Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 387 din 16 aprilie 2025  pentru aprobarea metodologiei privind organizarea şi funcţionarea  Programului naţional de reducere a abandonului universitar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 387 din 16 aprilie 2025 pentru aprobarea metodologiei privind organizarea şi funcţionarea Programului naţional de reducere a abandonului universitar

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 348 din 22 aprilie 2025
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 121 alin. (7) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Obiectul prezentei hotărâri îl constituie aprobarea metodologiei privind organizarea şi funcţionarea Programului naţional de reducere a abandonului universitar, denumit în continuare PNRAU, în vederea creşterii retenţiei studenţilor în mediul universitar.

    ART. 2
    (1) PNRAU este cuprins în Programul educaţie universitară şi postuniversitară, cod program 2512 din Legea bugetului de stat pe anul 2025 nr. 9/2025, şi are ca obiectiv principal reducerea semnificativă a ratei abandonului universitar în instituţiile de învăţământ superior din România.
    (2) Obiectivele PNRAU, prevăzute la art. 121 alin. (8) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se adaptează specificului fiecărei instituţii de învăţământ superior.

    ART. 3
    (1) Abandonul universitar la nivelul unui ciclu de studii universitare reprezintă ponderea studenţilor din cadrul unei generaţii care nu au reuşit să absolve studiile în termen de 2 ani peste durata legală a programului de studii urmat.
    (2) Abandonul universitar este calculat, la cererea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, de Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, Cercetării, Dezvoltării şi Inovării, în baza datelor înscrise de instituţiile de învăţământ superior în Registrul matricol unic din România, denumit în continuare RMUR, respectiv în Registrul unic naţional integrat al diplomelor şi actelor de studii, denumit în continuare RUNIDAS.
    (3) Situaţia privind abandonul universitar este prezentată anual ca parte a raportului privind starea învăţământului superior, inclusiv ca parte a procesului de monitorizare a relevanţei învăţământului superior şi de prognoză a evoluţiei acestuia în raport cu dinamica pieţei muncii, prevăzut la art. 263 din Legea nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. II
    Metodologia privind organizarea şi funcţionarea PNRAU
    ART. 4
    (1) În vederea aplicării măsurilor PNRAU, instituţiile de învăţământ superior elaborează un plan de acţiuni privind reducerea abandonului universitar, adaptat la categoriile de studenţi înmatriculaţi aflaţi în risc de abandon şi la particularităţile de risc identificate la nivelul instituţiei şi programelor de studii.
    (2) La începutul fiecărui an universitar, instituţiile de învăţământ superior organizează activităţi de orientare academică, destinate cu precădere studenţilor din anul I, care pot include:
    a) sesiuni de introducere în mediul universitar şi viaţa academică, inclusiv prin prezentări ale departamentelor, facultăţilor şi instituţiei de învăţământ superior;
    b) tururi ghidate ale infrastructurii universitare, inclusiv de suport studenţesc, din cadrul instituţiilor de învăţământ superior, în vederea familiarizării studenţilor cu facilităţile disponibile, inclusiv sălile de curs, laboratoarele, căminele, cantinele, bibliotecile, sălile de lectură, centrul de consiliere şi orientare în carieră, bazele sportive sau alte elemente de infrastructură;
    c) sesiuni de informare cu privire la desfăşurarea procesului educaţional, cerinţele academice, regulile de evaluare şi sistemele de suport academic disponibile;
    d) prezentarea măsurilor de sprijin pentru studenţi, inclusiv a serviciilor de consiliere şi orientare în carieră, cazare, alimentaţie şi sănătate, a formelor de sprijin financiar acordate de instituţie, a oportunităţilor de voluntariat şi a altor facilităţi disponibile;
    e) activităţi sociale pentru a ajuta studenţii să cunoască alţi colegi, să îşi facă prieteni şi să se integreze în comunitatea universitară;
    f) sesiuni de informare despre resursele şi serviciile oferite de biblioteci, cum ar fi accesul la cărţi, articole ştiinţifice, baze de date digitale, programe de instruire în utilizarea eficientă a resurselor academice şi asistenţă în cercetare.


    ART. 5
    (1) Instituţiile de învăţământ superior implementează măsuri specifice, corelate cu măsurile prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, pentru identificarea timpurie a studenţilor aflaţi în risc de abandon, inclusiv prin utilizarea de instrumente de monitorizare şi evaluare a progresului academic.
    (2) Prin PNRAU pot fi susţinute:
    a) organizarea unor târguri de cariere pentru studenţi şi absolvenţi, în colaborare cu partenerii instituţionali şi economici ai instituţiilor de învăţământ superior, în vederea facilitării accesului la stagii de practică, internship şi locuri de muncă;
    b) dezvoltarea de programe de consiliere academică şi psihologică, menite să sprijine studenţii în dificultate şi să le ofere sprijin în vederea îmbunătăţirii performanţei academice şi gestionării stresului;
    c) funcţionarea în cadrul instituţiilor de învăţământ superior a centrelor de consiliere şi orientare în carieră, denumite în continuare CCOC, şi formarea continuă a resursei umane în vederea consilierii studenţilor aflaţi în risc de abandon universitar;
    d) dezvoltarea sentimentului de apartenenţă la comunitatea universitară în rândul studenţilor, inclusiv prin încurajarea acestora să se implice în activităţi de voluntariat, şi sprijinirea şi recunoaşterea acţiunilor acestora de către instituţia de învăţământ superior;
    e) desfăşurarea de cursuri remediale diverse şi adaptate nevoilor studenţilor;
    f) îmbunătăţirea condiţiilor în campusurile universitare, inclusiv în sinergie cu obiectivele de investiţii din cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă, precum şi crearea sau dezvoltarea spaţiilor comune de învăţare, a spaţiilor de recreere şi a sălilor de lectură;
    g) înfiinţarea de centre de cercetare în care studenţii să fie implicaţi în activităţi specifice pregătirii academice, ce pot aduce venituri;
    h) implementarea de programe de mentorat şi tutoriat, prin care studenţii din ani de studii mai mari şi cadrele didactice vor oferi sprijin şi îndrumare studenţilor nou-veniţi sau celor care întâmpină dificultăţi academice.

    (3) Susţinerea studenţilor netradiţionali în vederea integrării optime în mediul universitar, respectiv a reînmatriculării în cadrul unei instituţii de învăţământ superior se poate realiza prin:
    a) consultarea studenţilor în vederea stabilirii unor opţiuni flexibile de programare a cursurilor, respectiv de participare în sistem online sau hibrid, raportat la studenţii care au responsabilităţi de muncă sau familiale;
    b) consiliere academică şi profesională particularizată la nevoile acestora, inclusiv prin oferirea de sprijin în vederea gestionării timpului, prioritizarea sarcinilor de lucru şi îndeplinirea cerinţelor academice, în vederea finalizării studiilor universitare;
    c) servicii de îngrijire a copiilor în campusurile universitare sau parteneriate cu creşe şi grădiniţe locale, pentru a sprijini studenţii care sunt părinţi;
    d) aplicarea politicilor de recunoaştere a creditelor anterioare şi a experienţei de muncă relevante pentru programul de studii ales;
    e) realizarea unor grupuri de suport pentru studenţii netradiţionali, facilitând schimbul de experienţe şi sprijin reciproc.


    ART. 6
    (1) Finanţarea măsurilor prevăzute în PNRAU se asigură prin bugetul Ministerului Educaţiei şi Cercetării din sume alocate de la bugetul de stat şi din fonduri europene nerambursabile, în limita sumelor alocate şi cu respectarea prevederilor şi regulilor de eligibilitate stabilite la nivelul programului.
    (2) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, regulile de eligibilitate în cadrul PNRAU se stabilesc prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (3) Instituţiile de învăţământ superior pot accesa finanţări suplimentare prin proiecte şi parteneriate cu sectorul privat şi organizaţii neguvernamentale, în scopul dezvoltării şi extinderii programelor de suport pentru studenţi.

    CAP. III
    Dispoziţii finale
    ART. 7
    (1) Ministerul Educaţiei şi Cercetării, în colaborare cu Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior şi Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, Cercetării, Dezvoltării şi Inovării, monitorizează implementarea şi eficienţa PNRAU.
    (2) Instituţiile de învăţământ superior raportează anual progresul şi rezultatele măsurilor adoptate, inclusiv date privind rata abandonului universitar şi impactul programelor de suport.

    ART. 8
    (1) Prin implementarea PNRAU, Ministerul Educaţiei şi Cercetării încurajează parteneriatele interuniversitare şi colaborările cu institute de cercetare, instituţii publice, operatori economici şi alte entităţi relevante pentru dezvoltarea şi implementarea unor programe inovative de reducere a abandonului universitar.
    (2) Implementarea măsurilor privind combaterea fenomenului de abandon universitar se poate realiza cu consultarea şi implicarea studenţilor, prin organizarea de dezbateri şi grupuri de lucru dedicate problemelor şi nevoilor studenţilor aflaţi în risc de abandon.

    ART. 9
    Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, Cercetării, Dezvoltării şi Inovării, instituţiile de învăţământ superior, Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior duc la îndeplinire măsurile specifice domeniului lor de activitate necesare pentru punerea în aplicare a PNRAU.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Viceprim-ministru, ministrul finanţelor,
                    Tánczos Barna
                    Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
                    Marian-Cătălin Predoiu
                    Ministrul educaţiei şi cercetării,
                    Daniel-Ovidiu David

    Bucureşti, 16 aprilie 2025.
    Nr. 387.
    ANEXA 1

    MĂSURI
    din cadrul Programului naţional de reducere a abandonului universitar

┌────┬─────────────────┬───────────────┐
│Nr. │Măsura │Finanţare │
│crt.│ │ │
├────┼─────────────────┼───────────────┤
│ │Elaborarea unei │ │
│ │analize privind │Finanţare din │
│ │limitele valorice│fonduri externe│
│ │(în urma │nerambursabile,│
│ │analizelor │în limita │
│ │longitudinale) ce│sumelor alocate│
│ │vor fi │şi cu │
│1 │considerate risc │respectarea │
│ │de abandon │prevederilor şi│
│ │universitar în │regulilor de │
│ │vederea │eligibilitate │
│ │dezvoltării │stabilite la │
│ │mecanismului de │nivelul │
│ │avertizare │programului │
│ │timpurie la nivel│ │
│ │naţional │ │
├────┼─────────────────┼───────────────┤
│ │Analiza riscului │Finanţare din │
│ │de abandon │fonduri externe│
│ │universitar şi a │nerambursabile,│
│ │ratei privind │în limita │
│ │abandonul │sumelor alocate│
│ │universitar şi │şi cu │
│2 │afişarea la nivel│respectarea │
│ │naţional, │prevederilor şi│
│ │regional şi la │regulilor de │
│ │nivel de │eligibilitate │
│ │instituţie de │stabilite la │
│ │învăţământ │nivelul │
│ │superior │programului │
├────┼─────────────────┼───────────────┤
│ │ │Finanţare din │
│ │ │fonduri externe│
│ │Dezvoltarea unui │nerambursabile,│
│ │sistem de │în limita │
│ │monitorizare a │sumelor alocate│
│ │riscului de │şi cu │
│3 │abandon la │respectarea │
│ │nivelul │prevederilor şi│
│ │instituţiilor de │regulilor de │
│ │învăţământ │eligibilitate │
│ │superior │stabilite la │
│ │ │nivelul │
│ │ │programului │
├────┼─────────────────┼───────────────┤
│ │ │Finanţare din │
│ │ │fonduri externe│
│ │ │nerambursabile,│
│ │ │în limita │
│ │Publicarea unui │sumelor alocate│
│ │raport naţional │şi cu │
│4 │detaliat privind │respectarea │
│ │abandonul │prevederilor şi│
│ │universitar │regulilor de │
│ │ │eligibilitate │
│ │ │stabilite la │
│ │ │nivelul │
│ │ │programului │
├────┼─────────────────┼───────────────┤
│ │Susţinerea │ │
│ │schimbului de │ │
│ │bune practici │ │
│ │între │ │
│ │instituţiile de │ │
│ │învăţământ │ │
│ │superior │ │
│ │Elaborarea unui │ │
│ │set de bune │Finanţare din │
│ │practici/modele │fonduri externe│
│ │de măsuri de │nerambursabile,│
│ │reducere a │în limita │
│ │abandonului │sumelor alocate│
│ │universitar, │şi cu │
│ │organizarea de │respectarea │
│5 │evenimente în │prevederilor şi│
│ │vederea creării │regulilor de │
│ │unei comunităţi │eligibilitate │
│ │de experţi locali│stabilite la │
│ │/profesori/ │nivelul │
│ │consilieri, │programului │
│ │centrată pe │Bugetul de stat│
│ │subiectul │ │
│ │abandonului, │ │
│ │organizarea de │ │
│ │evenimente pentru│ │
│ │distribuirea şi │ │
│ │promovarea │ │
│ │modelelor de bune│ │
│ │practici la nivel│ │
│ │local │ │
├────┼─────────────────┼───────────────┤
│ │Dezvoltarea de │ │
│ │materiale │ │
│ │informative la │ │
│ │nivel naţional cu│ │
│ │privire la │ │
│ │facilităţile │ │
│ │oferite │ │
│ │studenţilor de │Finanţare din │
│ │Ministerul │fonduri externe│
│ │Educaţiei şi │nerambursabile,│
│ │Cercetării şi de │în limita │
│ │instituţiile de │sumelor alocate│
│ │învăţământ │şi cu │
│6 │superior │respectarea │
│ │Materialele cu │prevederilor şi│
│ │privire la oferta│regulilor de │
│ │educaţională şi │eligibilitate │
│ │serviciile │stabilite la │
│ │sociale de │nivelul │
│ │sprijin pentru │programului │
│ │studenţii din │Bugetul de stat│
│ │categorii │ │
│ │defavorizate vor │ │
│ │putea fi │ │
│ │distribuite │ │
│ │inclusiv în │ │
│ │unităţile de │ │
│ │învăţământ. │ │
├────┼─────────────────┼───────────────┤
│ │Dezvoltarea de │ │
│ │analize de │ │
│ │politici privind │ │
│ │îmbunătăţirea │ │
│ │cadrului │ │
│ │legislativ în │ │
│ │vederea │ │
│ │combaterii │ │
│ │fenomenului de │ │
│ │abandon │ │
│ │universitar: │ │
│ │a) opţiunile de │ │
│ │politici care să │ │
│ │vizeze │Finanţare din │
│ │recuperarea │fonduri externe│
│ │studenţilor care │nerambursabile,│
│ │nu şi-au │în limita │
│ │finalizat la timp│sumelor alocate│
│ │studiile - │şi cu │
│ │program-tip „A │respectarea │
│7 │doua şansă“; │prevederilor şi│
│ │b) posibile │regulilor de │
│ │modele de │eligibilitate │
│ │adaptare a │stabilite la │
│ │actualelor │nivelul │
│ │politici sociale │programului │
│ │la specificul │Bugetul de stat│
│ │local (valorile │ │
│ │riscurilor de │ │
│ │abandon); │ │
│ │c) motivele │ │
│ │abandonului │ │
│ │universitar; │ │
│ │d) analiza │ │
│ │privind calitatea│ │
│ │serviciilor │ │
│ │oferite de │ │
│ │centrele de │ │
│ │consiliere şi │ │
│ │orientare în │ │
│ │carieră │ │
├────┼─────────────────┼───────────────┤
│ │Implementarea │ │
│ │unor măsuri de │Finanţare din │
│ │combatere a │fonduri externe│
│ │abandonului │nerambursabile,│
│ │universitar: │în limita │
│ │acordarea de │sumelor alocate│
│ │burse speciale │şi cu │
│ │pentru combaterea│respectarea │
│8 │fenomenului de │prevederilor şi│
│ │abandon │regulilor de │
│ │universitar şi │eligibilitate │
│ │oferirea de │stabilite la │
│ │consiliere │nivelul │
│ │studenţilor │programului │
│ │aflaţi în risc de│Bugetul de stat│
│ │abandon │ │
│ │universitar │ │
├────┼─────────────────┼───────────────┤
│ │ │Finanţare din │
│ │Analiza │fonduri externe│
│ │impactului │nerambursabile,│
│ │măsurilor de │în limita │
│ │combatere a │sumelor alocate│
│ │abandonului │şi cu │
│9 │universitar, în │respectarea │
│ │special al │prevederilor şi│
│ │politicii de │regulilor de │
│ │acordare a │eligibilitate │
│ │burselor sociale │stabilite la │
│ │şi a consilierii │nivelul │
│ │ │programului │
│ │ │Bugetul de stat│
├────┼─────────────────┼───────────────┤
│ │Actualizarea │ │
│ │modulelor de │ │
│ │interconectare │ │
│ │Registrul │ │
│ │matricol unic din│ │
│ │România/Registrul│ │
│ │unic naţional │ │
│ │integrat al │ │
│ │diplomelor şi │ │
│ │actelor de studii│ │
│ │RMUR/RUNIDAS - │ │
│ │Sistemul │ │
│ │informatic │ │
│ │integrat al │ │
│ │învăţământului │ │
│ │din România în │Finanţare din │
│ │vederea preluării│fonduri externe│
│ │automate a │nerambursabile,│
│ │datelor privind │în limita │
│ │situaţia şcolară │sumelor alocate│
│ │a studenţilor din│şi cu │
│ │perioada │respectarea │
│10 │învăţământului │prevederilor şi│
│ │liceal şi │regulilor de │
│ │rezultatele de la│eligibilitate │
│ │examenul de │stabilite la │
│ │bacalaureat şi │nivelul │
│ │dezvoltarea unui │programului │
│ │modul al │Bugetul de stat│
│ │instrumentului de│ │
│ │monitorizare care│ │
│ │calculează │ │
│ │automat │ │
│ │indicatorii │ │
│ │privind tranziţia│ │
│ │către │ │
│ │învăţământul │ │
│ │superior la nivel│ │
│ │naţional, │ │
│ │regional şi la │ │
│ │nivel de unitate │ │
│ │de învăţământ/ │ │
│ │instituţie de │ │
│ │învăţământ │ │
│ │superior │ │
├────┼─────────────────┼───────────────┤
│ │ │Finanţare din │
│ │Implementarea de │fonduri externe│
│ │activităţi în │nerambursabile,│
│ │vederea │în limita │
│ │facilitării │sumelor alocate│
│ │tranziţiei la │şi cu │
│11 │studiile │respectarea │
│ │universitare, │prevederilor şi│
│ │începând cu clasa│regulilor de │
│ │a XI-a (primul │eligibilitate │
│ │student din │stabilite la │
│ │familie) │nivelul │
│ │ │programului │
│ │ │Bugetul de stat│
├────┼─────────────────┼───────────────┤
│ │Implementarea de │Finanţare din │
│ │activităţi de │fonduri externe│
│ │prevenire şi │nerambursabile,│
│ │combatere a │în limita │
│ │abandonului │sumelor alocate│
│ │universitar în │şi cu │
│12 │rândul │respectarea │
│ │studenţilor │prevederilor şi│
│ │proveniţi din │regulilor de │
│ │medii şi grupuri │eligibilitate │
│ │dezavantajate │stabilite la │
│ │(primul student │nivelul │
│ │din familie) │programului │
│ │ │Bugetul de stat│
├────┼─────────────────┼───────────────┤
│ │Facilitarea │ │
│ │accesului la │Finanţare din │
│ │instituţiile de │fonduri externe│
│ │învăţământ │nerambursabile,│
│ │superior, │în limita │
│ │inclusiv prin │sumelor alocate│
│ │achiziţia de │şi cu │
│ │echipamente IT şi│respectarea │
│13 │dezvoltarea de │prevederilor şi│
│ │instrumente │regulilor de │
│ │specifice │eligibilitate │
│ │proceselor │stabilite la │
│ │educaţionale care│nivelul │
│ │includ studenţi │programului │
│ │cu dizabilităţi │Bugetul de stat│
│ │(primul student │ │
│ │din familie) │ │
└────┴─────────────────┴───────────────┘


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016