Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 52 din 9 mai 2017 privind propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului privind piaţa internă a energiei electrice (reformare) - COM (2016) 861 final
EMITENT: Senatul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 357 din 15 mai 2017
În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/298 din 4.05.2017,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Senatul României
1. Constată că:
a) Propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului privind piaţa internă a energiei electrice (reformare), nu respectă principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii. Temeiul juridic al măsurilor propuse este articolul 194 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE), care a consolidat şi a clarificat competenţele UE în domeniul energiei.
Domeniul energiei nu face parte din competenţele exclusive ale Uniunii Europene, ci din competenţele partajate de Uniune cu statele membre şi, în acest caz, statele membre îşi pot exercita competenţa în măsura în care Uniunea nu şi-a exercitat competenţa sau în măsura în care Uniunea a decis să înceteze să îşi exercite această competenţă (articolul 2 TFUE).
b) Alegerea formei juridice este generată de faptul că propunerea va modifica principalele acte legislative care făceau parte din cel de al treilea pachet privind energia. Printre acestea se numără Regulamentul privind energia electrică (nr. 714/2009) şi Directiva privind energia electrică (2009/72/CE), precum şi Regulamentul de instituire a ACER (nr. 713/2009). Alegerea unei reformări a acestor acte juridice va spori claritatea juridică. Este posibil ca utilizarea unui act de modificare să fie insuficientă pentru a aborda o gamă largă de noi dispoziţii.
Alegerea instrumentului necesită prin urmare o revizuire a normelor deja adoptate şi puse în aplicare, ca evoluţie naturală a legislaţiei în vigoare.
Documentul vizează necesitatea de a construi Uniunea Energetică şi legislaţia aferentă fără a afecta drepturile şi competenţele SM, astfel cum sunt acestea incluse în TFUE, respectiv dreptul de stabilire a propriului mix energetic, neutralitatea tehnologică şi dreptul fundamental de a asigura energie electrică către toţi membrii UE, la preţuri stabile, accesibile şi competitive.
2. Apreciază că:
a) Iniţiativele cuprinse în Pachetul de iarnă privind energia curată, inclusiv această propunere de regulament, ar trebui să conducă la consolidarea securităţii în aprovizionarea cu energie a Uniunii Europene, la reformarea pieţei de energie electrică, precum şi la conturarea unui proces de guvernanţă şi de monitorizare integrat, în vederea realizării obiectivelor Uniunii Energiei.
b) Restructurarea cadrului de piaţă trebuie să răspundă atât nevoilor specifice surselor de energie convenţională, cât şi tehnologiilor aferente noi, precum şi utilizării eficiente a capacităţilor de interconexiune.
3. Consideră că:
a) Pachetul legislativ trebuie astfel construit încât să urmărească permanent problematica pieţei interne de energie electrică şi să fie evitată posibilitatea abordării regionale izolate sau crearea unor centre de putere la nivel regional, pentru a nu substitui problematica regionalizării celei legate de piaţa unică.
Reforma trebuie să aibă întotdeauna în vedere costurile induse de tranziţie şi capabilitatea Statelor Membre de a susţine aceste costuri, în termeni de accesibilitate şi competitivitate.
b) Alt aspect sensibil vizează propunerea de excludere, din mecanismele de capacitate, a capacităţilor cu emisii mai mari de 550 gr CO_2/kWh, care necesită o analiză suplimentară, în principal vizând problematica adecvanţei şi securităţii energetice.
Introducerea limitei de 550 gr CO_2/kWh pentru capacităţile de producere va conduce la eliminarea unei singure tehnologii din cadrul mecanismelor de capacităţi - producerea de energie pe bază de cărbune.
Ideea dezvoltării unei metodologii unice de calcul de adecvanţă pentru toate statele membre este sustenabilă, dar evaluarea adecvanţei trebuie realizată, în primul rând, la nivel naţional şi ulterior regional.
Realizarea unei evaluări de adecvanţă la nivel european poate fi complementară analizelor naţionale, dar nu trebuie să le înlocuiască.
Mecanismele de capacitate trebuie evaluate, în primul rând, la nivel naţional şi ulterior regional, pentru a putea contracara caracterul impredictibil al regenerabilelor, până la dezvoltarea unor capacităţi de stocare eficiente şi accesibile.
c) În ceea ce priveşte liberalizarea pieţei de energie şi menţinerea derogării pentru aplicarea tarifelor reglementate doar pentru combaterea sărăciei energetice şi protejarea consumatorilor casnici vulnerabili:
Fiecare stat membru trebuie să aibă dreptul de a-şi proteja consumatorii vulnerabili şi de a asigura competitivitatea entităţilor economice; trebuie clar evidenţiat în pachetul legislativ.
Este de datoria fiecărui stat membru să îşi stabilească nivelul de vulnerabilitate şi modul în care asigură protecţia acestor consumatori.
Nivelul de vulnerabilitate variază de la un stat la altul, iar resursele necesare pentru protecţia consumatorilor vulnerabili sunt şi vor fi şi ele diferite.
În conformitate cu principiul subsidiarităţii este esenţial ca în contextul combaterii sărăciei energetice să rămână în competenţa exclusivă a statelor membre modul în care sunt stabiliţi clienţii vulnerabili, precum şi măsurile care pot fi luate la nivel naţional pentru protecţia acestora, precum menţinerea unei derogări pentru aplicarea tarifelor reglementate
d) Problematica constituirii centrelor operaţionale regionale necesită o analiză profundă privind problematica cedării de competenţe de la nivel naţional (TSO) la nivel regional (ROCs).
Acordarea de puteri obligatorii către ROCs este incompatibilă cu responsabilităţile statelor membre în ceea ce priveşte securitatea în aprovizionare, iar împărţirea responsabilităţilor între TSO-ul naţional şi structura regională ar avea efecte asupra funcţionării operative a sistemului naţional de electricitate.
ART. 2
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar avizul motivat cuprins în prezenta hotărâre se transmite instituţiilor europene.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 9 mai 2017, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
IULIAN-CLAUDIU MANDA
Bucureşti, 9 mai 2017.
Nr. 52.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: