Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 67 din 21 mai 2024 referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului privind examinarea investiţiilor străine în Uniune şi de abrogare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului - COM (2024) 23 final
EMITENT: Senatul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 477 din 23 mai 2024
În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/148 din 14.05.2024,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Senatul României constată că propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului privind examinarea investiţiilor străine în Uniune şi de abrogare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului - COM (2024) 23 final - respectă principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii.
ART. 2
Senatul României:
1. consideră că:
a) s-a constatat o fragmentare la nivelul UE privind reglementarea, întrucât mecanismele naţionale de examinare diferă în ceea ce priveşte domeniul de aplicare (tipurile de activităţi şi sectoarele vizate), termenele (durata evaluării şi deciziei autorităţii naţionale), cerinţele de procedură şi criteriile aplicate;
b) evaluarea Comisiei Europene, la 3 ani de la punerea în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452, a semnalat necesitatea unui nou instrument legislativ pentru a consolida eficienţa actualului cadru şi pentru a asigura un grad ridicat de armonizare la nivelul întregii UE;
c) propunerea este aliniată la Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene şi respectă libertatea de a desfăşura o activitate comercială; se lasă la latitudinea statelor membre examinarea investiţiilor (inclusiv decizia finală privind anumite tranzacţii); cerinţele privind mecanismele naţionale de examinare ajută statele membre să respecte drepturile fundamentale la proceduri echitabile şi la o bună administrare;
d) regulamentul propus va impune în continuare statelor membre să raporteze în fiecare an Comisiei, în mod confidenţial, cu privire la activităţile din cadrul mecanismului lor de examinare pentru anul calendaristic precedent; statele membre vor avea obligaţia de a publica un raport anual cu informaţii privind evoluţiile legislative relevante şi activităţile autorităţii de examinare, inclusiv date agregate privind cazurile examinate şi deciziile de examinare luate; Comisia transmite Parlamentului European şi Consiliului, în fiecare an, un raport referitor la punerea în aplicare a regulamentului propus, raport care va fi făcut public;
e) regulamentul ar urma să fie evaluat la cinci ani de la data aplicării;
2. subliniază:
a) în convergenţă cu Ministerul Afacerilor Externe, că:
(i) propunerea de regulament constituie un pas important pentru implementarea Strategiei europene pentru securitate economică;
(ii) agregarea unui set coerent de măsuri este esenţială pentru a permite UE şi statelor membre să abordeze în mod sistematic riscurile legate de lanţurile de aprovizionare, tehnologii, infrastructuri şi să contracareze influenţa unor actori terţi asupra zonelor strategice ale economiei UE;
(iii) în România, odată cu măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452, prin adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 46/2022 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investiţiilor străine directe în Uniune, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 164/2023, cu modificările şi completările ulterioare, s-a constituit Comisia pentru examinarea investiţiilor străine directe (CEISD), organ colegial fără personalitate juridică, aflat în subordinea Guvernului României, ce are ca atribuţii examinarea investiţiilor străine directe conform prevederilor regulamentului;
b) pe aceeaşi linie cu Ministerul Finanţelor, că:
(i) se impune tuturor statelor membre să examineze investiţiile străine, care vor fi supuse controlului în mai multe jurisdicţii decât în cazul celor 21 de ţări care dispun în prezent de un mecanism de examinare;
(ii) pentru atingerea eficientă a obiectivelor, este necesară finanţarea unor acţiuni, atât pe palierul resurselor umane, cât şi pe cel al cheltuielilor operaţionale, ce vor fi utilizate pentru finanţarea infrastructurii informatice necesare sprijinirii cooperării directe între Comisia Europeană şi statele membre, prin canale securizate de comunicare.
ART. 3
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 21 mai 2024, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
SORIN-MIHAI CÎMPEANU
Bucureşti, 21 mai 2024.
Nr. 67.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: