Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 475 din 28 iunie 2018 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.069/2013 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 593 din 12 iulie 2018
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. II şi III din Legea nr. 211/2016 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 72/2013 privind reorganizarea unor instituţii publice aflate în subordinea Ministerului Culturii,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
ART. I
Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2013 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 831 din 24 decembrie 2013, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 1
(1) Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală, denumit în continuare Institutul, se înfiinţează şi funcţionează potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 72/2013 privind reorganizarea unor instituţii publice aflate în subordinea Ministerului Culturii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 211/2016.
(2) Institutul este instituţie publică de cultură de importanţă naţională, cu personalitate juridică, subordonată Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale, care desfăşoară activităţi de cercetare şi formare specializată în domeniul culturii."
2. La articolul 1, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
"(5) Institutul colaborează cu instituţii şi autorităţi din domeniul învăţământului de specialitate culturală la nivel naţional şi internaţional, cu instituţii al căror obiect de activitate este cercetarea şi/sau statistica culturală sau formarea profesională, precum şi cu alte autorităţi publice, în vederea monitorizării sau realizării de studii, cercetări, programe şi proiecte, cu respectarea legislaţiei europene şi naţionale incidente în domeniul cercetării şi formării profesionale continue."
3. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 2
Institutul are următoarele obiective:
a) îndeplinirea şi monitorizarea strategiei Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale în domeniile cercetării, formării profesionale continue, educaţiei permanente şi managementului cultural;
b) realizarea programelor de formare profesională continuă, educaţie permanentă şi management în domeniul culturii, în beneficiul instituţiilor publice de cultură, indiferent de subordonare, al persoanelor juridice de drept privat cu activitate în domeniul cultural şi al persoanelor fizice;
c) realizarea de studii, analize, cercetări şi sondaje pentru evidenţierea facilitării accesului la cultură şi a nevoilor de formare profesională în domeniu, la nivel naţional."
4. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 3
Pentru îndeplinirea obiectivelor, Institutul are următoarele atribuţii principale:
1. În domeniul cercetării şi conex acestuia:
a) efectuează studii, cercetări, studii de impact, analize, pe care le pune la dispoziţia Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale pentru fundamentarea politicilor şi strategiilor proprii;
b) elaborează metodologia naţională de realizare a contului satelit de cultură cu consultarea Institutului Naţional de Statistică;
c) realizează şi gestionează contul satelit de cultură;
d) colectează, prelucrează şi analizează date statistice despre sectoarele culturale şi creative din România;
e) fundamentează politicile publice în domeniul culturii, la solicitarea Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale, şi elaborează strategii culturale în vederea promovării valorilor culturale, în corelare cu alte strategii şi programe ale instituţiilor publice româneşti şi europene care au acelaşi obiectiv;
f) efectuează studii despre audienţele operatorilor culturali, infrastructura sectorului cultural, piaţa forţei de muncă în sectorul cultural, precum şi despre orice alt subiect legat de sectorul cultural din România;
g) identifică, evaluează şi prognozează nevoile culturale şi cercetează tendinţele de consum cultural;
h) efectuează, la cerere, studii, cercetări, studii de impact, analize pentru studiile de fundamentare pentru proiectele şi programele operatorilor publici şi privaţi din sectorul cultural;
i) efectuează studii privind monitorizarea inserţiei socioprofesionale pe piaţa muncii;
j) realizează studii privind cultura antreprenorială şi propune strategii de promovare a antreprenoriatului în sectorul cultural;
k) efectuează studii de evaluare a mediului intern organizaţional al operatorilor culturali pentru îmbunătăţirea eficacităţii organizaţionale;
l) valorifică studiile, analizele, cercetările din domeniul său de activitate;
m) dezvoltă programe şi proiecte de cercetare fundamentală aplicativă şi statistică privind conservarea, restaurarea, managementul, promovarea şi valorificarea patrimoniului cultural;
n) realizează activităţi privind educarea la locul de muncă şi formare profesională continuă prin oferirea stagiilor de practică în cadrul instituţiei sau al instituţiilor partenere;
o) elaborează, la cerere, metodologii de cercetare pentru autorităţi, instituţii sau organisme naţionale şi internaţionale pentru studierea domeniului culturii;
p) dezvoltă reţele de colectare a datelor la nivel naţional şi colaborează cu autorităţi locale sau centrale pentru îmbunătăţirea colectării datelor din domeniul său de activitate;
q) participă la sesiuni ştiinţifice de cercetare, conferinţe, seminare, comunicări ştiinţifice, reuniuni sau ateliere organizate de reţele sau organisme naţionale sau internaţionale cu scopul prezentării rezultatelor Institutului şi îmbunătăţirii activităţii profesionale;
r) dezvoltă şi gestionează, cu consultarea prealabilă a Institutului Naţional de Statistică, conform prevederilor Regulamentului (UE) 2015/759 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2015 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 223/2009 privind statisticile europene, propriile baze de date, pe care le completează, după caz, cu alte date de la instituţii/organizaţii de profil din ţară sau străinătate.
2. În domeniul formării profesionale continue şi al educaţiei permanente:
a) determină nevoile de formare profesională ale angajaţilor instituţiilor publice şi persoanelor juridice de drept privat cu activitate în domeniul cultural;
b) elaborează, în colaborare cu Autoritatea Naţională pentru Calificări, cu Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic şi cu alte autorităţi şi organisme în
domeniu, standardele de pregătire profesională şi standardele ocupaţionale, tematici şi programe specifice domeniului culturii;
c) organizează şi desfăşoară programe, cursuri şi alte activităţi de formare profesională pentru personalul instituţiilor publice de cultură, indiferent de subordonare, pentru persoane juridice de drept privat, precum şi pentru persoane fizice interesate;
d) oferă servicii de educaţie recurentă sau compensatorie, formare profesională şi educaţie civică, prin organizarea şi desfăşurarea de programe, cursuri şi alte activităţi specifice, în domeniul de activitate al Institutului;
e) se afiliază şi participă la conferinţe, sesiuni de informare, programe de specializare desfăşurate de organisme şi reţele internaţionale similare pentru îmbunătăţirea metodelor, programelor şi a curriculei de formare profesională în cultură;
f) organizează şi desfăşoară activităţi de evaluare şi atestare a competenţelor profesionale dobândite în domeniul de activitate al Institutului, pe cale nonformală şi informală, în urma autorizării de către Autoritatea Naţională pentru Calificări, în condiţiile legii;
g) organizează şi desfăşoară cursuri sau alte forme specifice de pregătire postliceală şi postuniversitară, potrivit obiectului său de activitate, în condiţiile legii;
h) elaborează şi realizează aplicaţii practice pentru programele, cursurile şi celelalte activităţi organizate, potrivit obiectului său de activitate;
i) organizează şi desfăşoară, în colaborare cu direcţiile de specialitate ale Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale şi cu alte instituţii ale acestuia, atestarea specialiştilor şi experţilor în domeniul patrimoniului cultural, respectiv a personalului din instituţiile de spectacole;
j) sprijină activitatea şi colaborează cu instituţiile de învăţământ artistic şi cu persoanele juridice de drept privat fără scop lucrativ din acest domeniu;
k) eliberează, în condiţiile legii, acte de studii şi certificate de absolvire persoanelor care au urmat programele şi cursurile organizate în conformitate cu obiectul de activitate al Institutului;
l) dezvoltă, perfecţionează şi pune la dispoziţia persoanelor interesate aplicaţii informatice necesare formării profesionale şi educaţiei permanente specifice domeniului culturii;
m) participă la organizarea de programe şi activităţi de formare profesională a personalului din domeniul cultelor, în ceea ce priveşte conservarea, evidenţa şi punerea în valoare a patrimoniului cultural mobil şi imobil deţinut de unităţile de cult;
n) asigură îndrumarea metodologică pentru activităţile de formare profesională desfăşurate de aşezămintele culturale;
o) asigură atestarea în domeniul managementului şi formarea profesională a managerilor şi operatorilor culturali, conform legii.
3. În domeniul managementului cultural:
a) elaborează şi pune la dispoziţia persoanelor juridice sau fizice interesate programe de management şi marketing cultural;
b) oferă, la cerere, consultanţă şi asistenţă metodologică şi de specialitate în domeniul managementului şi marketingului cultural instituţiilor publice de cultură, indiferent de subordonare şi persoanelor juridice de drept privat;
c) elaborează metodologii pentru fiecare tip de atestare organizat de Institut, în condiţiile legii;
d) organizează anual cel puţin o conferinţă naţională cu participare internaţională, dedicată managementului cultural, la care asigură participarea managerilor din ţară şi/sau străinătate;
e) elaborează şi propune, în vederea aprobării prin ordin al ministrului culturii şi identităţii naţionale, sistemul multianual de planificare şi management al pregătirii profesionale a personalului din instituţiile publice de cultură.
4. În domeniul dezvoltării instituţionale:
a) elaborează proiectele metodologiilor şi criteriilor de autorizare a persoanelor juridice cu activitate în domeniul culturii, precum şi modalităţile de examinare finală şi de certificare a pregătirii profesionale, pe care le supune aprobării Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale;
b) elaborează ghiduri de bune practici în domeniul cercetării culturale, formării şi managementului cultural, pe care le pune la dispoziţia autorităţilor locale, instituţiilor publice de cultură sau organizaţiilor private;
c) realizează traduceri ale celor mai importante statistici, cercetări, studii şi publicaţii de formare, pentru domeniul de activitate, în funcţie de resursele disponibile.
5. Gestionează şi actualizează, cu consultarea prealabilă a Institutului Naţional de Statistică, conform prevederilor Regulamentului (UE) 2015/759, următoarele registre naţionale şi baze de date:
a) Registrul instituţiilor şi companiilor de spectacole sau concerte, parte componentă a Registrului artelor spectacolului, în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 21/2007 privind instituţiile şi companiile de spectacole sau concerte, precum şi desfăşurarea activităţii de impresariat artistic, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 353/2007, cu modificările şi completările ulterioare;
b) Registrul impresarilor artistici, persoane fizice sau juridice, parte componentă a Registrului artelor spectacolului, în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 21/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 353/2007, cu modificările şi completările ulterioare;
c) Registrul managerilor culturali care au urmat cursurile de pregătire în managementul instituţiilor publice de cultură în acord cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008 privind managementul instituţiilor publice de cultură, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 269/2009, cu modificările şi completările ulterioare;
d) alte registre naţionale cu specialişti înregistraţi şi atestaţi de Institut, în condiţiile legii;
e) baze de date ale instituţiilor publice de cultură, pe tipuri de instituţii, la nivel naţional, pe care le coroborează cu alte date statistice la nivel naţional;
f) alte baze de date şi registre la nivel naţional pe care le dezvoltă pe măsura identificării datelor statistice disponibile.
6. Alte atribuţii:
a) realizează şi editează publicaţii specifice pe orice tip de suport;
b) realizează, editează şi, după caz, comercializează publicaţii de specialitate, potrivit obiectului său de activitate, precum Revista Muzeelor, suporturi de curs pentru cursurile organizate şi altele;
c) editează periodic un studiu de consum cultural la nivel anual pe care îl pune la dispoziţia autorităţilor, instituţiilor publice şi organizaţiilor private interesate, precum şi bibliotecilor publice şi universitare;
d) organizează manifestări ştiinţifice - mese rotunde, colocvii, ateliere, simpozioane, schimburi de experienţă şi de informare documentară - în domeniile sale de competenţă;
e) dezvoltă programe şi proiecte cu autorităţile de specialitate sau cu autorităţile locale în vederea promovării bunelor practici în formarea profesională culturală sau în domeniul managementului cultural;
f) se poate afilia la reţele internaţionale culturale şi poate încheia parteneriate cu organisme internaţionale din domeniul său de activitate."
5. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 4
(1) Institutul stabileşte şi realizează programul de activitate, proiectele şi programele educaţionale şi de formare profesională proprii, cu respectarea prevederilor legale.
(2) Institutul poate beneficia de venituri obţinute în urma accesării fondurilor europene în condiţiile legii."
6. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 5
Funcţionarea Institutului se asigură prin activitatea personalului angajat în baza contractelor individuale de muncă şi prin colaborarea, în condiţiile legii, pe bază de contracte civile încheiate potrivit Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, şi/sau contracte de cesiune a drepturilor de autor încheiate în baza Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, republicată, cu formatori, instructori, experţi şi specialişti în domeniile incidente şi/sau conexe obiectivelor principale ale instituţiei, selectaţi pe bază de criterii profesionale."
7. La articolul 6, alineatele (1) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 6
(1) Institutul este condus de către un manager pe baza contractului de management, încheiat în urma concursului de proiecte de management, conform dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 269/2009, cu modificările şi completările ulterioare.
...............................................................................................
(5) Managerul Institutului angajează, în condiţiile legii, personalul din aparatul propriu."
8. La articolul 6, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) Funcţia de manager al Institutului se asimilează cu cea de manager de biblioteci naţionale."
9. Articolul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 7
(1) Managerul Institutului este asistat în activitatea sa de următoarele organisme colegiale:
a) Consiliul administrativ - organ colectiv cu rol consultativ;
b) Consiliul ştiinţific - organ colectiv cu rol consultativ, care are misiunea de a elabora strategia şi programele proprii de cercetare ale Institutului, precum şi luarea măsurilor necesare pentru realizarea acestora.
(2) Înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea consiliilor prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare a Institutului, aprobat prin ordin al ministrului culturii şi identităţii naţionale.
(3) Consiliul ştiinţific este compus din personalităţi culturale, cu grad profesional de cercetător ştiinţific gradul I sau profesor universitar.
(4) Membrii Consiliului ştiinţific se întrunesc trimestrial sau ori de câte ori interesele Institutului o impun pentru aprobarea, analizarea şi monitorizarea activităţii de cercetare.
(5) Consiliul ştiinţific este alcătuit din minimum 5 şi maximum 9 membri, dintre care şi un reprezentant desemnat al Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale, cu grad ştiinţific de cercetător I sau profesor universitar doctor.
(6) Componenţa nominală a Consiliului ştiinţific se stabileşte prin decizie a managerului Institutului."
10. La articolul 8, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Funcţiile de execuţie specifice domeniului culturii din cadrul Institutului vor fi stabilite conform anexei nr. III - Familia ocupaţională de funcţii bugetare «Cultură» la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, iar funcţiile specifice altor domenii de activitate vor fi stabilite potrivit anexelor unde acestea se regăsesc."
11. La articolul 10, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
"(3) Pentru activitatea curentă şi pentru activităţile specifice desfăşurate de filialele din ţară, Institutul are în dotare 2 autoturisme, exploatate în condiţiile legii."
12. Articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 11
(1) Cheltuielile curente şi de capital ale Institutului se finanţează din venituri proprii şi din subvenţii acordate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale.
(2) Veniturile proprii necesare realizării activităţilor specifice se pot realiza din:
a) activităţi de evaluare a competenţelor profesionale;
b) activităţi de formare profesională, cursuri şi programe de specializare sau perfecţionare continuă;
c) tarife percepute pentru activităţile prestate;
d) valorificarea studiilor, analizelor, cercetărilor, în condiţiile legii;
e) organizarea de congrese, seminare, conferinţe;
f) realizarea de studii, analize şi cercetări, precum şi derularea de programe şi proiecte specifice, pe bază de contracte, inclusiv în parteneriat public-privat;
g) valorificarea drepturilor de autor pe care le deţine în raport cu alte persoane fizice sau juridice;
h) sponsorizări sau donaţii ale persoanelor fizice ori juridice, române sau străine;
i) închirierea bunurilor imobile pe care le are în administrare, în condiţiile legii;
j) participarea în proiecte cu finanţare externă;
k) alte activităţi specifice realizate de Institut, în conformitate cu atribuţiile sale legale.
(3) Din veniturile proprii Institutul poate efectua plata contribuţiilor şi a cotizaţiilor la reţelele internaţionale culturale şi organismele internaţionale din domeniul său de activitate la care este afiliat sau participă.
(4) Tarifele pentru serviciile şi activităţile Institutului se aprobă prin ordin al ministrului culturii şi identităţii naţionale.
(5) Liberalităţile de orice fel pot fi acceptate numai dacă nu sunt grevate de condiţii ori de sarcini care pot afecta autonomia Institutului sau care sunt contrare obiectului său de activitate."
ART. II
În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri se aprobă regulamentul de organizare şi funcţionare, precum şi organigrama Institutului Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală, prin ordin al ministrului culturii şi identităţii naţionale.
PRIM-MINISTRU
VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ
Contrasemnează:
Ministrul culturii şi identităţii naţionale,
George Vladimir Ivaşcu
Ministrul muncii şi justiţiei sociale,
Lia-Olguţa Vasilescu
Ministrul educaţiei naţionale,
Valentin Popa
Ministrul cercetării şi inovării,
Nicolae Burnete
Ministrul finanţelor publice,
Eugen Orlando Teodorovici
Bucureşti, 28 iunie 2018.
Nr. 475.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: