Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 496 din 16 mai 2024  privind aprobarea Notei de fundamentare referitoare la necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 496 din 16 mai 2024 privind aprobarea Notei de fundamentare referitoare la necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii "Noul Sistem informatic integrat al Casei Naţionale de Pensii Publice"

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 454 din 16 mai 2024
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Se aprobă Nota de fundamentare referitoare la necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Noul Sistem informatic integrat al Casei Naţionale de Pensii Publice“, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

    ART. 2
    Finanţarea proiectului de investiţii prevăzut la art. 1 se realizează din fonduri externe nerambursabile prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR) - componenta 8 (Reforma fiscală şi reforma pensiilor), jalonul 240, investiţia 10 - Eficienţă operaţională şi servicii electronice avansate pentru sistemul naţional de pensii prin digitalizare şi de la bugetul asigurărilor sociale de stat prin bugetul Casei Naţionale de Pensii Publice (CNPP), în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    p. Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
                    Mădălin-Cristian Vasilcoiu,
                    secretar de stat
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Adrian Câciu
                    Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării,
                    Bogdan-Gruia Ivan
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 16 mai 2024.
    Nr. 496.
    ANEXA 1

    NOTĂ DE FUNDAMENTARE
    referitoare la necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente
    proiectului de investiţii „Noul Sistem informatic integrat al Casei Naţionale de Pensii Publice“

    Scopul investiţiei
    Guvernul României s-a angajat în cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR), componenta 8 (Reforma fiscală şi reforma pensiilor), jalonul 240, investiţia 10 - Eficienţă operaţională şi servicii electronice avansate pentru sistemul naţional de pensii prin digitalizare, să implementeze noul sistem informatic în cadrul Casei Naţionale de Pensii Publice (CNPP), acest sistem informatic urmând să cuprindă o serie de componente care funcţionează în mod integrat şi centralizat:
    - portal - componenta de comunicare cu persoane publice, care furnizează setul actual de servicii electronice, precum şi un nou set de funcţionalităţi;
    – servicii electronice în domeniul pensiilor şi al altor drepturi de asigurări sociale;
    – serviciu electronic pentru completarea cererii de emitere de bilete de tratament şi servicii electronice în zona de înregistrare a contribuabililor;
    – servicii electronice în domeniul accidentelor de muncă şi al bolilor profesionale;
    – aplicaţia „e-Talon“ care va genera automat cuponul lunar de pensie în format electronic şi tipărit pentru toţi pensionarii aflaţi în plată.

    PNRR obligă, de asemenea, Guvernul României să digitalizeze procesarea cererilor serviciilor oferite de către CNPP. Aducerea tuturor acestor date într-un format digital unitar este obligatorie pentru orice plan de digitalizare al CNPP, care să susţină procesul de reformă/recalculare a pensiilor.
    Această sarcină de digitalizare presupune şi dezvoltarea unui sistem informatic central în cadrul CNPP, care va avea capacitatea de a susţine reformele şi recalcularea pensiilor publice.
    Aplicaţiile ce alcătuiesc sistemul informatic curent al CNPP sunt bazate pe tehnologii învechite (2011-2012), fără suport producător, ceea ce limitează posibilităţile de adaptare ale acestora la noile cerinţe operaţionale şi constituie un risc crescut de securitate cibernetică a sistemului.
    Multe date critice în completarea unui dosar se găsesc în format nestructurat, în aplicaţii şi sisteme de baze de date insulare sau chiar analogic (hârtie), îngreunând munca şi scăzând eficienţa lucrătorilor.
    Sistemele şi procedurile de lucru curente nu permit renunţarea la hârtie ca document oficial, atât intern, cât şi în interacţiunea cu factorii externi (de exemplu, talonul de pensii).
    Portalul instituţiei oferă servicii limitate, cu grad de sofisticare redus, neputând substitui în acest moment prezenţa fizică la ghişeu a celor interesaţi.
    Posibilităţile tehnologice de raportare/analiză istorică şi predictivă a datelor sunt extrem de reduse, generând dificultăţi în fundamentarea deciziilor cu privire la sistemul public de pensii.
    Riscul major constă în imposibilitatea dezvoltării unor noi funcţionalităţi, precum şi riscul prăbuşirii sistemului, ceea ce ar face imposibilă plata pensiilor pentru cca 5 milioane de beneficiari, lunar.
    Absenţa oricăror posibilităţi de interconectare a bazelor de date cu principalii actori care utilizează sistemul public de pensii (administratori privaţi pentru pilonul II, Autoritatea de Supraveghere Financiară), astfel încât informaţia să fie accesibilă în orice moment tuturor
    Sistemul actual a depăşit cu mult „data-limită de utilizare“ şi este imperios necesar trecerea la un nivel superior de digitalizare, operabilitate şi securitate, prin realizarea investiţiei ce face obiectul prezentei documentaţii.

    Obiectivul general al proiectului
    Casa Naţională de Pensii Publice este o instituţie publică de interes naţional, cu personalitate juridică, organ de specialitate al administraţiei publice centrale care administrează sistemul public de pensii şi sistemul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale şi care acordă persoanelor asigurate pensii şi alte prestaţii de asigurări sociale, aflată sub autoritatea Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale.
    Obiectivele instituţionale strategice ale Casei Naţionale de Pensii Publice sunt asigurarea sustenabilităţii financiare a sistemului public de pensii pe baza principiilor contributivităţii şi solidarităţii sociale şi eliminarea inechităţilor şi anomaliilor care mai există în sistemul public de pensii.
    Obiectivul major al strategiei de modernizare a sistemului public de pensii şi de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale din România este reprezentat de implementarea unui sistem informatic performant, complet integrat, care să permită aplicarea coerentă şi unitară a reglementărilor legale în vigoare în domeniul sistemului public de pensii şi al asigurării pentru accidente de muncă şi boli profesionale, în mod special a Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, precum şi a Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    Obiectivul general al proiectului îl reprezintă realizarea unui nou sistem informatic integrat şi a infrastructurii hardware necesare în cadrul Casei Naţionale de Pensii Publice.
    CNPP are în vedere demararea unui program amplu de modernizare a sistemelor sale informatice, atât prin modernizare arhitecturală şi tehnologică, cât şi prin implementarea unor noi componente funcţionale în cadrul sistemului informatic existent.
    Pentru demararea programului de modernizare a fost întocmit un studiu de fezabilitate adaptat specificului investiţiei avute în vedere. Prin studiul de fezabilitate se prezintă o analiză a situaţiei actuale şi stabilirea obiectivelor tehnice şi funcţionale care să fie atinse prin investiţiile propuse. Situaţia existentă este analizată în mod sistematic, iar obiectivele propuse trebuie documentate din punct de vedere tehnic şi funcţional la un nivel care să permită demararea procedurilor de achiziţie publică de bunuri şi servicii necesare.

    Obiectivele specifice ale proiectului
    Având în vedere rezultatele analizei situaţiei actuale şi a deficienţelor identificate, precum şi obiectivele enunţate în cadrul PNRR, au fost formulate următoarele obiective specifice pentru proiectul propus:
    - realizarea unui nou sistem informatic integrat al Casei Naţionale de Pensii Publice care să asigure digitalizarea internă a instituţiei, furnizarea de servicii publice personalizate, susţinerea procesului guvernamental de luare a deciziilor, în condiţii de asigurare a interoperabilităţii şi securităţii cibernetice, în conformitate cu cerinţele directivelor europene aplicabile;
    – crearea infrastructurii hardware necesare pentru asigurarea funcţionării, în condiţii optime, a sistemului informatic integrat propus spre realizare.

    Conform prevederilor cuprinse în cadrul PNRR privind reforma sistemului de pensii publice, platforma informatică pentru digitalizarea relaţiei cu cetăţenii va conţine următoarele elemente, dintre care o parte vor face obiectul altor proiecte ale instituţiei:
    - sistem pentru digitalizarea şi automatizarea proceselor interne; platformele software care vor sta la baza acestor funcţiuni sunt:
    – registre publice;
    – sistem pentru relaţia cu cetăţenii; sistemul va fi unul de tip portal cu identificarea fiecărui utilizator; va exista un sistem de management al identităţilor pentru toţi utilizatorii şi va putea fi folosită semnătura digitală; fiecare cetăţean înregistrat în portal va avea un spaţiu privat unde vor fi disponibile toate datele acestuia şi prin intermediul căruia vor fi transmise toate comunicările electronice; în spaţiul privat vor fi disponibile datele cetăţeanului care sunt gestionate de CNPP, indiferent de sursa de date. Cetăţenii vor avea şi posibilitatea să îşi completeze documentele; prin intermediul portalului vor putea fi făcute şi consultări/simulări ale datelor personale privitoare la pensie;
    – platformele software care vor sta la baza acestor funcţiuni;
    – sisteme analiză şi predicţii.

    Investiţia constă în următoarele acţiuni principale:
    - nivelul de acces securizat: acest nivel reprezintă punctul unic şi standardizat de acces către platforma aplicativă a CNPP, atât pentru utilizatorii umani, cât şi pentru aplicaţiile externe cu care platforma CNPP se integrează;
    – nivelul logicii de business, la acest nivel urmând a fi grupate noile aplicaţii care vor implementa logica de business a CNPP;
    – nivelul de integrare şi servicii partajate: acest nivel crucial al noului Sistem informatic integrat al CNPP va combina şi va valorifica atât componentele şi serviciile noi, cât şi pe cele deja existente care se aliniază la standardele şi cerinţele actuale. Scopul este de a maximiza eficienţa prin reutilizarea componentelor compatibile din sistemul actual şi integrarea lor cu noile dezvoltări, creând astfel un ecosistem de servicii partajate robust şi eficient pentru toate aplicaţiile de pe nivelul logicii de business;
    – nivelul serverelor de aplicaţii, toate aplicaţiile de business, precum şi componentele partajate;
    – nivelul datelor întreprinderii: va grupa sistemele online de gestiune a bazelor de date, atât cele tranzacţionale (OLTP), cât şi cele de tip analiză (OLAP), precum şi sistemele de tip Active Directory care vor depozita informaţiile referitoare la identităţile utilizatorilor şi sistemelor externe;
    – nivelul serviciilor de infrastructură: trebuie să grupeze componentele de virtualizare a resurselor hardware şi containerizare a aplicaţiilor platformei;
    – nivelul de virtualizare, containerizare şi backup: trebuie să grupeze componentele de virtualizare a resurselor hardware şi containerizare a aplicaţiilor platformei;
    – nivelul echipamentelor fizice: va fi reprezentat de totalitatea serverelor şi echipamentelor fizice de stocare şi de comunicaţii care vor susţine noua platformă software integrată a CNPP;
    – nivelul de securitate: va fi nivelul solicitat care se va întinde peste toate nivelurile arhitecturale descrise mai sus. Componentele sale vor conlucra cu mecanismele de securitate ale celorlalte componente şi vor oferi servicii centralizate pentru gestiunea identităţilor, pentru autentificarea, autorizarea şi federalizarea identităţilor, pentru gestiunea şi controlul accesului bazat pe roluri (RBAC), pentru gestiunea certificatelor, pentru gestiunea rolurilor privilegiate.

    De asemenea, în cadrul proiectului, vor fi realizate şi servicii:
    a) pregătirea utilizatorilor în vederea utilizării platformei, formarea de competenţe digitale pentru utilizatori;
    b) servicii de informare şi publicitate la nivel naţional/judeţean;
    c) asistenţă tehnică, respectiv audit tehnic şi financiar.


    Indicatorii tehnico-economici aferenţi "Noului Sistem informatic integrat al Casei Naţionale de Pensii Publice"
    Titular: Casa Naţională de Pensii Publice
    Beneficiarul proiectului: Casa Naţională de Pensii Publice
    Amplasament: Casa Naţională de Pensii Publice, casele judeţene de pensii publice

┌─────────────────────────┬────┬───────┐
│Valoarea totală a │ │ │
│proiectului (inclusiv │mii │ │
│TVA): │lei │131.282│
│(în preţuri, septembrie │ │ │
│2023, 1 euro = 5 lei) │ │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│Eşalonarea cheltuielilor:│ │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│Anul I │mii │82.719 │
│ │lei │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│Anul II │mii │48.563 │
│ │lei │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│Capacităţi: │ │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│- Sistem informatic │ │ │
│integrat şi │buc.│1 │
│infrastructură hardware │ │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│Durata de realizare a │ │ │
│obiectivului de │luni│17 │
│investiţii │ │ │
└─────────────────────────┴────┴───────┘



    Finanţarea investiţiei
    Finanţarea proiectului de investiţii se realizează din fonduri externe nerambursabile prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR) - componenta 8 (Reforma fiscală şi reforma pensiilor), jalonul 240, investiţia 10 Eficienţă operaţională şi servicii electronice avansate pentru sistemul naţional de pensii prin digitalizare şi de la bugetul asigurărilor sociale de stat prin bugetul Casei Naţionale de Pensii Publice (CNPP), în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016