Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 685 din 21 iunie 2024 privind modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 421/2018 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea producţiei de opere audiovizuale pe teritoriul României
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 588 din 25 iunie 2024
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 39/2023 privind înfiinţarea Oficiului de Film şi Investiţii Culturale, precum şi pentru stabilirea unor măsuri instituţionale referitoare la gestionarea schemei de ajutor de stat pentru sprijinirea culturii de film şi producţiei de film în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 287/2023, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
ARTICOL UNIC
Hotărârea Guvernului nr. 421/2018 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea producţiei de opere audiovizuale pe teritoriul României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 508 din 20 iunie 2018, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 2
În sensul prezentei hotărâri, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) acord de finanţare - act juridic sinalagmatic cu titlu oneros, încheiat între furnizorul schemei şi beneficiar sau, începând cu data de 30 septembrie 2023, între administratorul schemei şi beneficiar, în baza hotărârii adoptate de Comisia de Film în România ca urmare a procesului de evaluare şi verificare a unei cereri de finanţare, prin care se aprobă spre finanţare în baza prezentei scheme de ajutor de stat un proiect eligibil şi prin care furnizorul/administratorul se obligă să facă plata sumelor eligibile ca urmare a satisfacerii obligaţiilor impuse beneficiarului;
b) ajutor de stat - orice măsură de sprijin care îndeplineşte criteriile prevăzute la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene;
c) cheltuieli eligibile - costurile totale aferente producţiei de opere audiovizuale eligibile pe teritoriul României, inclusiv costurile aferente îmbunătăţirii accesibilităţii pentru persoanele cu handicap, realizate după data depunerii cererii de finanţare şi care, potrivit prezentei scheme de ajutor de stat, constituie baza de calcul pentru ajutorul de stat ce poate fi acordat, susţinute prin documente justificative clare, specifice şi contemporane cu faptele. Pentru proiectele depuse la Oficiu începând cu sesiunea de apel de proiecte organizată în anul 2024 sunt eligibile astfel de cheltuieli realizate după data depunerii cererii de înregistrare a proiectului;
d) cheltuieli neeligibile - cheltuieli inerente realizării proiectului eligibil, care nu se finanţează prin prezenta schemă de ajutor de stat;
e) data acordării ajutorului - data semnării acordului de finanţare în baza hotărârii adoptate de Comisia de Film în România prin care a fost aprobată cererea de finanţare;
f) data demarării proiectului - data de la care sunt înregistrate de către beneficiar cheltuieli eligibile efectuate pe teritoriul României legate de bugetul producţiei pentru care se solicită prezentul ajutor de stat, beneficiarul având obligaţia de a demara proiectul pe teritoriul României în termen de maximum 60 de zile calendaristice de la data emiterii certificatului de eligibilitate şi de a începe filmările pe teritoriul României nu mai târziu de 9 luni de la data emiterii certificatului de eligibilitate;
g) documente justificative - documentele necesare în vederea înregistrării în contabilitatea beneficiarului a cheltuielilor realizate în legătură cu implementarea proiectului pe teritoriul României, cerute de dispoziţiile legale aplicabile la momentul efectuării respectivei cheltuieli;
h) intensitatea ajutorului - valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor şi a altor taxe. Taxa pe valoarea adăugată percepută pentru costurile sau cheltuielile eligibile, care este rambursabilă în temeiul legislaţiei fiscale naţionale aplicabile, nu este luată în considerare la calcularea intensităţii ajutorului şi a costurilor eligibile;
i) începerea lucrului la proiectul sau la activitatea respectivă - încheierea primului angajament ferm, cu caracter juridic obligatoriu, potrivit căruia realizarea proiectului în România este obligatorie. Prospecţiunile preliminare pentru determinarea locaţiei de realizare a proiectului, obţinerea permiselor şi realizarea studiilor nu sunt considerate drept începerea lucrului;
j) întreprindere - orice entitate care desfăşoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic, de modul în care este finanţată sau de existenţa unui scop lucrativ;
k) întreprindere în dificultate - o întreprindere care se află în cel puţin una dintre situaţiile următoare:
(i) în cazul unei societăţi cu răspundere limitată (alta decât o IMM care există de mai puţin de 3 ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, «societate cu răspundere limitată» se referă în special la acele tipuri de întreprinderi prevăzute în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului, iar «capital social» include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
(ii) în cazul unei societăţi în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii (alta decât o IMM care există de mai puţin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, aşa cum reiese din contabilitatea societăţii, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, «o societate în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii» se referă în special la acele tipuri de întreprinderi prevăzute în anexa II la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013;
(iii) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
(iv) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;
(v) în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii doi ani:
1. raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; şi
2. capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza câştigului înainte de dobânzi, rate, depreciere şi amortizare - EBITDA se situează sub valoarea 1,0;
l) IMM-uri - întreprinderile care îndeplinesc criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare;
m) obligaţie de teritorializare a cheltuielilor - obligaţia impusă beneficiarilor de către administratorul schemei de ajutor de a cheltui o sumă minimă şi/sau de a desfăşura un nivel minim de activitate de producţie pe teritoriul României, cu respectarea prevederilor art. 54 alin. (4) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014, cu modificările şi completările ulterioare;
n) proiect eligibil - ansamblul activităţilor de producţie a unei opere audiovizuale eligibile pe teritoriul României, care poate include toate sau numai unele dintre etapele de pregătire, filmare principală, postproducţie şi care îndeplineşte condiţiile de eligibilitate pentru a beneficia de prezenta schemă de ajutor de stat;
o) serial - operă audiovizuală, alta decât sitcomul şi telenovela, structurată în mai multe episoade având fiecare o durată de minimum 30 de minute şi un buget de cel puţin 100.000 EUR, care se poate derula pe parcursul unuia sau mai multor sezoane formate din cel mult 24 de episoade, indiferent de mediul prin care urmează a fi exploatată;
p) sitcom - operă audiovizuală realizată în proporţie de 80% într-un platou de filmare în faţa unei audienţe live sau înregistrate şi a unor decoruri limitate ca număr, al cărei scenariu nu are fir epic ce se dezvoltă pe mai multe episoade şi care înfăţişează situaţii comice ale unor personaje cu tipare predefinite neevolutive şi pentru care producţia unui episod nu necesită mai mult de 2 zile de filmare;
q) telenovelă - operă audiovizuală destinată a fi difuzată pe un canal de televiziune cu o frecvenţă de cel puţin 3 ori pe săptămână, cu o durată de cel mult 60 de minute, care înfăţişează fapte de viaţă şi relaţiile sufleteşti ale unui număr mare de personaje, în mod esenţial melodramatic, al cărei scenariu prezintă un fir epic continuu, fără finalitate, care se desfăşoară pe parcursul mai multor episoade - minimum 80;
r) proiect - ansamblul de activităţi planificate şi organizate pentru realizarea unei opere audiovizuale eligibile conform prezentei scheme de ajutor de stat;
s) produs cultural - operă audiovizuală care este produs finit al unor lucrări artistice şi tehnice specifice domeniului, care este considerată eligibilă conform prevederilor prezentei hotărâri şi îndeplineşte condiţiile minime conform testului cultural;
ş) film de animaţie - operă audiovizuală care include, integral sau predominant, imagini în mişcare realizate prin procese grafice şi care poate include cadre şi scurte secvenţe realizate prin fixarea imaginii statice sau în mişcare a unor persoane reale;
t) film de parodie - creaţia care preia motive şi mijloace artistice dintr-o altă creaţie sau imită parţial o altă operă sau realitatea pentru a reda un efect comic. Procedeul predilect al parodiei este ironia;
ţ) film de scurtmetraj - operă audiovizuală cu durata de cel mult 60 de minute, excluzând genericul;
u) film de lungmetraj - operă audiovizuală cu durata de cel puţin 60 de minute, excluzând genericul;
v) film documentar - operă audiovizuală cu structură narativă nonficţională, bazată pe filmarea unor persoane, evenimente, peisaje sau obiecte din realitate, inclusiv prin utilizarea imaginilor de arhivă, cu scopul de a oferi punctul de vedere distinct al autorului asupra unui anumit subiect;
w) cerere de înregistrare - cererea de acordare de ajutor depusă de un solicitant înainte de începerea lucrului la proiect, în forma prevăzută de procedura de selecţie aplicabilă sesiunii de apel de proiecte în care a fost depusă cererea, în vederea înregistrării proiectului respectiv în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat;
x) cerere de finanţare - cererea depusă de solicitantul titular al unui certificat de eligibilitate valabil, în forma prevăzută de procedura de selecţie aplicabilă sesiunii de apel de proiecte în care a fost depusă cererea, după implementarea proiectului pe teritoriul României, în vederea semnării acordului de finanţare;
y) cerere de plată - cererea depusă de beneficiarul titular al unui acord de finanţare, în forma prevăzută de procedura de selecţie aplicabilă sesiunii de apel de proiecte în care a fost depusă cererea, împreună cu raportul de audit şi documentele justificative ale cheltuielilor eligibile în vederea decontării ajutorului de stat, în forma prevăzută de procedura de selecţie aplicabilă;
z) certificat de eligibilitate - document emis de Oficiu, în baza hotărârii Comisiei de Film în România de aprobare a cererii de înregistrare şi certificare a eligibilităţii beneficiarului şi a proiectului propus, şi care conferă dreptul solicitantului de a cere semnarea acordului de finanţare după implementarea proiectului pe teritoriul României, sub condiţia îndeplinirii tuturor condiţiilor de eligibilitate;"
2. La articolul 3, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1) Prezenta schemă de ajutor de stat are caracter multianual şi se derulează până la data de 31 decembrie 2026, cu posibilitate de prelungire, cu respectarea Regulamentului (UE) nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare, şi a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, astfel:
a) se pot încheia acorduri de finanţare în baza prezentei scheme de ajutor de stat până la data de 31 decembrie 2026, cu respectarea legislaţiei în domeniul ajutorului de stat, în limita bugetului prevăzut la alin. (2) şi alin. (5) lit. a) şi a creditelor de angajament aprobate anual prin legea bugetului de stat pentru această schemă de ajutor de stat;
b) plata ajutorului de stat se efectuează în perioada 2018-2028, acoperind procentul din cheltuielile eligibile pentru producţia de opere audiovizuale eligibile, efectuate pe teritoriul României, prevăzut în acordurile de finanţare încheiate, în limita bugetului prevăzut la alin. (5) lit. b) şi a creditelor bugetare aprobate anual prin legea bugetului de stat pentru această schemă de ajutor de stat."
3. La articolul 3, alineatul (4) se abrogă.
4. La articolul 3, alineatele (10) şi (11) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(10) Proiectele depuse în cadrul schemei de ajutor de stat începând cu sesiunea de apel de proiecte deschisă în anul 2024 vor fi analizate, soluţionate şi decontate de Oficiu conform procedurii ce se va aproba prin decizie a managerului Oficiului, adoptată în baza art. 10 alin. (3) şi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(11) Începând cu sesiunea de apel de proiecte deschisă în anul 2024, Oficiul va gestiona aplicarea schemei de ajutor de stat conform următoarei proceduri:
a) depunerea cererilor de înregistrare şi a cererilor de finanţare se realizează pe tot parcursul anului, în sesiune continuă, şi începe de la data comunicată de către Oficiu pe siteul său, în secţiunea dedicată;
b) pentru proiectele înregistrate şi declarate eligibile prin hotărâre a Comisiei de Film în România, Oficiul va elibera solicitanţilor certificate de eligibilitate în limita bugetului rămas după scăderea, din bugetul iniţial al schemei de ajutor de stat prevăzut la alin. (5) lit. a), a valorii acordurilor de finanţare semnate pentru proiecte aprobate în sesiunile 2018, 2019 şi 2020, care nu au fost revocate. Oficiul va actualiza periodic pe site-ul său bugetul total rămas disponibil pentru înregistrarea proiectelor;
c) în limita valorii ajutorului de stat prevăzut în certificatul de eligibilitate, cu încadrarea în valoarea maximă a ajutorului de stat ce poate fi acordată întregului proiect potrivit dispoziţiilor art. 8 alin. (3) şi în limita bugetului anual prevăzut la alin. (2), cererea de finanţare se va depune la Oficiu în termen de maximum 60 de zile lucrătoare de la data ultimei zile de filmare pe teritoriul României, respectiv maximum 60 de zile lucrătoare de la data ultimei zile de activitate care determină realizarea unor cheltuieli eligibile pe teritoriul României, dar nu mai târziu de data de 1 noiembrie 2026;
d) pentru proiectele titulare ale unui certificat de eligibilitate valid şi a căror cerere de finanţare a fost admisă prin hotărâre a Comisiei de Film în România, Oficiul va încheia cu solicitanţii acorduri de finanţare, în limita bugetului maxim anual al schemei de ajutor de stat, prevăzut la alin. (2), valoarea cumulată a ajutorului de stat acordată în baza acestor acorduri de finanţare pentru un proiect neputând depăşi valoarea prevăzută la art. 8 alin. (3). Cererile de finanţare depuse după epuizarea bugetului anual vor fi analizate, în următorul an bugetar, păstrând ordinea dobândită în raport cu data depunerii cererii de finanţare;
e) Oficiul va deconta ajutorul de stat aferent cheltuielilor eligibile realizate pe teritoriul României, în baza unei cereri de plată, depusă în termen de 9 luni de la data semnării acordului de finanţare, dar nu mai târziu de data de 1 noiembrie 2028, împreună cu raportul de audit, documentele justificative şi documentaţia indicată în procedura de selecţie prevăzută la alin. (10)."
5. La articolul 3, după alineatul 11 se introduce un nou alineat, alin. (12), cu următorul cuprins:
"(12) Prelungirea duratei de aplicare a schemei de ajutor de stat, modificarea bugetului, a modalităţii de acordare a ajutorului de stat şi a oricăror elemente necesare gestionării schemei de ajutor de stat se realizează prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Culturii, cu respectarea Regulamentului (UE) nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare, şi a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare."
6. La articolul 4^1, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alin. (2) şi (3), cu următorul cuprins:
"(2) Ajutorul de stat prevăzut la alin. (1) se alocă prin semnarea de acorduri de finanţare în perioada 2024-2026, cu decontare până la data de 31 decembrie 2028, în condiţiile în care valoarea totală a cheltuielilor eligibile realizate în legătură cu implementarea proiectului pe teritoriul României respectă valorile minime prevăzute la art. 6^1 alin. (1).
(3) Dispoziţiile art. 4 alin. (3) şi (4) se aplică şi proiectelor depuse începând cu sesiunea de apel de proiecte deschisă în anul 2024."
7. La articolul 6 alineatul (1), litera g) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"g) fac dovada contribuţiei financiare proprii şi a cofinanţatorilor la finanţarea proiectului în cazul producătorilor/coproducătorilor, iar în cazul prestatorilor de servicii, fac dovada angajamentului ferm al producătorului străin de a asigura contribuţia financiară pentru producţia proiectului. Contribuţia financiară proprie trebuie să acopere cel puţin bugetul total eligibil al producţiei, exclusiv TVA, mai puţin ajutorul de stat solicitat în baza prezentei scheme şi eventuale alte ajutoare de stat acordate pentru finanţarea aceloraşi costuri eligibile, cu respectarea prevederilor art. 15. Contribuţia financiară proprie este constituită fie din resurse proprii, fie din resurse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public."
8. La articolul 6, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) Începând cu sesiunea de apel de proiecte deschisă în anul 2024, criteriile pentru încadrarea ca produs cultural se aprobă prin decizie a managerului Oficiului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de deschiderea sesiunii."
9. După articolul 6 se introduce un nou articol, art. 6^1, cu următorul cuprins:
"ART. 6^1
(1) Prin excepţie de la dispoziţiile art. 6 alin. (3) lit. b), începând cu sesiunea de apel de proiecte deschisă în anul 2024, valoarea totală a bugetului în legătură cu implementarea proiectului pe teritoriul României trebuie să îndeplinească următoarele valori minime:
a) 100.000 euro pentru proiectele care vizează realizarea unui film de lungmetraj;
b) 100.000 euro pentru fiecare dintre episoadele unui proiect de tip serial, valoare determinată pe baza mediei bugetului total alocat pentru implementarea proiectului pe teritoriul României la numărul de episoade produse pe teritoriul ţării;
c) 50.000 euro pentru proiectele care vizează realizarea unui film documentar;
d) 15.000 euro pentru proiectele care vizează realizarea unui film de scurt metraj, unui film de animaţie având o durată de cel puţin 5 minute sau a unui serial de animaţie.
(2) Sumele menţionate la alin. (1) vor fi calculate la cursul valutar publicat de Banca Naţională a României şi aplicabil la data semnării acordului de finanţare, dată la care se consideră acordat ajutorul de stat potrivit prezentei scheme."
10. La articolul 7, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) Începând cu sesiunea de apel de proiecte deschisă în anul 2024, operele audiovizuale eligibile pentru acordarea ajutorului de stat sunt: filme de scurtmetraj, filme de lungmetraj, seriale, filme documentare şi seriale documentare, filme de animaţie şi seriale de animaţie, destinate comunicării publice, indiferent de mediul pe care urmează a fi comunicate public şi exploatate, care îndeplinesc cumulativ condiţiile de eligibilitate prevăzute la art. 6 alin. (3) lit. a), precum şi valorile minime prevăzute la art. 6^1."
11. Articolul 9^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 9^1
Începând cu sesiunea de apel de proiecte deschisă în anul 2024, modalitatea de plată este rambursarea a 30% din totalul cheltuielilor eligibile efectuate pe teritoriul României după data depunerii cererii de înregistrare a proiectului pentru furnizarea de bunuri şi prestarea de servicii direct legate de producţia unei opere audiovizuale eligibile, în următoarele etape:
a) solicitantul depune la Oficiu o cerere de înregistrare a proiectului, însoţită de scenariu, bugetul estimativ şi celelalte documente prevăzute de procedura de selecţie, înainte de începerea lucrului la proiectul respectiv pe teritoriul României;
b) Comisia de Film în România evaluează cererea de înregistrare în baza criteriilor de eligibilitate prevăzute de prezenta schemă şi certifică, prin hotărâre, eligibilitatea proiectului, hotărâre în baza căreia Oficiul emite solicitantului certificatul de eligibilitate, cu valabilitate de până la 1 noiembrie 2026;
c) solicitantul va avea obligaţia de a demara proiectul pe teritoriul României în termen de maximum 60 de zile calendaristice de la data emiterii certificatului de eligibilitate, de a începe filmările pe teritoriul României nu mai târziu de 9 luni de la data emiterii certificatului de eligibilitate, precum şi de a notifica Oficiului data demarării proiectului, data începerii filmărilor şi suma lunară cheltuită cu implementarea proiectului în România;
d) în termen de 60 de zile lucrătoare de la data ultimei zile de activitate care determină realizarea unor cheltuieli eligibile pe teritoriul României solicitate spre decontare, dar nu mai târziu de data de 1 noiembrie 2026, solicitantul titular al unui certificat de eligibilitate valabil va depune la Oficiu o cerere de finanţare pentru cheltuielile eligibile ocazionate de implementarea proiectului pe teritoriul României, însoţită de rapoartele zilnice de filmare sau documente echivalente şi un contract pentru realizarea raportului de audit care să certifice suma cheltuielilor eligibile efectiv realizate în conformitate cu prezenta schemă de ajutor de stat şi cu reglementările legale în vigoare;
e) Comisia de Film în România evaluează cererea de finanţare şi, sub condiţia îndeplinirii în continuare a criteriilor de eligibilitate prevăzute de schema de ajutor de stat şi avute în vedere la emiterea certificatului de eligibilitate, emite o hotărâre de aprobare a cererii de finanţare, care va menţiona valoarea maximă a ajutorului de stat ce poate fi acordat solicitantului după finalizarea raportului de audit, hotărâre în baza căreia Oficiul semnează cu solicitantul un acord de finanţare, în limita bugetului anual maxim al schemei de ajutor de stat, prevăzut la art. 3 alin. (2);
f) în termen de maximum 9 luni de la semnarea acordului de finanţare, dar nu mai târziu de 1 noiembrie 2028, solicitantul va depune la Oficiu o cerere de plată, însoţită de raportul de audit, documentele justificative ale cheltuielilor realizate de implementarea proiectului în România şi celelalte documente prevăzute de procedura de decontare. Totodată, în cazul în care producţia nu a fost deja adusă la cunoştinţa publică, se va depune o declaraţie pe propria răspundere că beneficiarul sau deţinătorul drepturilor de proprietate intelectuală asupra producţiei audiovizuale, după caz, asigură fondurile necesare pentru finanţarea postproducţiei;
g) beneficiarul va depune la sediul Oficiului înregistrarea pe suport electronic a produsului cultural finalizat în maximum 5 ani de la data ultimei zile de filmare pe teritoriul României; în caz contrar, solicitantul se obligă să restituie cuantumul ajutorului de stat, inclusiv al dobânzilor aferente, calculate în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare."
12. La articolul 10, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Începând cu sesiunea de apel de proiecte deschisă în anul 2024, lista documentelor care vor trebui depuse de aplicant în vederea demonstrării îndeplinirii criteriilor de eligibilitate, atât ale proiectului, cât şi ale beneficiarului, detaliile privind cheltuielile eligibile şi procedura de selecţie a beneficiarilor/ proiectelor vor fi stabilite prin decizie a managerului Oficiului, ce va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu cel puţin 10 zile lucrătoare înaintea deschiderii sesiunii de apel de proiecte."
13. La articolul 11, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Ulterior finalizării proiectului pe teritoriul României şi cheltuirii bugetului aferent proiectului eligibil, dar nu mai târziu de 9 luni de la semnarea acordului de finanţare, solicitantul va depune la Oficiu o cerere de plată însoţită de un raport de audit care să certifice suma cheltuielilor eligibile efectiv realizate în conformitate cu acordul de finanţare şi cu prevederile prezentei hotărâri."
14. La articolul 12, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1) Verificarea şi evaluarea proiectelor eligibile vor fi efectuate de către o comisie, respectiv Comisia de Film în România, cu respectarea libertăţii de exprimare şi interzicerea cenzurii."
15. Articolul 15^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 15^1
Revocarea certificatului de eligibilitate şi a acordului de finanţare
(1) Certificatele de eligibilitate sunt revocate în situaţia în care:
a) solicitantul nu notifică Oficiului demararea proiectului pe teritoriul României în termen de 60 de zile calendaristice de la data emiterii certificatului de eligibilitate;
b) solicitantul nu notifică Oficiului valoarea cheltuielilor lunare realizate cu implementarea proiectului în România sau raportează mai mult de 6 luni consecutive fără cheltuieli eligibile;
c) solicitantul nu începe filmările pe teritoriul României în termen de 9 luni de la data emiterii certificatului de eligibilitate;
d) solicitantul, respectiv beneficiarul, nu mai îndeplineşte criteriile de eligibilitate prevăzute de schema de ajutor de stat;
e) beneficiarul nu depune cererea de plată însoţită de raportul de audit în termen de 9 luni de la semnarea acordului de finanţare;
f) la cererea solicitantului sau a beneficiarului, care nu mai poate implementa proiectul în România în termenele procedurale, respectiv demararea lucrului în termen de 60 de zile calendaristice de la emiterea certificatului de eligibilitate şi demararea filmărilor în termen de 9 luni de la emiterea certificatului de eligibilitate;
g) se dovedeşte că solicitantul a început lucrul la proiectul sau la activitatea respectivă înainte de depunerea unei cereri de înregistrare, cu respectarea prevederilor prezentei scheme de ajutor de stat.
(2) Acordul de finanţare încetează şi ajutorul de stat plătit se recuperează în mod corespunzător, după caz, inclusiv dobânda de recuperare aferentă, în oricare dintre următoarele situaţii:
a) se dovedeşte că beneficiarul a început lucrul la proiectul sau la activitatea respectivă înainte de depunerea unei cereri de înregistrare, cu respectarea prevederilor prezentei scheme de ajutor de stat;
b) în urma implementării proiectului nu rezultă că sunt îndeplinite condiţiile de eligibilitate prevăzute la art. 6 alin. (3) lit. a);
c) în urma implementării proiectului nu rezultă că sunt îndeplinite condiţiile de eligibilitate privind bugetul minim prevăzut la art. 6 alin. (3) lit. b), respectiv valorile minime prevăzute la art. 6^1;
d) se dovedeşte că beneficiarul a dat declaraţii incomplete sau neconforme cu realitatea pentru a îndeplini criteriile de eligibilitate prevăzute de prezenta schemă;
e) în situaţia nerespectării obligaţiei prevăzute la art. 9 lit. c) şi a neîndeplinirii nejustificate a prevederilor art. 9^1 lit. g).
(3) Acordul de finanţare este revocat în situaţia în care, până la împlinirea termenului prevăzut la art. 9 lit. c), respectiv la art. 9^1 lit. g), beneficiarul devine întreprindere aflată în situaţiile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. g), cu excepţia prevăzută la art. 5 alin. (3). În acest caz, furnizorul se înscrie la masa credală cu sumele reprezentând ajutorul de stat plătit, inclusiv dobânda de recuperare aferentă."
16. La articolul 16, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Oficiul va monitoriza respectarea condiţiilor şi a criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă de ajutor de stat referitoare la proiecte, pe toată perioada de derulare a acesteia, pentru a nu se depăşi intensitatea maximă admisă şi pentru a dispune măsurile care se impun în cazul nerespectării condiţiilor din prezenta hotărâre sau din legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv, precum şi respectarea condiţiilor de eligibilitate privind solicitanţii, până la momentul decontării ajutorului de stat. Nerespectarea de către beneficiari a condiţiilor prevăzute în prezenta schemă, precum şi a oricăror obligaţii asumate în vederea obţinerii finanţării determină aplicarea de către Oficiu a măsurilor necesare în vederea recuperării ajutoarelor de stat, inclusiv a dobânzilor aferente, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare."
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
p. Ministrul culturii,
Camelia Veronica Marcu,
secretar general
Bucureşti, 21 iunie 2024.
Nr. 685.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: