Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 617 din 27 iulie 2023 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 691 din 27 iulie 2023
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. 4^2 alin. (3^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, al art. V alin. (1) din Legea nr. 187/2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, precum şi al art. 67 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Agenţia pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice, denumită în continuare AMEPIP, se organizează şi funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului şi în coordonarea prim-ministrului, prin Secretariatul General al Guvernului.
(2) În conformitate cu dispoziţiile art. 4^4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, AMEPIP are rolul de a elabora politica de proprietate a statului, care se aprobă prin lege, la propunerea Guvernului, de a coordona şi monitoriza implementarea acţiunilor şi politicilor de guvernanţă corporativă la nivelul autorităţilor publice tutelare, respectiv de a aplica sancţiuni pentru abaterile identificate.
ART. 2
Sediul AMEPIP este în municipiul Bucureşti, str. General Ion Emanoil Florescu nr. 1, sectorul 3.
CAP. II
Funcţiile, atribuţiile şi responsabilităţile AMEPIP
ART. 3
AMEPIP exercită următoarele funcţii:
a) de reglementare, prin care se asigură elaborarea cadrului normativ şi instituţional din domeniile sale de responsabilitate;
b) de strategie, prin care se asigură elaborarea strategiilor şi politicilor Guvernului în domeniile sale de activitate, precum şi a propriilor strategii şi politici, coordonate cu politica Guvernului;
c) de monitorizare şi control al implementării şi respectării cerinţelor de guvernanţă corporativă prevăzută în legislaţia în vigoare de către autorităţile publice tutelare şi de către întreprinderile publice;
d) de administrare a proprietăţii statului, prin care se asigură administrarea proprietăţii publice şi private a statului;
e) de avizare a indicatorilor-cheie de performanţă ai întreprinderilor publice;
f) de sprijin tehnic şi îndrumare a autorităţilor publice tutelare şi întreprinderilor publice privind implementarea regulilor de guvernanţă corporativă.
ART. 4
(1) În vederea realizării rolului prevăzut la art. 1 alin. (2), AMEPIP îndeplineşte atribuţiile prevăzute la art. 4^1 alin. (2) şi art. 4^4 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) În realizarea atribuţiilor prevăzute la alin. (1), AMEPIP îndeplineşte următoarele activităţi:
a) monitorizarea performanţei întreprinderilor publice şi pregătirea rapoartelor anuale care detaliază performanţa financiară şi nefinanciară a întreprinderilor publice;
b) publicarea informaţiilor şi raportărilor actualizate cu privire la întreprinderile publice;
c) elaborarea şi actualizarea listei întreprinderilor publice şi a listei administratorilor şi directorilor de întreprinderi publice, în temeiul dispoziţiilor art. 4^4 alin. (4) lit. g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, document în format electronic care se publică pe pagina proprie de internet şi al cărui format se aprobă prin ordin al preşedintelui AMEPIP;
d) organizarea şi gestionarea tabloului de bord, astfel cum este definit la art. 2 pct. 23 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
e) sprijinirea autorităţilor publice tutelare, la solicitarea acestora, cu privire la implementarea politicii de proprietate şi a principiilor de guvernanţă corporativă;
f) exercitarea competenţelor de autoritate publică tutelară la întreprinderile publice aflate sub autoritatea sa;
g) organizarea şi gestionarea corpului administratorilor de întreprinderi publice;
h) editarea publicaţiilor de specialitate şi susţinerea cursurilor de formare profesională pentru personalul autorităţilor publice tutelare, întreprinderilor publice, administratori, directori, precum şi alte persoane interesate, pe teme de guvernanţă corporativă.
(3) În exercitarea atribuţiilor sale, AMEPIP:
a) colaborează cu ministerele, cu celelalte instituţii publice şi autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, cu întreprinderile publice, precum şi cu alte organizaţii naţionale sau internaţionale;
b) poate solicita întreprinderilor publice comunicarea de date şi informaţii referitoare la activitatea desfăşurată, acestea având obligaţia să le comunice;
c) încheie acte juridice, inclusiv protocoale/acorduri de colaborare cu persoane juridice de drept public şi/sau de drept privat;
d) transmite autorităţilor publice tutelare recomandări sau propuneri de remediere în vederea îmbunătăţirii gradului de conformare cu cerinţele de guvernanţă corporativă.
ART. 5
În aplicarea dispoziţiilor art. 2^1 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, AMEPIP exercită următoarele atribuţii:
a) monitorizează modul în care autorităţile publice tutelare de la nivel central îşi îndeplinesc obligaţiile esenţiale prevăzute la art. 2^1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
b) aplică sancţiunile prevăzute de lege în cazul neîndeplinirii de către autorităţile publice tutelare de la nivel central a obligaţiilor prevăzute la lit. a);
c) elaborează un raport cu privire la neîndeplinirea de către autorităţile publice tutelare de la nivel central a obligaţiilor prevăzute la lit. a), ulterior aplicării de sancţiuni şi notificării acestora;
d) prezintă Guvernului raportul prevăzut la lit. c) şi, în baza unei temeinice justificări, propune prin memorandum preluarea prin hotărâre a Guvernului a calităţii de autoritate publică tutelară pentru întreprinderile publice faţă de care autoritatea publică tutelară de la nivel central nu şi-a îndeplinit obligaţiile legale, în conformitate cu dispoziţiile art. 4^4 alin. (5) lit. a) pct. (vi) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
e) elaborează şi iniţiază, prin Secretariatul General al Guvernului, proiectul de hotărâre a Guvernului prevăzută la lit. d).
ART. 6
AMEPIP are responsabilitatea finală de a asigura o procedură de selecţie transparentă şi competitivă pentru numirea membrilor consiliului de administraţie, de a monitoriza, evalua şi controla aplicarea principiilor de guvernanţă corporativă, de a publica periodic rapoarte privind îndeplinirea indicatorilor-cheie de performanţă, precum şi de a aplica sancţiuni.
CAP. III
Organizarea, funcţionarea şi finanţarea Agenţiei Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice
ART. 7
(1) AMEPIP este condusă de un preşedinte, asimilat funcţiei de secretar de stat din punctul de vedere al salarizării, şi de doi vicepreşedinţi, asimilaţi funcţiei de subsecretar de stat din punctul de vedere al salarizării, conform dispoziţiilor art. 4^2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Preşedintele şi vicepreşedinţii AMEPIP sunt numiţi prin decizie a prim-ministrului, la propunerea secretarului general al Guvernului, în urma derulării unui proces de selecţie competitiv şi deschis organizat potrivit prevederilor prezentei hotărâri.
(3) Preşedintelui şi vicepreşedinţilor AMEPIP le sunt aplicabile interdicţiile pentru numirea în funcţiile de administrator şi de director prevăzute la art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Mandatul preşedintelui, respectiv al vicepreşedinţilor AMEPIP este de patru ani şi poate fi reînnoit o singură dată.
(5) Preşedintele AMEPIP conduce întreaga activitate a instituţiei, numeşte şi eliberează din funcţie personalul, în condiţiile legii.
ART. 8
Preşedintele AMEPIP are, în principal, următoarele atribuţii:
a) organizează şi conduce activitatea AMEPIP, în vederea îndeplinirii atribuţiilor legale;
b) reprezintă AMEPIP în raporturile cu Parlamentul, cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, cu instituţiile naţionale şi internaţionale, cu persoanele fizice şi juridice române şi străine, precum şi cu organizaţii internaţionale şi organisme cu atribuţii similare din alte state;
c) încadrează, în condiţiile legii, personalul AMEPIP;
d) exercită funcţia de ordonator principal de credite; preşedintele AMEPIP poate delega această calitate, în condiţiile legii, unui vicepreşedinte, secretarului general sau altor persoane împuternicite în acest scop, cu excepţia conducătorului compartimentului financiar-contabil. Prin ordin al preşedintelui AMEPIP se precizează competenţele delegate şi condiţiile delegării acestora.
ART. 9
(1) În exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele AMEPIP emite ordine, avize şi decizii.
(2) Actele administrative cu caracter normativ ale preşedintelui AMEPIP se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Actele administrative cu caracter normativ emise de către preşedintele AMEPIP în exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 4 se afişează pe pagina de internet a AMEPIP în termen de 24 de ore de la data publicării.
(4) Actele administrative ale preşedintelui AMEPIP pot fi atacate la instanţa de contencios administrativ din cadrul Curţii de Apel Bucureşti, în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) În aplicarea legislaţiei din domeniul de competenţă, preşedintele AMEPIP emite ordine privind:
a) aplicarea principiilor guvernanţei corporative;
b) aprobarea regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare al comisiei de selecţie şi nominalizare, astfel cum este acesta prevăzut la art. 4^4 alin. (5) lit. c) pct. (v) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
c) desemnarea membrilor AMEPIP în comisiile de selecţie şi nominalizare;
d) împuternicirea persoanelor din cadrul AMEPIP abilitate să efectueze acţiuni de control, să constate contravenţiile şi să aplice sancţiuni contravenţionale;
e) stabilirea tarifului anual prevăzut la art. 4^1 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
f) punerea în aplicare a atribuţiei prevăzute la art. 8 lit. c);
g) înregistrarea în corpul administratorilor de întreprinderi publice a persoanelor preselectate, ca urmare a verificării documentelor înaintate de candidaţii pentru funcţiile de administrator sau director, conform art. 4^5 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
(6) În aplicarea legislaţiei din domeniul de competenţă, preşedintele AMEPIP emite avize conforme privind:
a) nivelul minim al indicatorilor-cheie de performanţă ai administratorilor întreprinderilor publice;
b) indicatorii-cheie de performanţă, conform art. 12 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
c) indicatorii-cheie de performanţă, conform art. 30 alin. (3) şi (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
d) prelungirea, în mod excepţional, a mandatelor provizorii ale administratorilor, în condiţiile prevăzute la art. 29^1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea asigurării unei proceduri de selecţie transparente şi competitive;
e) reînnoirea mandatelor administratorilor, conform art. 29 alin. (14) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
f) desfăşurarea procedurii de selecţie la nivelul autorităţii publice tutelare, prevăzută la art. 4^4 alin. (5) lit. c) pct. (vii) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
g) respectarea de către autoritatea publică tutelară a dispoziţiilor art. 5 alin. (3) şi ale art. 28 alin. (5^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, cu ocazia numirii în funcţiile de administrator.
(7) În aplicarea legislaţiei din domeniul de competenţă, preşedintele AMEPIP emite decizii cu caracter individual prin care dispune propuneri de remediere ca urmare a constatării încălcării regulilor de guvernanţă corporativă, potrivit art. 4^4 alin. (4) lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 10
Vicepreşedinţii AMEPIP îndeplinesc atribuţiile delegate de preşedinte, prin ordin.
ART. 11
(1) AMEPIP are un secretar general, înalt funcţionar public, numit şi eliberat din funcţie în condiţiile legii.
(2) Secretarul general îndeplineşte atribuţiile prevăzute de art. 61 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 12
(1) Numărul maxim de posturi al AMEPIP este de 88, exclusiv demnitarii şi numărul de posturi aferent cabinetelor acestora.
(2) Personalul AMEPIP este format din funcţionari publici şi personal contractual.
(3) Structura organizatorică a AMEPIP este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(4) În cadrul AMEPIP se pot organiza şi funcţiona unităţi de implementare a proiectelor şi echipe de proiect, în vederea implementării proiectelor finanţate din fonduri externe, în condiţiile legii. Numirea personalului unităţilor de implementare a proiectelor, respectiv a echipelor de proiect, precum şi stabilirea competenţelor conducătorilor acestora se realizează de către preşedintele AMEPIP, prin ordin.
ART. 13
Prin ordin al preşedintelui AMEPIP se aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare al AMEPIP, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe pagina de internet a acesteia.
ART. 14
(1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale AMEPIP se asigură de la bugetul de stat şi din venituri proprii.
(2) Veniturile proprii provin din cota de 30% aferentă amenzilor aplicate şi dintr-un tarif de monitorizare de până la 0,1% din veniturile totale stabilite prin situaţiile financiare anuale ale întreprinderilor publice, aprobate pentru anul precedent, stabilit anual prin ordin al preşedintelui AMEPIP.
CAP. IV
Procesul de selecţie a candidaţilor pentru funcţiile de preşedinte şi vicepreşedinţi ai AMEPIP
ART. 15
Procesul de selecţie pentru stabilirea propunerilor de candidaţi pentru funcţiile de preşedinte şi vicepreşedinte ai AMEPIP se organizează şi se desfăşoară cu respectarea următoarelor principii:
a) selecţie deschisă;
b) competenţă profesională;
c) egalitate de tratament;
d) transparenţă;
e) nediscriminare.
ART. 16
(1) Persoana care candidează pentru a ocupa funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte al AMEPIP trebuie să îndeplinească în mod cumulativ următoarele condiţii generale:
a) să deţină cetăţenia română;
b) să cunoască limba română şi o limbă de circulaţie internaţională, scris şi vorbit;
c) să aibă capacitate deplină de exerciţiu;
d) să aibă o stare de sănătate corespunzătoare pentru exercitarea funcţiei, atestată pe bază de examen medical, conform dispoziţiilor Hotărârii Guvernului nr. 355/2007 privind supravegherea sănătăţii lucrătorilor, cu modificările şi completările ulterioare;
e) să nu fi suferit condamnări penale, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea;
f) să nu se afle în perioada de interdicţie de trei ani de a ocupa funcţii sau demnităţi publice, prevăzută la art. 25 alin. (2) din Legea nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare;
g) să nu fi fost lucrător sau colaborator al Securităţii, în sensul dispoziţiilor art. 2 lit. a) şi b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Persoana care candidează pentru a ocupa funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte al AMEPIP trebuie să îndeplinească în mod cumulativ următoarele condiţii de pregătire şi experienţă profesională:
a) să fie absolvent cu diplomă de studii universitare, finalizate cu diplomă de licenţă în domeniul juridic, economic, al administraţiei publice, managementului sau cu diplomă echivalentă conform prevederilor art. 153 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
b) să îndeplinească condiţiile de vechime de cel puţin 10 ani de experienţă profesională în domeniul economic sau financiar, management sau juridic, dintre care cel puţin 7 ani în funcţii de conducere executivă în societăţi cu capital privat, în întreprinderi publice sau în funcţii de conducere în administraţia publică, perioadă în care a exercitat atribuţii de conducere sau supraveghere asupra unor întreprinderi publice.
ART. 17
Dosarul de înscriere a candidaţilor pentru funcţia de preşedinte, respectiv de vicepreşedinte al AMEPIP trebuie să cuprindă în mod obligatoriu următoarele documente:
a) cererea de înscriere;
b) copia actului de identitate;
c) copii ale diplomelor de studii;
d) curriculum vitae tehnoredactat şi semnat;
e) scrisoare de intenţie;
f) cel puţin o scrisoare de recomandare de la angajatori anteriori;
g) extras Revisal/copie după carnetul de muncă/copie după contracte de mandat/copie după adeverinţe care atestă experienţa profesională;
h) documente/adeverinţă din care să rezulte experienţa în administrarea sau managementul unor societăţi din sectorul public şi privat;
i) cazier judiciar;
j) cazier fiscal;
k) adeverinţa medicală care atestă starea de sănătate corespunzătoare;
l) declaraţie pe propria răspundere privind neîncadrarea în situaţia unui conflict de interese.
ART. 18
(1) Anunţul privind declanşarea procedurii de selecţie se publică pe site-ul Secretariatului General al Guvernului, pe cel al AMEPIP, în cel puţin două ziare economice şi/sau financiare de largă răspândire, precum şi pe cel puţin o platformă sau un site de recrutare de resurse umane cu vizibilitate la nivel naţional.
(2) Anunţul trebuie să cuprindă criteriile de selecţie, modalitatea de evaluare a acestora, precum şi bibliografia specifică. Aceasta trebuie să reflecte tematica interviului, astfel încât să evidenţieze atât cunoştinţele de specialitate ale candidaţilor, cât şi aptitudinile de conducere şi organizare.
(3) Anunţul privind declanşarea procedurii de selecţie se publică cu cel puţin 30 de zile înainte de termenul-limită de depunere a dosarelor.
(4) Finanţarea cheltuielilor ocazionate de procedura de selecţie se asigură din bugetul Secretariatului General al Guvernului.
ART. 19
(1) Procesul de selecţie a candidaţilor pentru funcţia de preşedinte, respectiv de vicepreşedinte al AMEPIP se desfăşoară în două etape:
a) evaluarea dosarelor de candidatură;
b) interviul.
(2) Termenul de desfăşurare a etapei prevăzute la alin. (1) lit. a) este de 5 zile lucrătoare de la împlinirea termenului pentru depunerea dosarelor, iar etapa prevăzută la alin. (1) lit. b) are loc în termen de 15 zile lucrătoare de la data publicării listei candidaţilor declaraţi admişi.
ART. 20
(1) Comisia de selecţie a candidaţilor pentru funcţiile de preşedinte şi vicepreşedinte ai AMEPIP, denumită în continuare Comisia de selecţie, respectiv Comisia de soluţionare a contestaţiilor se constituie prin ordin al secretarului general al Guvernului.
(2) Din Comisia de selecţie fac parte:
a) doi reprezentanţi cu funcţii de conducere desemnaţi de secretarul general al Guvernului, din care unul din cadrul structurii de guvernanţă corporativă a Secretariatului General al Guvernului;
b) un reprezentant cu funcţie de conducere din cadrul Ministerului Finanţelor;
c) doi reprezentanţi ai mediului universitar/academic cu expertiză în domeniile: guvernanţei corporative, dreptului comercial/pieţei de capital şi/sau al managementului.
(3) Preşedintele Comisiei de selecţie este desemnat de secretarul general al Guvernului dintre persoanele prevăzute la alin. (2) lit. a).
(4) Comisia de selecţie are următoarele atribuţii principale:
a) întocmeşte calendarul procesului de selecţie;
b) întocmeşte anunţul privind selecţia candidaţilor şi asigură publicarea acestuia;
c) verifică dosarele depuse de candidaţi;
d) solicită candidaţilor clarificări suplimentare, dacă este cazul;
e) admite sau respinge, după caz, dosarele de candidatură;
f) întocmeşte planul de interviu;
g) realizează, împreună cu expertul independent prevăzut la art. 21, evaluarea candidaţilor;
h) realizează interviul;
i) efectuează selecţia candidaţilor pe baza interviului, în baza planului de interviu, cu respectarea principiilor nediscriminării, tratamentului egal şi al transparenţei;
j) informează în scris candidaţii admişi sau respinşi cu privire la deciziile luate în ceea ce îi priveşte;
k) transmite secretarului Comisiei de selecţie rezultatele procesului de selecţie pentru a fi comunicate candidaţilor;
l) întocmeşte şi înaintează secretarului general al Guvernului raportul final al procesului de selecţie, în vederea finalizării procesului de numire;
m) exercită orice alte atribuţii stabilite prin actul administrativ de înfiinţare.
(5) Comisia de soluţionare a contestaţiilor analizează toate contestaţiile la procedura de selecţie, prin referire la rapoartele şi grilele de evaluare întocmite pentru respectivii candidaţi de către Comisia de selecţie. Din Comisia de soluţionare a contestaţiilor fac parte:
a) doi reprezentanţi cu funcţii de conducere desemnaţi de secretarul general al Guvernului, din care unul din cadrul structurii de guvernanţă corporativă a Secretariatului General al Guvernului;
b) un reprezentant al Ministerului Finanţelor;
c) doi reprezentanţi ai mediului universitar/academic cu expertiză în domeniile: guvernanţei corporative, dreptului comercial/pieţei de capital şi/sau al managementului.
(6) Preşedintele Comisiei de soluţionare a contestaţiilor este desemnat de secretarul general al Guvernului dintre persoanele prevăzute la alin. (5) lit. a).
(7) Calitatea de membru în Comisia de selecţie este incompatibilă cu calitatea de membru în Comisia de soluţionare a contestaţiilor.
(8) Comisia de soluţionare a contestaţiilor are următoarele atribuţii principale:
a) soluţionează contestaţiile depuse de candidaţi cu privire la selecţia dosarelor şi cu privire la notarea interviului;
b) transmite secretarului comisiei rezultatele contestaţiilor pentru a fi comunicate candidaţilor.
(9) Secretarul Comisiei de selecţie şi secretarul Comisiei de soluţionare a contestaţiilor au următoarele atribuţii principale:
a) primesc dosarele de înscriere/contestaţie ale candidaţilor;
b) asigură convocarea membrilor Comisiei de selecţie, respectiv a membrilor Comisiei de soluţionare a contestaţiilor;
c) întocmesc, redactează şi semnează alături de Comisia de selecţie, respectiv Comisia de soluţionare a contestaţiilor întreaga documentaţie privind activitatea specifică a acesteia;
d) asigură transmiterea rezultatelor selecţiei, respectiv a rezultatelor contestaţiilor candidaţilor;
e) îndeplinesc orice sarcini specifice necesare pentru buna desfăşurare a procesului de selecţie.
(10) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei de selecţie, respectiv a Comisiei de soluţionare a contestaţiilor se aprobă prin ordin al secretarului general al Guvernului, la propunerea preşedinţilor celor două comisii.
(11) Secretariatul comisiilor prevăzute la alin. (2) şi (5) este asigurat de Direcţia resurse umane din cadrul Secretariatului General al Guvernului.
ART. 21
(1) Comisia de selecţie şi Comisia de soluţionare a contestaţiilor sunt asistate în activitatea lor şi colaborează cu expertul independent, specializat în recrutarea resurselor umane, care trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 2 pct. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Selecţia expertului independent specializat în resurse umane se face de către Secretariatul General al Guvernului în conformitate cu prevederile Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, care asigură plata serviciilor acestuia.
ART. 22
Expertul independent ale cărui servicii au fost achiziţionate în condiţiile prevăzute la art. 21 alin. (2) îndeplineşte, împreună cu Comisia de selecţie, următoarele atribuţii principale:
a) elaborează metodologia de selecţie a candidaţilor, care se aprobă prin ordin al secretarului general al Guvernului;
b) elaborează, dar fără a se limita la acestea, următoarele documente necesare bunei desfăşurări a procedurii de selecţie: anunţul de selecţie, criteriile de evaluare şi selecţie, planul de interviu, formularele necesare în procesul de selecţie;
c) pregăteşte răspunsurile la eventualele solicitări de clarificări în perioada dintre publicarea anunţului şi data depunerii candidaturilor;
d) solicită informaţii suplimentare faţă de cele din dosarul de candidatură atunci când consideră necesar, pentru a asigura rigoarea şi corectitudinea deciziilor luate. Informaţiile suplimentare se obţin, fără a se limita la acestea, prin verificarea activităţii desfăşurate anterior de candidaţi, precum şi a referinţelor oferite de către terţi;
e) realizează evaluarea candidaţilor;
f) întocmeşte planul de interviu şi participă la realizarea interviului;
g) efectuează selecţia candidaţilor pe bază de interviu, în baza planului de interviu, cu respectarea principiilor nediscriminării, tratamentului egal şi al transparenţei, prevăzute la art. 15 şi art. 20 alin. (4) lit. i).
ART. 23
(1) Dosarele de candidatură se depun la Secretariatul General al Guvernului, pe suport hârtie sau electronic, la adresa/platforma indicată în anunţul privind declanşarea procedurii de selecţie.
(2) Secretarul Comisiei de selecţie confirmă primirea dosarului prin alocarea unui număr de înscriere, care va fi comunicat candidatului.
(3) La expirarea perioadei de înscriere, lista candidaturilor depuse se publică pe site-ul Secretariatului General al Guvernului şi pe cel al AMEPIP, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), denumit în continuare Regulamentul general privind protecţia datelor.
ART. 24
(1) Etapa de selecţie a dosarelor cuprinde verificarea de către Comisia de selecţie a documentelor de calificare, a îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate, vechime şi experienţă, precum şi analizarea CV-ului fiecărui candidat, în vederea verificării îndeplinirii condiţiilor de participare şi a experienţei candidaţilor.
(2) Rezultatul acestei etape se publică în termen de 5 zile lucrătoare de la expirarea termenului de înscriere pe site-ul Secretariatului General al Guvernului şi pe cel al AMEPIP şi cuprinde calificativul „admis“, respectiv „respins“ pentru fiecare număr de dosar înregistrat, cu prezentarea motivelor care au condus la respingerea dosarului.
ART. 25
(1) Comisia de selecţie întocmeşte şi afişează pe site-ul Secretariatului General al Guvernului şi al AMEPIP planul interviului.
(2) Interviul are loc la data prevăzută în anunţul privind selecţia candidaţilor, pe baza următoarelor criterii de evaluare:
a) competenţe în domeniul guvernanţei corporative;
b) competenţe în administraţia publică;
c) competenţă managerială;
d) viziune şi planificare strategică;
e) capacitate de luare a deciziilor şi de evaluare a impactului acestora;
f) abilităţi de comunicare şi negociere;
g) capacitate de analiză şi sinteză;
h) abilităţi de relaţionare;
i) experienţă de lucru în cadrul sau în colaborare cu organizaţii internaţionale.
(3) Întrebările şi răspunsurile la interviu ale fiecărui candidat, precum şi punctajul şi clasamentul se consemnează în fişa interviului de către secretarul Comisiei de selecţie, care se semnează de către membrii Comisiei de selecţie şi de către candidat.
(4) Sunt declaraţi admişi candidaţii care au obţinut un punctaj de minimum 70 de puncte dintr-un total de 100 de puncte.
ART. 26
(1) Expertul independent îşi însuşeşte raportul întocmit de Comisia de selecţie, prin semnarea acestuia, la finalul procesului de selecţie.
(2) În cazul existenţei unei opinii divergente între expertul independent şi Comisia de selecţie, expertul independent poate întocmi un raport separat care să cuprindă motivarea opiniei sale cu privire la concluziile procesului de selecţie.
(3) Raportul prevăzut la alin. (2) se înaintează secretarului general al Guvernului, care va decide.
(4) Pe baza analizei raportului înaintat de Comisia de selecţie şi a celui prevăzut la alin. (2), după caz, secretarul general al Guvernului poate dispune măsurile necesare, inclusiv reluarea procesului de selecţie, în cazul în care constată existenţa unor nereguli în ceea ce priveşte derularea procesului de selecţie.
ART. 27
Contestaţiile se depun în format fizic sau electronic în termen de 3 zile lucrătoare de la afişarea rezultatelor, iar soluţionarea acestora se face de către Comisia de soluţionare a contestaţiilor în termen de 5 zile lucrătoare de la expirarea perioadei de depunere a contestaţiilor.
ART. 28
Secretarul general al Guvernului înaintează prim-ministrului lista candidaţilor admişi, respectiv propunerile pentru funcţia de preşedinte, respectiv pentru funcţia de vicepreşedinte ai AMEPIP, astfel cum au rezultat ca urmare a procesului de selecţie.
ART. 29
Prim-ministrul numeşte, prin decizie, preşedintele şi vicepreşedintele AMEPIP, pe baza listei candidaţilor admişi înaintate de secretarul general al Guvernului.
CAP. V
Corpul administratorilor de întreprinderi publice
ART. 30
(1) Corpul administratorilor de întreprinderi publice reprezintă o bază de date în care sunt înscrise, la cerere, persoane fizice şi juridice, astfel cum sunt definite la art. 2 pct. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi care au fost selectate potrivit prezentului capitol.
(2) AMEPIP are responsabilitatea gestionării bazei de date prevăzute la alin. (1).
(3) Lista persoanelor care fac parte din corpul administratorilor de întreprinderi publice se publică de către AMEPIP pe pagina de internet a autorităţii.
ART. 31
(1) Corpul administratorilor de întreprinderi publice cuprinde două secţiuni, respectiv secţiunea I pentru persoane fizice şi secţiunea a II-a pentru persoane juridice.
(2) În cadrul fiecărei secţiuni, persoanele fizice, respectiv persoanele juridice vor fi organizate pe profilurile economic, juridic, tehnic, guvernanţă corporativă şi alte specializări potrivit domeniilor de activitate ale întreprinderilor publice.
(3) În cazul persoanelor juridice, AMEPIP înregistrează în această bază de date şi persoanele fizice desemnate ca reprezentanţi ai persoanelor juridice.
ART. 32
(1) Înscrierea în corpul administratorilor de întreprinderi publice se face online, pe site-ul AMEPIP.
(2) Persoana care se înscrie în corpul administratorilor de întreprinderi publice trebuie să îndeplinească în mod cumulativ următoarele condiţii de pregătire şi experienţă profesională:
a) să fie absolventă cu diplomă de studii superioare în domeniul ştiinţelor inginereşti, economice, sociale, juridice sau în domeniile de activitate ale întreprinderilor publice;
b) să îndeplinească condiţiile de vechime de cel puţin 7 ani de experienţă profesională în domeniul studiilor superioare absolvite.
(3) Cerinţele prevăzute la alin. (2) se aplică atât persoanelor fizice care se înscriu în nume propriu, cât şi persoanelor fizice desemnate de către persoanele juridice care se înscriu ca administratori.
ART. 33
(1) Dosarul de înscriere în corpul administratorilor de întreprinderi publice trebuie să cuprindă în mod obligatoriu următoarele documente:
a) formular de înscriere;
b) curriculum vitae, potrivit modelului comun european;
c) scrisoare de motivaţie, astfel cum este definită la art. 2 pct. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Modelul formularului necesar înscrierii se publică pe site-ul AMEPIP.
CAP. VI
Dispoziţii finale
ART. 34
(1) Atribuţiile compartimentelor, atribuţiile şi responsabilităţile personalului, precum şi circuitul intern al documentelor se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare al AMEPIP, care se aprobă prin ordin al preşedintelui AMEPIP, precum şi prin fişa postului, după caz.
(2) Statul de funcţii al AMEPIP se aprobă prin ordin al preşedintelui AMEPIP, în limita numărului de posturi aprobat, în termen de maximum 10 zile de la numirea în funcţie a preşedintelui AMEPIP.
ART. 35
AMEPIP dispune de un număr de 8 autoturisme stabilit potrivit prevederilor anexei nr. 3 la Ordonanţa Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile administraţiei publice şi instituţiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 36
Orice activitate care implică prelucrarea datelor cu caracter personal realizată de către AMEPIP în aplicarea prevederilor prezentei hotărâri se face cu respectarea Regulamentului general privind protecţia datelor, precum şi a altor acte normative incidente din domeniul protecţiei datelor cu caracter personal.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
p. Viceprim-ministru,
Mihaela-Ioana Kaitor,
secretar de stat
Secretarul general al Guvernului,
Mircea Abrudean
Ministrul educaţiei,
Ligia Deca
Ministrul familiei, tineretului şi egalităţii de şanse,
Natalia-Elena Intotero
Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
Adrian Câciu
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
Adrian-Ioan Veştea
p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Bogdan-Stelian Mîndrescu,
secretar de stat
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Florin-Ionuţ Barbu
Ministrul apărării naţionale,
Angel Tîlvăr
p. Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării,
Andrei Alexandru,
secretar de stat
Ministrul culturii,
Raluca Turcan
Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului,
Ştefan-Radu Oprea
Ministrul energiei,
Sebastian-Ioan Burduja
Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
Mircea Fechet
Ministrul sănătăţii,
Alexandru Rafila
p. Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
Mădălin-Cristian Vasilcoiu,
secretar de stat
Ministrul finanţelor,
Marcel-Ioan Boloş
Bucureşti, 27 iulie 2023.
Nr. 617.
ANEXA 1
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Agenţiei pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice
(a se vedea imaginea asociată)
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: