Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 32 din 15 aprilie 2025 privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - O Busolă pentru competitivitatea UE - COM (2025) 30
EMITENT: Camera Deputaţilor PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 342 din 16 aprilie 2025
În temeiul prevederilor art. 67 şi ale art. 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 165-190 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat, cu modificările ulterioare,
Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.
ARTICOL UNIC
Luând în considerare Opinia nr. 4c-22/217, adoptată de Comisia pentru afaceri europene în şedinţa din 8 aprilie 2025, Camera Deputaţilor:
1. susţine acţiunile Comisiei Europene de stimulare a competitivităţii economice a Uniunii Europene (Uniunea), în raport cu competitorii săi de la nivel mondial, şi de consolidare a securităţii economice a Uniunii, alături de reflecţiile menite să identifice şi să abordeze provocările cu care se confruntă Uniunea şi statele membre în această privinţă;
2. atrage atenţia asupra necesităţii unui răspuns unitar al instituţiilor Uniunii şi al statelor membre, prin coordonarea mai bună a politicilor naţionale şi ale Uniunii, în elaborarea şi realizarea măsurilor preconizate prin documentele strategice în materia competitivităţii europene;
3. aminteşte, în acest sens, rolul pe care simplificarea normativă îl poate avea pentru reducerea costurilor şi sarcinilor impuse întreprinderilor, conducând astfel la creşterea competitivităţii economiei, şi atrage atenţia că punerea în aplicare a măsurilor destinate competitivităţii revine în mare măsură autorităţilor statelor membre;
4. consideră că sunt importante conectarea şi participarea României în mod activ la iniţiativele Comisiei Europene şi ale statelor membre de creştere a competitivităţii economice, în scopul valorificării potenţialului economic naţional;
5. sprijină iniţiativele de consolidare a cercetării, inovării, cunoaşterii şi educaţiei drept a cincea libertate fundamentală a pieţei interne, în acord cu propunerile enunţate în Raportul privind viitorul pieţei unice, elaborat de Enrico Letta;
6. recomandă abordarea corespunzătoare a cauzelor care supun întreprinderile europene unor condiţii de concurenţă inechitabile la nivel mondial şi utilizarea instrumentelor de care dispune Uniunea pentru contracararea acestora, îndeosebi în cadrul politicii comerciale comune;
7. aminteşte că întreprinderile mici şi mijlocii (IMM), în particular microîntreprinderile, sunt supuse unor costuri administrative proporţional mai mari comparativ cu cele impuse întreprinderilor de mari dimensiuni;
8. recomandă, în scopul facilitării tranziţiei pentru IMM-uri:
- dezvoltarea unui mecanism de sprijin financiar direct pentru IMM-uri în procesul de adaptare la noile cerinţe de decarbonizare şi digitalizare;
– crearea unui program „de accelerare a tranziţiei pentru IMM-uri“, în vederea simplificării accesului la fonduri europene;
– introducerea unor stimulente fiscale armonizate la nivel european pentru IMM-urile care investesc în tehnologii curate şi digitale;
9. sprijină identificarea unor căi de diversificare şi de reducere a dependenţelor strategice ale Uniunii, în contextul măsurilor pentru susţinerea dezvoltării şi producerii de tehnologii critice în Uniune, şi încurajează exploatarea de materii prime critice, inclusiv în scopul asigurării tranziţiei verzi;
10. susţine măsurile de reducere a preţului energiei şi explorarea unor căi de asigurare a autonomiei Uniunii în materie, inclusiv prin noi proiecte de producere a energiei din surse regenerabile, din gaze, drept combustibil de tranziţie, şi nucleare;
11. recomandă, în scopul consolidării dimensiunii de securitate energetică:
- includerea unor obiective clare privind reducerea dependenţei energetice a Uniunii faţă de furnizorii externi;
– accelerarea interconectărilor energetice în regiunile mai puţin integrate;
– dezvoltarea unor mecanisme comune de achiziţie a energiei la nivel european pe termen lung;
12. aderă la avertismentul cuprins în Raportul privind viitorul competitivităţii europene, elaborat de Mario Draghi, potrivit căruia, în absenţa coordonării politicilor şi obiectivelor Uniunii, există un risc de compromitere a competitivităţii şi creşterii economice în Uniune, prin măsurile întreprinse în domeniul decarbonizării;
13. recomandă promovarea unui cadru clar şi previzibil, cu măsuri de sprijinire a sectoarelor industriale, îndeosebi a celor energointensive şi a celor aflate în tranziţie, şi abordarea riscurilor de dezindustrializare;
14. susţine identificarea unor soluţii flexibile privind penalităţile pentru neatingerea ţintelor de reducere a emisiilor de CO_2 în privinţa industriei autovehiculelor şi recomandă evaluarea permanentă a costurilor impuse prin legislaţia Uniunii întreprinderilor din acest sector;
15. cere asigurarea transparenţei şi reprezentării echilibrate în cadrul dialogului strategic privind viitorul industriei europene a autovehiculelor;
16. susţine orientarea investiţiilor preconizate în materia politicii sociale şi în scopul măsurilor de stimulare a încadrării pe piaţa muncii în vederea dobândirii de calificări şi competenţe, precum şi măsuri de impulsionare a recunoaşterii lor în Uniune;
17. solicită o abordare mai ambiţioasă privind formarea de competenţe, prin:
- instituirea unui program european de reconversie profesională în domenii strategice;
– crearea unei platforme digitale europene pentru învăţarea continuă;
– stabilirea unor obiective cuantificabile privind creşterea ponderii populaţiei cu competenţe digitale avansate;
18. recomandă participarea României la noi proiecte importante de interes economic comun european şi încheierea de acorduri privind comerţul digital, acorduri de recunoaştere reciprocă, acorduri de facilitare a investiţiilor durabile şi parteneriate pentru comerţ şi investiţii curate;
19. subliniază menţinerea unei finanţări adecvate, prin cadrul financiar multianual, pentru politica de coeziune a Uniunii, ca principal instrument de investiţii publice în Uniune şi mijloc de promovare a competitivităţii europene, de natură să diminueze decalajul de dezvoltare dintre statele membre; arată relevanţa dimensiunii regionale a competitivităţii europene, în scopul unei dezvoltări echilibrate a tuturor regiunilor europene;
20. recomandă, în vederea îmbunătăţirii coordonării între fondurile europene, armonizarea criteriilor de eligibilitate şi a procedurilor de aplicare între diferitele instrumente financiare;
21. recomandă, în scopul consolidării componentei de coeziune economică şi socială:
- includerea unor măsuri specifice pentru reducerea decalajelor de competitivitate între regiunile Uniunii;
– instituirea unui mecanism de evaluare periodică a impactului măsurilor propuse asupra convergenţei economice;
– alocarea de resurse dedicate pentru statele membre şi regiunile cu un nivel mai scăzut de dezvoltare;
22. susţine realizarea uniunii pieţelor de capital, ca instrument capabil să finanţeze obiectivele strategice ale Uniunii şi ale statelor membre şi să mobilizeze finanţarea privată, destinată inclusiv întreprinderilor mici şi mijlocii şi celor nou-înfiinţate;
23. recomandă valorificarea atuurilor Românei în planul digitalizării şi al securităţii cibernetice, inclusiv în sensul creşterii vizibilităţii sale internaţionale;
24. solicită Parlamentului României:
- susţinerea activă a direcţiilor de acţiune propuse în comunicarea Comisiei Europene, în special în domeniile de interes strategic pentru România;
– monitorizarea procesului de implementare a măsurilor propuse şi evaluarea impactului acestora asupra economiei naţionale;
– identificarea oportunităţilor pentru România în contextul noilor iniţiative europene, în special în domenii precum energia curată, economia circulară şi digitalizarea;
– facilitarea unui dialog structurat între autorităţi, mediul academic, sectorul privat şi societatea civilă pentru a asigura o implementare eficientă a măsurilor propuse;
– dezvoltarea unei strategii naţionale de competitivitate, aliniată cu Busola pentru competitivitate a Uniunii, care să identifice sectoarele prioritare pentru România şi măsurile necesare pentru creşterea competitivităţii acestora;
– iniţierea unui mecanism de monitorizare parlamentară pentru implementarea măsurilor din comunicare, prin rapoarte bianuale prezentate în Comisia pentru afaceri europene.
Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaţilor în şedinţa din 15 aprilie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
VASILE-DANIEL SUCIU
Bucureşti, 15 aprilie 2025.
Nr. 32.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: