Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 2H din 11 martie 2025 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea referendumurilor locale convocate la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025
EMITENT: Biroul Electoral Central PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 214 din 11 martie 2025
Având în vedere dispoziţiile art. 15^1-20, 28, 30, 31, 35 şi 61 din Legea nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 13 alin. (1), art. 17 alin. (1) lit. a) şi i), alin. (3) şi (4), art. 32 alin. (3) şi (4), art. 35, 42 şi art. 54 alin. (3) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 103^1 şi art. 120 alin. (1) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, cu modificările şi completările ulterioare,
observând conduita stabilită de legiuitor în cazul operaţiunilor din cadrul secţiilor de votare din localităţile în care se organizează alegeri locale parţiale la aceeaşi dată cu primul tur al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, astfel cum este stabilită la art. 18 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2025 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025 şi alegerilor locale parţiale din anul 2025,
luând în considerare prevederile art. 2 alin. (3) şi ale art. 35 din Legea nr. 3/2000, cu modificările şi completările ulterioare, analizate prin raportare la prevederile art. 15^1 alin. (6) din aceeaşi lege şi la prevederile art. 13 alin. (1) şi ale art. 17 alin. (1) lit. a) şi i) şi alin. (3) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în vederea asigurării aplicării unitare, în cazul operaţiunilor specifice referendumurilor locale organizate la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, a dispoziţiilor Deciziei Biroului Electoral Central nr. 8D din 4.03.2025 privind aprobarea procedurii de acreditare a delegaţilor formaţiunilor politice care participă la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025 şi nu au reprezentanţi în biroul electoral al secţiei de votare sau în biroul electoral pentru votul prin corespondenţă şi ale Deciziei Biroului Electoral Central nr. 10D din 4.03.2025 privind exercitarea dreptului de vot prin intermediul urnei speciale la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025,
analizând dispoziţiile art. 35 din Legea nr. 3/2000, cu modificările şi completările ulterioare, prin raportare la prevederile art. 15^1 alin. (6) din aceeaşi lege şi la prevederile art. 13 alin. (1) şi art. 17 alin. (1) lit. a) şi i), alin. (3) şi (4) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
văzând Hotărârea Autorităţii Electorale Permanente nr. 4/2021 pentru aprobarea modelului listei electorale permanente, modelului listei electorale suplimentare, modelului extrasului de pe lista electorală permanentă şi suplimentară, modelului ştampilei biroului electoral de circumscripţie, modelului ştampilei de control a secţiei de votare, modelului ştampilei cu menţiunea „VOTAT“ şi a modelului timbrului autocolant care vor fi utilizate la referendumurile locale,
coroborând dispoziţiile art. 15^1 şi 15^2 din Legea nr. 3/2000, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 67 alin. (5) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2025, precum şi ale art. 109^1 alin. (2) şi art. 120 alin. (1) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, cu modificările şi completările ulterioare,
în scopul clarificării unor elemente subsumate statutului de oficial electoral, respectiv de membru, de personal tehnic auxiliar şi de statistician al unui birou electoral organizat la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025, în contextul organizării, la aceleaşi date cu cele două tururi de scrutin ale alegerilor de referinţă şi a unor referendumuri locale,
întrucât arhitectura legislativă a sistemului electoral instituie soluţii similare pentru toate ipotezele aflate în legătură cu drepturile şi obligaţiile categoriilor de oficiali electorali enumerate mai sus, aspect consolidat prin dispoziţiile art. 120 alin. (1) din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare,
luând în considerare că, astfel cum reiese la art. 67 alin. (5) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, art. 8 alin. (10) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2025, precum şi la art. 109^1 alin. (2) din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, primirea unor diurne, indemnizaţii, alte drepturi băneşti de orice natură pentru activitatea depusă în calitate de oficial electoral nu afectează dreptul de a primi alte diurne, indemnizaţii, pensii sau alte drepturi băneşti de orice natură,
având în vedere inaplicabilitatea directă a tezelor art. 15^2 alin. (4) din Legea nr. 3/2000, cu modificările şi completările ulterioare, privind restituirea către Ministerul Afacerilor Interne, prin instituţia prefectului, din bugetul propriu, a unui procent din valoarea totală a indemnizaţiilor achitate unor categorii de persoane care şi-au desfăşurat activitatea în circumscripţia electorală în care a avut loc referendumul local, ca urmare a stabilirii altor surse de finanţare pentru indemnizaţiile oficialilor electorali la art. 8 şi la art. 9 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2025,
interpretând gramatical că sintagma „valoarea totală a indemnizaţiilor“ utilizată la art. 15^2 alin. (4) din Legea nr. 3/2000, cu modificările şi completările ulterioare, nu distinge privind limitarea indemnizaţiilor la cuantumul stabilit prin alt act normativ,
interpretând teleologic prevederile art. 15^2 alin. (4) din Legea nr. 3/2000, cu modificările şi completările ulterioare, prin raportare la art. 15^1 alin. (1) şi (6) şi art. 61 din aceeaşi lege, în sensul că efortul suplimentar generat de organizarea unui referendum local la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025 atrage posibilitatea majorării indemnizaţiei cuvenite persoanelor implicate în pregătirea, desfăşurarea şi validarea referendumului local,
luând act de conduita anterioară a autorităţilor administraţiei publice locale, ocazie cu care reamintim că, prin Hotărârea Consiliului General al Municipiul Bucureşti nr. 350 din 19.11.2024 privind acordarea unei indemnizaţii în cuantum de 50%, suplimentar celor stabilite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/2024, membrilor şi personalului tehnic auxiliar al birourilor electorale organizate la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024, care sunt implicate în pregătirea, organizarea şi desfăşurarea referendumului local din municipiul Bucureşti, la data de 24 noiembrie 2024, s-a stabilit „acordarea unei indemnizaţii în cuantum de 50%, suplimentar celor stabilite prin O.U.G. nr. 98/2024, membrilor şi personalului tehnic auxiliar al birourilor electorale organizate la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024, care sunt implicate şi în pregătirea, organizarea şi desfăşurarea referendumului local din municipiul Bucureşti“, urmând ca sumele aferente indemnizaţiilor să fie „alocate din bugetul local al municipiului Bucureşti, prin transfer către instituţiile implicate în pregătirea, organizarea şi desfăşurarea referendumului local din municipiul Bucureşti.“,
văzând că temeiurile legale pe care s-a fundamentat respectiva hotărâre a Consiliului General al Municipiului Bucureşti sunt dispoziţiile art. 61 lit. b) din Legea nr. 3/2000, cu modificările şi completările ulterioare, dispoziţiile Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 98/2024 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2024 şi a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, precum şi ale prevederilor art. 129 alin. (14) şi art. 139 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare,
observând că soluţiile normative instituite anterior la art. 5 şi 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/2024 au fost calibrate la noua ipoteză societală şi formalizate de legiuitor la art. 8 şi 9 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2025,
considerând că, suplimentar activităţii birourilor electorale ale secţiilor de votare, celelalte organisme electorale constituite la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025 în competenţa cărora intră şi obligaţia de a veghea la buna organizare şi desfăşurare a unui referendum local vor desfăşura activităţi subsumate derulării scrutinului ca urmare a intrării în vigoare a Legii nr. 273/2024 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 29/2019 privind modificarea şi completarea unor acte normative în materie electorală, precum şi pentru unele măsuri pentru organizarea alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European şi a referendumului naţional din 26 mai 2019,
ţinând cont de faptul că, potrivit art. 15^1 alin. (6) din Legea nr. 3/2000, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul organizării unui referendum local în aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, operaţiunile necesare organizării şi desfăşurării referendumului local vor fi îndeplinite de organismele electorale constituite la alegerile pentru Preşedintele României, fapt ce va conduce la creşterea volumului şi a complexităţii activităţii organismelor electorale, în condiţiile utilizării şi angrenării în această activitate a aceloraşi resurse umane,
observând că se impune clarificarea reglementărilor în ceea ce priveşte eventuala acordare a unor diurne, indemnizaţii, a altor drepturi băneşti de orice natură pentru activitatea depusă în calitate de membru, de personal tehnic auxiliar sau de statistician al unui birou electoral în scopul organizării şi desfăşurării referendumurilor locale organizate la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, în temeiul art. 15^1 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 3/2000, cu modificările şi completările ulterioare,
raportat la faptul că membrii birourilor electorale exercită o funcţie ce implică autoritatea de stat, conform prevederilor art. 13 alin. (3) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere că, pentru sprijinirea activităţii birourilor electorale, Ministerul Afacerilor Interne, împreună cu Autoritatea Electorală Permanentă, Institutul Naţional de Statistică şi orice altă autoritate publică desemnată, asigură personalul tehnic auxiliar necesar conform dispoziţiilor art. 16 alin. (7), precum şi ale art. 67 alin. (12) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care este considerat detaşat de la locul de muncă, conform prevederilor art. 67 alin. (3) din aceeaşi lege,
concluzionând, din interpretarea prevederilor enunţate anterior, că dispoziţiile art. 67 alin. (5) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 8 alin. (10) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2025, precum şi ale art. 109^1 alin. (2) din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, sunt incidente şi în cazul altor diurne, indemnizaţii, alte drepturi băneşti de orice natură obţinute pentru activitatea depusă în calitate de membru sau de personal tehnic auxiliar al unui birou electoral în scopul organizării şi desfăşurării alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025 şi/sau a referendumurilor locale organizate la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, suplimentar celor deja prevăzute la art. 8 şi 9 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2025,
văzând condiţia legală stabilită la art. 16 alin. (1) din Legea nr. 3/2000, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit căruia obiectul şi data referendumului local se stabilesc şi se aduc la cunoştinţă publică cu cel puţin 20 de zile înainte de ziua desfăşurării acestuia,
apreciind că, în cazul conflictului normativ dintre prevederile art. 15^1 alin. (3) din Legea nr. 3/2000, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 48 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, legiuitorul nu a instituit derogări de la condiţiile de păstrare a listelor electorale utilizate la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025,
observând că, în eventualitatea organizării unui referendum local la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, nu sunt incidente dispoziţiile art. 23 din Legea nr. 3/2000, cu modificările şi completările ulterioare, având în vedere aspectele stabilite la art. 15^1 alin. (6) din aceeaşi lege,
în temeiul art. 17 alin. (1) lit. a) şi alin. (2)-(4) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 25 alin. (2^2) din Legea nr. 3/2000, cu modificările şi completările ulterioare,
Biroul Electoral Central hotărăşte:
ART. 1
(1) Obiectul şi data referendumului local organizat la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025 se stabilesc prin hotărâre a consiliului local, a consiliului judeţean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz.
(2) În cel mult 24 de ore de la convocarea, prin hotărâre, a unui referendum local care va fi organizat la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, consiliul local, consiliul judeţean sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz, adoptă, prin hotărâri, calendarul acţiunilor din cuprinsul perioadei electorale aferentă referendumului local, precum şi măsuri pentru asigurarea fondurilor necesare derulării referendumului local şi de stabilire a bugetului şi a cheltuielilor necesare pregătirii, organizării şi desfăşurării în bune condiţii a scrutinului.
(3) Hotărârile prevăzute la alin. (1) şi (2) se aduc la cunoştinţă publică şi se comunică Guvernului României, Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, Biroului Electoral Central, Autorităţii Electorale Permanente, Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, Institutului Naţional de Statistică, Regiei Autonome „Monitorul Oficial“ şi instituţiei prefectului competentă teritorial până cel mai târziu la data de 14 aprilie 2025, ora 24:00, în cazul referendumului local organizat la aceeaşi dată cu primul tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, respectiv până cel mai târziu la data de 28 aprilie 2025, ora 24:00, în cazul referendumului local organizat la aceeaşi dată cu al doilea tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025.
(4) Cheltuielile pentru hârtia efectiv consumată pentru imprimarea buletinelor de vot şi a tipizatelor proceselor-verbale, cheltuielile cu transportul hârtiei necesare imprimării buletinelor de vot, cheltuielile cu eventuale indemnizaţii suplimentare acordate membrilor, personalului tehnic auxiliar şi statisticienilor birourilor electorale, cheltuielile cu transportul hârtiei rămase neutilizată, cheltuielile pentru imprimarea buletinelor de vot şi a tipizatelor proceselor-verbale, cheltuielile pentru distribuirea buletinelor de vot şi a tipizatelor proceselor-verbale, cheltuielile pentru realizarea, distribuirea şi/sau difuzarea de publicaţii, ghiduri, broşuri şi/sau pliante specifice în materie electorală, cheltuielile pentru imprimarea tipizatelor şi formularelor necesare desfăşurării activităţii birourilor electorale ale secţiilor de votare, cheltuielile pentru preluarea şi ambalarea materialelor necesare votării, cheltuielile pentru dotarea logistică suplimentară a secţiilor de votare, cheltuielile pentru arhivarea materialelor rezultate din procesul electoral, precum şi alte categorii de cheltuieli aferente pregătirii şi desfăşurării referendumurilor locale convocate la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025 se suportă de la bugetul local al localităţilor sau al judeţelor în care sunt organizate referendumurile locale, după caz, şi sunt prevăzute în hotărârile privind măsurile pentru asigurarea fondurilor necesare derulării referendumului local şi de stabilire a bugetului şi a cheltuielilor necesare pregătirii, organizării şi desfăşurării în bune condiţii a scrutinului prevăzute la alin. (2).
(5) Autorităţile administraţiei publice locale care au iniţiat referendumuri locale convocate la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025 pot stabili, prin hotărârile privind măsurile pentru asigurarea fondurilor necesare derulării referendumului local şi de stabilire a bugetului şi a cheltuielilor necesare pregătirii, organizării şi desfăşurării în bune condiţii a scrutinului prevăzute la alin. (2), acordarea unor indemnizaţii suplimentare, pe zi de activitate, membrilor, personalului tehnic auxiliar şi statisticienilor birourilor electorale implicate în pregătirea, organizarea şi desfăşurarea scrutinului. Indemnizaţiile suplimentare se asigură de la bugetul local şi se acordă în condiţiile art. 8 şi 9 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2025 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025 şi alegerilor locale parţiale din anul 2025 şi ale art. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 79/2025 privind stabilirea bugetului şi a cheltuielilor necesare pregătirii, organizării şi desfăşurării în bune condiţii a alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025.
(6) Autorităţile administraţiei publice locale care au iniţiat referendumuri locale convocate la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025 vor întocmi angajamente legale cu Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale pentru asigurarea hârtiei necesare imprimării buletinelor de vot, respectiv cu Regia Autonomă „Monitorul Oficial“, în vederea asigurării imprimării buletinelor de vot.
ART. 2
(1) La referendumurile locale organizate la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, operaţiunile necesare organizării şi desfăşurării referendumului local sunt îndeplinite de birourile electorale constituite la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025, iar procedura de votare la referendumul local se realizează cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor legale privind alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025. Membrii, personalul tehnic auxiliar şi statisticienii birourilor electorale şi comisiilor tehnice constituite la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025 îndeplinesc şi atribuţiile prevăzute de legislaţia electorală pentru buna organizare şi desfăşurare a referendumului local.
(2) Alegătorii din localităţile unde sunt convocate respectivele referendumuri locale votează în aceleaşi secţii de votare organizate la alegerile pentru Preşedintele României, în acelaşi interval de timp, cu aceleaşi ştampile cu menţiunea „VOTAT“, pe buletine de vot separate.
(3) Alegătorii pot opta să îşi exercite dreptul de vot numai pentru un singur tip de scrutin sau pentru ambele scrutine, prezenţa acestora la vot urmând a fi consemnată pe liste electorale distincte pentru cele două tipuri de scrutin.
(4) Dacă alegătorul optează să voteze atât la referendumul local, cât şi la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025, pe actul de identitate al acestuia se aplică un singur timbru autocolant cu menţiunea „VOTAT“ şi data scrutinului, conform modelului aprobat pentru alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025.
(5) Primarii asigură urne de vot distincte pentru fiecare buletin de vot aferent referendumului local, altele decât cele utilizate la alegerile pentru Preşedintele României şi se va folosi o singură urnă specială pentru toate tipurile de alegeri şi consultări.
ART. 3
(1) La referendumul local organizat la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025 îşi pot exercita dreptul de vot alegătorii cu cetăţenie română care au domiciliul sau reşedinţa în unitatea administrativ-teritorială sau în judeţul în care respectivul scrutin este organizat, indiferent de vechimea domiciliului sau a reşedinţei.
(2) Alegătorul votează numai la secţia de votare unde este înscris în lista electorală permanentă.
(3) Alegătorul care nu şi-a preschimbat actul de identitate după modificarea limitei unităţii administrativ-teritoriale unde îşi are domiciliul sau reşedinţa votează fie la secţia de votare în a cărei listă electorală permanentă este înscris, fie la oricare altă secţie de votare, urmând a fi înscris în lista electorală suplimentară.
(4) Alegătorul care a fost omis din lista electorală permanentă a secţiei de votare la care este arondată strada sau localitatea unde îşi are domiciliul sau reşedinţa este înscris în lista electorală suplimentară.
(5) Alegătorul cu mobilitate redusă poate vota la orice secţie de votare care îi asigură accesul la vot, urmând a fi înscris în lista electorală suplimentară dacă acesta nu este înscris în lista electorală permanentă a secţiei de votare respective.
(6) Prin excepţie de la prevederile alin. (2)-(3), membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare, operatorii de calculator şi persoanele însărcinate cu menţinerea ordinii şi siguranţei publice sau cu verificarea dispozitivului de menţinere a ordinii şi siguranţei publice care au cetăţenie română şi domiciliul sau reşedinţa în unitatea administrativ-teritorială sau în judeţul în care respectivul scrutin este organizat, indiferent de vechimea domiciliului sau a reşedinţei, pot vota la secţia de votare unde îşi desfăşoară activitatea, urmând a fi înscrişi în lista electorală suplimentară dacă aceştia nu sunt înscrişi în lista electorală permanentă a secţiei de votare respective.
ART. 4
(1) Prevederile referitoare la Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal şi la Sistemul informatic de centralizare a proceselor-verbale din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, sunt aplicabile referendumurilor locale organizate la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025.
(2) La secţiile de votare din localităţile unde este organizat un referendum local la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, Sistemul informatic privind monitorizarea prezenţei la vot şi prevenirea votului ilegal trebuie să permită evidenţierea distinctă a prezenţei la vot pentru referendumul local şi pentru alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025.
(3) La secţiile de votare din localităţile unde este organizat un referendum local la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, operatorii de calculator ai birourilor electorale ale secţiilor de votare vor aduce la cunoştinţa alegătorilor faptul că Sistemul informatic privind monitorizarea prezenţei la vot şi prevenirea votului ilegal înregistrează prezenţa la vot separat pentru fiecare scrutin în parte.
(4) La secţiile de votare din localităţile unde este organizat un referendum local la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, operatorii de calculator ai birourilor electorale ale secţiilor de votare vor înregistra în Sistemul informatic privind monitorizarea prezenţei la vot şi prevenirea votului ilegal opţiunea alegătorului de a vota numai pentru un singur tip de scrutin sau pentru ambele scrutinuri, aşa cum a fost comunicată de către acesta. Operatorul de calculator al biroului electoral al secţiei de votare aduce la cunoştinţa preşedintelui biroului electoral al secţiei de votare atât mesajele furnizate de Sistemul informatic privind monitorizarea prezenţei la vot şi prevenirea votului ilegal, cât şi opţiunile alegătorilor, astfel încât alegătorii să primească buletinele de vot conform opţiunilor înscrise în Sistemul informatic privind monitorizarea prezenţei la vot şi prevenirea votului ilegal.
(5) Alegătorul care optează să îşi exercite dreptul de vot la referendumul local şi îndeplineşte condiţiile legale pentru a vota va primi, în mod obligatoriu, toate buletinele de vot aferente întrebărilor care fac obiectul referendumului, respectiv câte un exemplar din fiecare.
(6) La secţiile de votare din localităţile unde este organizat un referendum local la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, Sistemul informatic privind monitorizarea prezenţei la vot şi prevenirea votului ilegal permite alegătorului care a optat să voteze pentru un singur scrutin ca, ulterior, să revină la secţia de votare pentru a-şi exercita dreptul de vot şi la cel de-al doilea scrutin.
(7) Rezultatele referendumurilor locale organizate la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025 se centralizează la biroul electoral judeţean ierarhic superior secţiilor de votare din localitatea în care se organizează referendumul local, respectiv la birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, în cazul în care referendumul local este organizat la nivelul municipiului Bucureşti, prin intermediul Sistemului informatic de centralizare a proceselor-verbale, urmând ca Biroul Electoral Central să totalizeze rezultatul la nivelul municipiului Bucureşti. Modificarea şi corectarea datelor înscrise în Sistemul informatic de centralizare a proceselor-verbale se vor realiza la nivelul biroului electoral judeţean sau al biroului electoral al sectorului municipiului Bucureşti, după caz, în baza unei decizii a respectivului birou.
(8) Rezultatele referendumurilor locale organizate la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025 se consemnează la nivelul birourilor electorale ale secţiilor de votare în procesul-verbal al cărui model este prevăzut în anexa nr. 5 la Legea nr. 3/2000, cu modificările şi completările ulterioare. La biroul electoral ierarhic superior biroului electoral al secţiei de votare, rezultatele referendumurilor locale se consemnează, în urma centralizării de la nivelul secţiilor de votare, în procesul-verbal al cărui model este prevăzut în anexa nr. 6 la Legea nr. 3/2000, cu modificările şi completările ulterioare. În cazul în care referendumul local este organizat la nivelul municipiului Bucureşti, rezultatele referendumului local se consemnează, de Biroul Electoral Central, în procesul-verbal al cărui model este prevăzut în anexa nr. 6 la Legea nr. 3/2000, cu modificările şi completările ulterioare, în urma centralizării de la nivelul birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti.
(9) Rezultatele referendumurilor locale organizate la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025 se validează de biroul electoral judeţean ierarhic superior secţiilor de votare din localitatea în care se organizează referendumul local, respectiv la Biroul Electoral Central, în cazul în care referendumul local este organizat la nivelul municipiului Bucureşti.
(10) Biroul Electoral Central sau biroul electoral judeţean, după caz, publică rezultatul referendumului local în Monitorul Oficial al României, Partea I, informează Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei privind rezultatul referendumului şi emite un comunicat de presă în acest sens.
(11) La referendumurile locale organizate la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, în situaţia în care cheile de validare a procesului-verbal (pct. 2 = pct. 5 + pct. 6 + pct. 7) nu sunt corelate, Sistemul informatic privind monitorizarea prezenţei la vot şi prevenirea votului ilegal va semnala situaţia şi operatorul de calculator va completa la pct. 11 din procesul-verbal motivul pentru care a intervenit această situaţie.
(12) La referendumurile locale organizate la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, în procesele-verbale corespunzătoare fiecărei probleme de interes local/întrebări, punctele 1, 2, 3 şi 4 trebuie să conţină aceleaşi valori.
(13) La secţiile de votare din localităţile unde este organizat un referendum local la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, în cadrul procesului de consemnare a rezultatelor, membrii biroului electoral vor proceda, în primă fază, la desigilarea tuturor urnelor de vot şi a urnei speciale în vederea aranjării buletinelor de vot pe categorii. Introducerea buletinului de vot în altă urnă decât cea aferentă acestuia nu atrage anularea acestuia.
ART. 5
(1) La referendumurile locale organizate la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, alegătorii prevăzuţi la art. 3 alin. (1) îşi pot exercita dreptul de vot prin intermediul urnei speciale, cu aplicarea corespunzătoare a dispoziţiilor Deciziei Biroului Electoral Central nr. 10D din 4.03.2025 privind exercitarea dreptului de vot prin intermediul urnei speciale la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025.
(2) În ipoteza de la alin. (1), pentru exercitarea dreptului de vot prin intermediul urnei speciale, alegătorii formulează cereri distincte pentru exercitarea dreptului de vot prin intermediul urnei speciale la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025 şi, respectiv, la referendumul local, fiind suficientă ataşarea unui singur set de înscrisuri prin care atestă situaţia care atrage imposibilitatea alegătorului de a se deplasa la sediul secţiei de votare, pentru alegătorul care formulează cereri la ambele scrutinuri.
ART. 6
(1) Delegaţii formaţiunilor politice acreditaţi conform procedurii aprobate prin Decizia Biroului Electoral Central nr. 8D din 4.03.2025 privind aprobarea procedurii de acreditare a delegaţilor formaţiunilor politice care participă la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025 şi nu au reprezentanţi în biroul electoral al secţiei de votare sau în biroul electoral pentru votul prin corespondenţă se consideră acreditaţi şi pentru observarea operaţiunilor specifice desfăşurării referendumurilor locale organizate la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025.
(2) Observatorii şi reprezentanţii mass-mediei acreditaţi conform procedurii aprobate prin Hotărârea Autorităţii Electorale Permanente nr. 8/2025 privind aprobarea procedurii de acreditare, a modelelor documentelor de acreditare şi a modelelor ecusoanelor persoanelor acreditate la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025 au dreptul să observe şi operaţiunile specifice referendumului local.
(3) Operatorii de sondaje de opinie la ieşirea de la urne acreditaţi de Biroul Electoral Central au dreptul să efectueze sondaje de opinie şi la referendumul local.
ART. 7
(1) Campania pentru un referendum local organizat la aceeaşi dată cu primul tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025 începe la data aducerii la cunoştinţa publică a datei referendumului şi se încheie la data de 3 mai 2025, ora 7:00.
(2) Campania pentru un referendum local organizat la aceeaşi dată cu al doilea tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025 începe la data aducerii la cunoştinţa publică a datei referendumului, se suspendă în perioada cuprinsă între data de 3 mai 2025, ora 7:00, şi data de 4 mai 2025, ora 21:00, şi se încheie la data de 17 mai 2025, ora 7:00.
(3) După încheierea campaniei electorale, menţinerea conţinutului care se referă la intenţia de participare şi opţiunea de vot la referendumul local, care a fost publicat pe durata campaniei pe paginile de internet şi pe platformele online de socializare şi care nu face obiectul unei promovări plătite pentru afişarea respectivului conţinut ulterior încheierii campaniei, nu constituie acţiune de continuare a campaniei electorale.
(4) În perioada cuprinsă între momentul încheierii campaniei şi până la încheierea votării, organizatorii evenimentelor de orice gen şi participanţii la acestea nu pot derula acţiuni de propagandă electorală.
(5) Este interzisă acordarea sau formularea promisiunii de acordare a unor beneficii şi recompense de orice fel pentru participarea la referendumul local.
(6) Dispoziţiile art. 41 şi 42 din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică corespunzător campaniei electorale pentru referendumurile locale organizate la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025.
ART. 8
La referendumurile locale organizate la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025 se utilizează modelul listei electorale permanente, modelul listei electorale suplimentare şi modelul extrasului de pe lista electorală permanentă şi suplimentară aprobate prin Hotărârea Autorităţii Electorale Permanente nr. 4/2021.
ART. 9
(1) La referendumurile locale organizate la aceeaşi dată cu un tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, condiţiile de tipărire a buletinelor de vot care vor fi utilizate la fiecare referendum sunt aprobate prin hotărâre a Autorităţii Electorale Permanente.
(2) În cel mult 5 zile de la adoptarea hotărârii prevăzute la alin. (1), Regia Autonomă „Monitorul Oficial“ prezintă Biroului Electoral Central machetele buletinelor de vot. Dispoziţiile art. 32 alin. (3) şi (4) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică corespunzător.
ART. 10
Dispoziţiile prezentei hotărâri se aplică corespunzător organizării şi desfăşurării referendumurilor locale organizate la aceeaşi dată cu primul tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025 în localităţi sau judeţe în care se organizează alegeri locale parţiale.
ART. 11
(1) Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Prezenta hotărâre se comunică Guvernului României, Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, Autorităţii Electorale Permanente, Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, Institutului Naţional de Statistică, Regiei Autonome „Monitorul Oficial“, birourilor electorale judeţene, birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi instituţiilor prefectului. Instituţiile prefectului comunică prezenta hotărâre autorităţilor administraţiei publice locale din raza de competenţă teritorială a acestora.
Preşedintele Biroului Electoral Central,
Cristinel Grosu
Bucureşti, 11 martie 2025.
Nr. 2H.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: