Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTĂRÂRE nr. 441 din 30 martie 2022 pentru aprobarea normelor metodologice privind crearea, amenajarea şi omologarea traseelor de cicloturism
Având în vedere anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, precum şi punctul R2. Crearea cadrului pentru operaţionalizarea traseelor cicloturistice la nivel naţional, pilonul IV. Coeziunea socială şi teritorială, partea a II-a componenta 11. Turism şi cultură din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, aprobat de Consiliul Uniunii Europene în data de 28 octombrie 2021, în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 33 alin. (8) din Ordonanţa Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea şi desfăşurarea activităţii de turism în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 755/2001, cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. ART. 1 Prezenta hotărâre are ca obiect aprobarea normelor metodologice privind crearea, amenajarea şi omologarea traseelor de cicloturism, precum şi stabilirea instituţiilor responsabile de la nivel central şi local cu operaţionalizarea, întreţinerea şi monitorizarea infrastructurii de cicloturism.
ART. 2 (1) Cicloturismul este o activitate turistică de recreere, accesibilă tuturor categoriilor de turişti, în care deplasarea se face cu bicicleta. (2) Traseul cicloturistic este acel tip de traseu turistic pe care se efectuează deplasarea cu bicicleta şi care pune în valoare patrimoniul natural şi antropic. Acesta poate fi pe drumuri publice sau private şi poate traversa atât zone intravilane, cât şi extravilane ale unităţilor administrativ-teritoriale. (3) Traseul cicloturistic poate fi numit şi rută cicloturistică. (4) Traseele cicloturistice pot fi împărţite în: etape, segmente şi secţiuni. (5) Rolul traseelor cicloturistice este de a susţine şi promova cicloturismul, de a promova şi dezvolta zonele prin care se trece, de a facilita orientarea bicicliştilor şi de a direcţiona un procent cât mai ridicat dintre cicloturişti pe anumite rute semnalizate, fără a afecta dreptul şi libertatea acestora de a utiliza orice alte căi de comunicaţie pe care nu este interzisă circulaţia bicicletelor. (6) Totalitatea traseelor cicloturistice omologate din România constituie Reţeaua naţională de trasee cicloturistice din România, denumită în continuare Reţeaua ROVELO. (7) Reţeaua ROVELO este parte a sistemului naţional de mobilitate şi se interconectează cu staţiile sau terminalele deservite efectiv de transportul public în comun sau terminalele intermodale. (8) Structura de bază a Reţelei ROVELO va fi formată din trasee de rang naţional, trasate strategic.
ART. 3 (1) Toate traseele cicloturistice trebuie să permită deplasarea cu bicicleta prin pedalare pe întregul parcurs al traseului, indiferent de clasificare. (2) Clasificarea potrivit criteriului teritorial se face pentru tot traseul, în integralitatea lui. Clasificarea potrivit criteriilor prevăzute la alin. (7) lit. b) şi c) se poate face pentru tot traseul, în cazul în care tot traseul se încadrează în aceleaşi caracteristici, sau se poate face pe secţiuni, fiecare dintre acestea fiind clasificată şi semnalizată corespunzător. (3) Pentru marcare, descriere şi administrare, fiecare traseu cicloturistic se împarte convenţional, după caz, în până la trei niveluri succesive de subdiviziuni: etape, secţiuni şi segmente. (4) Etapa este porţiunea de traseu cicloturistic concepută şi recomandată a fi parcursă în mod obişnuit într-o zi. (5) Secţiunea este porţiunea concepută şi recomandată a fi parcursă în mod obişnuit într-un interval de 1-2 ore, între două locuri de popas sau puncte de interes turistic de pe parcursul traseului cicloturistic. (6) Segmentul este diviziunea elementară a unui traseu cicloturistic, corespunzător unei porţiuni cu caractere strict omogene, fără repere semnificative pe parcurs. (7) Traseele cicloturistice se clasifică astfel: a) după criteriul nivelului teritorial, în trei ranguri: naţionale, regionale şi locale; b) după criteriul nivelului de dificultate, în trei grade: lejer, mediu şi dificil; c) după criteriul formei, în două tipuri: liniar şi circuit.
ART. 4 (1) Pentru a fi omologate ca trasee cicloturistice de rang naţional, acestea trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii: a) au acces la punctul de plecare, respectiv la punctul de sosire la cel puţin alte două moduri de transport al bicicletelor; b) trec prin minimum 3 judeţe; c) au cel puţin un capăt într-un punct de trecere a frontierei sau se intersectează cu altă rută naţională care are cel puţin un capăt într-un punct de trecere a frontierei.
(2) Rutele EuroVelo de pe teritoriul României sunt asimilate rutelor de rang naţional. (3) Traseele naţionale vor colecta pe parcurs traseele regionale şi traseele locale.
ART. 5 Pentru a fi omologate ca trasee cicloturistice de rang regional, acestea trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii: a) au acces la cel puţin un mod de transport la unul dintre capete sau pe parcursul traseului. Se va asigura posibilitatea utilizării succesive a cel puţin alte două moduri care permit transportul bicicletelor; b) trec prin minimum două judeţe.
ART. 6 Pentru a fi omologate ca trasee cicloturistice de rang local, acestea trebuie să aibă minimum 5 km dacă sunt trasee liniare sau minimum 20 km dacă sunt trasee circuit.
ART. 7 (1) Clasificarea în funcţie de gradul de dificultate se stabileşte luând în considerare materialul din care este construită sau pe care este amenajată suprafaţa de rulare, gradul de înclinare, rugozitatea, condiţiile meteo din zona respectivă şi condiţiile de deplasare. (2) Traseele de dificultate lejeră sunt cele care îndeplinesc cel puţin una dintre următoarele condiţii: a) au suprafaţa de rulare care permite înaintarea chiar şi în condiţii meteo nefavorabile, cu rampe care nu depăşesc 5% pe distanţe mai mari de 100 m şi cu o înclinaţie medie de maximum 3% per km; b) sunt accesibile tuturor tipurilor de biciclete, inclusiv celor prevăzute cu sisteme pentru bagaje sau cu remorcă.
(3) Traseele de dificultate medie sunt cele care îndeplinesc cel puţin una dintre următoarele condiţii: a) au suprafaţa de rulare care permite înaintarea chiar şi în condiţii meteo nefavorabile, cu rampe care nu depăşesc 8% pe distanţe mai mari de 100 m şi cu o înclinaţie medie de maximum 5% per km; b) sunt accesibile tuturor tipurilor de biciclete, inclusiv celor prevăzute cu sisteme pentru bagaje sau cu remorcă.
(4) Traseele dificile sunt cele care îndeplinesc cel puţin una dintre următoarele condiţii: a) au suprafaţa de rulare care poate pune probleme de înaintare în condiţii meteo nefavorabile; b) au rampe care depăşesc 8% pe distanţe mai mari de 100 m şi cu o înclinaţie medie de peste 5% per km.
ART. 8 În funcţie de forma traseului, acestea se împart în două tipuri: liniar şi circuit. a) traseele liniare încep dintr-un punct şi se termină în alt punct; b) traseele circulare sunt cele al căror punct de pornire coincide cu punctul de final.
ART. 9 (1) Traseele cicloturistice se stabilesc pe piste pentru biciclete, pe drumuri pentru ciclişti, pe drumuri de utilitate privată deschise circulaţiei publice de către proprietarii şi administratorii acestora, pe suprafeţe de rulare amenajate în zona de protecţie aferentă drumurilor deschise circulaţiei publice, pe drumuri forestiere, poteci şi trasee amenajate în fondul forestier, cu acordul administratorului sau proprietarului şi în condiţiile stabilite de acesta, pe digurile şi zonele de protecţie la inundaţie ale cursurilor de apă care pot fi amenajate ca trasee cicloturistice, dar numai cu menţinerea rolului de apărare împotriva inundaţiilor şi asigurarea intervenţiei rapide pe poteci şi pe eventuale alte tipuri de căi de comunicaţie deschise circulaţiei bicicletelor. (2) Amenajarea traseelor cicloturistice în ariile naturale protejate şi în fondul forestier naţional, precum şi accesul public cu bicicleta se fac cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi a prevederilor Legii nr. 46/2008 - Codul silvic, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. (3) Stabilirea traseelor cicloturistice pe suprafaţa ariilor naturale protejate se face cu avizul administratorului acestora.
ART. 10 (1) Suprafaţa de rulare a traseelor de cicloturism diferă în funcţie de calea de comunicaţie utilizată. (2) Pentru traseele care se stabilesc pe pistele pentru biciclete sau drumurile pentru ciclişti, pe drumuri de utilitate privată deschise circulaţiei publice de către proprietarii şi administratorii acestora, suprafaţa este dură, aderentă şi fină. (3) Pentru traseele cicloturistice stabilite pe suprafeţe de rulare amenajate în zona de protecţie aferentă drumurilor deschise circulaţiei publice, pe drumuri forestiere, poteci şi trasee amenajate în fondul forestier, cu acordul administratorului sau proprietarului şi în condiţiile stabilite de acesta, pe digurile şi zonele de protecţie la inundaţie ale cursurilor de apă care pot fi amenajate ca trasee cicloturistice, dar numai cu menţinerea rolului de apărare împotriva inundaţiilor şi asigurarea intervenţiei rapide pe poteci şi pe eventuale alte tipuri de căi de comunicaţie deschise circulaţiei bicicletelor, suprafaţa poate fi nemodernizată, dar de rugozitate redusă. (4) Prin excepţie de la prevederile alin. (2) şi (3), pentru traseele de grad dificil este admisă suprafaţa de rulare de rugozitate medie sau ridicată.
ART. 11 (1) Traseele de cicloturism trebuie să respecte normativele tehnice în vigoare, bunele practici în domeniu pe plan internaţional, astfel încât să se asigure circulaţia bicicliştilor în condiţii de siguranţă şi confort. (2) În vederea omologării traseelor cicloturistice naţionale şi regionale, administratorul traseului va amplasa elemente complementare care pot face deplasarea bicicliştilor mai sigură şi mai confortabilă, cum ar fi: indicatoare şi limitatoare ale accesului autovehiculelor pe aceste trasee, parcaje în zonele de acces al traseului, instalaţii cu apă potabilă, refugii sau popasuri, staţii pentru reparat biciclete sau orice alte elemente complementare considerate a fi necesare.
ART. 12 (1) Procesul de omologare este iniţiat de către administratorul traseului cicloturistic sau segmentului de traseu. (2) Omologarea traseelor de cicloturism se face de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei prin Centrul Naţional de Coordonare Velo, denumit în continuare CNCV. (3) CNCV este organizat şi funcţionează în cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, conform art. 4 alin. (9) din Hotărârea Guvernului nr. 477/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei, cu modificările şi completările ulterioare. (4) În cadrul CNCV va fi integrat Centrul Naţional de Coordonare EuroVelo în România. (5) CNCV realizează, actualizează, întreţine şi dezvoltă baza de date privind Reţeaua ROVELO. (6) În baza de date a Reţelei ROVELO sunt incluse traseele cicloturistice omologate, în curs de omologare, dar şi cele cărora le-a fost retrasă omologarea şi sunt menţinute în baza de date pentru o perioadă de maximum 5 ani după retragerea omologării. (7) Pentru omologare, administratorul traseului depune o solicitare însoţită de documentaţia stabilită de CNCV. (8) Traseele cicloturistice omologate, aflate în curs de omologare sau de amenajare se evidenţiază corespunzător în documentaţiile de urbanism şi de amenajare a teritoriului, în amenajamentele silvice în cazul traseelor care trec prin fondul forestier sau în alte documentaţii din domeniul turismului sau mobilităţii urbane, conform prevederilor Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. (9) Pentru stimularea amenajării traseelor cicloturistice în zonele urbane, acestea vor fi incluse în planurile de mobilitate urbană durabilă. (10) Modificarea sau retragerea omologării traseelor cicloturistice se face de către CNCV la solicitarea administratorului traseului sau la autosesizarea CNCV, dacă se constată că traseul în cauză nu mai îndeplineşte condiţiile din momentul în care a fost omologat. (11) În termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei se aprobă procedura de omologare a traseelor cicloturistice.
ART. 13 (1) Traseele cicloturistice sunt semnalizate în teren prin amplasarea de marcaje şi indicatoare. (2) În termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei se aprobă Ghidul de marcare şi semnalizare care va cuprinde indicatoarele şi marcajele pentru traseele cicloturistice şi pentru rutele de tip EuroVelo stabilite de CNCV. (3) Administratorul traseului restricţionat va semnaliza traseul indisponibil în termen de maximum 72 de ore de la constatarea stării de incapacitate de utilizare în condiţii de siguranţă cu indicatoare amplasate la punctul de plecare, respectiv la punctul de sosire şi la punctele de intersecţie cu alte trasee. Pentru traseele circulare, anunţurile vor fi postate la intersecţia traseului cu alte tipuri de căi de comunicaţie de pe care se face accesul pe traseu.
ART. 14 (1) Utilizarea traseelor cicloturistice este liberă şi nu poate fi supusă plăţii de tarife sau taxelor de acces sau tranzit. (2) Prevederile alin. (1) nu exonerează persoanele care circulă pe trasee cicloturistice de obligaţiile de plată a unor tarife sau taxe instituite în baza legislaţiei specifice circulaţiei pe drumurile publice sau regimului ariilor naturale protejate sau a altor dispoziţii legale ce instituie restricţii şi reglementări speciale privind regimul unor zone, în măsura în care respectivele tarife sau taxe sunt aplicabile persoanelor indiferent de calea de comunicaţie şi mijlocul de deplasare utilizat. (3) Parcurgerea traseelor cicloturistice implică respectarea dispoziţiilor legale aplicabile tipului de cale de comunicaţie sau de zonă străbătută, cum este legislaţia privind regimul ariilor naturale protejate.
ART. 15 (1) Administrarea unui traseu cicloturistic presupune asumarea responsabilităţii pentru deschiderea acestuia pentru accesul bicicliştilor şi utilizarea lui în condiţii de siguranţă. (2) Administratorul unui traseu cicloturistic este: a) unitatea administrativ-teritorială de pe raza căreia se află traseul sau segmentul de traseu; b) asociaţia de dezvoltare intercomunitară; c) organizaţia neguvernamentală, în asociere cu administratorul de la lit. a).
(3) În vederea administrării traseelor cicloturistice, autorităţile administraţiei publice locale se pot asocia, în condiţiile legii, cu organizaţiile neguvernamentale care au participat la crearea traseelor, administratorii sau proprietarii terenurilor pe care trec traseele, administratorii ariilor naturale protejate, după caz, sau cu orice persoană juridică interesată. (4) În situaţia unităţilor administrativ-teritoriale pe raza cărora se află traseul sau segmentul de traseu şi a asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară care finanţează lucrări de amenajare, acestea sunt şi administratori ai traseului sau segmentului de traseu respectiv. (5) În situaţia organizaţiilor neguvernamentale, acestea pot fi administratori de traseu sau segment de traseu în asociere cu unităţile administrativ-teritoriale pe raza cărora se află traseul sau segmentul de traseu respectiv. (6) În cazul traseului cicloturistic care tranzitează mai mult de un judeţ, administratorul acestuia poate fi unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia se află traseul sau segmentul de traseu, asociaţia de dezvoltare intercomunitară sau organizaţia neguvernamentală în asociere cu unităţile administrativ-teritoriale pe raza cărora se află traseele sau segmentele de trasee. (7) În sarcina administratorului traseului sau segmentului de traseu intră toate lucrările de amenajare, marcare, omologare, întreţinere, modificare, închidere temporară sau definitivă, promovare, realizarea şi întreţinerea unor elemente complementare şi orice alte tipuri de lucrări sau servicii digitale pentru buna funcţionare a traseului cicloturistic. (8) Pentru întreţinerea traseelor cicloturistice sunt obligatorii următoarele tipuri de lucrări: a) verificarea stării/condiţiilor de utilizare a infrastructurii căii de rulare; b) curăţarea, repararea, îmbunătăţirea potecilor, pietruirea sau repietruirea, taluzarea pistelor, drumurilor, benzilor, sectoarelor protejate de balustrade, copertinelor şi punţilor/podurilor peste ape, tunelurilor şi pasajelor subterane şi supraterane şi înlăturarea obstacolelor care barează trecerea; c) înlocuirea/repararea stâlpilor, indicatoarelor, inscripţiilor şi semnelor de marcaj deteriorate, distruse, descompletate sau lipsă.
(9) Lucrările prevăzute la alin. (8) se vor efectua de către administratorul traseului cicloturistic ori de câte ori este nevoie, minimum o dată pe an. (10) Restricţionarea accesului bicicliştilor pe un traseu cicloturistic poate fi dispusă numai temporar şi motivat de către organele cu atribuţii de ordine publică, precum şi de către administratorul traseului cicloturistic sau proprietarul terenului pe care este amenajat traseul cicloturistic, pentru lucrări de reparaţii, avarii grave produse de calamităţi, evenimente deosebite sau alte cauze ce fac imposibilă sau inacceptabilă circulaţia bicicliştilor. (11) Administratorul traseului are obligaţia să anunţe CNCV în termen de maximum 24 de ore de la închiderea traseului şi să indice trasee sau soluţii alternative, dacă acestea există. (12) Autorităţile administraţiei publice locale de la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor şi judeţelor au obligaţia de a informa CNCV privind starea traseelor cicloturistice şi orice modificări intervin asupra reţelei de trasee cicloturistice naţionale, regionale şi locale. (13) Finanţarea lucrărilor de amenajare şi întreţinere a traseelor cicloturistice poate fi efectuată de către unităţile administrativ-teritoriale, de către asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, de către organizaţii neguvernamentale sau asocieri între astfel de entităţi.
ART. 16 (1) Constituie contravenţii, în măsura în care nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât să fie considerate potrivit legii penale infracţiuni, următoarele fapte: a) împiedicarea sau tulburarea, fără drept, a accesului sau circulaţiei bicicliştilor pe trasee cicloturistice; b) împiedicarea sau tulburarea, fără drept, a activităţilor de marcare a traseelor cicloturistice omologate, de întreţinere şi monitorizare a stării marcajelor şi a altor amenajări pe trasee cicloturistice; c) deteriorarea, ridicarea sau mutarea, fără drept, a semnelor sau indicatoarelor de orientare cicloturistică.
(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) săvârşite de persoane fizice se sancţionează astfel: a) cu amendă de la 500 de lei la 1.000 de lei, faptele prevăzute la lit. a); b) cu amendă de la 300 de lei la 500 de lei, faptele prevăzute la lit. b); c) cu amendă de la 400 de lei la 800 de lei, faptele prevăzute la lit. c).
(3) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) săvârşite de persoane juridice se sancţionează astfel: a) cu amendă de la 1.000 de lei la 2.000 de lei, faptele prevăzute la lit. a); b) cu amendă de la 600 de lei la 1.000 de lei, faptele prevăzute la lit. b); c) cu amendă de la 800 de lei la 1.600 de lei, faptele prevăzute la lit. c).
(4) Constatarea contravenţiilor prevăzute la alin. (1) şi aplicarea sancţiunilor se fac de către ofiţerii şi agenţii Poliţiei Române şi ai Poliţiei de Frontieră Române, ofiţerii şi subofiţerii Jandarmeriei Române, precum şi de către poliţiştii locali. (5) Contravenţiilor prevăzute la alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU NICOLAE-IONEL CIUCĂ Contrasemnează: Viceprim-ministru, Kelemen Hunor Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, Cseke Attila-Zoltán Ministrul antreprenoriatului şi turismului, Constantin-Daniel Cadariu Ministrul mediului, apelor şi pădurilor, Tánczos Barna Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene, Dan Vîlceanu Ministrul afacerilor interne, Lucian Nicolae Bode Ministrul finanţelor, Adrian Câciu
Bucureşti, 30 martie 2022. Nr. 441.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email