Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 31 din 8 martie 2021 referitoare la propunerea de Directivă a Consiliului de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce priveşte conferirea de competenţe de executare Comisiei pentru a stabili sensul termenilor utilizaţi în anumite dispoziţii ale directivei menţionate - COM(2020) 749 final
EMITENT: Senatul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 301 din 25 martie 2021
În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/7 din 23.02.2021,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Senatul României:
1. constată următoarele:
a) propunerea de directivă se întemeiază pe art. 113 din Tratatul privind funcţionarea UE. În temeiul acestui articol, Consiliul, hotărând în unanimitate în conformitate cu o procedură legislativă specială şi după consultarea Parlamentului European şi a Comitetului Economic şi Social, adoptă dispoziţiile referitoare la armonizarea normelor statelor membre în domeniul impozitării indirecte;
b) propunerea de directivă respectă principiul subsidiarităţii, întrucât principala problemă identificată este tocmai aplicarea nearmonizată de către statele membre a conceptelor care se regăsesc în Directiva TVA, care, la rândul lor, pot avea drept consecinţă dubla impunere sau neimpozitarea, în special în situaţii transfrontaliere. Statele membre nu au posibilitatea de a aborda aceste probleme prin acţiuni individuale. Faptul că anumite competenţe de executare sunt conferite Comisiei va permite abordarea mai rapidă şi mai eficientă a situaţiilor care sunt rezultatul diferenţelor de interpretare şi care creează probleme comercianţilor. În acest sens, Comisia va fi asistată de un comitet, format din experţi în materie de TVA din cadrul administraţiilor fiscale ale statelor membre şi care, prin urmare, va fi bine plasat pentru a soluţiona problemele în mod coerent şi rapid;
c) propunerea de directivă respectă principiul proporţionalităţii sub aspectul formei juridice alese, dar sub aspectul conţinutului este inadecvată;
2. apreciază necesitatea aplicării uniforme a legislaţiei TVA printr-o interpretare unitară la nivelul statelor membre;
3. exprimă rezerve cu privire la propunerea de directivă, din cauză că, pe de o parte, actele care vor fi adoptate de Comisia Europeană, în vederea punerii în aplicare a unor dispoziţii ale Directivei TVA, vor avea caracter obligatoriu, spre deosebire de liniile directoare adoptate, în prezent, de actualul Comitet TVA, care au caracter orientativ pentru statele membre şi, pe de altă parte, astfel de acte de punere în aplicare vor putea fi adoptate de cel puţin 55% din membrii Consiliului Uniunii Europene, şi nu cu unanimitatea statelor membre, cum se adoptă, în prezent, propunerile de modificare a Directivei TVA şi a Regulamentului de punere în aplicare a acesteia.
ART. 2
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în prezenta hotărâre se transmite instituţiilor europene.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 8 martie 2021, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
ALINA-ŞTEFANIA GORGHIU
Bucureşti, 8 martie 2021.
Nr. 31.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: