ONAC are dreptul de a nu prelua, motivat, observaţiile şi propunerile MAI-DSU şi MS, atunci când prin acestea sunt încălcate prevederile legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice.
(3) Caietul de sarcini este avizat de ONAC din punct de vedere al conformităţii cu dispoziţiile legale în domeniul achiziţiilor publice şi se aprobă la nivelul MAI-DSU şi MS.
(4) Strategia de contractare şi documentaţia de atribuire vor fi aprobate de ONAC, prin această activitate încheindu-se etapa de pregătire a procedurii de atribuire."
15. După articolul 15 se introduce o nouă secţiune, secţiunea a 3^1-a, cuprinzând articolele 15^1-15^3, cu următorul cuprins:
" SECŢIUNEA a 3^1-a
SNAMUPAC - Etapa de organizare a procedurii de atribuire şi încheierea acordului-cadru centralizat
ART. 15^1
MAI-DSU şi MS sprijină ONAC, prin mobilizarea persoanelor din subordine care deţin cunoştinţe de specialitate în domeniul tehnic în care se încadrează obiectul achiziţiei centralizate, pentru a implementa eventualele observaţii ale Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice, emise ca urmare a efectuării controlului ex ante conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 98/2017 privind funcţia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziţie publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, aprobată prin Legea nr. 186/2018, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pentru a contribui la elaborarea punctelor de vedere/întâmpinărilor, în situaţia în care sunt depuse contestaţii şi/sau acţiuni/plângeri în instanţă.
ART. 15^2
Cel mai târziu la data-limită de depunere a ofertelor, sunt desemnaţi membrii comisiei de evaluare prin ordin comun al ministrului afacerilor interne, al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Oficiului Naţional pentru Achiziţii Centralizate.
ART. 15^3
În termen de 5 zile de la semnarea acordului-cadru centralizat, ONAC îl pune la dispoziţia MAI-DSU şi MS, în vederea comunicării către entităţile din cadrul SNAMUPAC şi unităţilor sanitare publice în cadrul cărora sunt organizate entităţi din cadrul SNAMUPAC, în vederea atribuirii de contracte subsecvente de către acestea."
16. La articolul 18, după litera b) se introduc două noi litere, lit. c) şi d), cu următorul cuprins:
"c) să redistribuie cantităţile asociate necesităţilor utilizatorilor, în funcţie de evoluţia gradului de consum a acordului-cadru centralizat şi cu încadrarea în cantităţile totale, respectiv valoarea acestuia, cu condiţia ca această modificare să nu fie una substanţială, conform prevederilor art. 221 alin. (7) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare;
d) să redistribuie între produsele care constituie obiectul acordului-cadru centralizat cantităţile asociate acestora, în corelare cu evoluţia gradului de consum, cu condiţia ca această modificare să nu fie una substanţială, conform prevederilor art. 221 alin. (7) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare."
17. După articolul 20 se introduce o nouă secţiune, secţiunea a 4^1-a, cuprinzând articolul 20^1, cu următorul cuprins:
" SECŢIUNEA a 4^1-a
SNAMUPAC - Etapa postatribuire acord-cadru centralizat
ART. 20^1
(1) MAI-DSU şi MS, respectiv entităţile din cadrul SNAMUPAC au drepturile şi obligaţiile prevăzute la secţiunea a 4-a, cu excepţia art. 17 lit. c).
(2) Monitorizarea acordurilor-cadru şi a sistemelor dinamice de achiziţii aferente produselor SNAMUPAC de către MAI-DSU şi MS presupune inclusiv transmiterea către ONAC, periodic sau la solicitarea acestuia, de date şi informaţii specifice, cum ar fi: gradul de execuţie a contractelor subsecvente/contractelor, modificările intervenite prin acte adiţionale, cantităţile recepţionate şi facturate, necesitatea suplimentării cantităţilor, detalii cu privire la modul de respectare a obligaţiilor contractuale de către părţi.
(3) În aplicarea alin. (2), MAI-DSU şi MS au dreptul de a solicita entităţilor din cadrul SNAMUPAC şi unităţilor sanitare publice în cadrul cărora sunt organizate şi funcţionează entităţi din cadrul SNAMUPAC informaţii cu privire la procesul de derulare a contractelor subsecvente/contractelor atribuite/ încheiate pentru produsele SNAMUPAC, inclusiv cu privire la constatările rezultate din utilizarea respectivelor produse în îndeplinirea actului medical. Entităţile din cadrul SNAMUPAC şi, după caz, unităţile sanitare publice în cadrul cărora sunt organizate şi funcţionează entităţi din cadrul SNAMUPAC comunică informaţiile solicitate în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la transmiterea solicitării MAI-DSU, respectiv MS.
(4) Datele şi informaţiile comunicate ONAC conform alin. (2) sunt necesare pentru îmbunătăţirea procesului ulterior de achiziţie a produselor destinate SNAMUPAC, precum şi pentru asigurarea conformităţii cu dispoziţiile legale în domeniul achiziţiilor publice.
(5) ONAC poate sprijini MAI-DSU şi MS în procesul de monitorizare, prin punerea la dispoziţia acestora a instrumentelor/platformei informatice pe care le/o are în administrare."
18. La articolul 25, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) În cazul în care acordul-cadru centralizat este încheiat cu mai mulţi operatori economici, iar contractele subsecvente se atribuie în conformitate cu prevederile art. 118 alin. (1) lit. b) sau c) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, reluarea competiţiei între operatorii economici semnatari ai acordului-cadru se realizează de către ONAC, cu excepţia cazului în care este prevăzut în documentele achiziţiei dreptul utilizatorilor de a realiza ei înşişi acest proces."
19. Articolul 26 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 26
(1) Activităţile de achiziţie auxiliare, pe care le realizează ONAC în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (3), pot lua oricare dintre următoarele forme sau o combinaţie a acestora:
a) planificarea/pregătirea procesului de achiziţie publică şi elaborarea strategiei de contractare aferente procedurii de atribuire centralizate care urmează a fi aplicată;
b) sprijinirea activităţilor de elaborare a specificaţiilor tehnice şi a celorlalte documente ale achiziţiei, aşa cum sunt definite acestea la art. 3 alin. (1) lit. y) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
c) organizarea şi aplicarea procedurii de atribuire;
d) derularea activităţilor specifice procesului de evaluare a ofertelor;
e) furnizarea de sprijin de specialitate în domeniul achiziţiilor publice în vederea elaborării de către beneficiarii prevăzuţi la art. 2 alin. (3) a punctelor de vedere cu privire la eventualele contestaţii depuse de operatorii economici în cadrul procedurilor de atribuire centralizate, în situaţia în care respectivele contestaţii privesc aspecte ale achiziţiei aflate în sfera de responsabilitate a beneficiarilor în cauză;
f) acordarea de asistenţă beneficiarilor produselor/serviciilor achiziţionate centralizat în desfăşurarea activităţilor de monitorizare a implementării contractelor de achiziţie publică/acordurilor-cadru.
(2) În realizarea activităţilor de achiziţie auxiliare, ONAC este responsabilă pentru:
a) acordarea de sprijin de specialitate beneficiarului achiziţiei centralizate în descrierea necesităţilor acestuia, precum şi în desfăşurarea procesului de agregare a cererii;
b) elaborarea planului de achiziţii şi, după caz, a versiunilor revizuite ale acestuia, în situaţia în care constată că nevoile beneficiarului implică pregătirea şi derularea mai multor proceduri de atribuire;
c) pregătirea şi derularea cercetărilor şi consultărilor de piaţă, în conformitate cu prevederile art. 5, facilitând beneficiarului adoptarea unei decizii informate cu privire la definitivarea specificaţiilor tehnice prin care este descris obiectul achiziţiei centralizate, în scopul optimizării competiţiei;
d) elaborarea documentaţiei de atribuire şi a strategiei de contractare;
e) derularea procedurii de atribuire;
f) documentarea lecţiilor învăţate rezultate în urma desfăşurării activităţilor de monitorizare a implementării contractelor de achiziţie publică/acordurilor-cadru.
(3) În realizarea activităţilor de achiziţie auxiliare, beneficiarul este responsabil pentru:
a) întocmirea referatului de necesitate, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) sau, după caz, alin. (2) din normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările şi completările ulterioare, pentru stabilirea necesităţilor care formează obiectul achiziţiei centralizate;
b) desemnarea persoanelor care deţin pregătire/cunoştinţe de specialitate în domeniul în care se încadrează obiectul achiziţiei centralizate, acestea având obligaţia de a sprijini ONAC în procesul de pregătire şi derulare a procedurii/ procedurilor de atribuire;
c) elaborarea şi transmiterea către ONAC a specificaţiilor tehnice prin care este descris obiectul achiziţiei centralizate, alături de celelalte informaţii de natură tehnică şi contractuală care descriu modul în care se vor derula contractele care urmează a fi atribuite;
d) transmiterea versiunii finale aprobate a caietului de sarcini;
e) nominalizarea de membri în comisia de evaluare a ofertelor;
f) colectarea informaţiilor aferente procesului de implementare a contractelor de achiziţie publică/acordurilor-cadru derulate şi comunicarea acestora, conform solicitărilor ONAC."
ART. II
(1) Pentru anul 2024, Ministerul Afacerilor Interne - Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, denumit în continuare MAI-DSU, întocmeşte, cu sprijinul Oficiului Naţional pentru Achiziţii Centralizate, denumit în continuare ONAC, în termen de 10 zile lucrătoare de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a ordinului comun al ministrului sănătăţii, ministrului afacerilor interne şi preşedintelui Oficiului Naţional pentru Achiziţii Centralizate privind aprobarea listei de produse prevăzute la art. 8 alin. (9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 46/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional pentru Achiziţii Centralizate, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare ordonanţa de urgenţă, o propunere de program al achiziţiilor publice de produse destinate sistemului naţional de asistenţă medicală de urgenţă şi de prim ajutor calificat, denumit în continuare SNAMUPAC, pentru anul în curs. Propunerea de program al achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC conţine informaţiile prevăzute la art. 12 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările şi completările ulterioare, alături de resursele care sunt necesare pentru organizarea şi desfăşurarea fiecărei proceduri de atribuire. În ceea ce priveşte informaţiile privind valoarea estimată, MAI-DSU precizează valoarea aferentă fiecărui produs în parte, valoarea totală rezultând în urma centralizării necesităţilor şi agregării acestora.
(2) Proiectul programului achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC prevăzut la alin. (1) este transmis de MAI-DSU, spre avizare, către Ministerul Sănătăţii, denumit în continuare MS. Netransmiterea avizului sau a refuzului motivat în termen de 5 zile lucrătoare de la momentul transmiterii echivalează cu acceptarea tacită de către MS a proiectului de program al achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC pentru anul 2024. Forma finală a acestuia se stabileşte ţinând cont de:
a) gradul de prioritate asociat produselor destinate SNAMUPAC înscrise în lista detaliată prevăzută la art. 8 alin. (9) din ordonanţa de urgenţă;
b) sursele de finanţare care pot fi disponibilizate pentru realizarea fiecărei achiziţii;
c) resursele profesionale existente la nivelul ONAC, MS şi MAI-DSU pentru organizarea şi derularea procedurilor de atribuire;
d) gradul de complexitate asociat obiectului fiecărei achiziţii, prin acesta înţelegându-se nivelul de dificultate aferent elaborării specificaţiilor tehnice prin care este descrisă necesitatea beneficiarilor, precum şi pentru standardizarea respectivelor specificaţii, astfel încât să răspundă necesităţilor tuturor utilizatorilor SNAMUPAC.
(3) Programul achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC se aprobă de preşedintele ONAC, cu luarea în considerare a propunerii de proiect de program al achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC pentru anul 2024, elaborată şi, respectiv, avizată de MAI-DSU şi MS.
(4) Programul achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC pentru anul 2024 se poate revizui de către ONAC, la propunerea motivată a oricăreia dintre cele 3 părţi implicate, respectiv MAI-DSU, MS şi ONAC, în funcţie de eventuale modificări ale elementelor descrise la alin. (2), de rezultatele procesului de centralizare şi agregare a necesităţilor, precum şi pe baza informaţiilor colectate de ONAC în procesul de cercetare şi consultare a pieţei.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Marian-Cătălin Predoiu
p. Ministrul finanţelor,
Mihai Diaconu,
secretar de stat
p. Ministrul sănătăţii,
Adriana Pistol,
secretar de stat
Bucureşti, 21 iunie 2024.
Nr. 688.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: