Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 65 din 4 mai 2021 referitoare la Pachetul finanţe digitale: Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - O uniune a pieţelor de capital pentru cetăţeni şi întreprinderi - un nou plan de acţiune - COM(2020) 590 final; Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor referitoare la Strategia UE privind finanţele digitale - COM(2020) 591 final; Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor referitoare la o strategie a UE privind plăţile de retail - COM(2020) 592 final; propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Directivei (UE) 2019/1.937 - COM(2020) 593 final; propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului privind un regim-pilot pentru infrastructurile pieţei bazate pe tehnologia registrelor distribuite - COM(2020) 594 final; propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului privind rezilienţa operaţională digitală a sectorului financiar şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.060/2009, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014 şi (UE) nr. 909/2014 - COM(2020) 595 final; propunerea de Directivă a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a Directivelor 2006/43/CE, 2009/65/CE, 2009/138/CE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/65/UE, (UE) 2015/2.366 şi (UE) 2016/2.341 - COM(2020) 596 final
EMITENT: Senatul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 486 din 11 mai 2021
În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naţionale în Uniunea Europeană, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexate Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/81 din 14.04.2021,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Senatul României consideră că propunerile legislative respectă principiul subsidiarităţii. De asemenea, propunerile legislative respectă principiul proporţionalităţii sub aspectul formei juridice alese, dar sub aspectul conţinutului sunt inadecvate.
ART. 2
Senatul României:
1. salută:
a) abordarea privind modificarea cadrului legal existent privind stimulentele, consultanţa financiară şi regulile de prezentare a informaţiilor, în special prin stabilirea unei baze conceptuale comune, prin reducerea supraîncărcării informaţionale şi creşterea calităţii consultanţei financiare. Furnizarea de oportunităţi suplimentare de finanţare în cadrul Uniunii Europene va reduce treptat dependenţa de finanţarea bancară şi va spori partajarea riscurilor pe piaţa unică, făcând astfel sistemul financiar al Uniunii Europene mai stabil şi deblocând fonduri suplimentare;
b) acţiunile propuse pentru a promova şi diversifica accesul la finanţare, în special pentru companiile de dimensiuni mici şi inovatoare, prin simplificarea regulilor actuale privind listarea pe pieţele reglementate şi admiterea la tranzacţionare menite să crească nivelul de intermediere financiară, un obiectiv important mai ales pentru piaţa din România;
2. exprimă unele rezerve şi solicită:
a) revizuirea caracterului adecvat al cadrului actual de securitizare în vederea asigurării faptului că pieţele de capital pot să absoarbă mai multă expunere de la bănci şi eliberarea capacităţilor de creditare ale băncilor, fără a submina standardele prudenţiale sau a crea riscuri semnificative pentru stabilitatea financiară în Uniunea Europeană;
b) definirea mai clară a Regulamentului privind pieţele criptoactivelor (MiCA), astfel încât regulamentul să acopere doar criptoactive ce au o funcţie de instrumente financiară (utilizate pentru plăţi sau ca investiţii). România consideră că utilizarea criptoactivelor prevăzute de propunerea MiCA nu trebuie să interfereze cu dreptul de a reglementa utilizarea monedei naţionale, aşa cum este prevăzut în cadrul naţional, ca prerogativă a suveranităţii monetare;
c) o evaluare a riscurilor specifice pe care le prezintă criptoactivele, inclusiv identificarea factorilor de risc specific şi modului special în care aceste riscuri sunt acoperite de dispoziţiile Regulamentului privind cerinţele de capital (CRR) şi de Directiva 2013/36/UE - Directiva privind cerinţele de capital (CRD) - CRR/CRD. În acest sens, România apreciază că publicarea şi intrarea în efectivitate a MiCA ar trebui să fie corelate cu modificarea corespunzătoare a cadrului CRR/CRD;
d) clarificarea respectării principiului proporţionalităţii în ceea ce priveşte regimul aplicabil pentru întreprinderile mici şi domeniul de aplicare (de exemplu: excluderea sistemelor de plăţi, în condiţiile în care sistemele de plată cu valoare mare reprezintă cea mai critică infrastructură a pieţei financiare). Sistemele critice de plăţi ar trebui clar definite, inclusiv pentru statele membre care nu fac parte din zona euro;
e) o atenţie sporită la traducerea termenilor specifici în limbile oficiale ale statelor membre, deoarece termenii folosiţi în acest domeniu nou trebuie clarificaţi cu specialiştii în domeniu, pentru a se evita orice confuzie.
ART. 3
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în prezenta hotărâre se transmite instituţiilor europene.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 4 mai 2020, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE SENATULUI
ANCA DANA DRAGU
Bucureşti, 4 mai 2021.
Nr. 65.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: