Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 427 din 24 aprilie 2025  pentru aprobarea Programului naţional de achiziţii ecologice 2025-2030    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 427 din 24 aprilie 2025 pentru aprobarea Programului naţional de achiziţii ecologice 2025-2030

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 373 din 28 aprilie 2025
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, precum şi al art. 25 lit. e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Se aprobă Programul naţional de achiziţii ecologice 2025-2030, denumit în continuare PNAE, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

    ART. 2
    În sensul prezentei hotărâri, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) achiziţie publică ecologică - procesul prin care entitatea achizitoare achiziţionează produse, servicii şi lucrări care au un impact redus asupra mediului, pe durata întregului ciclu de viaţă al acestora, care îndeplinesc cel puţin un criteriu ecologic;
    b) achiziţie publică ecologică realizată - orice contract/contract subsecvent atribuit al cărui obiect îndeplineşte unul sau mai multe criterii ecologice dintre cele prevăzute la lit. d), stabilite prin documentaţia de atribuire;
    c) contract de achiziţie publică ecologică - contractul de achiziţie publică, astfel cum este definit la art. 3 alin. (1) lit. l) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, sau contractul de achiziţie sectorială, astfel cum este definit la art. 3 alin. (1) lit. k) din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, cu modificările şi completările ulterioare, care a fost atribuit în urma îndeplinirii de către contractant a unuia sau mai multor criterii ecologice;
    d) criteriu ecologic - orice specificaţie tehnică a produsului, serviciului sau lucrării, orice factor de evaluare sau clauză contractuală ce presupune un impact redus asupra mediului al produsului, serviciului sau lucrării achiziţionate;
    e) entitate achizitoare - orice autoritate/entitate contractantă şi orice entitate care are obligaţia aplicării legislaţiei naţionale în domeniul achiziţiilor publice sau al achiziţiilor sectoriale;
    f) ţintă anuală - procentul achiziţiilor publice ecologice realizate de entitatea achizitoare într-un an bugetar, al căror obiect este unul dintre produsele/serviciile/lucrările cuprinse în categoriile de produse, servicii, lucrări prevăzute în PNAE, pentru care sunt elaborate criterii ecologice, din totalul achiziţiilor realizate în anul respectiv, din aceeaşi categorie.


    ART. 3
    (1) Ţintele anuale prevăzute în tabelul nr. 2 din anexă se aplică pentru acele achiziţii publice care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
    a) sunt realizate prin aplicarea unei proceduri de atribuire, prevăzută la art. 68 din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv la art. 82 din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) obiectul acestora se încadrează în una dintre categoriile de produse, servicii, lucrări prevăzute în PNAE, pentru care sunt elaborate criterii ecologice.

    (2) În îndeplinirea ţintelor anuale prevăzute în PNAE, entităţile achizitoare realizează achiziţii publice ecologice, stabilind criterii ecologice prin documentaţia de atribuire.
    (3) Criteriile ecologice se corelează cu specificul, volumul şi complexitatea produselor, serviciilor sau lucrărilor care urmează să fie achiziţionate, precum şi cu potenţialul pieţei de a răspunde cerinţelor.
    (4) În vederea monitorizării implementării PNAE, entităţile achizitoare au obligaţia de a raporta, prin intermediul facilităţilor tehnice puse la dispoziţie de operatorul Sistemului electronic de achiziţii publice, denumit în continuare SEAP, achiziţiile publice ecologice realizate.

    ART. 4
    (1) Monitorizarea modului de îndeplinire a obligaţiei de raportare prevăzute la art. 3 alin. (4), precum şi a ţintelor anuale stabilite în cadrul PNAE se realizează de către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice.
    (2) În vederea monitorizării implementării PNAE, operatorul SEAP asigură facilităţile tehnice necesare.

    ART. 5
    Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor şi instituţiile subordonate aflate în coordonarea sau sub autoritatea acestuia, Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice, Autoritatea pentru Digitalizarea României şi entităţile achizitoare au obligaţia de a duce la îndeplinire acţiunile specifice domeniului lor de activitate prevăzute în anexă.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
                    Silviu Nicu Macovei,
                    secretar de stat
                    p. Viceprim-ministru, ministrul finanţelor,
                    Mihai Diaconu,
                    secretar de stat
                    Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
                    Mircea Fechet
                    p. Secretarul general al Guvernului,
                    Mihnea-Claudiu Drumea
                    Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale,
                    Simona Bucura-Oprescu
                    Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Sorin-Mihai Grindeanu
                    p. Ministrul culturii,
                    Diana-Ştefana Baciuna,
                    secretar de stat
                    Ministrul educaţiei şi cercetării,
                    Daniel-Ovidiu David
                    p. Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Bogdan-Eduard Simcea,
                    secretar de stat
                    Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
                    Florin-Ionuţ Barbu
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Cseke Attila-Zoltan
                    p. Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului şi turismului,
                    Laurenţiu Viorel Gîdei,
                    secretar de stat
                    Ministrul sănătăţii,
                    Alexandru Rafila
                    Ministrul energiei,
                    Sebastian-Ioan Burduja

    Bucureşti, 24 aprilie 2025.
    Nr. 427.
    ANEXA 1

    PROGRAM
    naţional de achiziţii ecologice 2025-2030

    Abrevieri
    ADR - Autoritatea pentru Digitalizarea României
    ANAP - Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice
    APE - achiziţii publice ecologice
    CE - Comisia Europeană
    DNSH - Do No Significant Harm/a nu prejudicia în mod semnificativ
    IMM - întreprinderi mici şi mijlocii
    INA - Institutul Naţional de Administraţie
    MMAP - Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor
    OCDE - Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică
    ODD - obiectiv de dezvoltare durabilă
    ONAC - Oficiul Naţional pentru Achiziţii Centralizate
    ONG - organizaţie nonguvernamentală
    ONU - Organizaţia Naţiunilor Unite
    PIB - produsul intern brut
    PNAE - Programul naţional de achiziţii ecologice
    PNRR - Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României
    UE - Uniunea Europeană
    SEAP - Sistemul electronic de achiziţii publice
    SNAP 2023-2027 - Strategia naţională în domeniul achiziţiilor publice
    SNDDR 2030 - Strategia naţională pentru dezvoltarea durabilă a României 2030

    Introducere
    Conform comunicărilor Comisiei Europene, la nivel european, suma pe care autorităţile publice o cheltuie anual cu achiziţiile publice este în medie 14% din PIB-ul Uniunii Europene, în timp ce în România, conform informaţiilor Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice, denumită în continuare ANAP, cheltuielile pentru achiziţii publice au reprezentat 11% din PIB în anul 2022, fapt ce demonstrează potenţialul enorm al acestora de a determina evoluţia economiei naţionale.
    Prin intermediul achiziţiilor publice se poate stimula cererea pentru noi produse/servicii/lucrări ecologice şi crearea de noi pieţe „verzi“, încurajând astfel sectorul privat să urmeze exemplul şi să îşi orienteze achiziţiile către produse, servicii, lucrări mai ecologice. Achiziţiile publice ecologice, denumite în continuare APE, urmăresc să reducă impactul asupra mediului al produselor, serviciilor şi lucrărilor pe care autorităţile publice le achiziţionează. OCDE consideră că APE pot fi un motor major pentru inovare, oferind industriei stimulente pentru dezvoltarea de lucrări, produse şi servicii ecologice, şi pot determina obţinerea de economii financiare pentru autorităţile publice, în special dacă luăm în considerare costurile pe întregul ciclu de viaţă al unui/al unei produs/serviciu/lucrări şi nu doar preţul de achiziţie*1). De asemenea, OCDE consideră că autorităţile care pun în aplicare APE vor fi mai bine pregătite pentru a face faţă provocărilor în evoluţie legate de mediu, de exemplu, pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de seră sau pentru a se îndrepta către o economie mai circulară*2).
    *1) https://www.oecd.org/gov/public-procurement/green/.
    *2) https://www.oecd.org/gov/public-procurement/green/.

    Din perspectiva politicii de mediu, APE vizează eficientizarea utilizării energiei şi a apei, reducerea cantităţii de deşeuri, precum şi adaptarea la efectele schimbărilor climatice. Totodată, APE facilitează dezvoltarea unei pieţe pentru resurse secundare, care favorizează tranziţia României către economia circulară.
    Prezentul program naţional de achiziţii ecologice, denumit în continuare PNAE, urmăreşte promovarea achiziţiilor ecologice de către entităţile achizitoare, Guvernul României angajându-se astfel la o abordare ecologică în activităţile sale, prin utilizarea APE ca proces de promovare a guvernanţei durabile, implicând autorităţile administraţiei publice de la nivel central, local şi toţi factorii interesaţi relevanţi.
    Implementarea PNAE va necesita sprijinul şi angajamentul tuturor entităţilor achizitoare la toate nivelurile ierarhice şi funcţionale, precum şi al celor responsabili pentru crearea cadrului şi supravegherea sistemului de achiziţii publice.
    1. Contextul acţiunilor
    România implementează Strategia naţională pentru dezvoltarea durabilă a României 2030,*3) aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 877/2018, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare SNDDR 2030. Acest document reprezintă cadrul naţional pentru susţinerea Agendei 2030*4) şi implementarea setului de 17 obiective de dezvoltare durabilă incluse în agendă. Strategia propune trecerea etapizată la un nou model de dezvoltare prin promovarea economiei circulare şi a practicilor durabile de achiziţii publice, ca instrumente-cheie în dezvoltarea durabilă a societăţii.
    *3) https://dezvoltaredurabila.gov.ro/strategia-nationala-pentru-dezvoltarea-durabila-a-romaniei-2030-i.
    *4) https://dezvoltaredurabila.gov.ro/web/wp-content/uploads/2020/08/Agenda-2030_RO.pdf.

    De asemenea, România implementează Strategia naţională privind economia circulară*5), aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.172/2022, cu completările ulterioare, precum şi Planul de acţiune pentru Strategia naţională privind economia circulară, aprobat prin aceeaşi hotărâre, care vor contribui la reducerea presiunii asupra mediului, o mai mare securitate a aprovizionării cu materii prime, creşterea competitivităţii, stimularea inovării, stimularea creşterii economice durabile şi crearea de noi locuri de muncă.
    *5) https://dezvoltaredurabila.gov.ro/strategia-nationala-privind-economia-circulara-13409762.

    Totodată, din anul 2023, România are o nouă strategie în domeniul achiziţiilor publice. În procesul de implementare a Strategiei naţionale în domeniul achiziţiilor publice 2023-2027, denumită în continuare SNAP, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 554/2023, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor are calitatea de instituţie responsabilă pentru îndeplinirea acţiunii A12 din Planul de acţiune al strategiei:
    "Acţiunea A12 prevede elaborarea şi adoptarea Programului naţional de achiziţii ecologice prin care să stabilească ţinte multianuale în vederea realizării de achiziţii publice ecologice de către autorităţile/entităţile contractante pentru categoriile de produse, de servicii sau de lucrări selectate şi pentru care au fost elaborate criterii ecologice de către Comisia Europeană.
    În Uniunea Europeană APE reprezintă „un proces prin care autorităţile publice doresc să achiziţioneze bunuri, servicii şi lucrări cu un impact redus asupra mediului, pe durata întregului ciclu de viaţă al acestora, în comparaţie cu bunurile, serviciile şi lucrările cu aceeaşi funcţie primară achiziţionate altfel decât prin APE"*6).
    *6) Comunicarea Comisiei Europene COM (2008) 400 final - Achiziţii publice pentru îmbunătăţirea condiţiilor de mediu - pagina 6 - https://eurlex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CELEX:52008DC0400."

    Scopul principal este ca APE să devină un factor important în promovarea dezvoltării durabile, oferind stimulente reale pentru dezvoltarea de produse, servicii şi lucrări ecologice. În plus, prin adoptarea PNAE sectorul public poate economisi resurse financiare, mai ales atunci când se ia în considerare costul pe întreaga durată a ciclului de viaţă al produsului, serviciului sau lucrării şi nu doar preţul de achiziţie.
    Impactul asupra mediului poate fi redus prin cumpărarea de produse, servicii şi lucrări pentru care se aplică criteriile ecologice, obţinându-se beneficii precum:
    a) reducerea amprentei de carbon a produselor şi serviciilor achiziţionate;
    b) reducerea poluării factorilor de mediu şi protejarea biodiversităţii;
    c) promovarea economiei circulare prin utilizarea mai eficientă a resurselor naturale, stimularea cererii de materiale secundare, promovarea tehnologiilor ecologice, a serviciilor de reparaţii şi reutilizare;
    d) contribuţia la realizarea obiectivelor politice ecologice privind schimbările climatice, eficienţa energetică;
    e) promovarea inovării şi a competitivităţii;
    f) economisirea resurselor publice, luând în considerare costul pe ciclul de viaţă.

    De asemenea, achiziţiile publice ecologice reprezintă un instrument prin intermediul căruia entităţile achizitoare pot sprijini tranziţia către economia circulară. Prin urmare, acestea au un rol important în creşterea cererii şi în oferirea de oportunităţi pe piaţă pentru entităţile economice care acţionează în domeniul economiei circulare. Entităţile achizitoare pot contribui la realizarea acestui deziderat prin derularea cu prioritate a proceselor de achiziţii publice de lucrări, produse şi servicii care contribuie la circuite închise de energie şi materiale, reducând în acelaşi timp la minimum impactul negativ asupra mediului şi crearea de deşeuri. Modelele de punere în aplicare a APE se pot extinde chiar şi la identificarea şi evaluarea materialelor utilizate în produse, la prestarea serviciilor sau execuţia de lucrări pentru a evalua toxicitatea acestora, utilizarea de materiale secundare, reciclabilitate etc.
    Criteriile ecologice stabilite la nivelul UE şi la nivel naţional iau în calcul diminuarea impactului produselor/serviciilor/ lucrărilor asupra mediului pe durata întregului ciclu de viaţă, pornind de la extragerea materiilor prime, prelucrarea acestora, fabricarea componentelor, asamblare, utilizare, finalul ciclului de viaţă şi transportul care leagă toate aceste etape.
    PNAE a fost elaborat luând în considerare obiectivele SNDDR 2030, ale Strategiei naţionale în domeniul achiziţiilor publice 2023-2027, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 554/2023, şi ale Strategiei naţionale privind economia circulară, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.172/2022, cu completările ulterioare.
    Datorită caracterului său transversal la nivel sectorial, PNAE promovează legătura dintre producţie şi consum, facilitând atingerea în ansamblu a setului de obiective de dezvoltare durabilă, denumite în continuare ODD, ale Agendei 2030 pentru dezvoltare durabilă a Organizaţiei Naţiunilor Unite şi în primul rând atingerea ODD 12 - Asigurarea unor modele de producţie şi consum durabile, respectiv a ţintei privind APE „12.7 Promovarea practicilor de achiziţii publice durabile, în conformitate cu politicile şi priorităţile naţionale“. De asemenea, PNAE contribuie la tranziţia ecologică, dar şi la îmbunătăţirea factorilor socioeconomici, menţinând coeziunea socială şi antrenând schimbări care să faciliteze tranziţia digitală. Astfel, investiţiile publice din Planul naţional de redresare şi rezilienţă constituie o oportunitate semnificativă pentru utilizarea APE, precum şi pentru formarea şi modernizarea administraţiei publice privind sustenabilitatea, având în vedere faptul că în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă Comisia Europeană solicită aplicarea principiului „a nu prejudicia în mod semnificativ“ (DNSH) mediul, în cadrul tuturor liniilor de intervenţie din PNRR. Activităţile economice finanţate trebuie să contribuie la realizarea obiectivelor de mediu prevăzute la art. 9 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088, şi anume: atenuarea schimbărilor climatice, adaptarea la schimbările climatice, utilizarea durabilă şi protecţia resurselor de apă, tranziţia la economia circulară, reducerea şi reciclarea deşeurilor, prevenirea şi reducerea poluării aerului, apei şi solului şi protejarea şi refacerea biodiversităţii şi a sănătăţii ecosistemelor.
    Până în prezent, statele membre ale Uniunii Europene au stabilit obiective şi ţinte APE fie cu privire la achiziţii în general, fie cu privire la anumite categorii de produse, servicii şi lucrări, utilizând criteriile UE privind APE, datele privind analiza ciclului de viaţă, precum şi etichetele ecologice. Prin prezentul program, România se aliniază dinamicii europene de consolidare a rolului achiziţiilor publice în protecţia şi îmbunătăţirea calităţii mediului, prin utilizarea principiilor dezvoltării durabile în achiziţiile publice.

    2. Plan de acţiune
    Acţiunile, termenele de realizare, instituţiile responsabile, rezultatele aşteptate, indicatorii de rezultat, monitorizarea şi evaluarea sunt prezentate în tabelul de mai jos:
    Tabelul nr. 1

┌──────────────────┬────────────┬────────────┬──────────────────┬─────────────────┬─────────────┐
│Acţiuni principale│Termen de │Instituţii │Rezultate │Indicatori de │Monitorizare │
│ │realizare │ │aşteptate │rezultat │şi evaluare │
├──────────────────┼────────────┼────────────┼──────────────────┼─────────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │Nr. de entităţi │ │
│ │ │Responsabil │ │achizitoare │ │
│A1 - Lansarea PNAE│Trimestrul │MMAP │Conferinţă lansare│participante │Evaluare la │
│2025-2030 │III 2025 │Colaborator │PNAE realizată │(minimum 100 de │finalizarea │
│ │ │ANAP │ │entităţi │evenimentului│
│ │ │ │ │achizitoare │ │
│ │ │ │ │participante) │ │
├──────────────────┼────────────┼────────────┼──────────────────┼─────────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │Nr. de prezentări│ │
│ │ │Responsabili│ │realizate la │ │
│ │Trimestrul │MMAP şi │ │nivel central │ │
│ │III 2025 ca │instituţiile│ │(minimum 3 │ │
│A2 - Promovarea │dată de │subordonate,│ │evenimente/an) │Evaluare la │
│PNAE la nivelul │începere şi │în │Prezentări │Nr. de prezentări│finalizarea │
│entităţilor │pe parcursul│coordonare │realizate │realizate la │fiecărui │
│achizitoare │perioadei de│sau aflate │ │nivel local la │eveniment │
│ │implementare│sub │ │care au fost │ │
│ │a PNAE │autoritatea │ │promovate PNAE şi│ │
│ │2025-2030 │MMAP │ │criteriile APE │ │
│ │ │ │ │(minimum 10 │ │
│ │ │ │ │evenimente/an) │ │
├──────────────────┼────────────┼────────────┼──────────────────┼─────────────────┼─────────────┤
│A3 - Dezvoltarea │ │ │ │ │ │
│secţiunii APE │ │ │ │ │ │
│aflate pe site-ul │ │Responsabili│ │ │ │
│autorităţii │Trimestrul │MMAP şi │ │ │ │
│centrale de mediu │IV 2025 ca │instituţiile│ │ │ │
│şi crearea unor │dată de │aflate în │ │Nr. de │ │
│secţiuni similare │începere şi │subordine, │Actualizări │actualizări │Evaluare după│
│pe site-ul │pe parcursul│în │realizate │(minimum 7 │implementarea│
│instituţiilor │perioadei de│coordonare │ │actualizări/an) │PNAE │
│subordonate, în │implementare│şi sub │ │ │ │
│coordonare sau │PNAE │autoritatea │ │ │ │
│aflate sub │2025-2030 │MMAP │ │ │ │
│autoritatea │ │ │ │ │ │
│autorităţii │ │ │ │ │ │
│centrale de mediu │ │ │ │ │ │
├──────────────────┼────────────┼────────────┼──────────────────┼─────────────────┼─────────────┤
│A4 - Promovarea │Trimestrul │ │ │ │ │
│exemplelor de bune│III 2026 ca │ │ │Nr. de exemple de│ │
│practici ale │dată de │ │ │bune practici │ │
│entităţilor │începere, pe│Responsabili│Acţiuni de bune │promovate │Evaluare după│
│achizitoare care │toată durata│MMAP ANAP │practici promovate│(minimum 12 │implementarea│
│au atribuit │de │ │ │exemple de bune │PNAE │
│contracte de │implementare│ │ │practici/an) │ │
│achiziţii publice │a PNAE │ │ │ │ │
│ecologice │ │ │ │ │ │
├──────────────────┼────────────┼────────────┼──────────────────┼─────────────────┼─────────────┤
│A5 - Identificarea│ │Responsabil │Situaţia │1 situaţie │Evaluare la │
│funcţionalităţilor│Trimestrul │ANAP │funcţionalităţilor│privind │transmiterea │
│necesare în │III 2025 │Colaboratori│necesare │funcţionalităţile│situaţiei │
│vederea │ │MMAP │monitorizării │necesare │către ADR │
│monitorizării │ │ADR │ │ │ │
├──────────────────┼────────────┼────────────┼──────────────────┼─────────────────┼─────────────┤
│A6 - Dezvoltarea │ │ │ │ │ │
│şi implementarea │ │ │ │ │ │
│de funcţionalităţi│ │ │ │ │ │
│tehnice │ │ │ │ │ │
│corespunzătoare în│ │ │ │ │ │
│cadrul SEAP şi │ │ │ │ │ │
│crearea de │ │ │ │ │ │
│facilităţi pentru │ │ │ │ │ │
│introducerea de │ │ │ │ │ │
│către entităţile │ │Responsabil │ │ │ │
│achizitoare a │Trimestrul │ADR │Sistem de │1 sistem de │Activitate de│
│informaţiilor │IV 2025 │Colaboratori│monitorizare │monitorizare │monitorizare │
│necesare, precum │ │ANAP │ │creat │continuă │
│şi facilităţi │ │MMAP │ │ │ │
│tehnice necesare │ │ │ │ │ │
│de preluare şi │ │ │ │ │ │
│raportare a │ │ │ │ │ │
│achiziţiilor │ │ │ │ │ │
│publice ecologice,│ │ │ │ │ │
│în vederea │ │ │ │ │ │
│asigurării │ │ │ │ │ │
│procesului de │ │ │ │ │ │
│monitorizare │ │ │ │ │ │
├──────────────────┼────────────┼────────────┼──────────────────┼─────────────────┼─────────────┤
│A7 - Realizarea de│ │ │ │ │ │
│studii privind │ │ │ │ │ │
│nivelul de │ │ │ │ │ │
│dezvoltare a │Activitate │ │Studii privind │ │ │
│pieţelor pentru │semestrială │ │dezvoltarea │Nr. de studii │ │
│producerea de │cu începere │Responsabil │pieţelor de │realizate │Evaluare │
│soluţii ecologice │din │MMAP │produse, servicii │(minimum 2 studii│semestrială │
│(produse, servicii│trimestrul I│ │şi lucrări │/an) │ │
│şi lucrări) în │2026 │ │ecologice │ │ │
│acord cu evoluţia │ │ │ │ │ │
│tehnologică şi de │ │ │ │ │ │
│reglementare │ │ │ │ │ │
├──────────────────┼────────────┼────────────┼──────────────────┼─────────────────┼─────────────┤
│A8 - Actualizarea │ │ │ │ │ │
│programului în │ │Responsabili│ │ │ │
│funcţie de nivelul│ │MMAP │ │ │ │
│de dezvoltare a │Trimestrul I│ANAP │Program actualizat│Program │Monitorizare │
│pieţelor şi de │2027 │ADR │ │actualizat │continuă │
│ţintele strategice│ │ONAC │ │ │ │
│de dezvoltare │ │ │ │ │ │
│naţionale │ │ │ │ │ │
├──────────────────┼────────────┼────────────┼──────────────────┼─────────────────┼─────────────┤
│A9 - Realizarea │ │ │ │ │ │
│achiziţiilor │Activitate │Entităţile │ │ │Monitorizare │
│publice ecologice │permanentă │achizitoare │Ţintă îndeplinită │Ţintă realizată │anuală │
│şi atingerea │ │ │ │ │ │
│ţintelor │ │ │ │ │ │
└──────────────────┴────────────┴────────────┴──────────────────┴─────────────────┴─────────────┘



    Categoriile de produse, servicii şi lucrări şi ţintele anuale stabilite pentru fiecare categorie sunt prezentate în tabelul de mai jos:
    Tabelul nr. 2

┌──────────────────┬───────────────────┐
│Categoria de │ │
│produse, servicii,│Ţinta anuală │
│lucrări pentru │ │
│care au fost ├────┬────┬─────────┤
│elaborate criterii│ │ │ │
│ecologice │2026│2027│2028-2030│
│ │ │ │ │
├──────────────────┼────┼────┼─────────┤
│1. Computere, │ │ │ │
│monitoare, │30% │40% │50% │
│tablete, │ │ │ │
│smartphone-uri │ │ │ │
├──────────────────┼────┼────┼─────────┤
│2. Hârtie de │ │ │ │
│copiat şi hârtie │30% │40% │50% │
│grafică │ │ │ │
├──────────────────┼────┼────┼─────────┤
│3. Echipamente de │ │ │ │
│procesare a │ │ │ │
│imaginii, │ │ │ │
│consumabile pentru│30% │40% │ │
│echipamente de │ │ │ │
│procesare a │ │ │ │
│imaginii │ │ │ │
├──────────────────┼────┼────┼─────────┤
│4. Mobilier │30% │40% │50% │
├──────────────────┼────┼────┼─────────┤
│5. Produse de │ │ │ │
│curăţenie │30% │40% │50% │
│interioară │ │ │ │
├──────────────────┼────┼────┼─────────┤
│6. Alimente │30% │40% │50% │
├──────────────────┼────┼────┼─────────┤
│7. Produse textile│20% │30% │40% │
├──────────────────┼────┼────┼─────────┤
│8. Echipamente │ │ │ │
│electrice şi │ │ │ │
│electronice │ │ │ │
│utilizate în │20% │30% │40% │
│sectorul │ │ │ │
│asistenţei │ │ │ │
│medicale │ │ │ │
├──────────────────┼────┼────┼─────────┤
│9. Produse pentru │ │ │ │
│amenajarea │20% │30% │40% │
│spaţiilor publice │ │ │ │
│verzi │ │ │ │
├──────────────────┼────┼────┼─────────┤
│10. Centrale │20% │30% │40% │
│termice cu apă │ │ │ │
├──────────────────┼────┼────┼─────────┤
│11. Sisteme de │ │ │ │
│iluminat rutier şi│30% │40% │50% │
│de semnalizare │ │ │ │
│rutieră │ │ │ │
├──────────────────┼────┼────┼─────────┤
│12. Autovehicule │ │ │ │
│pentru transport │30% │40% │50% │
│rutier │ │ │ │
├──────────────────┼────┼────┼─────────┤
│13. Centre de │ │ │ │
│date, camere ale │20% │30% │40% │
│serverelor şi │ │ │ │
│servicii cloud │ │ │ │
├──────────────────┼────┼────┼─────────┤
│14. Servicii de │20% │30% │40% │
│catering │ │ │ │
├──────────────────┼────┼────┼─────────┤
│15. Servicii de │ │ │ │
│curăţenie │20% │30% │40% │
│interioară │ │ │ │
├──────────────────┼────┼────┼─────────┤
│16. Vopsele, │ │ │ │
│lacuri şi marcaje │20% │30% │40% │
│rutiere │ │ │ │
├──────────────────┼────┼────┼─────────┤
│17. Servicii/ │ │ │ │
│Lucrări de │20% │30% │40% │
│întreţinere a │ │ │ │
│spaţiului public │ │ │ │
├──────────────────┼────┼────┼─────────┤
│18. Servicii de │20% │30% │40% │
│transport rutier │ │ │ │
├──────────────────┼────┼────┼─────────┤
│19. Servicii de │20% │30% │40% │
│imprimare │ │ │ │
├──────────────────┼────┼────┼─────────┤
│20. Proiectarea, │ │ │ │
│execuţia şi │20% │30% │40% │
│gestionarea │ │ │ │
│clădirilor │ │ │ │
├──────────────────┼────┼────┼─────────┤
│21. Proiectarea, │ │ │ │
│execuţia şi │20% │30% │40% │
│întreţinerea │ │ │ │
│drumurilor │ │ │ │
├──────────────────┼────┼────┼─────────┤
│22. Servicii │ │ │ │
│privind textilele │ │ │ │
│(spălarea, │ │ │ │
│repararea, │20% │30% │40% │
│întreţinerea, │ │ │ │
│preluarea │ │ │ │
│textilelor) │ │ │ │
└──────────────────┴────┴────┴─────────┘




    3. Cadrul de implementare a PNAE
    Creşterea eficienţei implementării va putea fi asigurată prin îmbunătăţirea colaborării interinstituţionale, implicarea tuturor părţilor interesate relevante şi creşterea gradului de conştientizare şi informare privind importanţa APE, care să faciliteze declanşarea de schimbări sistemice şi să determine schimbarea mentalităţilor asupra consumului şi producţiei şi trecerea la o societate durabilă. De asemenea, o bună comunicare cu entităţile achizitoare va contribui la creşterea gradului de responsabilizare, asigurând astfel îndeplinirea acţiunilor din PNAE.
    3.1. Bugetare şi finanţare
    Punerea în aplicare a acţiunilor din PNAE va necesita o serie de resurse, ca de exemplu resurse umane, echipamente, servicii şi materiale, pentru care vor fi necesare resurse financiare. Resursele financiare vor fi asigurate din fondurile alocate fiecărei entităţi achizitoare.

    3.2. Cadrul de guvernanţă
    Guvernanţa, monitorizarea şi evaluarea PNAE vor urmări principiile guvernanţei multinivel, respectiv naţional-regional-local. Principala caracteristică a cadrului de guvernanţă va fi aceea de a crea impulsul pentru desfăşurarea APE, urmărind tranziţia României către o societate durabilă. Cadrul de guvernanţă se va axa pe o instituţie coordonatoare - MMAP şi instituţii cu rol în colectarea datelor, monitorizare şi evaluare - ANAP, respectiv instituţii cu roluri şi responsabilităţi complementare - ADR. Cadrul de guvernanţă se va baza, de asemenea, pe implicarea tuturor părţilor interesate relevante.

    3.3. Instituţii responsabile şi responsabilităţi
    Instituţiile responsabile pentru implementarea acţiunilor sunt prevăzute în tabelul nr. 1.
    Entităţile achizitoare au obligaţia îndeplinirii ţintelor anuale prevăzute în tabelul nr. 2.
    În cazul categoriilor de produse incluse în PNAE pentru care s-au stabilit ţinte anuale privind APE şi care constituie obiectul achiziţiilor centralizate derulate de ONAC şi de către celelalte unităţi de achiziţii centralizate constituite la nivel local, responsabilitatea includerii criteriilor ecologice în achiziţiile publice le revine acestora. Utilizatorii ONAC şi ai unităţilor de achiziţii centralizate, respectiv autorităţile contractante/entităţile contractante care sunt parte a acestor acorduri-cadru, vor lua în considerare contractele subsecvente încheiate în baza acordurilor-cadru centralizate pentru atribuirea cărora s-au utilizat criterii ecologice la calcularea gradului de atingere a ţintelor din PNAE.
    MMAP este instituţia responsabilă pentru elaborarea şi monitorizarea PNAE şi are următoarele atribuţii:
    a) analizarea datelor puse la dispoziţie de ANAP, elaborarea documentului de analiză privind îndeplinirea ţintelor anuale şi transmiterea acestuia spre informare ANAP;
    b) realizarea de analize/studii privind impactul asupra mediului al anumitor categorii de produse, servicii şi lucrări, în vederea actualizării PNAE;
    c) realizarea de studii privind dezvoltarea pieţelor de produse, servicii, lucrări ecologice, în vederea introducerii în PNAE de noi categorii şi/sau noi ţinte;
    d) elaborarea de propuneri privind actualizarea PNAE şi diseminarea acestora;
    e) elaborarea unui raport anual de progres privind stadiul implementării PNAE, care să fie finalizat până la sfârşitul primului trimestru al anului pentru anul bugetar anterior. Raportul va fi prezentat spre aprobare conducătorului autorităţii centrale de mediu şi va fi transmis spre informare către ANAP;
    f) identificarea problemelor apărute în cadrul procesului de implementare a PNAE, precum şi elaborarea de măsuri pentru rezolvarea deficienţelor identificate;
    g) promovarea PNAE pe diferite canale de comunicare, incluzând publicarea pe pagina de web a MMAP a rapoartelor de monitorizare privind implementarea PNAE.

    ANAP are următoarele atribuţii:
    a) crearea cadrului legal de realizare a APE;
    b) promovarea APE;
    c) profesionalizarea achizitorilor publici în APE, prin implementarea acţiunilor incluse în Strategia naţională în domeniul achiziţiilor publice, denumită în continuare SNAP 2023-2027;
    d) monitorizarea gradului de îndeplinire a ţintelor anuale stabilite prin PNAE şi transmiterea datelor către MMAP.

    ADR are următoarele atribuţii:
    a) dezvoltarea şi implementarea de funcţionalităţi tehnice corespunzătoare în cadrul SEAP şi crearea de facilităţi pentru preluarea informaţiilor privind achiziţiile publice ecologice în vederea asigurării procesului de monitorizare şi actualizare a PNAE;
    b) punerea la dispoziţia ANAP a rapoartelor/situaţiilor care să conţină date si informaţii relevante existente la nivelul SEAP referitoare la APE.

    ONAC şi unităţile de achiziţii centralizate vor realiza semestrial sau ori de câte ori este necesar şi vor transmite către MMAP şi ANAP rapoarte ce vor cuprinde informaţii referitoare la datele de identificare a utilizatorilor, respectiv autorităţi contractante beneficiare finale, precum şi numărul şi valoarea contractelor subsecvente încheiate în cadrul acordurilor-cadru semnate ca urmare a derulării unor proceduri de achiziţie publice ecologice, aferente categoriilor de produse incluse în PNAE pentru care s-au stabilit ţinte anuale privind APE.



    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016