Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 670 din 13 iunie 2024  pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind cuantumul timbrului monumentelor istorice şi modalităţile de percepere, încasare, virare, utilizare şi evidenţiere a sumelor rezultate din aplicarea acestuia, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.502/2007     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 670 din 13 iunie 2024 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind cuantumul timbrului monumentelor istorice şi modalităţile de percepere, încasare, virare, utilizare şi evidenţiere a sumelor rezultate din aplicarea acestuia, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.502/2007

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 571 din 19 iunie 2024
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. I
    Normele metodologice privind cuantumul timbrului monumentelor istorice şi modalităţile de percepere, încasare, virare, utilizare şi evidenţiere a sumelor rezultate din aplicarea acestuia, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.502/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 28 din 15 ianuarie 2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 2
    Gestionarea sumelor provenite din aplicarea timbrului monumentelor istorice, instituit potrivit dispoziţiilor art. 51 alin. (1) din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se realizează conform prevederilor art. 2 lit. d) şi e) şi ale art. 7 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 593/2011 privind organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional al Patrimoniului, republicată, precum şi ale Hotărârii Guvernului nr. 610/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind procedura de acordare a creditelor necesare efectuării de lucrări de protejare la monumentele istorice deţinute de persoanele fizice sau juridice de drept privat."

    2. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 4
    (1) Cuantumul timbrului monumentelor istorice reprezintă 2% din valoarea, fără TVA, a produselor şi serviciilor prevăzute la art. 51 alin. (3) lit. a)-c) din Legea nr. 422/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Pentru activităţile prevăzute la art. 51 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 422/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, taxa se aplică, indiferent dacă manifestările sunt organizate în interiorul sau în exteriorul imobilelor situate în zona de protecţie a monumentelor istorice sau în zona construită protejată.
    (3) Cuantumul timbrului monumentelor istorice, prevăzut la alin. (1), se actualizează anual, conform dispoziţiilor art. 52 alin. (2) din Legea nr. 422/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin ordin al ministrului culturii."

    3. La articolul 6, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Pot fi exceptaţi de la plata timbrului monumentelor istorice, în conformitate cu prevederile art. 51 alin. (6) din Legea nr. 422/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, operatorii economici care, prin activităţile pe care le desfăşoară, contribuie în decursul aceluiaşi an fiscal la protejarea monumentelor istorice cu o sumă cel puţin egală cu cea pe care o datorează la plata taxei, în baza unei solicitări scrise, însoţită de documente justificative corespunzătoare. Documentele justificative necesare la depunerea solicitării scrise pentru fiecare categorie de beneficiari exceptaţi de la plata timbrului monumentelor istorice se aprobă şi se actualizează prin decizie a managerului Institutului Naţional al Patrimoniului şi se afişează pe site-ul Institutului."

    4. La articolul 8, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 8
    (1) Sumele prevăzute la art. 7 se declară conform dispoziţiilor art. 9 şi se virează lunar de către plătitori, până la data de 25 a lunii următoare, în contul deschis pe seama Institutului Naţional al Patrimoniului la Trezoreria Sectorului 4 şi care este pus la dispoziţia persoanelor interesate, în principal, prin afişare pe adresa de internet a instituţiei."

    5. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 9
    Declaraţia lunară privind obligaţia de plată a timbrului monumentelor istorice, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, se va depune, direct, prin poştă, prin fax sau prin alte mijloace de comunicare electronice, la sediul Institutului Naţional al Patrimoniului sau pe adresa oficială de email a instituţiei, până la data de 25 a lunii următoare pentru luna precedentă."

    6. Articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 13
    Evidenţierea în contabilitate a sumelor datorate şi virate către Institutul Naţional al Patrimoniului se face astfel:
    a) operatorii economici şi persoanele juridice fără scop patrimonial, care desfăşoară activităţi de natura celor prevăzute la art. 51 alin. (3) lit. a)-c) din Legea nr. 422/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, efectuează următoarele înregistrări contabile:

┌─────────┬─┬─────┬────────────────────┐
│531 │ │ │- preţul de vânzare,│
│(512,411)│=│% │respectiv valoarea │
│ │ │ │serviciilor │
├─────────┼─┼─────┼────────────────────┤
│ │ │ │- preţul de vânzare,│
│ │ │707 │respectiv valoarea │
│ │ │(704)│serviciilor, mai │
│ │ │ │puţin valoarea │
│ │ │ │timbrului │
├─────────┼─┼─────┼────────────────────┤
│ │ │447 │- valoarea timbrului│
│ │ │ │(analitic distinct) │
├─────────┼─┼─────┼────────────────────┤
│447 │=│% │ │
├─────────┼─┼─────┼────────────────────┤
│(analitic│ │531 │- valoarea timbrului│
│distinct)│ │(512)│datorată şi virată; │
└─────────┴─┴─────┴────────────────────┘


    b) persoanele juridice fără scop patrimonial care, potrivit legii, organizează şi conduc contabilitatea în partidă simplă: conform Reglementărilor contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3.103/2017, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) asociaţiile familiale care exercită acte de comerţ şi celelalte persoane fizice care au calitatea de comerciant: în Registrul-jurnal de încasări şi plăti, pe un rând distinct «Sume încasate reprezentând timbrul monumentelor istorice», poziţii care se centralizează lunar, în vederea determinării sumelor care urmează a fi virate Institutului Naţional al Patrimoniului;
    d) la instituţiile publice care încasează contravaloarea produselor şi serviciilor pentru care se datorează timbrul monumentelor istorice, în funcţie de sursa de finanţare a acestora:

┌──────────────────┬─┬─────────────────┐
│% │ │ │
│531.01.01 │ │ │
│«Casa în lei» │ │ │
│512.01.02 │ │ │
│«Conturi la bănci │ │462.01.01 │
│în lei» │ │«Creditori»/ │
│562.01.01 │=│analitic: │
│«Disponibil în lei│ │Institutul │
│al activităţilor │ │Naţional al │
│finanţate integral│ │Patrimoniului │
│din venituri │ │ │
│proprii - │ │ │
│Disponibil curent │ │ │
│la trezorerie» │ │ │
├──────────────────┴─┴─────────────────┤
│- virarea sumelor reprezentând timbrul│
│monumentelor istorice către Institutul│
│Naţional al Patrimoniului: │
├──────────────────┬─┬─────────────────┤
│ │ │% │
│ │ │531.01.01 │
│ │ │«Casa în lei» │
│ │ │512.01.02 │
│ │ │«Conturi la bănci│
│462.01.01 │ │în lei» │
│«Creditori»/ │ │562.01.01 │
│analitic: │=│«Disponibil în │
│Institutul │ │lei al │
│Naţional al │ │activităţilor │
│Patrimoniului │ │finanţate │
│ │ │integral din │
│ │ │venituri proprii │
│ │ │- Disponibil │
│ │ │curent la │
│ │ │trezorerie │
└──────────────────┴─┴─────────────────┘

"

    7. Articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 14
    (1) Contravaloarea timbrului monumentelor istorice se va evidenţia separat, în conturi analitice distincte, de către Institutul Naţional al Patrimoniului.
    (2) Pentru înregistrarea în contabilitatea Institutului Naţional al Patrimoniului a operaţiunilor privind timbrul monumentelor istorice, se folosesc următoarele conturi:
    - 117.00.00 «Rezultatul reportat»;
    – 121.00.00 «Rezultatul patrimonial»;
    – 461.01.01 «Debitori» sub 1 an - creanţe comerciale;
    – 461.01.09 «Debitori» sub 1 an - alte creanţe;
    – 461.02.01 «Debitori» peste 1 an - creanţe comerciale;
    – 473.01.09 «Decontări din operaţiuni în curs de clarificare - alte datorii/creanţe curente»;
    – 562.01.01 «Disponibil în lei al activităţilor finanţate integral din venituri proprii - Disponibil curent la trezorerie»;
    – 629.01.00 «Alte cheltuieli autorizate prin dispoziţii legale - Cheltuieli curente»;
    – 751.04.00 «Diverse venituri»;
    – 401.01.00 «Furnizori sub 1 an»;
    – 401.02.00 «Furnizori peste 1 an».
    (3) Principalele operaţiuni înregistrate în contabilitatea Institutului Naţional al Patrimoniului sunt:
    A. evidenţierea creanţelor reprezentând timbrul monumentelor istorice, rezultate din declaraţiile depuse de plătitori:

┌──────────────────────┬─┬─────────────┐
│461.01.01 │ │751.04.00 │
│«Debitori»/analitice │=│«Diverse │
│distincte │ │venituri» │
└──────────────────────┴─┴─────────────┘


    B. încasarea contravalorii timbrului monumentelor istorice de la plătitori:

┌─────────────────────────┬─┬──────────┐
│562.01.01 │ │ │
│«Disponibil în lei al │ │461.01.01 │
│activităţilor finanţate │=│«Debitori»│
│integral din venituri │ │/analitice│
│proprii - Disponibil │ │distincte │
│curent la trezorerie» │ │ │
└─────────────────────────┴─┴──────────┘


    C. înregistrarea cheltuielilor prevăzute de lege:
    a) evidenţierea facturilor emise de furnizori în baza contractelor încheiate pentru consolidare, restaurare şi conservare monumente istorice:

┌────────────────────────┬─┬───────────┐
│629.01.00 │ │ │
│«Alte cheltuieli │ │ │
│autorizate prin │=│401.01.00 │
│dispoziţii legale - │ │«Furnizori»│
│Cheltuieli curente» │ │ │
│Plată furnizori: │ │ │
├────────────────────────┼─┼───────────┤
│ │ │770.00.00 │
│401.01.00 │=│«Finanţarea│
│«Furnizori» │ │de la │
│ │ │buget» │
└────────────────────────┴─┴───────────┘


    b) evidenţierea sumelor aprobate spre compensare conform art. 51 alin. (6) din Legea nr. 422/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare

┌─────────────────┬─┬──────────────────┐
│629.01.00 │ │ │
│«Alte cheltuieli │ │473.01.09 │
│autorizate prin │ │«Decontări din │
│dispoziţii legale│ │operaţiuni în curs│
│- Cheltuieli │ │de clarificare - │
│curente» │ │alte datorii/ │
│473.01.09 │=│creanţe curente» │
│«Decontări din │ │461.01.01 │
│operaţiuni în │ │«Debitori»/ │
│curs de │ │analitice │
│clarificare - │ │distincte │
│alte datorii/ │ │ │
│creanţe curente» │ │ │
└─────────────────┴─┴──────────────────┘


    D. închiderea conturilor de cheltuieli sau de venituri, după caz, la finele anului
    a) închiderea conturilor de cheltuieli la finele anului:

┌───────────────────┬─┬────────────────┐
│121.00.00 │ │629.01.00 │
│«Rezultatul │ │«Alte cheltuieli│
│patrimonial - │ │autorizate prin │
│instituţii publice │=│dispoziţii │
│şi activităţi │ │legale - │
│finanţate din │ │Cheltuieli │
│venituri proprii» │ │curente» │
└───────────────────┴─┴────────────────┘


    b) închiderea conturilor de venituri la finele anului:

┌───────────────┬─┬────────────────────┐
│751.04.00 │ │121.00.00 │
│«Diverse │=│«Rezultatul │
│venituri» │ │patrimonial» │
└───────────────┴─┴────────────────────┘


    E. la începutul exerciţiului financiar următor se preia excedentul sau deficitul patrimonial din anul anterior, după caz:

┌─────────────────┬───┬────────────────┐
│121.00.00 │ │117.00.00 │
│«Rezultatul │= │«Rezultatul │
│patrimonial» │ │reportat» │
├─────────────────┼───┼────────────────┤
│ │sau│ │
├─────────────────┼───┼────────────────┤
│117.00.00 │ │121.00.00 │
│«Rezultatul │= │«Rezultatul │
│reportat» │ │patrimonial │
└─────────────────┴───┴────────────────┘

"

    8. La articolul 17, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
    "(3) Institutul Naţional al Patrimoniului va colabora cu direcţiile judeţene pentru cultură, respectiv a municipiului Bucureşti în vederea eficientizării activităţii de colectare a veniturilor reprezentând timbrul monumentelor istorice, prin creşterea numărului de operatori economici supuşi controlului."

    9. Articolul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 18
    (1) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, Institutul Naţional al Patrimoniului este abilitat să solicite de la instituţiile publice şi persoanele juridice de drept privat date şi documente necesare exercitării competenţelor sale, fără perceperea de taxe, tarife sau alte comisioane.
    (2) În scopul eficientizării activităţii de colectare a timbrului monumentelor istorice, pentru manifestările prevăzute la art. 51 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 422/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a căror organizare a fost avizată în condiţiile Legii nr. 60/1991 privind organizarea şi desfăşurarea adunărilor publice, republicată, cu modificările ulterioare, Institutul Naţional al Patrimoniului este abilitat să solicite de la primăriile municipale, orăşeneşti sau comunale avizul acordat pentru desfăşurarea respectivelor manifestări."

    10. Anexa nr. 5 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa la prezenta hotărâre.


    ART. II
    Procedura de selecţie de proiecte, aflată în derulare la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, se va desfăşura conform regulilor şi criteriilor stabilite la data publicării anunţului privind selecţia de proiecte.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Ministrul culturii,
                    Raluca Turcan
                    Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului,
                    Ştefan-Radu Oprea
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 13 iunie 2024.
    Nr. 670.
    ANEXA 1

    (Anexa nr. 5 la normele metodologice)
    PROCEDURĂ
    privind acordarea de finanţări nerambursabile din fondurile
    obţinute din aplicarea timbrului monumentelor istorice
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Institutul Naţional al Patrimoniului, denumit în continuare INP, gestionează fondurile obţinute ca urmare a aplicării timbrului monumentelor istorice, pentru următoarele destinaţii:
    a) acordarea de credite în condiţiile art. 28 alin. (3) lit. b) şi c) din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) finanţarea elaborării de reglementări tehnico-economice, de norme şi metodologii privind elaborarea de reglementări tehnico-economice, de norme şi metodologii privind elaborarea de documentaţii specifice, executarea de lucrări pentru protejarea monumentelor istorice;
    c) finanţarea unor amenajări în vederea pregătirii monumentelor istorice pentru vizitare gratuită, precum şi pentru realizarea unor programe sau proiecte culturale.

    (2) Acordarea de credite în condiţiile art. 28 alin. (3) lit. b) şi c) din Legea nr. 422/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, din sumele colectate ca urmare a aplicării timbrului monumentelor istorice, precum şi din alte surse cu aceeaşi destinaţie, obţinute în condiţiile legii sau din sumele încasate din rambursări de credite şi plăţi din dobânzi, se realizează în conformitate cu dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 610/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind procedura de acordare a creditelor necesare efectuării de lucrări de protejare la monumentele istorice deţinute de persoanele fizice sau juridice de drept privat.
    (3) Finanţările prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) se realizează în conformitate cu prevederile prezentei proceduri şi se pot acorda pentru proiecte care au ca scop protejarea şi promovarea monumentelor istorice, în cadrul următoarelor subprograme:
    a) Subprogramul de cercetare aplicată, studii şi investigaţii pentru restaurarea monumentelor istorice;
    b) Subprogramul de reparaţii curente şi întreţinere;
    c) Subprogramul intervenţii de urgenţă - ante- şi postdezastru;
    d) Subprogramul de punere în valoare - interpretare şi prezentare - a monumentelor istorice;
    e) Subprogramul acţiuni tematice;
    f) Subprogramul de restaurare;
    g) Subprogramul de elaborare a documentaţiei tehnice pentru intervenţii asupra monumentelor istorice;
    h) Subprogramul educaţie şi formare.

    (4) Acordarea finanţărilor nerambursabile din timbrul monumentelor istorice se realizează în baza selecţiei de proiecte, în conformitate cu prevederile prezentei proceduri. Finanţările se pot acorda şi pentru proiecte multianuale, ce vor fi cuprinse într-un program distinct, anexă la bugetul Ministerului Culturii, conform legii.

    ART. 2
    (1) Alocarea fondurilor obţinute din aplicarea timbrului monumentelor istorice pentru destinaţiile prevăzute la art. 52 alin. (1) din Legea nr. 422/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se stabileşte anual de către Consiliul de administraţie al INP, cu respectarea strategiei naţionale privind protejarea monumentelor istorice, aprobată de Comisia Naţională a Monumentelor Istorice, şi a programelor Uniunii Europene în domeniul patrimoniului cultural.
    (2) Finanţarea activităţilor şi lucrărilor prevăzute la art. 52 alin. (1) lit. b) şi c) din Legea nr. 422/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se face prin acordarea de către INP de finanţări pentru proiecte.
    (3) Numărul sesiunilor de selecţie de proiecte, priorităţile anuale, limitele minime şi maxime ale finanţărilor alocate pentru fiecare domeniu şi pentru fiecare subprogram dintre cele prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (2), ghidul solicitantului, respectiv ghidul de decontare pentru fiecare subprogram, precum şi regulamentul de evaluare a proiectelor depuse în cadrul sesiunii de finanţare, respectiv de soluţionare a contestaţiilor se aprobă prin decizie a managerului INP, după consultarea prealabilă a Consiliului de administraţie al INP, şi se publică pe pagina de internet a INP, cu cel puţin 30 de zile înainte de termenul-limită stabilit pentru depunerea proiectelor.

    ART. 3
    Finanţarea se acordă numai în condiţiile existenţei unor surse de finanţare proprii sau atrase ale beneficiarului finanţării, în numerar, într-un cuantum de cel puţin 10% din costul total al proiectului pentru care se solicită finanţarea.

    CAP. II
    Organizarea procesului de selecţie a proiectelor
    ART. 4
    (1) Fiecare sesiune de selecţie de proiecte se organizează şi se anunţă public de către secretariatul INP, în termen de 30 de zile de la aprobarea deciziei managerului INP, prevăzută la art. 2 alin. (3).
    (2) Conţinutul anunţului public privind selecţiile de proiecte este aprobat prin decizie a managerului INP şi cuprinde informaţii cu privire la:
    a) cuantumul total al finanţării pentru respectiva sesiune de finanţare;
    b) tipurile de proiecte ce vor fi finanţate în sesiunea respectivă, inclusiv sumele defalcate pentru fiecare subprogram;
    c) perioada de depunere/transmitere a proiectelor şi termenul-limită pentru înscrierea acestora;
    d) condiţiile de participare, inclusiv suma maximă a finanţării/proiect;
    e) grilele de evaluare cuprinzând criteriile şi punctajele pentru fiecare subprogram, precum şi alte informaţii relevante privind depunerea documentaţiei de solicitare a finanţării, conform art. 2 alin. (3).


    ART. 5
    Selecţia de proiecte se organizează în aplicarea şi cu respectarea următoarelor principii:
    a) principiul promovării competitivităţii şi a unui sistem concurenţial deschis: acordarea finanţărilor se face prin selecţia nediscriminatorie a proiectelor;
    b) principiul încurajării iniţiativei private în domeniul protejării patrimoniului cultural: pentru proiecte de valoare egală vor avea prioritate cele iniţiate de persoane fizice sau juridice de drept privat;
    c) principiul primordialităţii valorii artistice şi istorice: în procesul de selecţie se ţine seama de semnificaţia artistică şi istorică a monumentelor istorice;
    d) principiul încurajării parteneriatelor, colaborărilor la nivel local, regional, naţional şi internaţional: solicitanţii de finanţări sunt încurajaţi să realizeze parteneriate cu alte persoane fizice sau juridice;
    e) principiul publicităţii şi transparenţei: informaţiile referitoare la finanţările acordate de INP sunt aduse la cunoştinţa publicului;
    f) principiul tratamentului egal: toţi deţinătorii de monumente istorice pot participa la selecţiile de proiecte, cu respectarea prevederilor prezentei proceduri;
    g) principiul confidenţialităţii: informaţiile care, conform legii, nu pot fi aduse la cunoştinţa publică nu vor fi comunicate altor persoane decât cele pentru care legislaţia în vigoare permite acest lucru;
    h) principiul cofinanţării: acordarea finanţărilor se face numai dacă beneficiarul participă cu o cofinanţare;
    i) principiul profesionalismului: realizarea acţiunilor sau lucrărilor finanţate se face cu respectarea celor mai înalte standarde profesionale în domeniul patrimoniului cultural;
    j) principiul respectului pentru valorile monumentului istoric: nu pot fi acordate finanţări pentru lucrări de reconstrucţie, renovare, înnoire sau reabilitare;
    k) principiul calităţii acţiunilor sau lucrărilor: proiectele vor cuprinde măsuri clare şi detaliate privind asigurarea calităţii lucrărilor prin parametri expliciţi şi măsurabili; vor stabili de asemenea parametrii calitativi necesari pentru atribuirea lucrărilor;
    l) principiul necesităţii: nu se finanţează lucrări care nu sunt strict necesare în raport cu starea monumentului şi scenariul de utilizare;
    m) principiul participării: proiectele vor cuprinde componente de implicare a comunităţilor patrimoniale sau se vor baza în întregime pe dimensiunea participativă a comunităţilor în care se află monumentele istorice;
    n) principiul informării şi educării publicului: toate proiectele vor cuprinde activităţi de informare, conştientizare şi educare a publicului, referitoare la valoarea şi semnificaţia monumentelor istorice.


    CAP. III
    Condiţii de participare la selecţia de proiecte
    ART. 6
    (1) Proiectele participante la selecţie pot fi depuse de către persoane fizice sau juridice de drept public sau privat, care au calitatea de proprietar, titular al unui drept de superficie, de abitaţie, de concesiune sau de folosinţă pentru o durată mai mare de 25 de ani sau titular al dreptului de administrare asupra unui monument istoric.
    (2) Nu pot depune proiecte la sesiunile de finanţare organizate de INP personalul INP şi membrii comisiei de selecţie sau membrii familiilor acestora, până la gradul al II-lea inclusiv.
    (3) Nu pot solicita finanţare dezmembrămintele fără personalitate juridică ale persoanelor juridice, sucursale sau puncte de lucru.
    (4) Proiectele participante la selecţie pot avea ca obiect monumente istorice aflate pe teritoriul României sau monumente istorice, proprietăţi ale statului român, aflate pe teritoriul altor state.
    (5) Pentru a participa la selecţia de proiecte, solicitanţii trebuie să depună documentaţia de solicitare a finanţării. Acelaşi solicitant poate depune un singur proiect pentru fiecare subprogram în cadrul unei sesiuni de finanţare.
    (6) Documentaţia de solicitare a finanţării, prevăzută la art. 7, se completează online, prin accesarea adresei: http://www.patrimoniu.gov.ro/, până la ora şi data-limită prevăzute în anunţul public de organizare a sesiunii de finanţare, dovedită prin data înregistrării acesteia.
    (7) La cerere şi doar în cazuri justificate, secretariatul, asigurat de INP, acordă asistenţă tehnică solicitanţilor, în vederea finalizării procedurii de înscriere online.

    ART. 7
    (1) În vederea depunerii dosarului de participare pentru selecţia de proiecte sunt necesare, după caz, în funcţie de subprogram, următoarele documente:
    a) cererea-tip, al cărei model este prevăzut în Ghidul solicitantului, aprobat prin decizie a managerului INP pentru fiecare subprogram, conform art. 2 alin. (3);
    b) declaraţia pe propria răspundere a solicitantului, al cărei model este prevăzut în Ghidul solicitantului, aprobat prin decizie a managerului INP pentru fiecare subprogram, conform art. 2 alin. (3);
    c) bugetul proiectului, al cărui model este prevăzut în Ghidul solicitantului, aprobat prin decizie a managerului INP pentru fiecare subprogram, conform art. 2 alin. (3), inclusiv documentaţia care justifică fiecare tip de cheltuieli, cuprinzând oferte şi/sau devize din partea operatorilor economici care pot presta servicii de orice natură necesare realizării proiectului propus, precum şi alte asemenea documente, depuse în format electronic;
    d) extras de carte funciară, care să nu aibă mai mult de 30 de zile de la data emiterii acestuia, din care să rezulte că solicitantul este titularul dreptului real asupra imobilului, precum şi lipsa oricăror ipoteci sau privilegii; prin excepţie, dacă situaţia juridică relevă existenţa unor ipoteci sau privilegii, este necesară comunicarea acordului creditorului ipotecar ori al beneficiarului respectivului privilegiu, după caz;
    e) relevee, planuri de amplasament şi documente de arhivă sau documentaţii anterioare, dacă există şi se află în posesia beneficiarului;
    f) fotografii relevante ale monumentului, cu evidenţierea zonelor degradate, inclusiv a picturii sau elementelor decorative;
    g) plan de măsuri şi activităţi privind întreţinerea şi protejarea monumentului, propus şi însuşit de către beneficiar;
    h) documente din care să rezulte existenţa altor surse de finanţare proprii sau atrase, din care să reiasă că solicitantul dispune de diferenţa de fonduri necesară realizării proiectului, cum sunt:
    (i) declaraţii pe propria răspundere ale solicitantului privind contribuţia proprie sau atrasă, semnate în original şi însoţite de extrase de cont bancar, după caz;
    (ii) contracte de sponsorizare/mecenat, în copie;
    (iii) scrisori de intenţie, în copie, după caz;
    (iv) alte forme de sprijin financiar din partea unor terţi


    (2) Pentru proiectele care presupun lucrări de conservare sau punere în siguranţă, restaurare, consolidare, punere în valoare şi intervenţii de urgenţă, pe lângă documentele prevăzute la alin. (1), dosarul de participare va mai cuprinde:
    a) nota de fundamentare privind necesitatea intervenţiei, în acord cu prevederile documentaţiei tehnice de intervenţie;
    b) fazele proiectului, DALI (documentaţie pentru avizarea lucrărilor de intervenţie), PT (proiectul tehnic), DE (detaliu de execuţie), PFU (proiect fază unică), iar pentru componente artistice, documentaţie economică;
    c) avizul pentru documentaţia de proiectare, potrivit legii;
    d) autorizaţia de construire, însoţită de documentaţia tehnică pentru obţinerea acesteia şi vizată spre neschimbare;
    e) în cazul imobilelor aflate în proprietate comună, pe cote-părţi (coproprietate), acordul tuturor coproprietarilor privind realizarea proiectului, cu excepţia situaţiilor în care sunt constituite, în condiţiile legii, asociaţii de proprietari.

    (3) Pentru proiectele care se implementează în parteneriat cu alte persoane fizice sau juridice, toate obligaţiile rezultate din prezenta procedură sunt în sarcina solicitantului, iar dosarul de participare va cuprinde, pe lângă documentele prevăzute la alin. (1), dovada parteneriatului încheiat între părţile interesate, cu precizarea clară a responsabilităţilor asumate de parteneri.
    (4) În cazul în care solicitantul este persoană juridică, pe lângă documentele prevăzute la alin. (1), dosarul de participare va mai cuprinde:
    a) acte de constituire actualizate;
    b) în cazul persoanelor juridice de drept public, pentru verificarea cerinţei reglementate la alin. (1) lit. h), se vor depune documentele doveditoare ale resurselor bugetare.

    (5) Documentaţia de solicitare a finanţării, necompletată în condiţiile art. 6 alin. (6) până la ora şi data-limită prevăzute în anunţul public de organizare a sesiunii de finanţare, dovedită prin data înregistrării acesteia, nu va face obiectul selecţiei.
    (6) Conformitatea dosarului cu cerinţele de formă şi conţinut prevăzute la alin. (1)-(4) este verificată de către Oficiul credite şi timbrul monumentelor istorice, compartiment organizat în cadrul INP, care formulează şi eventualele solicitări de clarificări şi/sau completări în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la depunerea dosarului de participare.
    (7) În termen de maximum 10 zile de la primirea solicitării de completări, proprietarii sau beneficiarii de folosinţă sunt obligaţi să transmită, în formatul precizat, toate clarificările şi completările solicitate.

    CAP. IV
    Procedura de constituire a comisiei de selecţie a proiectelor
    ART. 8
    (1) Comisia de selecţie a proiectelor este formată din minimum 5 (cinci) membri, numiţi prin decizie a managerului INP, în urma desemnărilor făcute de Consiliul de administraţie al INP cu cel puţin 5 zile înainte de începerea sesiunii de selecţie a proiectelor, şi va fi făcută publică la finalizarea selecţiei.
    (2) Membrii comisiei de selecţie sunt desemnaţi de Consiliul de administraţie al INP, după cum urmează:
    a) 1/3 membri din personalul de specialitate al INP, dintre care unul este preşedintele comisiei;
    b) 2/3 membri profesionişti în domeniile de referinţă, specialişti sau experţi atestaţi de Ministerul Culturii în domeniul protejării monumentelor istorice, propuşi de organizaţii profesionale, asociaţii sau fundaţii ori societăţi comerciale, la invitaţia managerului INP.

    (3) Selecţia membrilor prevăzuţi la alin. (2) lit. b) se face pe baza următoarelor criterii:
    a) experienţa profesională în domeniul protejării monumentelor istorice;
    b) experienţa în domeniul managementului de proiect şi al evaluării proiectelor.

    (4) Secretariatul comisiei de selecţie a proiectelor se asigură de către INP, prin Oficiul credite şi timbrul monumentelor istorice.

    ART. 9
    (1) Nu poate face parte din comisia de selecţie a proiectelor o persoană care se află în una sau mai multe dintre următoarele situaţii:
    a) este solicitant/partener pentru un proiect inclus în selecţie;
    b) este soţ sau rudă până la gradul al doilea inclusiv ori un afin până la gradul al doilea inclusiv cu unul dintre participanţii la selecţie;
    c) face parte din consiliul de administraţie sau din orice alt organ de conducere sau de administrare al unuia dintre solicitanţi;
    d) deţine părţi sociale sau acţiuni din capitalul social subscris al unuia dintre solicitanţi;
    e) are un interes patrimonial sau nepatrimonial care ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a atribuţiilor ce îi revin în calitate de membru, în legătură cu unul dintre solicitanţi sau cu unul dintre programele şi proiectele incluse în selecţie;
    f) a fost condamnată penal definitiv pentru fapte aflate în legătură cu profesia.

    (2) Dacă unul dintre membrii comisiei de selecţie constată că se află în una sau mai multe dintre situaţiile prevăzute la alin. (1), acesta are obligaţia de a solicita de îndată înlocuirea sa cu o altă persoană sau de a se abţine de la luarea unei decizii cu privire la proiectul pentru care există stare de incompatibilitate.
    (3) Dacă unul dintre membrii comisiei nu îndeplineşte obligaţia prevăzută la alin. (2), acesta va fi revocat prin decizie a managerului INP în baza unui raport întocmit în acest scop de secretariatul comisiei.

    ART. 10
    Încetarea calităţii de membru al comisiei de selecţie intervine în următoarele situaţii:
    a) la încheierea procedurii de selecţie corespunzătoare unei sesiuni;
    b) în cazul renunţării la calitatea de membru, prin solicitare scrisă adresată managerului INP;
    c) prin revocare stabilită prin decizie a managerului INP, în cazul absenţei de la lucrările comisiei de selecţie, în baza unui raport întocmit în acest scop de secretariatul comisiei;
    d) în caz de deces;
    e) în situaţiile de conflict de interese/incompatibilitate prevăzute la art. 9 sau ca efect al abţinerii, după caz.


    ART. 11
    Pentru activitatea desfăşurată în cadrul comisiei de selecţie, membrii acesteia, cu excepţia personalului contractual al INP, beneficiază de o remuneraţie stabilită prin decizie a managerului INP, după consultarea Consiliului de administraţie al INP, pe baza unor contracte civile încheiate conform legii.

    CAP. V
    Procedura de selecţie a proiectelor
    ART. 12
    (1) Selecţia proiectelor se desfăşoară în trei etape, după cum urmează:
    a) etapa I - etapa administrativă: verificarea existenţei, conţinutului şi conformităţii documentelor solicitate în anunţul public - etapă eliminatorie;
    b) etapa a II-a - evaluarea şi selecţia proiectelor depuse de participanţi;
    c) etapa a III-a - comunicarea rezultatelor şi încheierea contractelor de finanţare.

    (2) Vor fi supuse evaluării numai proiectele care conţin toate documentele prevăzute la art. 7 şi respectă termenele şi condiţiile de participare stabilite prin anunţul public al sesiunii.

    ART. 13
    (1) Etapa administrativă durează cel mult 45 de zile calendaristice de la data-limită stabilită pentru depunerea proiectelor.
    (2) Lista proiectelor respinse pentru neeligibilitate administrativă, precum şi lista proiectelor reţinute spre evaluare, cuprinzând şi sumele declarate eligibile, conform Ghidului solicitantului aprobat pentru fiecare subprogram prin decizie a managerului INP, se publică la adresa http://www.patrimoniu.gov.ro/, la termenul prevăzut în calendarul sesiunii din cuprinsul anunţului public. Solicitanţii nemulţumiţi pot depune contestaţii în condiţiile şi termenele prevăzute la art. 14.
    (3) Proiectele considerate eligibile din punct de vedere administrativ sunt preluate de membrii comisiei de selecţie, care le evaluează şi le notează conform regulamentului de evaluare a proiectelor depuse în cadrul sesiunii de finanţare, respectiv de soluţionare a contestaţiilor, aprobat prin decizie a managerului INP, prevăzut la art. 2 alin. (3).
    (4) Grila de evaluare este disponibilă simultan cu anunţul public aferent selecţiei de proiecte, prin accesarea adresei: http://www.patrimoniu.gov.ro/.
    (5) În condiţiile stabilite prin regulamentul prevăzut la art. 2 alin. (3), fiecare membru al comisiei va completa câte un raport de evaluare pentru proiectele repartizate, structurat pe baza grilei de evaluare, care va include observaţiile şi justificările pentru punctajul acordat.
    (6) Grilele şi rapoartele de evaluare aferente proiectelor depuse vor putea fi consultate de persoanele interesate la sediul INP sau vor fi transmise acestora prin e-mail, la cerere, după anunţarea rezultatelor finale ale selecţiei.
    (7) Comunicarea grilelor şi rapoartelor de evaluare se face prin anonimizarea numelor membrilor comisiei care le-au întocmit.
    (8) Lista proiectelor selectate în vederea acordării finanţării nerambursabile se publică prin afişarea pe site-ul INP, cu respectarea termenului prevăzut în calendarul sesiunii din cuprinsul anunţului public.

    ART. 14
    (1) Solicitanţii au dreptul de a formula contestaţii asupra modului de respectare a procedurii privind organizarea şi desfăşurarea sesiunii de finanţare, stabilită prin prezentele norme metodologice, astfel:
    a) în termen de 2 zile lucrătoare de la data publicării listei proiectelor declarate neeligibile în urma verificării eligibilităţii şi conformităţii administrative, conform prevederilor art. 13 alin. (2);
    b) în termen de 5 zile lucrătoare de la data publicării listei proiectelor selectate în cadrul procedurii de evaluare şi selecţie, conform prevederilor art. 13 alin. (8).

    (2) Contestaţiile se depun sau se transmit prin poştă ori email la registratura INP şi se înregistrează de către secretariatul comisiei de selecţie.
    (3) Contestaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a) se soluţionează în termen de 3 zile lucrătoare, iar contestaţiile prevăzute la alin. (1) lit. b) se soluţionează în termen de 5 zile lucrătoare de la data expirării termenului pentru depunerea contestaţiilor.
    (4) Pentru soluţionarea contestaţiilor depuse conform dispoziţiilor alin. (1) lit. a) este desemnată o comisie internă, constituită din 3 (trei) membri din cadrul personalului INP, numită prin decizie a managerului INP.
    (5) Pentru soluţionarea contestaţiilor prevăzute la alin. (1) lit. b), comisia este desemnată de către Consiliul de administraţie şi numită prin decizie a managerului INP, cu respectarea componenţei şi a criteriilor reglementate la art. 8 alin. (2) şi (3).
    (6) Dispoziţiile art. 9 se aplică în mod corespunzător şi membrilor numiţi în comisia pentru soluţionarea contestaţiilor.
    (7) Rezultatele finale, după soluţionarea contestaţiilor, vor fi făcute publice prin afişarea pe site-ul INP.

    ART. 15
    (1) În termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data stabilirii rezultatelor finale, secretariatul comisiei de selecţie va invita, în scris, beneficiarii ale căror proiecte au fost selectate spre finanţare, pentru a se prezenta la sediul INP, în vederea încheierii contractului de finanţare.
    (2) Dacă, în termen de 5 zile lucrătoare de la data comunicării invitaţiei, beneficiarul al cărui proiect a fost selectat nu se prezintă pentru încheierea contractului de finanţare la sediul INP, se consideră că acesta refuză să încheie contractul, iar suma alocată se redistribuie în cadrul subprogramului.

    ART. 16
    (1) Contractele de finanţare vor cuprinde, în mod obligatoriu, clauze privind:
    a) cuantumul finanţării acordate proiectului selecţionat de către INP;
    b) cofinanţarea din partea beneficiarului;
    c) obiectul şi durata contractului;
    d) drepturile şi obligaţiile părţilor în realizarea proiectului;
    e) eligibilitatea cheltuielilor;
    f) obligaţia beneficiarului finanţării de a utiliza sumele alocate numai pentru proiectul selectat, în limitele şi potrivit destinaţiilor stabilite conform legii, cu respectarea prevederilor legale în materia achiziţiilor publice, a legislaţiei în domeniul construcţiilor şi a legislaţiei fiscale;
    g) obligaţia beneficiarului finanţării de a prezenta documente justificative privind cheltuielile aprobate, efectuate în conformitate cu dispoziţiile legale în materie, aflate în vigoare, inclusiv a legislaţiei primare în domeniul achiziţiilor publice, după caz;
    h) măsurile de informare şi publicitate, inclusiv condiţiile de realizare a materialelor de promovare şi publicitate care conţin elemente de identitate vizuală a INP, a Ministerului Culturii şi a programului;
    i) obligaţiile părţilor cu privire la activităţile de monitorizare şi raportare;
    j) situaţiile care atrag rezilierea contractului de finanţare, suspendarea plăţilor şi/sau recuperarea sumelor plătite;
    k) obligaţia rambursării finanţării totale sau parţiale în cazul neîndeplinirii totale sau parţiale a obligaţiilor contractuale asumate de beneficiar;
    l) condiţiile privind respectarea obligaţiilor beneficiarului, inclusiv cu privire la respectarea indicatorilor de calitate.

    (2) Sumele aferente realizării proiectelor finanţate de INP vor fi utilizate în limitele şi potrivit destinaţiilor stabilite conform legii, numai pentru acoperirea cheltuielilor aferente realizării proiectelor selectate, exclusiv pentru perioada de derulare a contractului de finanţare.
    (3) Proiectele selectate nu creează obligaţii pentru INP, în sensul acordării de expertiză de specialitate, de echipamente sau orice fel de alte mijloace tehnice aflate în dotarea acestuia.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016