Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 12 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. ART. 1 (1) Pentru realizarea prevederilor politicii din domeniul ajutorului de stat, asigurarea unei poziţii solide a României în relaţia cu Comisia Europeană în acest domeniu, precum şi pentru monitorizarea impactului politicii în domeniul ajutorului de stat, se constituie Consiliul interministerial „Consiliul pentru aplicarea politicii în domeniul ajutorului de stat“, organism consultativ, fără personalitate juridică, denumit în continuare CIAS. (2) Rolul CIAS este de a contribui la integrarea, corelarea şi aplicarea unitară a principiilor europene de acordare a ajutorului de stat de către toate instituţiile implicate în domeniul ajutorului de stat din România. ART. 2 CIAS are următoarele atribuţii principale: a) monitorizarea respectării prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare; b) monitorizarea/evaluarea aplicării coerente şi unitare a politicii în domeniul ajutorului de stat la nivel naţional; c) asigurarea colaborării dintre toate instituţiile implicate, precum şi aplicarea unitară a principiilor de ajutor de stat de către aceste instituţii; d) monitorizarea îndeplinirii angajamentelor în domeniul ajutorului de stat, asumate de către România în calitate de stat membru al Uniunii Europene; e) evaluarea, în vederea aprobării de către Guvern, a strategiilor în domeniul ajutorului de stat, în concordanţă cu politica aprobată la nivelul Uniunii Europene şi cu asigurarea unui mediu concurenţial normal; f) dezbaterea rapoartelor furnizorilor referitoare la impactul în economie al ajutoarelor pe care aceştia le acordă; g) transmiterea de informări şi/sau memorandumuri către Guvern, în vederea stabilirii unei poziţii oficiale şi coerente a autorităţilor române; h) asigurarea cadrului necesar aplicării prevederilor art. 7 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, şi a prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 437/2015 pentru procedura de aprobare şi conţinutul memorandumului prevăzut la art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996; i) stabilirea listei cuprinzând măsurile/cazurile de ajutor de stat ale României propuse a fi analizate cu prioritate de Comisia Europeană; j) informarea cu privire la modificările aduse legislaţiei naţionale şi europene în domeniul ajutorului de stat. ART. 3 (1) CIAS este alcătuit din: a) consilier de stat din aparatul propriu de lucru al prim-ministrului - preşedinte; b) preşedintele Consiliului Concurenţei - vicepreşedinte; c) secretar de stat din cadrul Ministerului Finanţelor Publice - membru; d) secretar de stat din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene - membru; e) secretar de stat din cadrul Ministerului Economiei - membru; f) secretar de stat din cadrul Ministerului Transporturilor - membru; g) secretar de stat din cadrul Ministerului Energiei - membru; h) secretar de stat din cadrul Ministerului Afacerilor Externe - membru; i) secretar de stat din cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat - membru; j) secretar de stat din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale - membru; k) secretar de stat din cadrul Ministerului Apelor şi Pădurilor - membru; l) secretar de stat din cadrul Ministerului Mediului - membru; m) secretar de stat din cadrul Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale - membru; n) secretar de stat din cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale - membru; o) secretar de stat din cadrul Ministerului Cercetării şi Inovării - membru; p) secretar de stat din cadrul Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale - membru; q) secretar de stat din cadrul Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale - membru; r) secretar de stat din cadrul Ministerului Sănătăţii - membru; s) secretar de stat din cadrul Ministerului Tineretului şi Sportului - membru; ş) preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu - membru; t) preşedintele Autorităţii pentru Administrarea Activelor Statului - membru. (2) Preşedintele CIAS este desemnat de prim-ministru dintre consilierii de stat din cadrul aparatului propriu de lucru al acestuia. (3) În cazul vacantării funcţiei de preşedinte al CIAS, până la desemnarea de către prim-ministru a unui consilier de stat pentru această funcţie, interimatul este asigurat de către vicepreşedinte. (4) În cazul indisponibilităţii temporare de participare la reuniunea CIAS a preşedintelui acestui organism, exercitarea atribuţiilor specifice funcţiei este preluată de către vicepreşedinte. (5) Instituţiile prevăzute la alin. (1) lit. c)-t) îşi vor desemna sau, în cazul prevăzut la alin. (1) lit. ş) şi t), vor comunica membrii titulari în CIAS, precum şi câte un supleant, care vor participa la şedinţele CIAS în lipsa membrilor titulari. (6) Persoanele prevăzute la alin. (5), cu excepţia preşedinţilor instituţiilor prevăzute la alin. (1) lit. ş) şi t), vor fi desemnate, în condiţiile legii, prin actul administrativ al conducătorului instituţiilor pe care le reprezintă, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. (7) Membrii titulari desemnaţi de instituţiile prevăzute la alin. (1) lit. c)-s) sunt persoane care ocupă funcţia de secretar de stat. Membrii titulari reprezentanţi ai instituţiilor prevăzute la alin. (1) lit. ş) şi t) sunt preşedinţii acestor instituţii. Membrii supleanţi desemnaţi de instituţiile prevăzute la alin. (1) lit. c)-t) sunt persoane care ocupă funcţii de conducere. (8) Actele administrative prevăzute la alin. (6), precum şi orice modificare a acestora vor fi comunicate, în copie, secretariatului CIAS. (9) Persoanele prevăzute la alin. (5) vor putea fi însoţite la reuniunile CIAS de experţi/specialişti în domeniul ajutorului de stat din cadrul instituţiei pe care o reprezintă. ART. 4 (1) La lucrările CIAS pot participa şi reprezentanţi ai altor autorităţi şi instituţii publice furnizoare de ajutor de stat, având statut de invitaţi. (2) CIAS îşi elaborează şi adoptă regulamentul de organizare şi funcţionare în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. (3) CIAS se întruneşte trimestrial sau ori de câte ori va fi nevoie, la convocarea preşedintelui acestuia. (4) Secretariatul CIAS va fi asigurat de către Consiliul Concurenţei. (5) În situaţia în care este necesar, CIAS va aproba constituirea unor comisii şi/sau grupuri de lucru pentru discutarea proiectelor de acte normative sau administrative comune mai multor instituţii, proiecte care pot conţine măsuri susceptibile de a constitui ajutor de stat. ART. 5 Preşedintele CIAS îndeplineşte următoarele atribuţii principale: a) convoacă şi conduce şedinţele CIAS; b) aprobă lista documentelor ce urmează să fie transmise tuturor participanţilor la şedinţă, lista invitaţilor, proiectul ordinii de zi a şedinţei, precum şi proiectul ordinii de zi suplimentare a şedinţei, după caz; c) dispune consultarea, prin corespondenţă, a membrilor CIAS cu privire la fişele de prezentare a proiectelor de măsuri de sprijin, în conformitate cu procedura prevăzută la art. 7; d) orice alte atribuţii care derivă din activitatea curentă/normală a activităţii CIAS. ART. 6 (1) Convocarea membrilor şi transmiterea invitaţiilor acestora la şedinţele CIAS se fac în scris, prin grija secretariatului CIAS, cu cel puţin 4 zile lucrătoare înainte de data desfăşurării şedinţei. (2) Invitaţiile la şedinţele CIAS cuprind în mod obligatoriu data, ora, locul desfăşurării şi proiectul ordinii de zi, formatul fişei de prezentare a proiectelor de măsuri, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, precum şi informaţii şi documente privind şedinţa respectivă, dacă este cazul. (3) În situaţia în care membrii CIAS propun instituirea unor măsuri de sprijin, aceştia vor transmite secretariatului CIAS, cu cel puţin două zile înainte de data şedinţei, fişa de prezentare, completată, pentru fiecare proiect de măsură. (4) La cererea membrilor CIAS, ordinea de zi se poate completa şi cu alte teme, cu condiţia transmiterii documentelor respective, în scris, secretariatului CIAS cu cel puţin două zile lucrătoare înainte de data desfăşurării şedinţei. Decizia asupra aprobării completării ordinii de zi revine preşedintelui CIAS. (5) În urma fiecărei şedinţe a CIAS, secretariatul CIAS redactează o minută în care sunt consemnate concluziile discuţiilor purtate. Minuta se transmite tuturor participanţilor la şedinţa CIAS şi se agreează prin corespondenţa purtată prin intermediul poştei electronice, în format editabil. (6) În situaţia în care o instituţie/autoritate publică prezentă la şedinţa CIAS nu transmite observaţii privind minuta, în termenul acordat de secretariatul CIAS, se consideră că este de acord cu textul minutei, aşa cum a fost transmis. (7) O copie a minutei agreate, semnată de către secretariatul CIAS, se transmite de către acesta tuturor participanţilor, prin intermediul poştei electronice, cu confirmare de primire. ART. 7 (1) În împrejurări excepţionale, determinate de caracterul de urgenţă al necesităţii implementării unor proiecte de măsuri de sprijin şi în conformitate cu prevederile art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, la solicitarea motivată a furnizorilor/iniţiatorilor, preşedintele CIAS poate propune consultarea, prin intermediul poştei electronice, cu confirmare de primire, a membrilor CIAS cu privire la fişele de prezentare a măsurilor în cauză, iar aceştia îşi vor exprima punctul de vedere, în scris, în termenul stabilit în solicitarea scrisă, care nu poate depăşi 3 zile lucrătoare. (2) În cazul în care, în termenul stabilit, membrii CIAS nu îşi exprimă punctul de vedere în scris, se consideră că nu au observaţii cu privire la măsurile de sprijin supuse consultării. (3) În cazul în care, în termenul stabilit, membrii CIAS îşi exprimă punctul de vedere în scris, observaţiile transmise de aceştia vor fi comunicate de către secretariatul CIAS, prin intermediul poştei electronice, în format editabil, tuturor membrilor CIAS. Acestea sunt analizate de iniţiatorul/furnizorul măsurii supuse consultării şi, după caz, luate în considerare, urmând ca forma finală a fişei de prezentare a proiectelor de măsuri de ajutor de stat/de minimis să fie transmisă de către secretariatul CIAS, spre informare, prin intermediul poştei electronice, cu confirmare de primire, tuturor membrilor CIAS. (4) În urma desfăşurării procedurii prevăzute la alin. (1)-(3), secretariatul CIAS va întocmi o notă care va fi transmisă spre informare, în format editabil, cu confirmare de primire, tuturor membrilor CIAS. ART. 8 La anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 750/2005 privind constituirea consiliilor interministeriale permanente, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 676 din 28 iulie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, punctul XIII se modifică şi va avea următorul cuprins: "
┌──────────────────────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
│"XIII. Consiliul pentru aplicarea politicii în│a) consilier de stat din aparatul propriu de│consilier de stat din aparatul propriu │
│domeniul ajutorului de stat (CIAS) │lucru al prim-ministrului - preşedinte │de lucru al prim-ministrului - │
│ │b) preşedintele Consiliului Concurenţei - │preşedinte preşedintele Consiliului │
│ │vicepreşedinte │Concurenţei - vicepreşedinte" │
│ │c) secretar de stat din cadrul Ministerului │ │
│ │Finanţelor Publice - membru │ │
│ │d) secretar de stat din cadrul Ministerului │ │
│ │Dezvoltării Regionale, Administraţiei │ │
│ │Publice şi Fondurilor Europene - membru │ │
│ │e) secretar de stat din cadrul Ministerului │ │
│ │Economiei - membru │ │
│ │f) secretar de stat din cadrul Ministerului │ │
│ │Transporturilor - membru │ │
│ │g) secretar de stat din cadrul Ministerului │ │
│ │Energiei - membru │ │
│ │h) secretar de stat din cadrul Ministerului │ │
│ │Afacerilor Externe - membru │ │
│ │i) secretar de stat din cadrul Ministerului │ │
│ │pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi │ │
│ │Antreprenoriat - membru │ │
│ │j) secretar de stat din cadrul Ministerului │ │
│ │Agriculturii şi Dezvoltării Rurale - membru │ │
│ │k) secretar de stat din cadrul Ministerului │ │
│ │Apelor şi Pădurilor - membru │ │
│ │l) secretar de stat din cadrul Ministerului │ │
│ │Mediului - membru │ │
│ │m) secretar de stat din cadrul Ministerului │ │
│ │Culturii şi Identităţii Naţionale - membru │ │
│ │n) secretar de stat din cadrul Ministerului │ │
│ │Educaţiei Naţionale - membru │ │
│ │o) secretar de stat din cadrul Ministerului │ │
│ │Cercetării şi Inovării - membru │ │
│ │p) secretar de stat din cadrul Ministerului │ │
│ │Muncii şi Justiţiei Sociale - membru │ │
│ │q) secretar de stat din cadrul Ministerului │ │
│ │Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale │ │
│ │ - membru │ │
│ │r) secretar de stat din cadrul Ministerului │ │
│ │Sănătăţii - membru │ │
│ │s) secretar de stat din cadrul Ministerului │ │
│ │Tineretului şi Sportului - membru │ │
│ │ş) preşedintele Administraţiei Fondului │ │
│ │pentru Mediu - membru │ │
│ │t) preşedintele Autorităţii pentru │ │
│ │Administrarea Activelor Statului - membru │ │
└──────────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘
" ART. 9 La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 98/2010 privind constituirea Consiliului interministerial „Consiliul pentru aplicarea politicii în domeniul ajutorului de stat“, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 108 din 17 februarie 2010. PRIM-MINISTRU SORIN MIHAI GRINDEANU Contrasemnează: Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Marius Chiriţoiu Secretarul general al Guvernului, Mihai Busuioc Viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale, administraţiei publice şi fondurilor europene, Sevil Shhaideh Viceprim-ministru, ministrul mediului, Graţiela-Leocadia Gavrilescu Ministrul pentru mediul de afaceri, comerţ şi antreprenoriat, Alexandru Petrescu p. Ministrul economiei, Petre Iulian Nicolescu, secretar de stat Ministrul delegat pentru fonduri europene, Rovana Plumb Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale, Petre Daea Ministrul energiei, Toma-Florin Petcu Ministrul transporturilor, Alexandru-Răzvan Cuc Ministrul afacerilor externe, Teodor-Viorel Meleşcanu Ministrul delegat pentru afaceri europene, Ana Birchall Ministrul apelor şi pădurilor, Adriana Petcu p. Ministrul muncii şi justiţiei sociale, Adrian-Marius Dobre, secretar de stat p. Ministrul culturii şi identităţii naţionale, Alexandru Pugna, secretar de stat p. Ministrul educaţiei naţionale, Ariana Oana Bucur, secretar de stat Ministrul cercetării şi inovării, Şerban-Constantin Valeca Ministrul comunicaţiilor şi societăţii informaţionale, Augustin Jianu Ministrul tineretului şi sportului, Marius-Alexandru Dunca Ministrul sănătăţii, Florian-Dorel Bodog Ministrul finanţelor publice, Viorel Ştefan Bucureşti, 11 mai 2017. Nr. 326. ANEXA Fişă de prezentare a proiectelor de măsuri de ajutor de stat/de minimis 1. Denumirea măsurii 2. Obiectivul măsurii 3. Baza legală comunitară a măsurii 4. Instrumentul de acordare (forma ajutorului) 5. Beneficiarii măsurii 6. Bugetul estimat al măsurii (se vor ataşa documente cu privire la sumele existente în bugetul autorităţii furnizoare de ajutor de stat sau documente privind rezultatul consultărilor cu Ministerul Finanţelor Publice cu privire la posibilitatea alocării de sume prin legea anuală a bugetului de stat sau prin actele normative de rectificare a legii bugetului de stat) 7. Durata măsurii 8. Cheltuieli eligibile 9. Efectele preconizate ale măsurii 10. Coordonarea/Complementaritatea cu alte măsuri de sprijin finanţate din fonduri naţionale şi comunitare -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.