Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 432 din 9 iunie 2017  privind echipamentele maritime    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 432 din 9 iunie 2017 privind echipamentele maritime

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 475 din 23 iunie 2017
    Având în vedere prevederile Regulamentului (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de supraveghere a pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93 şi ale Deciziei nr. 768/2008/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 9 iulie 2008 privind un cadru comun pentru comercializarea produselor şi de abrogare a Deciziei 93/465/CEE a Consiliului,
    în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. II din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2012 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 20/2010 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea unitară a legislaţiei Uniunii Europene care armonizează condiţiile de comercializare a produselor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 55/2015,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Obiectivul prezentei hotărâri constă în îmbunătăţirea siguranţei maritime şi prevenirea poluării marine prin aplicarea uniformă a instrumentelor internaţionale relevante referitoare la echipamentele maritime care urmează să fie amplasate la bordul navelor cu pavilion român, precum şi asigurarea liberei circulaţii a acestor echipamente pe teritoriul Uniunii Europene.

    ART. 2
    În înţelesul prezentei hotărâri, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    1. echipamente maritime - componente ale navei care se încadrează în domeniul de aplicare al prezentei hotărâri în conformitate cu art. 3;
    2. navă UE - o navă care arborează pavilionul unui stat membru al Uniunii Europene şi care se încadrează în domeniul de aplicare al convenţiilor internaţionale;
    3. convenţii internaţionale - convenţiile următoare, însoţite de protocoalele aferente şi de codurile de aplicare obligatorie, adoptate sub auspiciile Organizaţiei Maritime Internaţionale, care au intrat în vigoare şi care stabilesc cerinţe specifice privind aprobarea de către statul de pavilion a echipamentelor care urmează să fie amplasate la bordul navelor:
    a) Convenţia referitoare la Regulamentul internaţional din 1972 pentru prevenirea abordajelor pe mare, denumită în continuare COLREG;
    b) Convenţia internaţională din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, denumită în continuare MARPOL 73;
    c) Convenţia internaţională din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, denumită în continuare SOLAS 74;

    4. standarde de încercări - înseamnă standardele de încercare pentru echipamentele maritime stabilite de:
    a) Organizaţia Maritimă Internaţională, denumită în continuare IMO;
    b) Organizaţia Internaţională pentru Standardizare, denumită în continuare ISO;
    c) Comisia Electrotehnică Internaţională, denumită în continuare IEC;
    d) Comitetul European pentru Standardizare, denumit în continuare CEN;
    e) Comitetul European pentru Standardizare Electrotehnică, denumit în continuare CENELEC;
    f) Uniunea Internaţională a Telecomunicaţiilor, denumită în continuare ITU;
    g) Institutul European pentru Standarde în domeniul Telecomunicaţiilor, denumit în continuare ETSI;
    h) Comisia Europeană, denumită în continuare Comisie, în conformitate cu art. 8;
    i) autorităţile de reglementare prevăzute în acordurile de recunoaştere reciprocă la care UE este parte;

    5. instrumente internaţionale - convenţiile internaţionale, însoţite de rezoluţiile şi circularele IMO de punere în aplicare a acestor convenţii, în versiunea lor actualizată, şi standardele de încercare;
    6. marcajul „timonă“ - simbolul prevăzut la art. 9 şi prevăzut în anexa nr. 1 ori, după caz, eticheta electronică prevăzută la art. 11;
    7. organism notificat - o organizaţie desemnată de administraţia naţională competentă a unui stat membru al Uniunii Europene în conformitate cu art. 17 al Directivei 2014/90/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 iulie 2014 privind echipamentele maritime şi de abrogare a Directivei 96/98 CE a Consiliului;
    8. punere la dispoziţie pe piaţă - orice furnizare a unor echipamente maritime pe piaţa Uniunii Europene în cadrul unei activităţi comerciale, fie contra cost, fie gratuit;
    9. introducere pe piaţă - punerea la dispoziţie pe piaţa Uniunii Europene pentru prima dată a unui echipament maritim;
    10. producător - orice persoană fizică ori juridică ce fabrică echipamente maritime ori pentru care se proiectează ori se fabrică astfel de echipamente şi care comercializează echipamentele în cauză sub numele ori marca sa;
    11. reprezentant autorizat - orice persoană fizică ori juridică stabilită în UE care a primit un mandat scris din partea unui producător pentru a acţiona în numele acestuia în legătură cu sarcini specifice;
    12. importator - orice persoană fizică ori juridică stabilită în UE, care introduce pe piaţa Uniunii Europene echipamente maritime dintr-o ţară terţă;
    13. distribuitor - orice persoană fizică ori juridică din lanţul de distribuţie, alta decât producătorul ori importatorul, care pune la dispoziţie pe piaţă echipamente maritime;
    14. operatori economici - producătorul, reprezentantul autorizat, importatorul şi distribuitorul;
    15. acreditare - o acreditare, astfel cum este definită la art. 2 pct. 10 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de supraveghere a pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93;
    16. organism naţional de acreditare - organismul naţional de acreditare definit la art. 2 pct. 11 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008;
    17. evaluarea conformităţii - procesul efectuat de organismele notificate, în conformitate cu art. 15, care demonstrează în ce măsură echipamentele maritime respectă prevederile prezentei hotărâri;
    18. organism de evaluare a conformităţii - un organism care desfăşoară activităţi de evaluare a conformităţii, inclusiv etalonare, încercare, certificare şi inspecţie;
    19. rechemare - orice măsură al cărei scop este returnarea echipamentelor maritime care au fost deja amplasate la bordul navelor UE ori care au fost achiziţionate cu intenţia de a fi amplasate la bordul navelor UE;
    20. retragere - orice măsură al cărei scop este acela de a împiedica punerea la dispoziţie pe piaţă a echipamentelor maritime în lanţul de distribuţie;
    21. declaraţie de conformitate UE - o declaraţie emisă de producător în conformitate cu art. 16;
    22. produs - un echipament maritim;
    23. navă cu pavilion român - o navă care arborează pavilionul român şi care se încadrează în domeniul de aplicare al convenţiilor internaţionale;
    24. autoritate competentă - autoritate competentă, astfel cum este definită la art. 2 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 20/2010 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea unitară a legislaţiei Uniunii Europene care armonizează condiţiile de comercializare a produselor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 50/2015, cu modificările ulterioare. Ministerul Transporturilor, denumit în continuare MT, organ al administraţiei centrale, este desemnat autoritate competentă, responsabilă pentru asigurarea măsurilor necesare aplicării prezentei hotărâri;
    25. autoritate de supraveghere a pieţei - autoritate de supraveghere a pieţei, astfel cum este definită la art. 2 pct. 18 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008. Autoritatea Navală Română, denumită în continuare ANR, autoritate centrală de specialitate din subordinea Ministerului Transporturilor, este desemnată ca autoritate de supraveghere a pieţei şi verifică respectarea prevederilor prezentei hotărâri;
    26. acte de punere în aplicare - regulamente UE prin care, în cazul fiecărui echipament maritim pentru care convenţiile internaţionale prevăd omologarea de către administraţia statului de pavilion, Comisia indică cerinţele în materie de proiectare, construcţie şi performanţă aplicabile şi standardele de testare prevăzute în instrumentele internaţionale. În cadrul actelor de punere în aplicare, Comisia indică în mod explicit datele pe baza cărora aceste cerinţe şi standarde de testare trebuie aplicate, inclusiv datele pentru introducerea pe piaţă şi montarea la bor, în conformitate cu instrumentele internaţionale şi ţinând seama de durata necesară pentru construirea navelor. Comisia poate preciza şi criteriile comune şi procedurile detaliate pentru aplicarea acestora. Prin intermediul actelor de punere în aplicare, Comisia indică respectivele cerinţe în materie de proiectare, construcţie şi performanţă nou-prevăzute în instrumentele internaţionale şi care se aplică echipamentelor montate deja la bord, pentru a se asigura că echipamentele montate la bordul navelor UE respectă instrumentele internaţionale.


    ART. 3
    (1) Prezenta hotărâre se aplică echipamentelor amplasate ori care urmează să fie amplasate la bordul unei nave cu pavilion român şi pentru care instrumentele internaţionale impun aprobarea de către administraţia statului de pavilion, indiferent dacă în momentul montării echipamentelor nava este situată ori nu în România.
    (2) Fără a aduce atingere faptului că echipamentele prevăzute la alin. (1) pot intra de asemenea în sfera de aplicare a unor instrumente ale dreptului român, altele decât cele prevăzute de prezenta hotărâre, în scopul prevăzut la art. 1, echipamentele respective fac exclusiv obiectul dispoziţiilor prezentei hotărâri.

    ART. 4
    (1) Echipamentele maritime amplasate la bordul unei nave cu pavilion român la data prevăzută la art. 37 alin. (1) ori ulterior acestei date îndeplinesc cerinţele de proiectare, construcţie şi performanţă prevăzute de instrumentele internaţionale aplicabile la data la care echipamentele respective sunt amplasate la bord.
    (2) Conformitatea echipamentelor maritime cu cerinţele prevăzute la alin. (1) se demonstrează exclusiv în conformitate cu standardele de încercare şi prin intermediul procedurilor de evaluare a conformităţii prevăzute la art. 15.
    (3) Instrumentele internaţionale se aplică fără a aduce atingere procedurii de verificare a conformităţii prevăzute la art. 5 din Regulamentul (CE) nr. 2.099/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 noiembrie 2002 de instituire a unui Comitet pentru siguranţa maritimă şi prevenirea poluării de către nave (COSS) şi de modificare a Regulamentelor privind siguranţa maritimă şi prevenirea poluării de către nave.
    (4) Cerinţele şi standardele prevăzute la alin. (1) şi (2) se pun în aplicare în mod uniform, prin actele de punere în aplicare definite la art. 2 pct. 26.

    ART. 5
    (1) Atunci când eliberează, aprobă ori reînnoieşte certificatele navelor care arborează pavilionul român conform cerinţelor convenţiilor internaţionale, ANR se asigură că echipamentele maritime aflate la bordul acestor nave respectă prevederile prezentei hotărâri.
    (2) ANR ia măsurile necesare pentru a se asigura că echipamentele maritime de la bordul navelor aflate sub pavilionul român respectă prevederile instrumentelor internaţionale aplicabile echipamentelor deja amplasate la bord.

    ART. 6
    ANR nu interzice introducerea pe piaţă ori amplasarea la bordul unei nave cu pavilion român a echipamentelor maritime care respectă prevederile prezentei hotărâri şi nu refuză navelor cu pavilion român emiterea ori reînnoirea certificatelor aferente.

    ART. 7
    (1) În cazul unei nave din afara UE care urmează să fie transferată sub pavilionul român, acea navă este supusă, în timpul transferului, unei inspecţii de către ANR, în conformitate cu art. 7 lit. j) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim şi pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru a se verifica dacă starea reală a echipamentelor sale maritime corespunde certificatelor de siguranţă şi dacă acestea respectă prevederile prezentei hotărâri şi poartă marcajul „timonă“ ori sunt echivalente, conform cerinţelor ANR, unor echipamente maritime certificate potrivit dispoziţiilor prezentei hotărâri.
    (2) În cazul în care data instalării la bord a echipamentelor maritime nu poate fi stabilită, ANR poate stabili cerinţe privind echivalenţa, luând în considerare instrumentele internaţionale relevante.
    (3) Dacă echipamentul nu poartă marcajul „timonă“ ori dacă ANR nu îl consideră ca fiind echivalent, echipamentul în cauză se înlocuieşte.
    (4) Pentru echipamentele maritime pe care le consideră echivalente în conformitate cu prezentul articol, ANR emite un certificat care însoţeşte în permanenţă respectivele echipamente. Respectivul certificat conţine autorizaţia ANR pentru păstrarea echipamentelor respective la bordul navei, precum şi orice restricţii ori dispoziţii privind utilizarea acestora. Formularul certificatului face obiectul unei decizii ANR.

    ART. 8
    (1) În absenţa unui standard internaţional pentru un anumit echipament maritim, în situaţii excepţionale în care acest lucru este justificat printr-o analiză corespunzătoare şi în vederea eliminării unei ameninţări grave şi inacceptabile la adresa siguranţei maritime, a sănătăţii ori a mediului şi luând în considerare eventualele lucrări în desfăşurare în cadrul IMO, ANR participă, după caz, la consultări cu experţi organizate de Comisie, în vederea adoptării de specificaţii tehnice şi standarde de încercare armonizate pentru respectivul echipament maritim.
    (2) În situaţii excepţionale, atunci când acest lucru este justificat printr-o analiză corespunzătoare şi dacă este necesar să se elimine o ameninţare inacceptabilă identificată la adresa siguranţei maritime, a sănătăţii ori a mediului, ca urmare a unei deficienţe ori anomalii grave a unui standard existent pentru un anumit echipament maritim indicate de Comisie şi luând în considerare eventualele lucrări în desfăşurare în cadrul IMO, ANR participă, după caz, la consultări cu experţi organizate de Comisie, în vederea adoptării de specificaţii tehnice şi standarde de încercare armonizate pentru respectivul echipament maritim, în măsura necesară pentru a remedia exclusiv deficienţa ori anomalia gravă.
    (3) Specificaţiile tehnice şi standardele de testare prevăzute la alin. (1) şi (2) se aplică cu titlu provizoriu până în momentul în care IMO adoptă un standard pentru respectivul echipament maritim.

    CAP. II
    Marcajul „timonă“
    ART. 9
    (1) Marcajul „timonă“ se aplică echipamentelor maritime a căror conformitate cu cerinţele prevăzute în prezenta hotărâre a fost demonstrată potrivit procedurilor de evaluare a conformităţii.
    (2) Marcajul „timonă“ nu se aplică pe niciun alt produs.
    (3) Forma marcajului „timonă“ care trebuie utilizată este prevăzută în anexa nr. 1.
    (4) Utilizarea marcajului „timonă“ se supune principiilor generale prevăzute la art. 30 alin. (1) şi alin. (3)-(6) din Regulamentul (CE) nr. 765/2008, iar toate trimiterile la marcajul CE se interpretează ca trimiteri la marcajul „timonă“.

    ART. 10
    (1) Marcajul „timonă“ se aplică în mod vizibil, lizibil şi permanent pe produs ori pe plăcuţa constructorului şi, după caz, este încorporat în software-ul produsului. Dacă acest lucru nu este posibil ori nu se justifică dată fiind natura produsului, marcajul „timonă“ se aplică pe ambalaj şi pe documentele însoţitoare.
    (2) Marcajul „timonă“ se aplică la sfârşitul etapei de producţie.
    (3) Marcajul „timonă“ este urmat de numărul de identificare al organismului notificat, atunci când organismul respectiv este implicat în faza de control al producţiei, şi de anul în care este aplicat marcajul.
    (4) Numărul de identificare al organismului notificat se aplică chiar de către organismul notificat ori, la instrucţiunile acestuia, de către producător ori de către reprezentantul său autorizat.

    ART. 11
    (1) În vederea facilitării supravegherii pieţei şi a prevenirii falsificării anumitor echipamente maritime prevăzute la alin. (2), producătorii pot utiliza un model adecvat şi fiabil de etichetă electronică în locul marcajului „timonă“ ori suplimentar faţă de acesta, cu condiţia ca aceasta să fi fost definită în prealabil printr-un act normativ de completare a acestei hotărâri. În acest caz, art. 9 şi 10 se aplică, după caz, mutatis mutandis.
    (2) ANR participă, după caz, la consultări cu experţi organizate de Comisie, în vederea identificării acelor echipamente maritime care pot beneficia de etichetarea electronică.

    CAP. III
    Obligaţiile operatorilor economici
    ART. 12
    (1) Prin aplicarea marcajului „timonă“, producătorii îşi asumă responsabilitatea garantării faptului că echipamentele maritime cărora li se aplică marcajul au fost proiectate şi fabricate în conformitate cu specificaţiile şi standardele tehnice puse în aplicare prin actele de punere în aplicare definite la art. 2 pct. 26 şi îşi asumă obligaţiile prevăzute la alin. (2)-(9).
    (2) Producătorii întocmesc documentaţia tehnică necesară şi se asigură că sunt îndeplinite procedurile de evaluare a conformităţii aplicabile.
    (3) Atunci când respectarea de către echipamentele maritime a cerinţelor aplicabile a fost demonstrată prin procedura de evaluare a conformităţii, producătorii întocmesc o declaraţie de conformitate UE, conform dispoziţiilor art. 16, şi aplică marcajul „timonă“, în conformitate cu art. 9 şi 10.
    (4) Producătorii păstrează documentaţia tehnică şi declaraţia de conformitate UE prevăzute la art. 16 pentru o perioadă de cel puţin 10 ani de la aplicarea marcajului „timonă“ şi în niciun caz pentru o perioadă mai mică decât durata de viaţă preconizată a echipamentelor maritime în cauză.
    (5) Producătorii se asigură că sunt aplicate proceduri care să garanteze că producţia de serie rămâne în permanenţă conformă. Se ţine cont de modificările survenite în ceea ce priveşte proiectarea ori caracteristicile echipamentelor maritime şi de modificările cerinţelor prevăzute în instrumentele internaţionale prevăzute la art. 4, pe baza cărora se declară conformitatea echipamentelor maritime. Potrivit anexei nr. 2, atunci când este necesar, producătorii solicită efectuarea unei noi evaluări a conformităţii.
    (6) Producătorii se asigură că un număr indicând tipul, lotul ori seria ori un alt element prin care să poată fi identificate figurează pe produsele lor ori, dacă mărimea ori natura produsului nu permite acest lucru, se asigură că informaţiile necesare figurează pe ambalajul produsului ori într-un document însoţitor ori în ambele locuri, după caz.
    (7) Producătorii îşi înscriu numele, denumirea comercială înregistrată ori marca înregistrată şi adresa la care pot fi contactaţi, fie direct pe produs, fie, dacă acest lucru nu este posibil, pe ambalajul acestuia ori într-un document însoţitor ori în ambele locuri, după caz. Adresa trebuie să indice un singur punct de contact pentru producător.
    (8) Producătorii se asigură că produsul este însoţit de instrucţiuni şi de toate informaţiile necesare pentru montarea la bord şi utilizarea în condiţii de siguranţă a produsului, inclusiv, după caz, de restricţii de utilizare care să poată fi uşor înţelese de către utilizatori, alături de orice alt document impus de instrumentele internaţionale ori de standardele de încercare.
    (9) Producătorii care consideră ori au motive să creadă că un produs căruia i-au aplicat marcajul „timonă“ nu este conform cu cerinţele de proiectare, construcţie şi de performanţă aplicabile şi cu standardele de încercare puse în aplicare prin actele de punere în aplicare definite la art. 2 pct. 26 iau de îndată măsurile corective necesare pentru a aduce respectivul produs în conformitate, a-l retrage ori a-l rechema, după caz. Atunci când produsul prezintă un risc, producătorii informează imediat ANR, furnizând detalii, în special în legătură cu neconformitatea şi cu măsurile corective aplicate.
    (10) În urma unei cereri motivate din partea ANR, producătorii îi furnizează acesteia cu promptitudine toate informaţiile şi documentaţia necesare pentru a demonstra conformitatea unui produs, în limba română ori limba engleză.
    (11) Pentru respectarea prevederilor art. 19 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008, producătorii permit ANR accesul la spaţiile lor comerciale în scopul supravegherii pieţei şi pun la dispoziţie eşantioane ori acordă acces la acestea în conformitate cu art. 25 alin. (4) din prezenta hotărâre. Aceştia cooperează cu ANR, la cererea acesteia, în legătură cu orice acţiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de produsele pe care le-au introdus pe piaţă.

    ART. 13
    (1) Un producător care nu este situat pe teritoriul cel puţin al unui stat membru al UE numeşte un reprezentant autorizat pentru UE, printr-un mandat scris, şi indică în mandat numele reprezentantului autorizat şi adresa la care acesta poate fi contactat.
    (2) Îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la art. 12 alin. (2)-(9) şi întocmirea documentaţiei tehnice nu fac parte din mandatul reprezentantului autorizat.
    (3) Reprezentantul autorizat îndeplineşte sarcinile specificate în mandatul primit de la producător. Mandatul permite reprezentantului autorizat să îndeplinească cel puţin următoarele:
    a) să păstreze declaraţia de conformitate UE şi documentaţia tehnică la dispoziţia ANR pentru o perioadă de cel puţin zece ani de la aplicarea marcajului „timonă“ şi în niciun caz pentru o perioadă mai mică decât durata de viaţă preconizată a echipamentelor maritime vizate;
    b) în urma unei cereri motivate din partea ANR, să îi furnizeze acesteia toate informaţiile şi documentaţia necesare pentru demonstrarea conformităţii unui produs;
    c) să coopereze cu ANR, la cererea acesteia, referitor la orice acţiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor reprezentate de produsele acoperite de mandatul său.


    ART. 14
    (1) Importatorii îşi înscriu numele, denumirea comercială înregistrată ori marca înregistrată şi adresa la care pot fi contactaţi pe produs ori, dacă acest lucru nu este posibil, pe ambalajul acestuia ori într-un document însoţitor ori în ambele locuri, după caz.
    (2) În urma unei cereri motivate din partea ANR, importatorii şi distribuitorii îi furnizează acesteia toate informaţiile şi documentaţia necesare pentru a demonstra conformitatea unui produs, în limba română ori engleză. Aceştia cooperează cu ANR, la cererea acesteia, în legătură cu orice acţiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de produsele pe care le-au introdus pe piaţă.
    (3) Un importator ori distribuitor este considerat producător în sensul prezentei hotărâri şi este supus obligaţiilor ce îi revin producătorului în temeiul art. 12 atunci când introduce pe piaţă ori când montează echipamente maritime la bordul unei nave UE sub numele ori marca sa ori atunci când modifică echipamente maritime deja introduse pe piaţă, într-un mod care poate afecta conformitatea acestora cu cerinţele aplicabile.
    (4) Pe o perioadă de cel puţin 10 ani de la aplicarea marcajului „timonă“ şi în niciun caz pe o perioadă mai mică decât durata de viaţă preconizată a echipamentelor maritime în cauză, operatorii economici comunică, la cerere, ANR:
    a) orice operator economic care le-a furnizat un produs;
    b) orice operator economic căruia i-au furnizat un produs.


    CAP. IV
    Evaluarea conformităţii şi notificarea organismelor de evaluare a conformităţii
    ART. 15
    (1) Procedurile de evaluare a conformităţii sunt definite în anexa nr. 2.
    (2) ANR se asigură că producătorul ori reprezentantul său autorizat asigură realizarea de către un organism notificat a evaluării conformităţii unui anumit echipament maritim prin utilizarea uneia dintre opţiunile propuse prin intermediul actelor de punere în aplicare adoptate de Comisie conform uneia dintre următoarele proceduri:
    a) dacă trebuie utilizată examinarea CE de tip (modulul B), înainte de a fi introduse pe piaţă, toate echipamentele maritime sunt supuse:
    (i) asigurării calităţii producţiei (modulul D); ori
    (ii) asigurării calităţii produselor (modulul E); ori
    (iii) verificării produselor (modulul F);

    b) în cazul în care echipamentele maritime sunt produse la bucată ori în cantităţi mici, şi nu în serie ori în cantităţi mari, procedura de evaluare a conformităţii poate fi verificarea CE a unităţii de produs (modulul G).


    ART. 16
    (1) Declaraţia de conformitate UE certifică faptul că s-a demonstrat îndeplinirea cerinţelor prevăzute la art. 4.
    (2) Declaraţia de conformitate UE respectă structura-model prevăzută în anexa nr. 3 la Decizia nr. 768/2008/CE a Parlamentului European şi Consiliului privind un cadru comun pentru comercializarea produselor şi de abrogare a Deciziei 93/465/CEE a Consiliului. Ea conţine elementele prevăzute în modulele relevante definite în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre şi se actualizează permanent.
    (3) Prin redactarea declaraţiei de conformitate UE producătorul îşi asumă responsabilitatea şi obligaţiile prevăzute la art. 12 alin. (2)-(9).
    (4) Atunci când echipamentele maritime sunt amplasate la bordul unei nave cu pavilion român, o copie a declaraţiei de conformitate UE referitoare la echipamentele în cauză este furnizată navei şi este păstrată la bord până când echipamentele în cauză sunt retrase de pe navă. Ea este tradusă de producător în limba română şi în cel puţin o limbă utilizată frecvent în sectorul transportului maritim.
    (5) O copie a declaraţiei de conformitate UE se furnizează organismului notificat ori organismelor care au aplicat procedurile relevante de evaluare a conformităţii.

    ART. 17
    (1) Organismele notificate respectă cerinţele prevăzute în anexa nr. 3.
    (2) MT notifică, prin intermediul sistemului de informaţii pus la dispoziţie de Comisie în acest scop, Comisiei şi celorlalte state membre organismele autorizate să îndeplinească sarcini de evaluare a conformităţii în temeiul prezentei hotărâri. Pentru a fi autorizate, organismele de evaluare a conformităţii aplică prevederile pct. 1 din anexa nr. 4 şi prevederile alin. (2).
    (3) Cererea de notificare prevăzută la pct. 1.1 din anexa nr. 4 este însoţită, pe lângă documentele prevăzute la pct. 1.2 din anexa nr. 4, de documentele prevăzute în ordinul ministrului transporturilor pentru aprobarea Procedurii privind desemnarea organismelor de evaluare a conformităţii ce se notifică şi notificarea la Comisia Europeană şi celelalte state membre ale Uniunii Europene a organismelor desemnate.
    (4) Ordinul prevăzut la alin. (3) se aprobă şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
    (5) Notificarea prevăzută la alin. (1) se aplică de către MT conform procedurii prevăzute la pct. 2 din anexa nr. 4.

    ART. 18
    (1) MT este autoritatea de notificare responsabilă de instituirea şi îndeplinirea procedurilor necesare pentru evaluarea şi notificarea organismelor de evaluare a conformităţii şi de monitorizare a organismelor notificate.
    (2) Organismele notificate sunt monitorizate cel puţin o dată la doi ani.
    (3) Evaluarea şi monitorizarea prevăzute la alin. (1) se realizează de către un organism naţional de acreditare în înţelesul şi potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 765/2008.
    (4) Autoritatea de notificare respectă cerinţele prevăzute în anexa nr. 5.

    ART. 19
    MT informează Comisia în legătură cu propriile proceduri de evaluare şi de notificare a organismelor de evaluare a conformităţii şi în legătură cu monitorizarea respectivelor organisme, precum şi în legătură cu orice modificări în materie.

    ART. 20
    (1) În cazul în care subcontractează sarcini specifice referitoare la evaluarea conformităţii ori recurg la o filială, în conformitate cu art. R20 alin. (1) al anexei I la Decizia nr. 768/2008/CE, organismele notificate se asigură că subcontractantul ori filiala îndeplineşte cerinţele prevăzute în anexa nr. 3 şi informează MT, de îndată, în acest sens.
    (2) Organismele notificate preiau întreaga responsabilitate pentru sarcinile îndeplinite de subcontractanţi ori de filiale, indiferent de locul în care acestea sunt instituite.
    (3) Activităţile pot fi subcontractate ori îndeplinite de o filială doar cu acordul clientului.
    (4) Organismele notificate menţin la dispoziţia MT documentele relevante privind evaluarea calificărilor subcontractantului ori ale filialei şi activităţile desfăşurate de acest subcontractant ori filială în temeiul prezentei hotărâri.

    ART. 21
    (1) În cazul în care MT a constatat ori a fost informat că un organism notificat nu mai îndeplineşte cerinţele prevăzute în anexa nr. 3 ori că acesta nu îşi îndeplineşte obligaţiile în temeiul prezentei hotărâri, MT restricţionează, suspendă ori retrage notificarea, după caz, în funcţie de gravitatea nerespectării cerinţelor ori a neîndeplinirii respectivelor obligaţii. Acesta informează imediat Comisia şi celelalte state membre în acest sens, prin intermediul sistemului de informaţii pe care Comisia l-a pus la dispoziţie în acest scop.
    (2) În caz de restricţionare, suspendare ori retragere a notificării ori în cazul în care organismul notificat şi-a încetat activitatea, MT ia măsurile adecvate pentru a se asigura că dosarele organismului respectiv fie sunt prelucrate de un alt organism notificat, fie sunt puse la dispoziţia MT şi ANR, la cererea acestora.

    ART. 22
    (1) MT prezintă Comisiei, la cerere, toate informaţiile referitoare la motivele notificării ori la menţinerea competenţei unui organism notificat.
    (2) În cazul în care Comisia constată că un organism notificat nu satisface ori nu mai satisface cerinţele pentru a fi notificat şi comunică aceasta MT, acesta ia măsurile corective necesare, inclusiv anularea notificării în cauză, după caz.

    ART. 23
    (1) Organismele notificate efectuează evaluările conformităţii ori dispun efectuarea acestora respectând procedurile de evaluare a conformităţii prevăzute la art. 15.
    (2) În cazul în care un organism notificat constată că obligaţiile prevăzute la art. 12 nu au fost îndeplinite de către un producător, acesta solicită producătorului să ia măsurile corective corespunzătoare fără întârziere şi nu emite certificatul de conformitate.
    (3) În cazul în care, pe parcursul monitorizării conformităţii după eliberarea certificatului de conformitate, un organism notificat constată că un produs nu mai este conform, acesta solicită producătorului să ia măsurile corective corespunzătoare fără întârziere şi suspendă ori retrage certificatul, dacă este necesar. În cazul în care nu sunt luate măsuri corective ori acestea nu au efectul necesar, organismul notificat restricţionează, suspendă ori retrage certificatul, după caz.

    ART. 24
    (1) Organismele notificate informează MT în legătură cu:
    a) orice refuz, restricţie, suspendare ori retragere a unui certificat de conformitate;
    b) orice circumstanţă care afectează domeniul de aplicare şi condiţiile notificării;
    c) orice cerere de informare primită de la autorităţile de supraveghere a pieţei cu privire la activităţile de evaluare a conformităţii;
    d) la cerere, activităţile de evaluare a conformităţii realizate în limita domeniului de aplicare al notificării şi orice altă activitate realizată, inclusiv activităţile şi subcontractările transfrontaliere.

    (2) Organismele notificate furnizează Comisiei şi statelor membre, la cerere, informaţii relevante privind aspecte legate de rezultatele negative şi pozitive ale evaluării conformităţii. Organismele notificate furnizează celorlalte organisme notificate care desfăşoară activităţi de evaluare a conformităţii referitoare la aceleaşi produse informaţii privind rezultatele negative şi, la cerere, rezultatele pozitive ale evaluărilor conformităţii.

    CAP. V
    Supravegherea pieţei, controlul produselor şi procedurile de salvgardare
    ART. 25
    (1) În ceea ce priveşte echipamentele maritime, ANR asigură supravegherea pieţei în conformitate cu cadrul de supraveghere a pieţei prevăzut în cap. III din Regulamentul (CE) nr. 765/2008, sub rezerva alin. (2) şi (3).
    (2) ANR elaborează anual programul naţional de supraveghere a pieţei în care ia în considerare caracteristicile specifice ale sectorului echipamentelor maritime, inclusiv diversele proceduri îndeplinite în cadrul evaluării conformităţii, şi, în special, responsabilităţile ce revin României în cadrul convenţiilor internaţionale.
    (3) Supravegherea pieţei poate să includă controale documentare, precum şi verificări ale echipamentelor maritime care poartă marcajul „timonă“, amplasate ori nu la bordul navelor. Controalele echipamentelor maritime amplasate deja la bord se limitează la acele examinări care se pot efectua în timp ce echipamentele în cauză rămân pe deplin funcţionale la bord.
    (4) Dacă ANR intenţionează să efectueze controale prin sondaj, poate solicita producătorului să pună la dispoziţie eşantioanele necesare, în măsura în care acest lucru este rezonabil şi realizabil, ori să ofere acces la eşantioane la faţa locului pe cheltuiala producătorului.

    ART. 26
    (1) În cazul în care ANR consideră că un echipament maritim reprezintă un risc pentru siguranţa maritimă, sănătatea ori siguranţa persoanelor, a bunurilor ori a mediului, aceasta efectuează o evaluare a respectivului produs, acoperind toate cerinţele prevăzute în prezenta hotărâre. Operatorii economici relevanţi cooperează cu ANR atât cât este necesar.
    (2) Dacă în timpul evaluării respective ANR constată că echipamentele maritime nu respectă cerinţele prevăzute în prezenta hotărâre, solicită de îndată operatorului economic relevant să întreprindă toate acţiunile corective necesare pentru a aduce echipamentele maritime în conformitate cu aceste cerinţe ori pentru a retrage echipamentele maritime de pe piaţă ori pentru a le rechema în decursul perioadei rezonabile, proporţionale cu natura riscului, pe care o prescrie ANR.
    (3) ANR informează organismul notificat relevant în consecinţă.
    (4) Art. 21 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 se aplică măsurilor prevăzute la alin. (2).
    (5) Dacă ANR consideră că neconformitatea nu se limitează la propriul teritoriu naţional ori la navele care arborează pavilionul român, informează de îndată MT, Comisia şi celelalte state membre, prin intermediul sistemului de informaţii pus la dispoziţie de Comisie în scopul supravegherii pieţei, cu privire la rezultatele evaluării efectuate în temeiul alin. (1) şi la acţiunile pe care le-au impus operatorului economic.
    (6) Operatorul economic se asigură că sunt întreprinse toate acţiunile corective adecvate în legătură cu toate echipamentele maritime vizate pe care le-a pus la dispoziţie pe piaţă în întreaga Uniune Europeană ori, după caz, pe care le-a amplasat ori le-a livrat pentru a fi amplasate la bordul navelor UE.
    (7) Dacă operatorul economic relevant nu ia măsurile corective adecvate în termenul stabilit de ANR în conformitate cu alin. (2) ori nu îşi îndeplineşte obligaţiile care îi revin în temeiul prezentei hotărâri, ANR ia toate măsurile provizorii adecvate pentru a interzice ori a restricţiona punerea la dispoziţie a echipamentelor maritime pe piaţa naţională ori montarea acestora la bordul navelor care arborează pavilionul român ori pentru a retrage echipamentele maritime de pe piaţă ori pentru a le rechema.
    (8) În aceste situaţii, ANR informează MT, de îndată, Comisia şi celelalte state membre, fără întârziere, cu privire la măsurile respective.
    (9) Informaţiile referitoare la măsurile luate de ANR prevăzute la alin. (8) conţin toate detaliile disponibile, în special datele necesare pentru a identifica echipamentele maritime neconforme, originea produsului, natura neconformităţii invocate şi riscul pe care aceasta îl implică, natura şi durata măsurilor naţionale luate, precum şi argumentele operatorului economic în cauză. ANR indică, mai exact, dacă neconformitatea este cauzată de una dintre următoarele situaţii:
    a) nerespectarea de către echipamentele maritime a cerinţelor aplicabile în materie de proiectare, construcţie şi performanţă, prevăzute în conformitate cu art. 4;
    b) nerespectarea, pe parcursul procedurii de evaluare a conformităţii, a standardelor de încercare prevăzute la art. 4;
    c) deficienţe ale standardelor de încercare respective.

    (10) Dacă alt stat membru al Uniunii Europene a iniţiat procedura în temeiul prezentului articol, ANR informează imediat MT, Comisia şi celelalte state membre în legătură cu toate măsurile adoptate şi cu toate informaţiile suplimentare deţinute referitoare la neconformitatea echipamentelor maritime în cauză şi obiecţiile sale, în caz de dezacord cu măsura naţională notificată de respectivul stat membru al Uniunii Europene.
    (11) În cazul în care, în termen de patru luni de la primirea informaţiilor prevăzute la alin. (8), nu s-a ridicat nicio obiecţie din partea vreunui stat membru al Uniunii Europene ori a Comisiei cu privire la o măsură provizorie luată de ANR, măsura respectivă este considerată justificată.
    (12) ANR se asigură de luarea fără întârziere a măsurilor restrictive adecvate în ceea ce priveşte echipamentele maritime în cauză, de exemplu retragerea produsului de pe piaţă.

    ART. 27
    (1) În cazul în care, la finalizarea procedurii prevăzute la art. 26 alin. (6) - (8), se ridică obiecţii împotriva unei măsuri naţionale luate de ANR ori în cazul în care Comisia consideră că măsura naţională contravine legislaţiei Uniunii Europene, ANR participă la consultările iniţiate de Comisie cu statele membre şi operatorii economici relevanţi şi evaluează măsura naţională.
    (2) În cazul în care o măsură adoptată de ANR este considerată nejustificată, printr-un act de punere în aplicare al Comisiei, aceasta va fi retrasă ori revocată, după caz.
    (3) Dacă măsura naţională a unui stat membru al Uniunii Europene, altul decât România, este considerată justificată, printr-un act de punere în aplicare al Comisiei, ANR ia măsurile necesare pentru a se asigura că echipamentele maritime neconforme sunt retrase de pe piaţa naţională şi, după caz, sunt rechemate, informând MT şi Comisia în mod corespunzător.

    ART. 28
    (1) Dacă, în urma efectuării unei evaluări în temeiul art. 26 alin. (1), ANR constată că echipamentele maritime care sunt conforme cu prezenta hotărâre prezintă totuşi un risc pentru siguranţa maritimă, pentru sănătate ori pentru mediu, ANR solicită operatorului economic vizat să ia toate măsurile corespunzătoare pentru a se asigura că, în momentul introducerii lor pe piaţă, echipamentele maritime în cauză nu mai prezintă acest risc ori pentru a retrage echipamentele maritime de pe piaţă ori a le rechema în perioada rezonabilă, proporţională cu natura riscului, pe care o poate stabili ANR.
    (2) Operatorul economic se asigură că sunt întreprinse acţiuni corective în legătură cu toate produsele vizate pe care le-a pus la dispoziţie pe piaţă în întreaga Uniune Europeană ori pe care le-a amplasat la bordul navelor UE.
    (3) ANR informează imediat MT, Comisia şi celelalte state membre. Informaţiile transmise includ toate detaliile disponibile, în special datele necesare pentru a identifica echipamentele maritime în cauză, originea şi lanţul lor de aprovizionare, natura riscului implicat, precum şi natura şi durata măsurilor naţionale adoptate.
    (4) ANR participă, după caz, la consultările iniţiate de Comisie cu statele membre şi cu operatorul ori operatorii economici relevanţi la care sunt evaluate măsurile naţionale adoptate.

    ART. 29
    (1) Fără a aduce atingere art. 26, ANR trebuie să solicite operatorului economic în cauză să elimine neconformitatea identificată, în cazul în care a constatat una dintre situaţiile următoare:
    a) marcajul „timonă“ a fost aplicat cu încălcarea art. 9 ori 10;
    b) marcajul „timonă“ nu a fost aplicat;
    c) declaraţia de conformitate UE nu a fost redactată;
    d) declaraţia de conformitate UE nu a fost redactată corect;
    e) documentaţia tehnică nu este disponibilă ori este incompletă;
    f) declaraţia de conformitate UE nu a fost transmisă navei.

    (2) Dacă neconformitatea prevăzută la alin. (1) se menţine, ANR ia toate măsurile adecvate pentru a restricţiona ori pentru a interzice punerea la dispoziţie pe piaţă a echipamentelor maritime în cauză ori pentru a se asigura că acestea sunt rechemate ori retrase de pe piaţă.

    ART. 30
    (1) În circumstanţe excepţionale de inovaţie tehnică, ANR poate permite montarea la bordul unei nave cu pavilion român a unor echipamente maritime care nu respectă procedurile de evaluare a conformităţii, dacă se stabileşte, prin intermediul încercărilor ori în alt mod, în conformitate cu cerinţele ANR, că echipamentele respective îndeplinesc obiectivele prezentei hotărâri.
    (2) Procedurile de încercare nu fac în niciun caz discriminări între echipamentele maritime produse în România şi cele produse în alte state.
    (3) Pentru echipamentele maritime care intră sub incidenţa prezentului articol, ANR emite un certificat care însoţeşte în permanenţă echipamentele şi care conţine autorizaţia ANR privind montarea respectivelor echipamente la bordul navei şi toate restricţiile ori dispoziţiile eventuale referitoare la utilizarea acestora. Formularul certificatului face obiectul unei decizii ANR.
    (4) În cazul în care ANR autorizează montarea la bordul unei nave cu pavilion român a unor echipamente maritime care intră sub incidenţa prezentului articol, ANR comunică imediat MT, Comisiei şi celorlalte state membre caracteristicile echipamentelor în cauză, împreună cu rapoarte privind totalitatea încercărilor, a evaluărilor şi a procedurilor de evaluare a conformităţii pertinente.
    (5) Dacă în termen de 12 luni de la transmiterea comunicării prevăzute la alin. (4) Comisia nu solicită prin intermediul actelor de punere în aplicare retragerea autorizaţiei, se consideră că echipamentele respective îndeplinesc obiectivele prezentei hotărâri.
    (6) Dacă o navă având la bord echipamente maritime care intră sub incidenţa alin. (1) este transferată dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene, ANR poate lua măsurile necesare, printre care se pot număra teste şi demonstraţii practice, pentru a se asigura că echipamentele sunt cel puţin la fel de eficiente ca echipamentele care sunt conforme cu procedurile de evaluare a conformităţii.

    ART. 31
    ANR poate autoriza montarea la bordul navelor cu pavilion român, în scop de încercare ori de evaluare, a unor echipamente maritime care nu respectă procedurile de evaluare a conformităţii ori care nu intră sub incidenţa dispoziţiilor art. 30, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
    a) ANR emite pentru echipamentele maritime un certificat care le însoţeşte în permanenţă şi care conţine autorizaţia ANR pentru montarea echipamentelor la bordul navei cu pavilion român, impune toate restricţiile necesare şi stabileşte orice alte dispoziţii pertinente referitoare la modul de utilizare a echipamentelor în cauză. Formularul certificatului face obiectul unui ordin al ministrului transporturilor;
    b) autorizaţia se limitează la perioada considerată necesară de ANR în vederea finalizării testării, care ar trebui să fie cât mai scurtă posibil;
    c) echipamentele maritime nu sunt utilizate în locul unor echipamente care respectă prevederile prezentei hotărâri şi nu înlocuiesc aceste echipamente care rămân la bordul navei cu pavilion român în stare de funcţionare şi pregătite pentru utilizare imediată.


    ART. 32
    (1) În circumstanţe excepţionale, care se justifică în mod corespunzător pe lângă ANR, atunci când trebuie înlocuite echipamente maritime într-un port din afara Uniunii Europene în care montarea la bord a unor echipamente care poartă marcajul „timonă“ nu este posibilă, în mod rezonabil, din raţiuni de timp, întârzieri şi costuri, pot fi amplasate la bord echipamente maritime diferite, sub rezerva alin. (2)-(4).
    (2) Echipamentele maritime amplasate la bord sunt însoţite de o documentaţie emisă de un stat membru al IMO care este parte la convenţiile aplicabile, prin care se certifică respectarea cerinţelor relevante ale IMO.
    (3) ANR este informată de îndată în legătură cu natura şi caracteristicile acestor echipamente maritime diferite.
    (4) ANR se asigură, în cel mai scurt timp posibil, că echipamentele maritime prevăzute la alin. (1), împreună cu documentaţia de încercare, îndeplinesc cerinţele pertinente ale instrumentelor internaţionale şi pe cele ale prezentei hotărâri.
    (5) Dacă s-a demonstrat că anumite echipamente maritime care poartă marcajul „timonă“ nu sunt disponibile pe piaţă, ANR poate autoriza montarea la bord a unor echipamente maritime diferite, sub rezerva alin. (6)-(8).
    (6) Echipamentele maritime autorizate respectă, în măsura posibilului, cerinţele şi standardele de încercare prevăzute la art. 4.
    (7) Echipamentele maritime amplasate la bord sunt însoţite de un certificat de aprobare provizoriu, emis de ANR, al cărui formular se aprobă prin decizie a directorului ANR, ori de către un stat membru al Uniunii Europene, care indică următoarele elemente:
    a) echipamentele purtând marcajul „timonă“ pe care echipamentele certificate urmează să le înlocuiască;
    b) împrejurările exacte în care a fost emis certificatul de aprobare, în special în ceea ce priveşte absenţa de pe piaţă a echipamentelor purtând marcajul „timonă“;
    c) cerinţele exacte în materie de proiectare, construcţie şi performanţă pe baza cărora statul membru de certificare a aprobat echipamentele maritime;
    d) dacă este cazul, standardele de încercare aplicate în cadrul procedurilor de aprobare pertinente.

    (8) Atunci când ANR emite un certificat de aprobare provizoriu aduce acest fapt la cunoştinţa Comisiei fără întârziere. În cazul în care Comisia consideră că nu au fost îndeplinite condiţiile prevăzute la alin. (6) şi (7) şi comunică ANR acest lucru, ANR revocă certificatul în cauză ori ia alte măsuri adecvate, după caz.

    CAP. VI
    Sancţiuni
    ART. 33
    (1) Următoarele fapte constituie contravenţii, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracţiuni, şi se sancţionează după cum urmează:
    a) nerespectarea de către producători a prevederilor art. 10, cu amendă de la 2.500 lei la 25.000 lei, retragerea de pe piaţă şi/ori interzicerea introducerii pe piaţă ori a punerii în funcţiune a produselor neconforme, precum şi rechemarea produselor neconforme, aflate în utilizare;
    b) nerespectarea de către producători a prevederilor art. 12 alin. (2) şi (9), cu amendă de la 5.000 lei la 50.000 lei, retragerea de pe piaţă şi/ori interzicerea introducerii pe piaţă ori a punerii în funcţiune a produselor neconforme, precum şi rechemarea produselor neconforme, aflate în utilizare;
    c) nerespectarea de către producători a prevederilor art. 12 alin. (3)-(5), (8) şi (10), cu amendă de la 2.500 lei la 25.000 lei;
    d) nerespectarea de către producători a prevederilor art. 12 alin. (6) şi (7), cu amendă de la 1.000 lei la 10.000 lei;
    e) nerespectarea de către reprezentanţii autorizaţi a prevederilor art. 13 alin. (3), cu amendă de la 2.500 lei la 25.000 lei;
    f) nerespectarea de către importatori a prevederilor art. 14 alin. (1), cu amendă de la 1.000 lei la 10.000 lei;
    g) nerespectarea de către importatori şi distribuitori a prevederilor art. 14 alin. (2), cu amendă de la 2.500 lei la 25.000 lei;
    h) nerespectarea de către operatorii economici a prevederilor art. 14 alin. (4), cu amendă de la 1.000 lei la 10.000 lei;
    i) nerespectarea de către producători ori reprezentanţi autorizaţi a prevederilor art. 16 alin. (2), cu amendă de la 1.000 lei la 10.000 lei.

    (2) Contravenientul poate achita, de îndată ori în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din minimul amenzilor prevăzute la alin. (1), agentul constatator făcând menţiune despre această posibilitate în procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei.
    (3) Constatarea şi aplicarea contravenţiilor se fac de către personalul împuternicit al ANR.

    ART. 34
    Contravenţiilor prevăzute la art. 33 alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. VII
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 35
    Organismele notificate de MT participă la activitatea grupului sectorial înfiinţat conform prevederilor art. 34 al Directivei 2014/90/UE în mod direct ori prin intermediul unor reprezentanţi desemnaţi.

    ART. 36
    MT informează Comisia, de îndată, prin intermediul sistemului de informaţii pus la dispoziţie de Comisie în acest sens, cu privire la denumirea şi datele de contact ale autorităţilor responsabile cu punerea în aplicare a prezentei hotărâri.

    ART. 37
    (1) Prezenta hotărâre intră în vigoare la 10 zile de la data publicării.
    (2) MAE comunică Comisiei textul principalelor dispoziţii de drept intern pe care le adoptă în domeniul reglementat de prezenta hotărâre.

    ART. 38
    (1) La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Hotărârea Guvernului nr. 494/2006 privind echipamentul maritim, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 414 din 12 mai 2006, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
    (2) Cerinţele şi standardele de încercare pentru echipamentele maritime, aplicabile la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri în conformitate cu dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 494/2006, cu modificările şi completările ulterioare, continuă să se aplice până la intrarea în vigoare a actelor de punere în aplicare definite la art. 2 pct. 26.
    (3) Ori de câte ori în alt act normativ anterior se face trimitere la actul normativ abrogat la alin. (1), trimiterea se consideră a fi făcută la dispoziţiile corespunzătoare din prezenta hotărâre.

    ART. 39
    Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

    Prezenta hotărâre transpune Directiva 2014/90/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 iulie 2014 privind echipamentele maritime şi de abrogare a Directivei 96/98/CE a Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 257 din 28 august 2014.


                    PRIM-MINISTRU
                    SORIN MIHAI GRINDEANU
                    Contrasemnează:
                    Ministrul transporturilor,
                    Alexandru-Răzvan Cuc
                    Ministrul afacerilor externe,
                    Teodor-Viorel Meleşcanu
                    Ministrul economiei,
                    Mihai Tudose
                    Ministrul pentru mediul de afaceri, comerţ şi antreprenoriat,
                    Alexandru Petrescu
                    p. Ministrul delegat pentru afaceri europene,
                    Bogdan Mănoiu,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 9 iunie 2017.
    Nr. 432.
    ANEXA NR. 1
    MARCAJUL "TIMONĂ"
    Marcajul de conformitate trebuie să aibă următoarea formă:
 (a se vedea imaginea asociată)
    Dacă dimensiunile marcajului „timonă“ sunt reduse ori mărite, trebuie respectate proporţiile date în desenul haşurat de mai sus.
    Diferitele componente ale marcajului „timonă“ trebuie să aibă, în esenţă, aceleaşi dimensiuni verticale, care nu pot fi mai mici de 5 mm.
    În cazul dispozitivelor de talie redusă, se poate renunţa la obligativitatea acestei dimensiuni minime.
    ANEXA NR. 2
    PROCEDURI DE EVALUARE A CONFORMITĂŢII
    I. MODULUL B: - EXAMINAREA CE DE TIP
    1. Examinarea CE de tip este acea parte a procedurii de evaluare a conformităţii în care un organism notificat examinează proiectul tehnic al echipamentelor maritime, verificând şi atestând conformitatea proiectului tehnic al echipamentelor maritime cu cerinţele relevante.
    2. Examinarea CE de tip poate fi realizată prin oricare dintre metodele prezentate mai jos:
    - examinarea unui eşantion al produsului complet, reprezentativ pentru producţia avută în vedere (tip de producţie);
    – evaluarea caracterului adecvat al proiectului produsului prin examinarea documentaţiei tehnice şi a documentelor justificative prevăzute la pct. 3, la care se adaugă examinarea eşantioanelor uneia ori mai multor părţi esenţiale ale produsului, reprezentative pentru producţia preconizată (combinaţie a tipului de producţie cu tipul de proiect).

    3. Producătorul depune o cerere pentru examinare CE de tip la un singur organism notificat ales de acesta.
    Cererea cuprinde:
    - numele şi adresa producătorului şi, în cazul în care cererea este depusă de către reprezentantul autorizat, se precizează, de asemenea, numele şi adresa acestuia;
    – o declaraţie scrisă care arată că această cerere nu a mai fost înaintată către niciun alt organism notificat;
    – documentaţia tehnică. Documentaţia tehnică permite evaluarea conformităţii echipamentelor maritime cu cerinţele aplicabile ale instrumentelor internaţionale prevăzute la art. 4 şi conţine o analiză şi o evaluare adecvate ale riscului (riscurilor). Documentaţia tehnică specifică cerinţele aplicabile şi acoperă proiectarea, fabricarea şi exploatarea echipamentelor maritime, în măsura în care acest lucru este relevant din perspectiva evaluării. Documentaţia tehnică conţine, după caz, cel puţin următoarele elemente:
    a) o descriere generală a echipamentelor maritime;
    b) desenele de proiectare şi de fabricaţie şi schemele componentelor, ale subansamblurilor, ale circuitelor etc.;
    c) descrieri şi explicaţii necesare pentru înţelegerea atât a respectivelor desene şi scheme, cât şi a funcţionării echipamentelor maritime;
    d) o listă a cerinţelor şi a standardelor de încercare aplicabile echipamentelor maritime în cauză în conformitate cu prezenta hotărâre, împreună cu o descriere a soluţiilor adoptate pentru îndeplinirea cerinţelor respective;
    e) rezultatele calculelor de proiectare făcute, ale examinărilor efectuate etc.; şi
    f) rapoartele de încercare;

    – eşantioanele reprezentative pentru producţia avută în vedere. Organismul notificat poate solicita eşantioane suplimentare, dacă acest lucru este necesar pentru executarea programului de încercare;
    – documente justificative în sprijinul caracterului adecvat al soluţiei proiectului tehnic. Aceste documente justificative menţionează toate documentele utilizate. Ele includ, după caz, rezultatele încercărilor efectuate de laboratorul corespunzător al producătorului ori de un alt laborator de încercare, în numele şi pe răspunderea producătorului.


    4. Organismul notificat:
    - în ceea ce priveşte echipamentele maritime:
    4.1. examinează documentaţia tehnică şi documentele justificative pentru a evalua caracterul adecvat al proiectului tehnic al echipamentelor maritime;

    – în ceea ce priveşte eşantionul (eşantioanele):
    4.2. verifică dacă eşantionul (eşantioanele) a (au) fost fabricat(e) în conformitate cu documentaţia tehnică şi identifică elementele proiectate în conformitate cu dispoziţiile aplicabile ale cerinţelor şi standardelor de încercare relevante, precum şi elementele proiectate fără aplicarea dispoziţiilor relevante ale respectivelor standarde;
    4.3. efectuează examinările şi încercările corespunzătoare ori dispune efectuarea lor, în conformitate cu prezenta hotărâre;
    4.4. convine cu producătorul în privinţa unui loc pentru efectuarea examinărilor şi a testelor.


    5. Organismul notificat întocmeşte un raport de evaluare care evidenţiază activităţile întreprinse conform pct. 4, precum şi rezultatele acestora. Fără a aduce atingere obligaţiilor sale faţă de autorităţile de notificare, organismul notificat transmite conţinutul acestui raport, în întregime ori parţial, numai cu acordul producătorului.
    6. În cazul în care tipul satisface cerinţele instrumentelor internaţionale specifice care se aplică echipamentelor maritime în cauză, organismul notificat eliberează producătorului un certificat de examinare CE de tip. Certificatul cuprinde numele şi adresa producătorului, concluziile examinării, condiţiile (eventuale) de valabilitate şi datele necesare pentru identificarea tipului aprobat. Certificatul poate avea ataşată una ori mai multe anexe.
    Certificatul şi anexele sale conţin toate informaţiile relevante pentru a permite atât evaluarea conformităţii produselor fabricate cu tipul examinat, cât şi controlul în utilizare.
    Dacă tipul nu satisface cerinţele aplicabile ale instrumentelor internaţionale, organismul notificat refuză emiterea unui certificat de examinare CE de tip şi informează solicitantul în mod corespunzător, precizând în detaliu motivele refuzului.

    7. Dacă tipul aprobat nu mai este conform cu cerinţele aplicabile, organismul notificat stabileşte dacă este necesară efectuarea de încercări suplimentare ori adoptarea unei noi proceduri de evaluare a conformităţii.
    Producătorul informează organismul notificat care deţine documentaţia tehnică referitoare la certificatul de examinare CE de tip în legătură cu orice modificare a tipului aprobat care ar putea afecta fie conformitatea echipamentelor maritime cu cerinţele instrumentelor internaţionale relevante, fie condiţiile de valabilitate al certificatului. Aceste modificări necesită o aprobare suplimentară, sub forma unui supliment la certificatul original de examinare CE de tip.

    8. Fiecare organism notificat informează MT în legătură cu certificatele de examinare CE de tip şi/ori cu orice supliment la acestea pe care le-a emis ori retras şi pune la dispoziţia MT, în mod periodic ori la cerere, lista certificatelor şi/ori a oricăror suplimente la acestea care au fost refuzate, suspendate ori supuse unor alte restricţii.
    Fiecare organism notificat informează celelalte organisme notificate în legătură cu certificatele de examinare CE de tip şi/ori orice suplimente la acestea pe care le-a refuzat, retras, suspendat ori restricţionat în alt mod şi, la cerere, în legătură cu certificatele şi/ori suplimentele la acestea pe care le-a eliberat.
    Organismul notificat român furnizează, la cerere, Comisiei, MT şi altor organisme notificare din alte state membre, o copie a certificatelor de examinare CE de tip şi/ori a suplimentelor la acestea.
    Organismul notificat român poate solicita altor organisme notificate din statele membre o copie a certificatelor de examinare CE de tip şi/ori a suplimentelor la acestea.
    Organismul notificat român furnizează, la cerere, Comisiei, MT o copie a documentaţiei tehnice şi a rezultatelor examinărilor efectuate de acestea.
    Organismul notificat păstrează o copie a certificatului de examinare CE de tip, cu anexele şi suplimentele sale, precum şi dosarul tehnic care conţine documentaţia depusă de producător, până la expirarea valabilităţii certificatului.

    9. Producătorul păstrează la dispoziţia autorităţilor naţionale o copie a certificatului de examinare CE de tip, cu anexele şi suplimentele sale, împreună cu documentaţia tehnică, pe o perioadă de cel puţin 10 ani de la aplicarea marcajului „timonă“ pe ultimul produs fabricat şi în niciun caz pe o perioadă mai mică decât durata de viaţă preconizată a echipamentelor maritime în cauză.
    10. Reprezentantul autorizat al producătorului poate depune cererea prevăzută la pct. 3 şi poate îndeplini obligaţiile prevăzute la pct. 7 şi 9, cu condiţia ca acestea să fie menţionate în mandat.

    II. MODULUL D - CONFORMITATEA CU TIPUL BAZATĂ PE ASIGURAREA CALITĂŢII PROCESULUI DE PRODUCŢIE
    1. Conformitatea cu tipul bazată pe asigurarea calităţii procesului de producţie este acea parte din procedura de evaluare a conformităţii prin care producătorul îndeplineşte obligaţiile prevăzute la pct. 2 şi 5, garantând şi declarând pe răspunderea sa exclusivă că echipamentele maritime în cauză sunt conforme cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi satisfac cerinţele instrumentelor internaţionale care li se aplică.
    2. Fabricaţie
    Producătorul aplică un sistem de calitate aprobat pentru producţia, inspecţia produselor finite şi încercarea produselor în cauză specificate la pct. 3 şi se supune supravegherii specificate la pct. 4.

    3. Sistemul de calitate
    3.1. Producătorul prezintă unui organism notificat ales de el o cerere de evaluare a sistemului său de calitate pentru echipamentele maritime în cauză.
    Cererea cuprinde:
    - numele şi adresa producătorului şi, în cazul în care cererea este depusă de către reprezentantul autorizat, se precizează şi numele şi adresa acestuia;
    – o declaraţie scrisă care să specifice că aceeaşi cerere nu a fost înaintată altui organism notificat;
    – toate informaţiile relevante pentru categoria de echipamente maritime avută în vedere;
    – documentaţia referitoare la sistemul de calitate;
    – documentaţia tehnică a tipului aprobat şi o copie a certificatului de examinare CE de tip.


    3.2. Sistemul de calitate asigură conformitatea produselor cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi cu cerinţele instrumentelor internaţionale care li se aplică.
    Toate elementele, cerinţele şi dispoziţiile adoptate de producător se reunesc într-o documentaţie, în mod sistematic şi ordonat, sub formă de politici, proceduri şi instrucţiuni scrise. Documentaţia sistemului de calitate permite o interpretare uniformă a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrărilor privind calitatea.
    Documentaţia cuprinde, în particular, o descriere adecvată:
    - a obiectivelor de calitate şi a structurii organizaţionale, a responsabilităţilor şi a atribuţiilor conducerii referitoare la calitatea produsului;
    – a tehnicilor corespunzătoare de fabricaţie, control al calităţii şi asigurare a calităţii, a proceselor şi a acţiunilor sistematice care vor fi utilizate;
    – a examinărilor şi a încercărilor care vor fi efectuate înainte, în timpul şi după încheierea fabricaţiei, indicându-se frecvenţa cu care acestea vor fi efectuate;
    – a dosarelor de calitate, precum rapoartele de inspecţie şi datele încercărilor, datele de etalonare, rapoartele privind calificarea personalului în cauză etc.; şi
    – a mijloacelor de monitorizare a obţinerii calităţii necesare a produsului şi a bunei funcţionări a sistemului de calitate.


    3.3. Organismul notificat evaluează sistemul calităţii pentru a stabili dacă acesta satisface cerinţele prevăzute la pct. 3.2.
    În afară de experienţa în domeniul sistemelor de management al calităţii, echipa de audit trebuie să aibă în compunere cel puţin un membru cu experienţă în evaluarea echipamentelor maritime şi a tehnologiei aferente, precum şi cunoştinţe privind cerinţele aplicabile ale instrumentelor internaţionale.
    Auditul include o vizită de evaluare la sediul producătorului. Echipa de audit examinează documentaţia tehnică prevăzută la pct. 3.1 liniuţa a cincea, pentru verificarea capacităţii producătorului de a identifica cerinţele relevante ale instrumentelor internaţionale şi de a efectua examinările necesare pentru a asigura conformitatea produselor cu respectivele cerinţe.
    Decizia se aduce la cunoştinţa producătorului. Notificarea cuprinde concluziile auditului şi decizia de evaluare, motivată corespunzător.

    3.4. Producătorul se angajează să îndeplinească obligaţiile care decurg din sistemul de calitate aprobat şi să îl menţină corespunzător şi eficient.
    3.5. Producătorul ţine la curent organismul notificat care a aprobat sistemul calităţii în legătură cu orice intenţie de modificare a sistemului calităţii.
    Organismul notificat evaluează modificările propuse şi decide dacă sistemul calităţii modificat va continua să satisfacă cerinţele prevăzute la pct. 3.2 ori dacă este necesară o reevaluare.
    El notifică producătorului decizia sa. Notificarea conţine concluziile examinării şi decizia motivată privind evaluarea.


    4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat
    4.1. Scopul supravegherii este de a avea certitudinea că producătorul îşi îndeplineşte în mod corespunzător obligaţiile care decurg din sistemul de calitate aprobat.
    4.2. În scopul evaluării, producătorul permite accesul organismului notificat la incintele de fabricaţie, control, încercare şi depozitare şi îi furnizează acestuia toate informaţiile necesare, în special:
    - documentaţia aferentă sistemului de calitate;
    – dosarele de calitate, precum rapoartele de inspecţie şi datele încercărilor, datele de etalonare, rapoartele privind calificarea personalului în cauză etc.

    4.3. Organismul notificat efectuează audituri periodice pentru a se asigura că producătorul menţine şi aplică sistemul de calitate şi furnizează un raport de audit producătorului.
    4.4. În plus, organismul notificat poate efectua vizite inopinate la producător, cu excepţia cazurilor în care, în temeiul dreptului intern şi din raţiuni de apărare ori de securitate, aceste vizite fac obiectul anumitor restricţii. Pe durata acestor vizite, organismul notificat poate, dacă este necesar, efectua ori dispune efectuarea unor încercări ale produselor, pentru a verifica dacă sistemul de calitate funcţionează în mod corect. Organismul notificat furnizează producătorului un raport al vizitei, însoţit de un raport de încercare, în cazul în care au fost efectuate încercări.

    5. Marcajul de conformitate şi declaraţia de conformitate
    5.1. Producătorul aplică marcajul „timonă“ prevăzut la art. 9 şi, sub responsabilitatea organismului notificat prevăzut la pct. 3.1, numărul de identificare al acestuia din urmă, în mod individual, pe fiecare produs care este conform cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi care satisface cerinţele aplicabile ale instrumentelor internaţionale.
    5.2. Producătorul întocmeşte o declaraţie de conformitate scrisă pentru fiecare model de produs şi o păstrează la dispoziţia autorităţilor naţionale pe o perioadă de cel puţin 10 ani de la aplicarea marcajului „timonă“ pe ultimul produs fabricat şi în niciun caz pe o perioadă mai mică decât durata de viaţă preconizată a echipamentelor maritime în cauză. Declaraţia de conformitate identifică modelul de echipament maritim pentru care a fost întocmită.
    La cererea autorităţilor relevante, le este pusă la dispoziţie o copie a declaraţiei de conformitate.


    6. Pe o perioadă de cel puţin 10 ani de la aplicarea marcajului „timonă“ pe ultimul produs fabricat şi în niciun caz pe o perioadă mai mică decât durata de viaţă preconizată a echipamentelor maritime în cauză, producătorul menţine la dispoziţia autorităţilor competente:
    - documentaţia prevăzută la pct. 3.1;
    – modificarea prevăzută la pct. 3.5, astfel cum a fost aprobată;
    – deciziile şi rapoartele organismului notificat prevăzute la pct. 3.5, 4.3 şi 4.4.

    7. Fiecare organism notificat îşi informează autorităţile de notificare în legătură cu aprobările sistemului calităţii emise ori retrase şi, în mod periodic ori la cerere, pune la dispoziţia autorităţilor sale de notificare lista aprobărilor sistemului calităţii refuzate, suspendate ori restricţionate în alt mod.
    Fiecare organism notificat informează celelalte organisme notificate în legătură cu aprobările sistemului de calitate pe care le-a refuzat, suspendat, retras ori restricţionat în alt mod şi, la cerere, în legătură cu aprobările sistemului de calitate pe care le-a emis.

    8. Reprezentantul autorizat
    Obligaţiile producătorului prevăzute la pct. 3.1, 3.5, 5 şi 6 pot fi îndeplinite de către reprezentantul său autorizat, în numele său şi pe răspunderea sa, cu condiţia ca acestea să fie menţionate în mandat.


    III. MODULUL E - CONFORMITATEA CU TIPUL BAZATĂ PE ASIGURAREA CALITĂŢII PRODUSULUI
    1. Conformitatea cu tipul bazată pe asigurarea calităţii produsului este acea parte din procedura de evaluare a conformităţii prin care producătorul îndeplineşte obligaţiile prevăzute la pct. 2 şi 5, garantând şi declarând pe răspunderea sa exclusivă că echipamentele maritime în cauză sunt conforme cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi că acestea satisfac cerinţele instrumentelor internaţionale care li se aplică.
    2. Fabricaţie
    Producătorul operează un sistem al calităţii aprobat pentru inspecţia produselor finite şi încercarea produselor în cauză, astfel cum se specifică la pct. 3, şi se supune supravegherii specificate la pct. 4.

    3. Sistemul de calitate
    3.1. Producătorul prezintă unui organism notificat ales de el o cerere de evaluare a sistemului său de calitate pentru echipamentele maritime în cauză.
    Cererea cuprinde:
    - numele şi adresa producătorului şi, în cazul în care cererea este depusă de către reprezentantul autorizat, se precizează şi numele şi adresa acestuia;
    – o declaraţie scrisă care să specifice că aceeaşi cerere nu a fost înaintată altui organism notificat;
    – toate informaţiile relevante pentru categoria de echipamente maritime avută în vedere;
    – documentaţia referitoare la sistemul de calitate; şi
    – documentaţia tehnică a tipului aprobat şi o copie a certificatului de examinare CE de tip.


    3.2. Sistemul de calitate garantează conformitatea produselor cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi cu cerinţele aplicabile ale instrumentelor internaţionale.
    Toate elementele, cerinţele şi dispoziţiile adoptate de producător se reunesc într-o documentaţie, în mod sistematic şi ordonat, sub formă de politici, proceduri şi instrucţiuni scrise. Documentaţia sistemului de calitate permite o interpretare uniformă a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrărilor privind calitatea.
    Documentaţia cuprinde, în particular, o descriere adecvată:
    - a obiectivelor privind calitatea şi a structurii organizatorice, a responsabilităţilor şi a atribuţiilor conducerii cu privire la calitatea produselor;
    – a examinărilor şi a testelor care vor fi efectuate după fabricaţie;
    – a dosarelor de calitate, cum ar fi rapoartele de inspecţie şi informaţiile referitoare la încercări, precum şi a datelor de etalonare, a rapoartelor referitoare la calificarea personalului implicat etc.;
    – a mijloacelor de verificare a bunei funcţionări a sistemului de calitate.


    3.3. Organismul notificat evaluează sistemul calităţii pentru a stabili dacă acesta satisface cerinţele prevăzute la pct. 3.2.
    În afară de experienţa în domeniul sistemelor de management al calităţii, echipa de audit are în componenţă cel puţin un membru cu experienţă în evaluarea echipamentelor maritime relevante şi a tehnologiei aferente, precum şi cunoştinţe privind cerinţele aplicabile ale instrumentelor internaţionale.
    Auditul include o vizită de evaluare la sediul producătorului. Echipa de audit examinează documentaţia tehnică prevăzută la pct. 3.1 liniuţa a cincea, pentru verificarea capacităţii producătorului de a identifica cerinţele relevante ale instrumentelor internaţionale şi de a efectua examinările necesare pentru a asigura conformitatea produselor cu respectivele cerinţe.
    Decizia se aduce la cunoştinţa producătorului. Notificarea cuprinde concluziile auditului şi decizia de evaluare, motivată corespunzător.

    3.4. Producătorul se angajează să îndeplinească obligaţiile care decurg din sistemul de calitate aprobat şi să îl menţină corespunzător şi eficient.
    3.5. Producătorul ţine la curent organismul notificat care a aprobat sistemul calităţii în legătură cu orice intenţie de modificare a sistemului calităţii.
    Organismul notificat evaluează modificările propuse şi decide dacă sistemul calităţii modificat va continua să satisfacă cerinţele prevăzute la pct. 3.2 ori dacă este necesară o reevaluare.
    El notifică producătorului decizia sa. Notificarea conţine concluziile examinării şi decizia motivată privind evaluarea.


    4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat
    4.1. Scopul supravegherii este acela de a avea certitudinea că producătorul îşi îndeplineşte în mod corespunzător obligaţiile care decurg din sistemul de calitate aprobat.
    4.2. În scopul evaluării, producătorul permite accesul organismului notificat la incintele de fabricaţie, control, încercare şi depozitare şi îi furnizează acestuia toate informaţiile necesare, în special:
    - documentaţia aferentă sistemului de calitate;
    – dosarele de calitate, precum rapoartele de inspecţie şi datele încercărilor, datele de etalonare, rapoartele privind calificarea personalului în cauză etc.

    4.3. Organismul notificat efectuează audituri periodice pentru a se asigura că producătorul menţine şi aplică sistemul de calitate şi furnizează un raport de audit producătorului.
    4.4. În plus, organismul notificat poate efectua vizite inopinate la producător, cu excepţia cazurilor în care, în temeiul dreptului intern şi din raţiuni de apărare ori de securitate, aceste vizite fac obiectul anumitor restricţii. Pe durata acestor vizite, organismul notificat poate, dacă este necesar, efectua ori dispune efectuarea unor încercări ale produselor, pentru a verifica dacă sistemul de calitate funcţionează în mod corect. Organismul notificat furnizează producătorului un raport al vizitei, însoţit de un raport de încercare, în cazul în care au fost efectuate încercări.

    5. Marcajul de conformitate şi declaraţia de conformitate
    5.1. Producătorul aplică marcajul „timonă“ prevăzut la art. 9 şi, sub responsabilitatea organismului notificat prevăzut la pct. 3.1, numărul de identificare al acestuia din urmă, în mod individual, pe fiecare produs care este conform cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi care satisface cerinţele aplicabile ale instrumentelor internaţionale.
    5.2. Producătorul întocmeşte o declaraţie de conformitate scrisă pentru fiecare model de produs şi o păstrează la dispoziţia autorităţilor naţionale pe o perioadă de cel puţin 10 ani de la aplicarea marcajului „timonă“ pe ultimul produs fabricat şi în niciun caz pe o perioadă mai mică decât durata de viaţă preconizată a echipamentelor maritime în cauză. Declaraţia de conformitate identifică modelul de echipament maritim pentru care a fost întocmită.
    La cererea autorităţilor relevante, le este pusă la dispoziţie o copie a declaraţiei de conformitate.


    6. Pe o perioadă de cel puţin 10 ani de la aplicarea marcajului „timonă“ pe ultimul produs fabricat şi în niciun caz pe o perioadă mai mică decât durata de viaţă preconizată a echipamentelor maritime în cauză, producătorul menţine la dispoziţia autorităţilor competente:
    - documentaţia prevăzută la pct. 3.1;
    – modificarea prevăzută la pct. 3.5, astfel cum a fost aprobată;
    – deciziile şi rapoartele organismului notificat prevăzute la pct. 3.5, 4.3 şi 4.4.

    7. Fiecare organism notificat îşi informează autorităţile de notificare în legătură cu aprobările sistemului calităţii emise ori retrase şi, în mod periodic ori la cerere, pune la dispoziţia autorităţilor sale de notificare lista aprobărilor sistemului calităţii refuzate, suspendate ori restricţionate în alt mod.
    Fiecare organism notificat informează celelalte organisme notificate cu privire la aprobările sistemului calităţii pe care le-a refuzat, suspendat ori retras şi, la cerere, cu privire la aprobările sistemului calităţii pe care le-a emis.

    8. Reprezentantul autorizat
    Obligaţiile producătorului prevăzute la pct. 3.1, 3.5, 5 şi 6 pot fi îndeplinite de către reprezentantul său autorizat, în numele său şi pe răspunderea sa, cu condiţia ca acestea să fie menţionate în mandat.


    IV. MODULUL F - CONFORMITATEA CU TIPUL BAZATĂ PE VERIFICAREA PRODUSULUI
    1. Conformitatea cu tipul bazată pe verificarea produsului este acea parte din procedura de evaluare a conformităţii prin care producătorul îndeplineşte obligaţiile prevăzute la pct. 2, 5.1 şi 6, garantând şi declarând pe răspunderea sa exclusivă că produsele în cauză, care au fost supuse dispoziţiilor de la pct. 3, sunt conforme cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi satisfac cerinţele instrumentelor internaţionale care li se aplică.
    2. Fabricaţie
    Producătorul ia toate măsurile necesare pentru ca procesul de fabricaţie şi monitorizarea acestuia să asigure conformitatea produselor fabricate cu tipul aprobat descris în certificatul de examinare CE de tip şi cu cerinţele instrumentelor internaţionale care li se aplică.

    3. Verificare
    Un organism notificat ales de către producător efectuează examinările şi încercările corespunzătoare, pentru a verifica conformitatea produselor cu tipul aprobat descris în certificatul de examinare CE de tip şi cu cerinţele corespunzătoare ale instrumentelor internaţionale.
    Examinările şi încercările de verificare a conformităţii produselor cu cerinţele corespunzătoare se efectuează, la alegerea producătorului, fie prin examinarea şi încercarea fiecărui produs, astfel cum se specifică la pct. 4, fie prin examinarea şi încercarea produselor pe bază statistică, astfel cum se specifică la pct. 5.

    4. Verificarea conformităţii prin examinarea şi încercarea fiecărui produs
    4.1. Toate produsele sunt examinate şi încercate individual, în conformitate cu prezenta hotărâre, pentru a se verifica conformitatea acestora cu tipul aprobat descris în certificatul de examinare CE de tip şi cu cerinţele corespunzătoare ale instrumentelor internaţionale.
    4.2. Organismul notificat emite un certificat de conformitate referitor la examinările şi încercările efectuate şi aplică numărul său de identificare pe fiecare produs aprobat ori dispune aplicarea acestui număr sub responsabilitatea sa.
    Producătorul menţine certificatele de conformitate la dispoziţia autorităţilor naţionale în vederea inspecţiei pe o perioadă de cel puţin 10 ani de la aplicarea marcajului „timonă“ pe ultimul produs fabricat şi în niciun caz pe o perioadă mai mică decât durata de viaţă preconizată a echipamentelor maritime în cauză.


    5. Verificarea statistică a conformităţii
    5.1. Producătorul ia toate măsurile pentru ca procesul de fabricaţie şi monitorizarea acestuia să asigure omogenitatea fiecărui lot produs şi prezintă produsele pentru verificare sub formă de loturi omogene.
    5.2. Din fiecare lot se extrage un eşantion aleatoriu. Toate produsele din eşantion sunt examinate individual şi încercate în conformitate cu prezenta hotărâre, pentru a se asigura conformitatea acestora cu cerinţele aplicabile ale instrumentelor internaţionale şi pentru a se stabili dacă lotul este acceptat ori respins.
    5.3. Dacă un lot este acceptat, toate produsele din lot sunt considerate aprobate, cu excepţia acelor produse din eşantion care s-au dovedit neconforme.
    Organismul notificat emite un certificat de conformitate referitor la examinările şi încercările efectuate şi aplică numărul său de identificare pe fiecare produs aprobat ori dispune aplicarea acestui număr sub responsabilitatea sa.
    Producătorul menţine certificatele de conformitate la dispoziţia autorităţilor naţionale pe o perioadă de cel puţin 10 ani de la aplicarea marcajului „timonă“ pe ultimul produs fabricat şi în niciun caz pe o perioadă mai mică decât durata de viaţă preconizată a echipamentelor maritime în cauză.

    5.4. Dacă un lot este respins, organismul notificat ori autoritatea competentă ia măsurile adecvate pentru a împiedica introducerea lotului respectiv pe piaţă. În cazul unor respingeri frecvente ale loturilor, organismul notificat poate să suspende verificarea statistică şi să ia măsurile adecvate.

    6. Marcajul de conformitate şi declaraţia de conformitate
    6.1. Producătorul aplică marcajul „timonă“ prevăzut la art. 9 şi, sub responsabilitatea organismului notificat prevăzut la pct. 3, numărul de identificare al acestuia din urmă, în mod individual, pe fiecare produs care este conform cu tipul aprobat descris în certificatul de examinare CE de tip şi care satisface cerinţele aplicabile ale instrumentelor internaţionale.
    6.2. Producătorul întocmeşte o declaraţie de conformitate scrisă pentru fiecare model de produs şi o păstrează la dispoziţia autorităţilor naţionale pe o perioadă de cel puţin 10 ani de la aplicarea marcajului „timonă“ pe ultimul produs fabricat şi în niciun caz pe o perioadă mai mică decât durata de viaţă preconizată a echipamentelor maritime în cauză. Declaraţia de conformitate identifică modelul de echipament maritim pentru care a fost întocmită.
    La cererea autorităţilor relevante, le este pusă la dispoziţie o copie a declaraţiei de conformitate.


    7. În cazul în care organismul notificat este de acord şi sub responsabilitatea acestuia, producătorul poate aplica pe produse numărul de identificare al organismului notificat, în cursul procesului de fabricaţie.
    8. Reprezentantul autorizat
    Obligaţiile producătorului pot fi îndeplinite de către reprezentantul său autorizat, în numele său şi pe răspunderea sa, cu condiţia ca acestea să fie menţionate în mandat. Reprezentantul autorizat poate să nu îndeplinească obligaţiile producătorului prevăzute la pct. 2 şi 5.1.


    V. MODULUL G - CONFORMITATEA BAZATĂ PE VERIFICAREA UNITĂŢII DE PRODUS
    1. Conformitatea bazată pe verificarea unităţii de produs este procedura de evaluare a conformităţii prin care producătorul îndeplineşte obligaţiile prevăzute la pct. 2, 3 şi 5, garantând şi declarând pe răspunderea sa exclusivă că produsul în cauză, care se supune dispoziţiilor pct. 4, respectă prevederile instrumentului internaţional care i se aplică.
    2. Documentaţia tehnică
    Producătorul întocmeşte documentaţia tehnică şi o pune la dispoziţia organismului notificat prevăzut la pct. 4. Documentaţia tehnică permite evaluarea produsului din punctul de vedere al conformităţii cu cerinţele relevante, incluzând o analiză adecvată şi o evaluare a riscului (riscurilor). Documentaţia tehnică specifică cerinţele aplicabile şi acoperă - în măsura relevantă pentru evaluare - proiectarea, fabricarea şi exploatarea produsului. Documentaţia tehnică conţine, după caz, cel puţin următoarele elemente:
    - o descriere generală a produsului;
    – desenele de proiectare şi de fabricaţie şi schemele componentelor, ale subansamblurilor, ale circuitelor etc.;
    – descrieri şi explicaţii necesare pentru înţelegerea desenelor şi a schemelor respective, precum şi a modului de funcţionare al produsului;
    – o listă a cerinţelor şi a standardelor de încercare aplicabile echipamentelor maritime în cauză în conformitate cu prezenta hotărâre, împreună cu o descriere a soluţiilor adoptate pentru îndeplinirea cerinţelor respective;
    – rezultatele calculelor de proiectare făcute, ale examinărilor efectuate; şi
    – rapoarte de încercare.

    Producătorul menţine documentaţia tehnică la dispoziţia autorităţilor naţionale relevante pe o perioadă de cel puţin 10 ani de la aplicarea marcajului „timonă“ pe ultimul produs fabricat şi în niciun caz pe o perioadă mai mică decât durata de viaţă preconizată a echipamentelor maritime în cauză.

    3. Fabricaţie
    Producătorul ia toate măsurile necesare pentru ca procesul de fabricaţie şi monitorizarea acestuia să asigure conformitatea produsului fabricat cu cerinţele aplicabile ale instrumentelor internaţionale.

    4. Verificare
    Un organism notificat ales de către producător efectuează examinările şi încercările corespunzătoare, în conformitate cu prezenta hotărâre, pentru a verifica conformitatea produsului cu cerinţele aplicabile ale instrumentelor internaţionale.
    Organismul notificat emite un certificat de conformitate în legătură cu examinările şi încercările efectuate şi aplică numărul propriu de identificare pe produsul omologat ori dispune aplicarea acestuia, sub responsabilitatea sa.
    Producătorul menţine certificatele de conformitate la dispoziţia autorităţilor naţionale pe o perioadă de cel puţin 10 ani de la aplicarea marcajului „timonă“ pe ultimul produs fabricat şi în niciun caz pentru o perioadă mai mică decât durata de viaţă preconizată a echipamentelor maritime în cauză.

    5. Marcajul de conformitate şi declaraţia de conformitate
    5.1. Producătorul aplică atât marcajul „timonă“ prevăzut la art. 9, cât şi numărul de identificare al organismului notificat prevăzut la pct. 4, sub responsabilitatea acestuia din urmă, pe fiecare produs care satisface cerinţele aplicabile ale instrumentelor internaţionale.
    5.2. Producătorul întocmeşte o declaraţie de conformitate scrisă şi o păstrează la dispoziţia autorităţilor naţionale pe o perioadă de cel puţin 10 ani de la aplicarea marcajului „timonă“ pe ultimul produs fabricat şi în niciun caz pentru o perioadă mai mică decât durata de viaţă preconizată a echipamentelor maritime în cauză. Declaraţia de conformitate identifică produsul pentru care a fost întocmită.
    La cererea autorităţilor relevante, le este pusă la dispoziţie o copie a declaraţiei de conformitate.


    6. Reprezentantul autorizat
    Obligaţiile producătorului prevăzute la pct. 2 şi 5 pot fi îndeplinite de către reprezentantul său autorizat, în numele său şi pe răspunderea sa, cu condiţia ca ele să fie specificate în mandat.


    ANEXA NR. 3
    CERINŢELE
    care trebuie îndeplinite de organismele de evaluare
    a conformităţii pentru a deveni organisme notificate
    1. Pentru a fi notificat, un organism de evaluare a conformităţii îndeplineşte cerinţele prevăzute la pct. 2-11.
    2. Organismul de evaluare a conformităţii este înfiinţat în temeiul dreptului intern şi are personalitate juridică.
    3. Organismul de evaluare a conformităţii este un organism terţ, independent de organizaţia ori de echipamentele maritime pe care le evaluează.
    4. Un organism care aparţine unei asociaţii de întreprinderi ori unei federaţii profesionale reprezentând întreprinderi implicate în proiectarea, fabricarea, furnizarea, asamblarea, utilizarea ori întreţinerea echipamentelor maritime pe care le evaluează poate fi considerat a fi un organism de evaluare a conformităţii, cu condiţia să demonstreze că este independent şi că nu există conflict de interese, aşa cum este prevăzut la art. 17 alin (3) din anexa I la Decizia nr. 768/2008/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 9 iulie 2008 privind un cadru comun pentru comercializarea produselor şi de abrogare a Deciziei 93/465/CEE a Consiliului.
    5. Organismul de evaluare a conformităţii, personalul său de conducere şi personalul responsabil cu îndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformităţii trebuie să respecte cerinţele prevăzute la art. R17 alin. (4) din anexa I la Decizia nr. 768/2008/CE a Parlamentului European şi a Consiliului. Acest lucru nu împiedică utilizarea echipamentelor maritime evaluate care sunt necesare pentru operaţiunile organismului de evaluare a conformităţii şi nici utilizarea unor astfel de echipamente maritime în scopuri personale.
    6. Organismul de evaluare a conformităţii, personalul său de conducere şi personalul responsabil cu îndeplinirea sarcinilor de evaluare a conformităţii nu sunt direct implicaţi în proiectarea, fabricarea ori construcţia, comercializarea, instalarea, utilizarea ori întreţinerea echipamentelor maritime în cauză şi nu reprezintă părţile angajate în activităţile respective. Aceştia nu se implică în nicio activitate care le-ar putea afecta imparţialitatea ori integritatea în ceea ce priveşte activităţile de evaluare a conformităţii pentru care sunt notificaţi. Aceste dispoziţii se aplică în special serviciilor de consultanţă.
    7. Organismele de evaluare a conformităţii se asigură că activităţile propriilor filiale ori cele ale propriilor subcontractanţi nu afectează confidenţialitatea, obiectivitatea ori imparţialitatea activităţilor lor de evaluare a conformităţii.
    8. Organismele de evaluare a conformităţii şi personalul acestora îndeplinesc activităţile de evaluare a conformităţii cu cel mai înalt grad de integritate profesională şi cu competenţa tehnică necesară în domeniul respectiv, fiind libere de orice presiuni şi stimulente, îndeosebi de natură financiară, care le-ar putea influenţa aprecierea ori rezultatele propriei activităţi de evaluare a conformităţii, în special în ceea ce priveşte persoanele ori grupurile de persoane interesate de rezultatele activităţilor în cauză.
    9. Organismele de evaluare a conformităţii sunt capabile să îndeplinească toate sarcinile de evaluare a conformităţii care le sunt atribuite prin prezenta hotărâre şi pentru care au fost notificate, indiferent dacă aceste sarcini sunt îndeplinite de către însuşi organismul de evaluare a conformităţii ori sunt îndeplinite în numele şi sub responsabilitatea acestuia.
    10. De fiecare dată şi pentru fiecare procedură de evaluare a conformităţii şi fiecare tip, categorie ori subcategorie de echipamente maritime pentru care este notificat, organismul de evaluare a conformităţii are la dispoziţie:
    a) personalul necesar având cunoştinţe tehnice şi experienţă suficientă şi adecvată pentru a îndeplini sarcinile de evaluare a conformităţii;
    b) descrierile necesare ale procedurilor conform cărora se realizează evaluarea conformităţii, asigurând transparenţa respectivelor proceduri şi posibilitatea de a le reproduce. Acesta trebuie să dispună de politici şi proceduri adecvate care fac o distincţie clară între sarcinile îndeplinite ca organism notificat şi restul activităţilor;
    c) procedurile necesare pentru desfăşurarea activităţilor, care să ţină seama de dimensiunea întreprinderilor, de domeniul de activitate şi de structura acestora, de gradul de complexitate al tehnologiei echipamentelor maritime în cauză, precum şi de caracterul de serie ori de masă al procesului de producţie.

    11. Organismele de evaluare a conformităţii dispun de mijloacele necesare pentru a îndeplini în mod corespunzător sarcinile tehnice şi administrative legate de activităţile de evaluare a conformităţii şi au acces la toate echipamentele şi facilităţile necesare.
    12. Personalul responsabil cu îndeplinirea activităţilor de evaluare a conformităţii posedă următoarele:
    a) o solidă pregătire tehnică şi profesională care să acopere toate activităţile de evaluare a conformităţii pentru care organismul de evaluare a conformităţii a fost notificat;
    b) o cunoaştere satisfăcătoare a cerinţelor evaluărilor pe care le efectuează şi autoritatea corespunzătoare pentru efectuarea acestor evaluări;
    c) cunoştinţe şi o înţelegere corespunzătoare a cerinţelor şi standardelor de încercare aplicabile şi a dispoziţiilor relevante din legislaţia de armonizare a Uniunii Europene şi din regulamentele de punere în aplicare ale acesteia;
    d) capacitatea de a întocmi certificate, evidenţe şi rapoarte care să demonstreze că evaluările au fost îndeplinite.

    13. Imparţialitatea organismelor de evaluare a conformităţii, a personalului de conducere şi a personalului de evaluare al acestora este garantată.
    14. Remuneraţia personalului de conducere şi a personalului de evaluare al unui organism de evaluare a conformităţii nu depinde de numărul evaluărilor efectuate ori de rezultatul evaluărilor respective.
    15. Organismele de evaluare a conformităţii trebuie să îndeplinească obligaţia prevăzută la art. R17 alin. (9) din anexa I la Decizia nr. 768/2008/CE a Parlamentului European şi a Consiliului.
    16. Personalul organismului de evaluare a conformităţii îndeplineşte obligaţia prevăzută la art. R17 alin. (10) din anexa I la Decizia nr. 768/2008/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în cazul tuturor informaţiilor obţinute în îndeplinirea sarcinilor sale în temeiul prezentei hotărâri ori al oricărei dispoziţii de drept intern de punere în aplicare a prezentei hotărâri, excepţie făcând relaţia cu autorităţile de notificare şi de supraveghere a pieţei din statul membru în care îşi desfăşoară activităţile. Drepturile de proprietate intelectuală sunt protejate potrivit prevederilor legislaţiei naţionale aplicabile.
    17. Organismele de evaluare a conformităţii participă la activităţile de standardizare relevante şi la activităţile grupului de coordonare a organismelor notificate înfiinţat în temeiul art. 34 paragraful (1) al Directivei 2014/90/UE ori se asigură că personalul lor de evaluare este informat în legătură cu acestea şi pune în aplicare, ca orientare generală, deciziile şi documentele administrative produse ca rezultat al activităţii acelui grup.
    18. Organismele de evaluare a conformităţii îndeplinesc cerinţele standardului SR EN ISO/CEI 17065:2012.
    19. Organismele de evaluare a conformităţii se asigură că laboratoarele de încercare utilizate în scop de evaluare a conformităţii respectă prevederile standardului SR EN ISO/CEI 17025:2005.
    ANEXA NR. 4
    PROCEDURA DE NOTIFICARE
    1. Cererea de notificare
    1.1. Organismul de evaluare a conformităţii depune o cerere de notificare către MT.
    1.2. Cererea este însoţită de o descriere a activităţilor de evaluare a conformităţii, a modulului ori modulelor de evaluare a conformităţii şi a echipamentelor maritime pentru care organismul se consideră a fi competent, precum şi de un certificat de acreditare, emis de organismul naţional de acreditare, care să ateste că organismul de evaluare a conformităţii îndeplineşte cerinţele prevăzute în anexa nr. 3.

    2. Procedura de notificare
    2.1. MT poate notifica numai organismele de evaluare a conformităţii care îndeplinesc cerinţele prevăzute în anexa nr. 3.
    2.2. MT notifică atât Comisia, cât şi celelalte state membre, utilizând instrumentul de notificare electronică elaborat şi gestionat de Comisie.
    2.3. Notificarea include detalii complete ale activităţilor de evaluare a conformităţii, ale modulului ori modulelor de evaluare a conformităţii şi ale echipamentelor maritime în cauză, precum şi atestatul de competenţă necesar.
    2.4. Organismul în cauză poate îndeplini activităţile unui organism notificat numai dacă Comisia Europeana ori celelalte state membre nu au ridicat obiecţii în termen de două săptămâni de la notificare.
    2.5. Numai un organism prevăzut la pct. 2.4 este considerat organism notificat în sensul prezentei hotărâri.
    2.6. Comisia Europeană şi celelalte state membre sunt notificate cu privire la orice modificări ulterioare relevante aduse notificării.

    3. Numerele de identificare şi listele de organisme notificate
    Organismelor notificate li se atribuie un unic număr de identificare de către Comisie, chiar dacă organismul notificat este recunoscut ca fiind notificat în temeiul mai multor acte legislative ale Uniunii Europene.

    ANEXA NR. 5
    CERINŢELE
    care trebuie îndeplinite de autoritatea de notificare
    1. Autoritatea de notificare îndeplineşte cerinţele prevăzute la art. R15 alin. (1) din anexa I la Decizia nr. 768/2008/CE.
    2. Autoritatea de notificare este organizată şi funcţionează în aşa fel încât să garanteze obiectivitatea şi imparţialitatea activităţilor sale.
    3. Autoritatea de notificare este organizată în aşa fel încât fiecare decizie referitoare la notificarea organismului de evaluare a conformităţii să fie luată de persoane competente, altele decât cele care au efectuat evaluarea.
    4. Autoritatea de notificare îndeplineşte cerinţele prevăzute la art. R15 alin. (4) din anexa I la Decizia nr. 768/2008/CE.
    5. Autoritatea de notificare garantează confidenţialitatea informaţiilor obţinute.
    6. Autoritatea de notificare are la dispoziţie suficient personal competent în vederea îndeplinirii corespunzătoare a sarcinilor sale.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016