Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 34 din 14 mai 2024 privind adoptarea opiniei referitoare la propunerea de regulament al Parlamentului European şi al Consiliului privind consolidarea cooperării poliţieneşti în ceea ce priveşte prevenirea, depistarea şi investigarea introducerii ilegale de migranţi şi a traficului de persoane, precum şi privind consolidarea sprijinului acordat de Europol pentru prevenirea şi combaterea unor astfel de infracţiuni şi de modificare a Regulamentului (UE) 2016/794 - COM (2023) 754 şi propunerea de directivă a Parlamentului European şi a Consiliului de stabilire a unor norme minime de prevenire şi combatere a facilitării intrării, tranzitului şi şederii neautorizate în Uniune şi de înlocuire a Directivei 2002/90/CE a Consiliului şi a Deciziei-cadru 2002/946/JAI a Consiliului - COM (2023) 755
EMITENT: Camera Deputaţilor PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024
În temeiul prevederilor art. 67 şi ale art. 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 164-189 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat, cu modificările ulterioare,
Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.
ARTICOL UNIC
Luând în considerare Opinia nr. 4c-22/294, adoptată de Comisia pentru afaceri europene, în şedinţa din 30 aprilie 2024, Camera Deputaţilor:
1. susţine modernizarea cadrului juridic al Uniunii în domeniul combaterii introducerii ilegale de migranţi şi recunoaşte caracterul dezumanizant, care pune în pericol vieţi omeneşti pentru obţinerea de profit, şi dimensiunea inerent transfrontalieră a acestei forme grave de criminalitate, care reclamă un răspuns ferm şi convingător;
2. consideră că noile iniţiative - propunerea de directivă privind prevenirea şi combaterea facilitării intrării, tranzitului şi şederii neautorizate în Uniune şi, respectiv, propunerea de regulament de consolidare a cooperării poliţieneşti în privinţa introducerii ilegale de migranţi şi a traficului de persoane - trebuie aliniate cadrului legislativ aferent Pactului privind migraţia şi azilul;
3. în privinţa propunerii de directivă, susţine clarificarea infracţiunilor care ar trebui incriminate şi promovarea armonizării sancţiunilor. Este de acord cu constatarea potrivit căreia nivelurile sancţiunilor prevăzute prin viitoarea directivă trebuie să reflecte gravitatea formelor infracţiunilor şi valorile sociale apărate;
4. subliniază importanţa unei distincţii clare dintre facilitarea migraţiei ilegale şi ajutorul umanitar. Cere asigurarea protecţiei drepturilor migranţilor şi asistenţei acordate lor, în special celor aflaţi în situaţii vulnerabile;
5. solicită clarificări privind raporturile dintre acţiunile de instigare publică a imigraţiei ilegale înspre Uniune, care urmează a fi incriminate prin viitoarea directivă, şi aşa-numiţii factori de atracţie a acestei forme de migraţie, precum şi în legătură cu posibilitatea de utilizare a instrumentelor existente în dreptul Uniunii pentru eliminarea conţinutului ilegal online referitor la instigarea publică a imigraţiei ilegale înspre Uniune;
6. salută extinderea competenţei jurisdicţionale a statelor membre ale Uniunii pentru a putea sancţiona activităţile de introducere ilegală de migranţi săvârşite în afara jurisdicţiei lor;
7. atrage atenţia asupra relevanţei schimbului de bune practici între statele membre ale Uniunii şi ţările terţe, de origine şi de tranzit, cu privire la cadrul juridic intern aplicabil anchetării infracţiunilor sancţionate de directivă;
8. recomandă dotarea autorităţilor poliţieneşti şi judiciare cu resurse adecvate, de formare şi de specializare, pentru a asigura prevenirea, investigarea şi urmărirea penală eficace a infractorilor, şi evaluarea eficacităţii campaniilor de informare şi de sensibilizare şi a programelor de cercetare şi de educaţie din perspectiva reducerii fenomenului infracţional sancţionat de viitoarea directivă;
9. aderă la apelul de intensificare a răspunsului la infracţiunile referitoare la introducerea ilegală de migranţi prin investigaţii financiare, confiscarea şi recuperarea activelor, respectiv prin reducerea disponibilităţii şi confiscarea echipamentelor utilizate în activităţile de introducere ilegală de migranţi şi de trafic de persoane, în particular ambarcaţiuni şi vehicule;
10. subliniază importanţa obţinerii unor date fiabile şi actualizate privind fenomenul facilitării intrării, tranzitului şi şederii neautorizate în Uniune şi sancţiunile aplicate în legătură cu astfel de fapte, în particular a datelor de conştientizare a situaţiei;
11. în privinţa propunerii de regulament, consideră că înfiinţarea Centrului european de combatere a introducerii ilegale de migranţi, în cadrul Europol, cu misiunea sprijinirii statelor membre în prevenirea şi combaterea introducerii ilegale de migranţi şi a traficului de persoane, şi definirea sarcinilor sale strategice şi operaţionale reprezintă o conştientizare a gravităţii acestei forme de criminalitate;
12. recunoaşte importanţa desemnării unor servicii specializate de prevenire şi combatere a introducerii ilegale de migranţi şi a traficului de persoane, în cadrul autorităţilor competente ale statelor membre, şi a partajării cât mai rapide a informaţiilor relevante privind anchete penale cu Europol şi cu autorităţile similare din celelalte state membre;
13. recomandă o analiză atentă a modului de alocare a resurselor umane şi financiare suplimentare, în particular a rezervei preconizate de experţi şi a detaşării lor în statele membre, în contextul deficitului de personal şi de resurse financiare de la nivel naţional şi preocupărilor de evitare a suprapunerilor. Recomandă precizarea unor criterii clare pentru detaşarea temporară de experţi de către Europol, cu rol de concentrare a eforturilor spre zonele cele mai expuse;
14. apreciază că agenţiile Uniunii cu competenţe în materie, prin consolidarea rolului lor şi prin ameliorarea mijloacelor de cooperare dintre ele, cu statele membre şi cu ţările terţe, pot fi în măsură să prevină şi să combată eficace introducerea ilegală de migranţi. În această privinţă, doreşte să fie informată cu privire la modalităţi de sporire a cooperării dintre Europol, Frontex şi Eurojust, de asigurare a flexibilităţii necesare şi de evitare a riscurilor de suprapunere a resurselor şi proceselor;
15. salută iniţierea Alianţei mondiale de combatere a introducerii ilegale de migranţi, ca instrument de orientare politică la nivel global;
16. consideră că fenomenul criminal al introducerii ilegale de migranţi în Uniune poate fi gestionat eficace pe termen mediu şi lung doar în cooperare cu ţările terţe, de origine şi de tranzit, într-o manieră consecventă şi coerentă. Este interesată să fie informată asupra rezultatelor preconizate a fi atinse în prevenirea şi combaterea introducerii ilegale de migranţi prin parteneriatele încheiate de Uniunea Europeană cu ţări terţe;
17. aminteşte importanţa abordării globale a problematicii migraţiei şi mobilităţii, în particular a cauzelor de origine ale migraţiei ilegale şi a măsurilor de organizare a migraţiei legale din ţări terţe.
Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaţilor în şedinţa din 14 mai 2024, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
ALFRED-ROBERT SIMONIS
Bucureşti, 14 mai 2024.
Nr. 34.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: