Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 35 din 6 februarie 2025 privind aprobarea procedurii de aplicare a mecanismului de stabilire şi actualizare a salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 111 din 6 februarie 2025
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 164 alin. (3) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
(1) Prezenta hotărâre reglementează procedura de stabilire şi aplicare a mecanismului de stabilire şi actualizare a salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
(2) În vederea stabilirii şi/sau actualizării anuale a salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, procedura prevăzută la art. 164 alin. (3) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică de către Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale.
(3) În aplicarea prevederilor alin. (2), Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale beneficiază de expertiza unei instituţii de cercetare specializate în analiza şi evaluarea de impact a politicilor din domeniul pieţei muncii, contractată în condiţiile legii.
ART. 2
În aplicarea prezentei proceduri, Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale are următoarele atribuţii:
a) stabilirea, implementarea, monitorizarea şi evaluarea mecanismului de stabilire, actualizare şi evaluare a gradului de adecvare a salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată;
b) prezentarea Raportului anual privind actualizarea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată realizat de instituţia de cercetare specializată în analiza şi evaluarea de impact a politicilor din domeniul pieţei muncii, prevăzută la art. 1 alin. (3), şi înaintarea recomandării ministerului către Consiliul Naţional Tripartit pentru Dialog Social în vederea stabilirii şi actualizării valorii salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
ART. 3
Raportul anual privind actualizarea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată conţine:
a) actualizarea anuală a valorilor indicatorilor socioeconomici stabiliţi pentru ajustarea salariului minim, conform setului de criterii, şi a valorilor indicatorilor pentru monitorizarea şi evaluarea impactului asupra mediului economic şi social stabiliţi potrivit prezentei hotărâri;
b) monitorizarea efectelor salariului minim şi evaluarea impactului real ex post asupra pieţei forţei de muncă şi asupra mediului economic şi social;
c) calculul valorilor actualizate ale salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată în baza formulei prevăzute la art. 5 şi evaluarea gradului de adecvare a salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, în funcţie de nivelul orientativ de 47%-52% al ponderii salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată în câştigul salarial mediu brut;
d) evaluarea ex ante a impactului ajustării salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată pe baza formulei de actualizare asupra mediului economic şi social prin metode statistice şi econometrice avansate.
ART. 4
(1) Criteriile avute în vedere pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată sunt cele prevăzute la art. 164 alin. (4) lit. b) din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
(2) Setul de indicatori necesari stabilirii/actualizării salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată sunt: rata inflaţiei anuale prognozate, produsul intern brut, denumit în continuare PIB, prognozat, populaţia ocupată prognozată şi câştigul salarial mediu brut lunar prognozat.
(3) Setul de indicatori pentru evaluarea anuală a impactului salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată sunt: rata sărăciei în muncă, rata sărăciei în rândul salariaţilor, rata sărăciei în rândul salariaţilor remuneraţi la nivelul salariului minim, rata sărăciei relative, inegalitatea distribuţiei salariale, indicele inegalităţii veniturilor, rata de ocupare total, pe grupele de vârstă: 15-24 ani, 25-54 ani, 55-64 ani şi pe sexe, costul unitar al muncii şi cifra de afaceri pe sectoare de activitate.
(4) Pentru aplicarea mecanismului de stabilire şi actualizare a salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată următoarele instituţii furnizează Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale datele necesare, după cum urmează:
a) Institutul Naţional de Statistică furnizează următorii indicatori: câştigul salarial mediu brut lunar, PIB, populaţia ocupată, indicele preţurilor de consum, denumit în continuare IPC, rata sărăciei relative, rata sărăciei în muncă, rata sărăciei în rândul salariaţilor , indicele inegalităţii veniturilor, rata de ocupare total, pe grupele de vârstă: 15-24 ani, 25-54 ani, 55-64 ani şi pe sexe, cifra de afaceri pe sectoare de activitate şi productivitatea muncii;
b) Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, denumită în continuare CNSP, furnizează următorii indicatori: rata inflaţiei anuale prognozate, PIB anual prognozat, populaţia ocupată anuală prognozată, câştigul salarial mediu brut lunar prognozat.
(5) Pentru stabilirea indicatorilor prognozaţi se vor utiliza indicatorii din prognoza interimară de toamnă a Comisiei Naţionale de Strategie şi Prognoză, care va fi pusă la dispoziţia Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale până la data de 10 octombrie a anului curent.
ART. 5
(1) Salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată se stabileşte şi se actualizează anual cu suma dintre rata medie anuală a inflaţiei prognozate şi rata de creştere reală anuală a productivităţii muncii prognozate, conform formulei: (a se vedea imaginea asociată)
(a se vedea imaginea asociată)
(2) În înţelesul prezentei hotărâri, expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) salariul de bază minim brut_t + 1: salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată actualizat pentru anul următor;
b) salariul de bază minim brut_t: salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată în vigoare, aferent anului curent;
c) rata medie anuală a inflaţiei se calculează scăzând 100 din indicele mediu anual al preţurilor de consum, care măsoară evoluţia de ansamblu a preţurilor mărfurilor cumpărate şi a tarifelor serviciilor utilizate de către populaţie în anul curent faţă de anul precedent conform Ordinului preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 14/2007 privind metodologia anchetei statistice a preţurilor de consum al populaţiei;
d) rata inflaţiei_t + 1/t: rata medie anuală a inflaţiei prognozată de Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză pentru anul următor faţă de anul curent;
e) productivitatea muncii prognozată se calculează ca raport între produsul intern brut prognozat şi populaţia ocupată prognozată, indicatori furnizaţi de Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză;
f) rata de creştere reală anuală a productivităţii muncii_t + 1/t se calculează pe baza productivităţii muncii prognozate pentru anul următor faţă de productivitatea muncii prognozată pentru anul curent, utilizând valori reale pentru produsul intern brut;
g) câştigul salarial mediu brut lunar reprezintă media la nivel naţional a sumelor brute plătite salariaţilor de către agenţii economici în perioada de referinţă, cuprinzând: sumele brute plătite din fondul de salarii pentru timpul lucrat şi pentru timpul nelucrat, sumele brute plătite din fondul de salarii sub forma drepturilor în natură şi ajutoarelor băneşti, sumele brute acordate salariaţilor, ca stimulente, din profitul net al unităţii, sumele brute plătite din alte fonduri decât din fondul de salarii, conform Ordinului preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 614/2008 privind metodologia cercetării statistice pentru costul forţei de muncă;
h) câştigul salarial mediu brut lunar prognozat reprezintă câştigul salarial mediu brut lunar prognozat pentru anul următor de Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză;
i) produsul intern brut este egal cu suma valorilor adăugate brute ale diferitelor sectoare instituţionale sau ale diferitelor ramuri de activitate, la care se adaugă impozitele şi se scad subvenţiile pe produse care nu sunt repartizate pe sectoare şi ramuri de activitate, conform Ordinului preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 193/2009 privind stabilirea Metodologiei de elaborare a conturilor naţionale nefinanciare în România;
j) populaţia ocupată, conform Ordinului preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 147/2021 privind aprobarea metodologiei cercetării statistice Ancheta forţei de muncă în gospodării (AMIGO), cuprinde persoanele cu vârste cuprinse între 15 şi 89 de ani, în ani împliniţi, la sfârşitul săptămânii de referinţă, care în cursul săptămânii de referinţă se încadrau în una din următoarele categorii:
(i) persoane care în cursul săptămânii de referinţă au lucrat cel puţin 1 oră contra plată sau pentru obţinerea unui profit, inclusiv lucrătorii familiali care colaborează la întreprinderea familială;
(ii) persoane care au un loc de muncă sau o întreprindere şi care au fost temporar absente de la lucru în cursul săptămânii de referinţă, dar au avut o legătură formală cu locul de muncă, în condiţiile în care următoarele grupuri au avut o legătură formală cu locul de muncă: (I) persoanele absente de la lucru din cauza concediilor de odihnă, a organizării timpului de lucru, a concediilor medicale, a concediului de maternitate sau de paternitate; (II) persoanele aflate la cursuri de formare profesională pentru locul de muncă; (III) persoanele aflate în concediu pentru creşterea copilului, care primesc şi/sau au dreptul la un venit sau la prestaţii legate de locul de muncă sau al căror concediu pentru creşterea copilului ar trebui să dureze cel mult 3 luni; (IV) lucrători sezonieri în extrasezon, în cazul în care îndeplinesc în continuare cu regularitate sarcini şi îndatoriri pentru locul de muncă sau pentru întreprindere, excluzând îndeplinirea obligaţiilor legale sau administrative; (V) persoanele absente temporar de la lucru din alte motive, în cazul în care durata preconizată a absenţei este de maximum 3 luni;
(iii) persoane care produc bunuri agricole destinate în cea mai mare parte vânzării sau schimbului în natură;
(iv) persoanele care lucrează în domeniul producţiei proprii, lucrătorii voluntari, stagiarii neremuneraţi şi persoanele implicate în alte forme de muncă nu sunt incluse în categoria persoanelor ocupate pe baza acestor activităţi.
(3) În cazul în care rata medie anuală a inflaţiei prognozate, utilizată pentru stabilirea salariului minim prevăzut la alin. (1), indică o modificare mai mică de 1%, salariul de bază minim brut garantat în plată se actualizează doar cu rata de creştere reală anuală a productivităţii muncii prognozate, conform prevederilor alin. (1).
(4) În situaţia în care atât rata medie anuală a inflaţiei prognozate, cât şi rata de creştere reală a productivităţii muncii prognozate indică modificări anuale de sub 1%, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată rămâne cel puţin la nivelul anului curent.
(5) După actualizarea valorii salariului de bază minim brut garantat în plată conform alin. (1), (3) şi (4), se calculează noul raport dintre salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată actualizat şi câştigul salarial mediu brut lunar prognozat pentru anul următor.
(6) Valoarea obţinută pentru acest raport se compară cu nivelul orientativ între 47%-52% al indicatorului de referinţă pentru evaluarea gradului de adecvare prevăzut la art. 164 alin. (4) lit. e) din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
(7) Dacă raportul dintre valoarea salariului de bază minim brut garantat în plată aplicând formula de la alin. (1) şi câştigul salarial mediu brut lunar prognozat este mai mic de 52% se negociază în cadrul Consiliului Naţional Tripartit pentru Dialog Social între limitele nivelului orientativ al indicatorului de referinţă pentru evaluarea gradului de adecvare prevăzut la art. 164 alin. (4) lit. e) din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 6
Corespondenţa dintre formula de calcul pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată prevăzută la art. 5 alin. (1) şi criteriile stabilite la art. 4 alin. (1) este următoarea:
a) puterea de cumpărare a salariilor minime luând în considerare costul vieţii se regăseşte în formula de calcul prin rata inflaţiei;
b) nivelul general al salariilor şi distribuţia acestora se regăsesc în formula de calcul prin raportul dintre salariul de bază minim brut şi câştigul salarial mediu brut lunar;
c) rata de creştere a salariilor se regăseşte în formula de calcul prin evoluţia câştigului salarial mediu brut lunar avut în vedere ca numitor în raportul dintre salariul de bază minim brut şi câştigul salarial mediu brut lunar;
d) nivelurile şi evoluţiile productivităţii pe termen lung se regăsesc în formula de calcul prin rata de creştere reală a productivităţii muncii.
ART. 7
Calendarul anual de implementare şi de funcţionare a mecanismului de stabilire a salariului minim are în vedere, în coordonare şi cooperare interinstituţională, următoarele etape:
a) stabilirea obiectivelor cercetării cu consultarea partenerilor sociali în Comisia de dialog social din cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale până în luna mai a anului curent;
b) colectarea datelor necesare monitorizării şi evaluării impactului de la Institutul Naţional de Statistică până la sfârşitul lunii septembrie a anului curent, pentru datele aferente anului precedent, şi de la Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză până în luna august a anului curent;
c) analiza indicatorilor socioeconomici, a scenariilor şi a evaluării de impact ex ante şi ex post şi elaborarea Raportului anual privind actualizarea salariului minim până la data de 20 octombrie a anului curent;
d) diseminarea rezultatelor Raportului anual privind actualizarea salariului minim şi propunerea de scenarii de majorare a salariului minim către partenerii sociali în luna octombrie a anului curent;
e) consultări/negocieri tripartite în cadrul Consiliul Naţional Tripartit pentru Dialog Social privind majorarea salariului minim în luna octombrie a anului curent;
f) decizia privind noul nivel al salariului minim, precum şi pregătirea documentelor hotărârii Guvernului privind majorarea salariului minim în luna noiembrie a anului curent, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie a anului următor aplicării etapelor de la lit. a)-e).
Prezenta hotărâre transpune parţial art. 5 alin. (1), art. 5 alin. (2) lit. d), art. 5 alin. (4), art. 5 alin. (6) şi art. 7 partea introductivă, art. 7 lit. d) şi art. 7 lit. e) ale Directivei (UE) 2022/2.041 a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 octombrie 2022 privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 275 din 25 octombrie 2022.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Viceprim-ministru, ministrul finanţelor,
Tánczos Barna
Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale,
Simona Bucura-Oprescu
Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
Marcel-Ioan Boloş
Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului şi turismului,
Bogdan-Gruia Ivan
Şeful Cancelariei Prim-Ministrului,
Ştefan-Radu Oprea
Ministrul afacerilor externe,
Emilian-Horaţiu Hurezeanu
Bucureşti, 6 februarie 2025.
Nr. 35.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: