Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. ART. 1 Se aprobă Nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Dragă fluvială autopropulsată cu magazie proprie pentru transportul materialului dragat“, beneficiar Regia Autonomă „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ Galaţi, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. ART. 2 Finanţarea proiectului de investiţii prevăzut la art. 1 se realizează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, şi din alte surse de finanţare legal constituite, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii. ART. 3 Ministerul Transporturilor şi Regia Autonomă „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ Galaţi răspund de modul de utilizare a sumelor aprobate potrivit prevederilor prezentei hotărâri. PRIM-MINISTRU VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ Contrasemnează: Ministrul transporturilor, Alexandru-Răzvan Cuc Ministrul finanţelor publice, Eugen Orlando Teodorovici Bucureşti, 12 iunie 2019. Nr. 395. ANEXA 1 NOTĂ DE FUNDAMENTARE privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Dragă fluvială autopropulsată cu magazie proprie pentru transportul materialului dragat“ Regimul navigaţiei pe Dunăre este reglementat de Convenţia despre regimul navigaţiei pe Dunăre (Convenţia Dunării), semnată la Belgrad la 18 august 1948 (ratificată prin Decretul nr. 298/1948). Regia Autonomă „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ Galaţi (AFDJ) a fost înfiinţată pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor art. 3, 20, 23 şi 31 din Convenţia Dunării, prin Hotărârea Guvernului nr. 492/2003 privind organizarea şi funcţionarea Regiei Autonome „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ Galaţi, cu modificările ulterioare. În temeiul actului constitutiv, AFDJ îndeplineşte funcţia de autoritate de căi navigabile pe sectorul românesc al Dunării, de la intrarea în ţară la km 1.075 până la ieşirea în Marea Neagră, pe braţul Sulina, în rada Sulina şi pe braţele navigabile ale Dunării. Conform art. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 492/2003, cu modificările ulterioare, şi regulamentului de organizare şi funcţionare prevăzut în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 492/2003, cu modificările ulterioare, AFDJ are ca obiect de activitate asigurarea adâncimilor minime de navigaţie prin dragaje de întreţinere, asigurarea semnalizării costiere şi plutitoare, efectuarea de măsurători topohidrografice, efectuarea de lucrări de construcţii şi reparaţii construcţii hidrotehnice pentru asigurarea condiţiilor de navigaţie, asigurarea efectuării pilotajului navelor maritime pe sectorul Dunării cuprins între rada Sulina şi Brăila şi în porturile situate pe acest sector, punerea la dispoziţia tuturor utilizatorilor a infrastructurii de transport naval, precum şi ducerea la îndeplinire a unor obligaţii ce revin statului român din convenţiile şi acordurile internaţionale la care România este parte şi care i-au fost încredinţate prin delegare de competenţă de către Ministerul Transporturilor. Operaţiunile de dragaj pentru asigurarea şi menţinerea gabaritelor minime ale şenalului navigabil, recomandate de Comisia Dunării, se efectuează în baza analizei făcute pe planuri de măsurători hidrografice, volumele de aluviuni necesar a fi dragate determinându-se cu programe specializate. Schimbările dinamice ale morfologiei Dunării, ca urmare a proceselor specifice ce au loc sub acţiunea apei curgătoare coroborat cu consistenţa slabă a malurilor, prezintă pe cursul inferior al Dunării o serie de particularităţi cu efecte nefavorabile asupra şenalului navigabil. Procesul de eroziune este foarte acut şi conduce la amplificarea transportului aluvionar în aval. Cauzele principale ale depunerilor masive de aluviuni cu formare de bancuri sunt: lărgirile locale ale albiei, traseul meandrat, circulaţia transversală puternică în curbe, trecerea curentului principal de la un mal la altul şi întâlnirea acestuia cu curenţii râurilor afluente sau ai celor din albia majoră în perioada inundaţiilor. Probleme deosebite pentru navigaţie sunt create de bancurile situate în traversade, care condiţionează adâncimile navigabile în timpul apelor scăzute, îngreunând astfel desfăşurarea navigaţiei. S-a constatat că, în perioada apelor mici, adâncimile la praguri scad, un număr mare de zile, sub adâncimile recomandate de Comisia Dunării. Sectorul de Dunăre cuprins între km 375 (Călăraşi) şi km 175 (Brăila), precum şi cel cuprins între km 845+500 (gura râului Timoc/Gruia) şi km 610 (amonte port Somovit/Calnovăţ) prezintă un grad ridicat de dificultate pentru navigaţia navelor şi a convoaielor fluviale, din cauza formării unor puncte critice, unde se impune efectuarea de operaţiuni susţinute de dragaj în vederea obţinerii adâncimilor minime necesare desfăşurării navigaţiei în condiţii de siguranţă, în conformitate cu Recomandările Comisiei Dunării. (a se vedea imaginea asociată)
┌──┬──────────────┬──────────┬──┬──────────┬──────────┐
│ │Punct critic │Localizare│ │Punct │Localizare│
│ │ │(km) │ │critic │(km) │
├──┼──────────────┼──────────┼──┼──────────┼──────────┤
│1 │Salcia │823-820 │13│Fermecatu │323-322 │
│ │ │ │ │amonte │ │
├──┼──────────────┼──────────┼──┼──────────┼──────────┤
│2 │Bogdan Secian │785-783 │14│Fermecatu │318-317 │
│ │ │ │ │aval │ │
├──┼──────────────┼──────────┼──┼──────────┼──────────┤
│3 │Ostrov Dobrina│761-759 │15│Cochirleni│309-304 │
├──┼──────────────┼──────────┼──┼──────────┼──────────┤
│4 │Pietrişu │758-756 │16│Cernavodă │297-295 │
├──┼──────────────┼──────────┼──┼──────────┼──────────┤
│5 │Linovo-Calafat│739-736 │17│Seimeni │292-289 │
├──┼──────────────┼──────────┼──┼──────────┼──────────┤
│6 │Păpădia-Bechet│678-675 │18│Capidava │281-279 │
├──┼──────────────┼──────────┼──┼──────────┼──────────┤
│7 │Corabia │633-626 │19│Albăneşti │276-275 │
├──┼──────────────┼──────────┼──┼──────────┼──────────┤
│8 │Calnovăţ │612-610 │20│Hârşova │252-250 │
├──┼──────────────┼──────────┼──┼──────────┼──────────┤
│9 │Turcescu │345-344 │21│Giurgeni │245-243 │
│ │ │ │ │Vadu-Oii │ │
├──┼──────────────┼──────────┼──┼──────────┼──────────┤
│10│Caragheorghe │344-342 │22│Gropeni │197-195 │
├──┼──────────────┼──────────┼──┼──────────┼──────────┤
│11│Lebăda │337-336 │23│Dunărea │191-190 │
│ │ │ │ │Veche │ │
├──┼──────────────┼──────────┼──┼──────────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │024-021 │
│12│Mârleanu │326-325 │24│Borduşani │(braţ │
│ │ │ │ │ │Borcea) │
└──┴──────────────┴──────────┴──┴──────────┴──────────┘
În sectorul fluvial, cuprins între km 375-km 175, punctele critice care necesită anual lucrări de dragaj sunt Turcescu-Caragheorghe, Fermecatu, Cochirleni, Cernavodă, Seimeni, Capidava, Albăneşti, Hârşova, Giurgeni Vadu-Oii şi Gropeni, iar în sectorul cuprins între km 845+500-km 610 sunt Salcia, Bogdan Secian, Dobrina, Pietrişu, Linovo, Bechet şi Corabia. Aceste sectoare nu sunt regularizate şi din acest motiv este necesară efectuarea dragajelor intensive de mentenanţă a şenalului navigabil, în baza măsurătorilor hidrografice. Având în vedere faptul că AFDJ nu deţine drage cu caracteristicile şi dotările necesare operării pe sectorul fluvial al Dunării, activitatea de dragaj pe acest sector a fost încredinţată, în urma unor proceduri de achiziţie publică organizate conform legii, unor operatori economici ce au în dotare utilajele necesare. Cheltuielile înregistrate de către AFDJ, în urma contractelor încheiate cu operatorii economici care efectuează activitatea de dragaj, se cifrează la 7.580.393 lei (anul 2012), 4.161.330 lei (anul 2013), 3.810.490 lei (anul 2014), 5.792.818 lei (anul 2015), 4.019.000 lei (anul 2016), 6.371.000 lei (anul 2017) şi 7.922.550 lei (anul 2018). Astfel, deşi măsurătorile hidrografice se efectuează la termen cu navele specializate de măsurători aflate în dotarea AFDJ, lucrările efective de dragaj ajung să se realizeze cu mari întârzieri, din cauza termenelor necesare organizării procedurilor de achiziţie publică a serviciilor de dragaj. Aceste întârzieri, coroborate cu producerea altor fenomene de natură hidrologică, fac adeseori imposibilă realizarea în totalitate a volumelor de dragaj necesare asigurării gabaritelor minime ale şenalului navigabil, fapt ce influenţează în mod negativ navigaţia pe sectorul fluvial al Dunării, conducând la creşterea timpilor de navigaţie şi, implicit, a cheltuielilor ce revin armatorilor/ operatorilor navelor. Pentru perioada 2019-2021, s-a estimat că sunt necesare lucrări pentru dragarea următoarelor volume: 725.000 mc - pentru sectorul cuprins între km 300 (Cernavodă) şi km 175 (Brăila), 550.000 mc - pentru sectorul cuprins între km 375 (Călăraşi) şi km 300 (Cernavodă) şi 725.000 mc - pentru sectorul cuprins între km. 845+500 (Gruia) şi km 610 (Calnovăţ), în punctele critice mai sus menţionate. Considerăm că dacă AFDJ ar avea în dotare 4 (patru) drage autopropulsate dotate cu magazie proprie pentru transportul materialului dragat şi cu caracteristici tehnice adecvate navigaţiei în zona 3 - ape interioare, toate lucrările de întreţinere a şenalului navigabil se pot realiza la timp şi cu cheltuieli mult mai reduse, cu consecinţe pozitive asupra navigaţiei şi, implicit, a creşterii traficului navelor şi a volumelor de mărfuri transportate pe Dunăre. Având în vedere cele de mai sus, este imperios necesară achiziţia, într-o primă etapă, a două drage fluviale autopropulsate, dotate cu magazie proprie pentru transportul materialului dragat, cu o capacitate minimă de 400 mc. Prin Avizul nr. 1/10 din 19.02.2019 Consiliul tehnico-economic al Ministerului Transporturilor a avizat favorabil „Nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea dotării Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos R.A. Galaţi cu două drage fluviale autopropulsate dotate cu magazie proprie pentru transportul materialului dragat“. Valoarea estimată a investiţiei este de 84.137.522 lei, inclusiv TVA, echivalentul a 18.016.600 euro (la cursul BCE din luna octombrie 2018, 1 euro = 4,67 lei), şi durata de realizare este de 22 de luni. În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, documentaţiile tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii noi, documentaţiile de avizare a lucrărilor de intervenţii, respectiv notele de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente celorlalte categorii de investiţii incluse la poziţia C „Alte cheltuieli de investiţii“ care se finanţează, potrivit legii, din fonduri publice, se aprobă de către Guvern pentru valori mai mari de 30 milioane lei. INDICATORII TEHNICO-ECONOMICI aferenţi proiectului de investiţii „Dragă fluvială autopropulsată cu magazie proprie pentru transportul materialului dragat“ Titular: Ministerul Transporturilor Beneficiar: „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ R.A. Galaţi Amplasament: Port de reşedinţă Galaţi INDICATORI TEHNICO-ECONOMICI: (a se vedea imaginea asociată) Finanţarea investiţiei Finanţarea proiectului de investiţii se realizează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie şi din alte surse de finanţare legal constituite, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.