Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naţionale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/248 din 12.09.2019,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Senatul României notează:
a) progresele considerabile ale Greciei în ceea ce priveşte finalizarea punerii în aplicare a angajamentelor sale specifice în materie de reformă care trebuiau îndeplinite până la sfârşitul anului 2018:
(i) adoptarea bugetului pentru 2019, care ar trebui să atingă un obiectiv de excedent primar de 3,5 % din PIB;
(ii) neacumularea de arierate nete, deşi mai sunt încă necesare eforturi suplimentare pentru a se lichida stocul de arierate acumulate şi pentru a se evita crearea de noi arierate;
(iii) deschiderea unei mase critice de centre de asistenţă medicală primară (TOMY);
(iv) finalizarea unor etape importante în vederea asigurării unor achiziţii publice centralizate în domeniul asistenţei medicale;
(v) relaxarea controalelor asupra capitalului, în conformitate cu foaia de parcurs convenită;
(vi) definirea şi adoptarea strategiei de cesionare pentru Fondul elen pentru stabilitate financiară (HFSF), implicarea potenţială a autorităţilor în etapa finală de cesionare fiind încă în curs de analiză;
(vii) adoptarea legislaţiei necesare pentru acordarea autorizaţiilor pentru investiţii;
(viii) revizuirea salariului minim în strictă conformitate cu procedura prevăzută de lege, deşi amploarea creşterii creează riscuri pentru ocuparea forţei de muncă şi pentru competitivitate;
(ix) finalizarea primei etape a proiectului privind e-justiţia;
(x) implementarea planului strategic pentru Corporaţia Elenă pentru Active şi Participaţii (HCAP);
(xi) restructurarea filialei imobiliare ETAD şi lansarea implementării mecanismului de coordonare pentru întreprinderile de stat care ţin de HCAP, având în vedere întârzierile înregistrate în ceea ce priveşte transferul Centrului olimpic (OAKA);
(xii) actualizarea planului de dezvoltare a activelor al agenţiei pentru privatizare (TAIPED), finalizarea principalelor licitaţii de privatizare, inclusiv cea a reţelei de transport al gazelor (DESFA) şi extinderea concesionării Aeroportului Internaţional din Atena, precum şi finalizarea etapelor principale legate de proiectul Hellinikon;
(xiii) autorităţile au convenit cu Comisia asupra modalităţilor de realizare a unei evaluări independente a procesului de numire a secretarilor administrativi şi a directorilor generali până la mijlocul anului 2019 şi au adoptat acte legislative importante pentru a îmbunătăţi planificarea recrutării în sectorul public şi corelarea planului multianual de angajare cu Strategia bugetară pe termen mediu (SBTM);
b) întârzierea finalizării unei serii de angajamente specifice în materie de reformă:
(i) măsuri în domeniul administrării veniturilor, al stabilităţii financiare, al energiei, privatizării şi al administraţiei publice;
(ii) anumite etape tehnice (restructurarea companiei de gaze DEPA, autostrada Egnatia, numirile din cadrul HFSF);
(iii) alte chestiuni aflate încă la stadiul de discuţii de fond (administrarea veniturilor publice, cesionarea centralelor pe bază de lignit, sectorul financiar, inclusiv protecţia reşedinţei primare);
c) ridicarea unor semne de întrebare cu privire la direcţia şi realizarea reformelor pe termen mediu:
(i) nivelul de ambiţie în abordarea provocărilor bugetare structurale rămase şi în ceea ce priveşte evitarea creării de noi riscuri bugetare care ar putea rezulta din hotărârile judecătoreşti, din recrutările din sectorul public şi din modificările potenţiale ale sistemelor de plată în tranşe a datoriilor fiscale şi de asigurări sociale;
(ii) ritmul progreselor şi prioritatea acordată măsurilor necesare pentru asigurarea solidităţii şi rezilienţei sectorului bancar, în special în ceea ce priveşte calitatea activelor;
(iii) angajamentul de a garanta competitivitatea salarială pe termen mediu şi de a crea un mediu cu adevărat favorabil activităţilor economice şi investiţiilor;
d) alte evoluţii luate în considerare:
(i) veniturile publice;
(ii) furnizarea de actualizări relevante privind măsurile de sprijinire a rezoluţiei creditelor neperformante şi a stabilităţii sectorului bancar (licitaţii electronice, garanţii de stat, plan de acţiune privind insolvenţa gospodăriilor);
(iii) adoptarea legislaţiei primare şi angajarea de a adopta în curând legislaţie secundară cu privire la un nou sistem de protecţie a reşedinţei primare;
(iv) luarea măsurilor necesare pentru ocuparea posturilor vacante din cadrul HFSF;
(v) relansarea procedurii de ofertare pentru cesionarea unei părţi a capacităţii de producţie de energie electrică pe bază de lignit a Public Power Corporation;
(vi) adoptarea legislaţiei necesare pentru restructurarea DEPA;
(vii) luarea măsurilor pentru a elimina obstacolele care împiedicau tranzacţia referitoare la Egnatia;
(viii) adoptarea unor serii de măsuri pentru a accelera reforma administraţiei publice.
ART. 2
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 18 septembrie 2019, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE SENATULUI
TEODOR-VIOREL MELEŞCANU
Bucureşti, 18 septembrie 2019.
Nr. 38.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: