Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 3H din 10 octombrie 2024 privind interpretarea prevederilor art. 16 alin. (4) şi (6) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare
EMITENT: Biroul Electoral Central PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1021 din 11 octombrie 2024
Având în vedere dispoziţiile art. 16 alin. (4) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, conform cărora, în prima etapă, în componenţa Biroului Electoral Central intră preşedintele, vicepreşedinţii Autorităţii Electorale Permanente şi câte un reprezentant al fiecărui partid politic parlamentar,
văzând dispoziţiile art. 2 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum au fost reconfigurate prin Decizia Curţii Constituţionale a României nr. 418/2020, stabilind, astfel, că prin partid politic parlamentar se înţelege partidul sau altă formaţiune politică care a obţinut în urma ultimelor alegeri generale pentru Parlamentul României mandate de deputaţi sau de senatori pentru candidaţii înscrişi pe listele acestuia/acesteia ori pe listele unei alianţe politice sau electorale din care a făcut parte partidul ori formaţiunea politică respectivă,
observând dispoziţiile art. 16 alin. (6) din aceeaşi lege, care stabilesc că etapa a doua de completare a Biroului Electoral Central are loc în termen de cel mult 48 de ore de la rămânerea definitivă a candidaturilor, în baza comunicărilor fiecărei formaţiuni politice care nu este reprezentată în Parlament şi a propus candidat,
luând în considerare că legea nu defineşte formaţiunile politice neparlamentare sau formaţiunile politice care nu sunt reprezentate în Parlament,
interpretând sistematic dispoziţiile art. 16 alin. (4) şi (6) prin raportare la prevederile art. 2 alin. (1) lit. e), ale art. 17 alin. (1) lit. c), ale art. 18 alin. (3) şi ale art. 22 alin. (3) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, conform cărora cele două categorii de formaţiuni politice care participă la operaţiunile prevăzute de respectivele dispoziţii sunt partidele politice parlamentare şi partidele politice neparlamentare,
interpretând teleologic, astfel, că legiuitorul a urmărit, în cadrul operaţiunilor prevăzute la art. 16 alin. (4) şi (6) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, să ofere posibilitatea de a fi reprezentate în cadrul principalului organism electoral şi altor formaţiuni politice decât cele care deja au intrat în componenţa acestuia,
luând în considerare că nu se impune analizarea situaţiei alianţei electorale ca urmare a nedepunerii niciunui protocol de constituire a unei asemenea alianţe, în termenul legal, la Biroul Electoral Central,
în temeiul art. 16 alin. (8) şi al art. 17 alin. (4) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
Biroul Electoral Central hotărăşte:
ART. 1
Prin sintagma „formaţiuni politice neparlamentare care au propus candidaţi“ prevăzută la art. 16 alin. (4) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi prin sintagma „formaţiune politică care nu este reprezentată în Parlament şi a propus candidat“ prevăzută la art. 16 alin. (6) din aceeaşi lege se înţelege partidul sau altă formaţiune politică care nu a obţinut în urma ultimelor alegeri generale pentru Parlamentul României mandate de deputaţi sau de senatori pentru candidaţii înscrişi pe listele acestuia/acesteia ori pe listele unei alianţe politice sau electorale din care a făcut parte partidul ori formaţiunea politică respectivă şi a propus un candidat a cărui candidatură a rămas definitivă.
ART. 2
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Biroului Electoral Central,
Ioana Bogdan
Bucureşti, 10 octombrie 2024.
Nr. 3H.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: