Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 679 din 12 iunie 2003 privind condiţiile de obţinere a atestatului, procedurile de atestare şi statutul asistentului maternal profesionist
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 443 din 23 iunie 2003
În temeiul art. 107 din Constituţie şi al art. 20 alin. (3^4) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 privind protecţia copilului aflat în dificultate, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adopta prezenta hotărâre.
ART. 1
Asistentul maternal profesionist este persoana fizica, atestata în condiţiile prezentei hotărâri, care asigura prin activitatea pe care o desfăşoară la domiciliul sau creşterea, îngrijirea şi educarea, necesare dezvoltării armonioase a copiilor pe care îi primeşte în plasament sau în încredinţare.
ART. 2
(1) Pot fi atestate ca asistent maternal profesionist numai persoanele care îndeplinesc următoarele condiţii:
a) au capacitate deplina de exerciţiu;
b) prin comportamentul lor în societate, starea sănătăţii şi profilul lor psihologic, prezintă garanţii pentru îndeplinirea corecta a obligaţiilor care revin unui părinte, referitoare la creşterea, îngrijirea şi educarea copiilor săi;
c) au în folosinţă o locuinta care acoperă necesităţile de preparare a hranei, igiena, educaţie şi odihnă ale utilizatorilor săi, inclusiv cele ale copiilor care urmează a fi primiţi în plasament sau în încredinţare;
d) au urmat cursurile de formare profesională organizate de serviciul public specializat pentru protecţia copilului sau organismul privat autorizat care efectuează evaluarea pentru acordarea atestatului de asistent maternal profesionist.
(2) Nu poate fi asistent maternal profesionist:
a) persoana care a suferit o condamnare prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru săvârşirea cu intenţie a unei infracţiuni;
b) părintele decăzut din drepturile părinteşti sau cel al cărui copil a fost declarat abandonat prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă;
c) persoana care suferă de boli cronice transmisibile.
(3) Persoana care desfăşoară o activitate salarizata, alta decât cea prevăzută la art. 1, poate deveni asistent maternal profesionist numai cu condiţia încetării contractului individual de muncă pe baza căruia îşi desfăşoară respectiva activitate salarizata.
ART. 3
(1) Persoanele care solicită sa devină asistent maternal profesionist vor adresa o cerere de evaluare a capacităţii lor serviciului public specializat pentru protecţia copilului din judeţul, respectiv sectorul municipiului Bucureşti, pe teritoriul căruia îşi au domiciliul sau unui organism privat autorizat sa desfăşoare activităţi de protecţie a copilului. Cererea va menţiona în mod obligatoriu numărul de copii pentru care solicitantul considera ca poate asigura simultan condiţii optime de îngrijire, grupa de vârsta şi sexul acestora, disponibilitatea de a îngriji copii cu handicap/dizabilitati, infectati HIV sau bolnavi SIDA.
(2) Cererea va cuprinde curriculum vitae al solicitantului, precum şi motivele pentru care doreşte sa devină asistent maternal profesionist.
(3) La cererea de evaluare vor fi anexate:
a) copii legalizate de pe actele de stare civilă şi de pe actele de studii ale solicitantului;
b) o scurta prezentare a persoanelor cu care locuieşte solicitantul, în care să se menţioneze numele, prenumele şi data naşterii acestora, precum şi, după caz, gradul lor de rudenie cu solicitantul;
c) certificate medicale eliberate de policlinica de care aparţin, care să prezinte o evaluare completa a stării de sănătate a solicitantului şi a persoanelor menţionate la lit. b);
d) certificate de cazier judiciar ale solicitantului şi ale persoanelor cu care acesta locuieşte;
e) un document care să ateste dreptul de folosinţă al solicitantului asupra locuinţei, respectiv copie legalizată de pe titlul de proprietate sau de pe contractul de închiriere, declaraţie autentificată a titularului dreptului de proprietate sau al contractului de închiriere prin care acesta recunoaşte solicitantului un drept de folosinţă asupra locuinţei, cunoscând specificul activităţii pe care solicitantul urmează sa o desfăşoare ca asistent maternal profesionist, sau, după caz, copie legalizată de pe contractul de subinchiriere, încheiat în condiţiile legii;
f) declaraţie pe propria răspundere cu privire la faptul că nu se afla în una dintre situaţiile prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. b).
ART. 4
(1) Cererea prevăzută la art. 3 alin. (1) va fi evaluată de serviciul public specializat pentru protecţia copilului sau de organismul privat autorizat, în termen de 90 de zile de la data înregistrării.
(2) Evaluarea cuprinde elementele sociale, psihologice şi medicale ale capacităţii solicitantului, care vor fi determinate prin:
a) interviuri luate solicitantului şi persoanelor cu care acesta locuieşte de către un asistent social şi de către un psiholog, prin care se determina profilul psihologic al solicitantului, motivatia acestuia de a deveni asistent maternal profesionist şi poziţia persoanelor cu care acesta locuieşte faţă de implicatiile desfăşurării acestei activităţi;
b) vizite la domiciliul solicitantului, în scopul verificării îndeplinirii condiţiei prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. c);
c) recomandări ale vecinilor, cunoscutilor, rudelor solicitantului, precum şi ale reprezentanţilor autorităţii publice locale de la domiciliul acestuia cu privire la comportamentul social al solicitantului;
d) orice investigaţii suplimentare care sunt considerate utile de evaluator.
(3) Pe perioada evaluării solicitantului, serviciul public specializat pentru protecţia copilului sau organismul privat autorizat este obligat sa organizeze pentru acesta cursuri de formare profesională ca asistent maternal profesionist.
ART. 5
(1) Cursurile de formare profesională au o durată de minimum 60 de ore, iar programa analitica a acestora se elaborează de către Autoritatea Naţionala pentru Protecţia Copilului şi Adopţie şi se aproba, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, prin ordin al secretarului de stat, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Cheltuielile pentru organizarea cursurilor sunt suportate de către serviciul public specializat pentru protecţia copilului sau de organismul privat autorizat.
ART. 6
(1) După efectuarea evaluării, solicitantul adresează comisiei pentru protecţia copilului de la domiciliul sau o cerere de eliberare a atestatului de asistent maternal profesionist. Cererea se soluţionează în termen de 15 zile de la data înregistrării.
(2) În termenul prevăzut la alin. (1), serviciul public specializat pentru protecţia copilului sau organismul privat autorizat înaintează comisiei pentru protecţia copilului dosarul solicitantului, însoţit de un raport de evaluare a capacităţii solicitantului de a deveni asistent maternal profesionist, care va menţiona cunoştinţele dobândite de acesta în urma cursurilor de formare profesională, precum şi propunerea motivată a celui care a efectuat evaluarea, referitoare la eliberarea sau, după caz, neacordarea atestatului de asistent maternal profesionist.
(3) Ţinând seama de cererea formulată de solicitant, propunerea de eliberare a atestatului va menţiona numărul maxim de copii pe care acesta îi poate primi simultan în plasament sau în încredinţare, grupa de vârsta şi sexul copiilor, precum şi capacitatea solicitantului de a îngriji copii cu handicap/dizabilitati, infectati HIV sau bolnavi SIDA.
(4) În urma analizarii documentaţiei înaintate şi a audierii solicitantului, comisia pentru protecţia copilului decide cu privire la acordarea atestatului.
(5) Comisia pentru protecţia copilului poate cere şi audierea altor persoane, precum şi orice informaţii suplimentare pe care le considera necesare.
ART. 7
(1) Atestatul de asistent maternal profesionist se eliberează pentru o perioadă de 3 ani.
(2) Atestatul va menţiona datele de identitate ale titularului, durata de valabilitate a atestatului, numărul maxim de copii care pot fi primiţi simultan în plasament sau în încredinţare, grupa de vârsta şi sexul acestora, precum şi capacitatea titularului de a îngriji copii cu handicap/dizabilitati, infectati HIV sau bolnavi SIDA.
(3) Plasamentul sau încredinţarea unui număr de copii mai mare decât cel prevăzut în atestat este interzisă, cu excepţia cazului în care copiii dati în plasament sau încredinţaţi sunt fraţi.
(4) Atestatul poate fi reînnoit, suspendat sau retras de comisia pentru protecţia copilului, la propunerea temeinic motivată a serviciului public specializat pentru protecţia copilului sau a organismului privat autorizat care supraveghează activitatea asistentului maternal profesionist.
(5) În cazul schimbării domiciliului asistentului maternal profesionist, atestatul eliberat va fi reînnoit de serviciul public specializat pentru protecţia copilului de la noul domiciliu, cu respectarea aceloraşi condiţii care au stat la baza emiterii lui. În aceasta situaţie, evaluarea capacităţii solicitantului nu va include cursurile de formare profesională.
ART. 8
(1) Activitatea persoanelor atestate ca asistent maternal profesionist se desfăşoară în baza unui contract individual de muncă, care are un caracter special, specific protecţiei copilului, încheiat cu un serviciu public specializat pentru protecţia copilului sau cu un organism privat autorizat care are obligaţia supravegherii şi sprijinirii activităţii desfăşurate de asistenţii maternali profesionisti.
(2) Contractul individual de muncă se încheie pe perioada de valabilitate a atestatului.
(3) Executarea contractului individual de muncă începe pe data primei hotărâri de încredinţare sau de plasament al unui copil asistentului maternal profesionist.
(4) Contractul individual de muncă se suspenda ori încetează în cazurile prevăzute de legislaţia muncii, precum şi în cazul suspendării, retragerii sau încetării atestatului de asistent maternal profesionist.
(5) Persoanele pensionate pentru limita de vârsta, atestate ca asistent maternal profesionist, îşi desfăşoară activitatea pe baza unui contract individual de muncă încheiat prin cumul cu pensia.
ART. 9
(1) Pentru fiecare copil primit în plasament sau în încredinţare, asistentul maternal profesionist încheie o convenţie, care constituie anexa la contractul individual de muncă încheiat cu angajatorul.
(2) Convenţia se încheie cu acordul scris al soţului sau, după caz, al sotiei asistentului maternal profesionist şi se notifica comisiei pentru protecţia copilului care a hotărât plasamentul sau încredinţarea copilului.
(3) Convenţia cuprinde următoarele elemente:
a) informaţii referitoare la copil: identitatea, originea etnică şi religioasă, situaţia sa personală, familială, socială şi medicală, nevoile sale speciale;
b) motivele hotărârii de plasament sau de încredinţare;
c) planul de aplicare şi obiectivele plasamentului sau ale încredinţării;
d) modalităţile de menţinere a contactului între copil şi părinţii săi biologici şi modul de pregătire a reintegrarii copilului în familia sa naturala, în cazul plasamentului;
e) modul de pregătire a integrării copilului într-o familie adoptivă, în cazul încredinţării;
f) modalităţile de supraveghere a activităţii asistentului maternal profesionist şi de evaluare periodică a evoluţiei copilului primit în plasament sau încredinţat;
g) drepturile şi obligaţiile specifice ale părţilor.
ART. 10
(1) Asistentul maternal profesionist are următoarele obligaţii privind copiii primiţi în plasament sau încredinţaţi:
a) să asigure creşterea, îngrijirea şi educarea copiilor, în vederea asigurării unei dezvoltări armonioase fizice, psihice, intelectuale şi afective a acestora;
b) să asigure integrarea copiilor în familia sa, aplicându-le un tratament egal cu al celorlalţi membri ai familiei;
c) să asigure integrarea copiilor în viaţa socială;
d) să contribuie la pregătirea reintegrarii copiilor în familia lor naturala sau la integrarea acestora în familia adoptivă, după caz;
e) să permită specialiştilor serviciului public specializat pentru protecţia copilului sau organismului privat autorizat supravegherea activităţii sale profesionale şi evaluarea evoluţiei copiilor;
f) să asigure continuitatea activităţii desfăşurate şi în perioada efectuării concediului legal de odihnă, cu excepţia cazului în care separarea de copiii plasati sau încredinţaţi pentru această perioadă este autorizata de către angajator;
──────────
Decizie de admitere: RIL nr. 25/2018, publicată în Monitorul Oficial nr. 135 din 20 februarie 2019:
Dispoziţiile art. 10 alin. (1) lit. f) din Hotărârea Guvernului nr. 679/2003 privind condiţiile de obţinere a atestatului, procedurile de atestare şi statutul asistentului maternal profesionist şi ale art. 122 alin. (3) lit. d) din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu derogă de la regula privind obligativitatea efectuării în natură a concediului de odihnă, reglementată de art. 1 alin. (2), art. 144 şi art. 149 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în situaţia în care asistentul maternal profesionist asigură continuitatea activităţii de creştere, îngrijire şi educare a copiilor în perioada respectivă, acesta nefiind îndreptăţit la plata unei despăgubiri echivalente cu indemnizaţia de concediu.
──────────
g) sa păstreze confidenţialitatea informaţiilor pe care le primeşte cu privire la copii.
(2) Asistenţii maternali profesionisti au obligaţia sa informeze de îndată serviciul public specializat pentru protecţia copilului sau organismul privat autorizat care le supraveghează activitatea cu privire la orice schimbare survenită în situaţia lor personală, familială sau socială care ar putea sa influenteze activitatea lor profesională.
(3) Asistenţii maternali profesionisti au obligaţia sa participe la cursurile de perfecţionare organizate de angajatori.
(4) Asistentul maternal profesionist şi persoanele cu care acesta locuieşte au obligaţia să prezinte anual comisiei pentru protecţia copilului un certificat medical din care să rezulte ca starea sănătăţii lor permite continuarea desfăşurării activităţii. Cheltuielile legate de efectuarea analizelor medicale şi de eliberarea certificatului medical se suporta de către angajator.
ART. 11
(1) Serviciul public specializat pentru protecţia copilului sau organismul privat autorizat care supraveghează activitatea asistentilor maternali profesionisti este obligat să prezinte comisiei pentru protecţia copilului rapoarte trimestriale referitoare la evoluţia copiilor încredinţaţi sau dati în plasament asistentilor maternali profesionisti.
(2) În exercitarea atribuţiilor de supraveghere şi sprijin al activităţii asistentilor maternali profesionisti ce revin serviciului public specializat pentru protecţia copilului sau organismului privat autorizat, aceştia sunt obligaţi să efectueze vizite şi intalniri periodice, precum şi o evaluare anuală a activităţii desfăşurate de fiecare asistent maternal profesionist.
(3) Reprezentanţii comisiei pentru protecţia copilului au drept de control asupra activităţii asistentilor maternali profesionisti.
(4) Comisia pentru protecţia copilului poate decide suspendarea sau retragerea atestatului de asistent maternal profesionist dacă nu mai sunt îndeplinite condiţiile care au stat la baza eliberării acestuia sau dacă asistentul maternal profesionist nu respecta vreuna dintre obligaţiile prevăzute în prezenta hotărâre.
(5) Suspendarea sau retragerea atestatului de asistent maternal profesionist duce la suspendarea sau încetarea contractului individual de muncă şi a convenţiei încheiate, prevăzute la art. 8 şi 9.
ART. 12
Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abroga Hotărârea Guvernului nr. 217/1998 cu privire la condiţiile de obţinere a atestatului, procedurile de atestare şi statutul asistentului maternal profesionist, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 152 din 16 aprilie 1998.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemnează:
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Şerban Mihailescu
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
p. Ministrul muncii
şi solidarităţii sociale,
Razvan Ionut Cirica,
secretar de stat
Ministrul administraţiei publice,
Octav Cozmanca
Autoritatea Naţionala
pentru Protecţia Copilului şi Adopţie
Gabriela Coman,
secretar de stat
Bucureşti, 12 iunie 2003.
Nr. 679.
------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: